HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 147 - 30. SRPNJA 1999. GLAS AMERIKE - VOA29. VII. 1999. Veleposlanik Jackovich: "Hrvatska bi trebala pronaći nekakvu kombinaciju nacionalnih interesa s interesima međunarodne zajednice". Prilog
Mirjane Dedaić. Victor Jackovich bio je prvi američki veleposlanik u Bosni i Hercegovini, gdje je proveo dvije ratne godine. Sada u State Departmentu obnaša dužnost veleposlanika za jugoistočne europske inicijative, koji ima zadaću pratiti i osiguravati provođenje gospodarskih, prometnih i drugih inicijativa u jugoistočnoj Europi. = Kad radimo na regionalnim inicijativama, moramo poštovati činjenicu da svaka država ima svoje specifičnosti. Uvijek će biti prisutan taj regionalni pristup, makar samo u pragmatičnom pogledu grupiranja zemalja jugoistočne Europe. Ipak, moramo ostati svjesni da nisu sve države iste, premda imaju neke zajedničke crte. Hrvatska je, po našem mišljenju, potencijalni most između Balkana i Europe, tako da Hrvatska na taj način može igrati ključnu ulogu, ne samo što se tiče ove, već i svih ostalih regionalnih inicijativa, rekao je veleposlanik Jackovich i dodao da, premda pripada u regiju, Jugoslavija, s druge strane, ne ispunjava niti
GLAS AMERIKE - VOA
29. VII. 1999.
Veleposlanik Jackovich: "Hrvatska bi trebala pronaći nekakvu
kombinaciju nacionalnih interesa s interesima međunarodne
zajednice". Prilog Mirjane Dedaić.
Victor Jackovich bio je prvi američki veleposlanik u Bosni i
Hercegovini, gdje je proveo dvije ratne godine. Sada u State
Departmentu obnaša dužnost veleposlanika za jugoistočne europske
inicijative, koji ima zadaću pratiti i osiguravati provođenje
gospodarskih, prometnih i drugih inicijativa u jugoistočnoj
Europi.
= Kad radimo na regionalnim inicijativama, moramo poštovati
činjenicu da svaka država ima svoje specifičnosti. Uvijek će biti
prisutan taj regionalni pristup, makar samo u pragmatičnom pogledu
grupiranja zemalja jugoistočne Europe. Ipak, moramo ostati svjesni
da nisu sve države iste, premda imaju neke zajedničke crte.
Hrvatska je, po našem mišljenju, potencijalni most između Balkana i
Europe, tako da Hrvatska na taj način može igrati ključnu ulogu, ne
samo što se tiče ove, već i svih ostalih regionalnih inicijativa,
rekao je veleposlanik Jackovich i dodao da, premda pripada u
regiju, Jugoslavija, s druge strane, ne ispunjava niti
najosnovnije uvjete da bude uključena u tu inicijativu. No to se ne
odnosi na Kosovo i Crnu Goru, koji mogu naći svoje mjesto u
Stabilizacijskom sporazumu.
S obzirom da Hrvatskoj prijete sankcije Vijeća sigurnosti, upitala
sam veleposlanika Jackovicha kako gleda na posljednje poteze
hrvatskog čelništva.
= Mislim da se radi općenito o spremnosti jedne države da se uklopi u
međunarodnu zajednicu i razne asocijacije i organizacije
međunarodne zajednice. Ne radi se toliko o pravnom shvaćanju tog
pitanja, već o spremnosti jedne države da se uklopi u te
organizacije, da prihvati propise tih organizacija. I mi to
očekujemo. Ne samo od Hrvatske, mi to očekujemo od svake države koja
se ozbiljno namjerava priključiti europskim tokovima, europskom
modelu, a to je sigurno Hrvatska.
Veleposlanik Jackovich nije mogao odgovoriti na pitanje hoće li
Hrvatska dobiti sankcije ili ne. Tek je naglasio da američka vlada
nema kontrolu nad međunarodnim sudom za ratne zločine, te da
Hrvatska ima odlične potencijale u Europi.
= U području jugoistočne Europe Hrvatska igra važnu ulogu i mislim
da će je uvijek igrati. Mi u našoj viziji već uključujemo Hrvatsku u
Europu. I mislimo da je to buduće mjesto za Hrvatsku.
Na pitanje jesu li ga iznenadile naznake da bi se hrvatski
predsjednik Franjo Tuđman mogao naći na popisu osumnjičenih za
ratne zločine, gospodin Jackovich ne odgovara izravno. Tvrdi da mu
je vrlo zanimljivo slušati debate i polemike o ratu, sada kada je
sve gotovo, i dodaje samo da ima puno ljudi koji su odgovorni za ono
što se tamo dogodilo, no ne želi spomenuti ni jedno ime. On smatra da
se treba manje baviti prošlošću, a više se okrenuti budućnosti. U
tom smislu, Hrvatskoj daje sljedeći savjet:
= Savjet za budućnost jest da nađe nekakvu kombinaciju nacionalnih
interesa s interesima međunarodne zajednice.
Okrenuti se budućnosti može tek kad prestane ratna prijetnja. Je li
rat na Balkanu zaista gotov?
= Rat je doista gotov na Balkanu samo ako smo jednom zauvijek
shvatili da je izvorište tog rata bilo i jest Beograd i beogradski
režim. Ako to shvaćamo, onda znamo gdje je centar, znamo gdje je
izvor i znamo da se moramo konfrontirati s tim centrom, s izvorom
tog rata. I ako održavamo tu svijest, ako smo uvijek svjesni toga,
onda je lako izolirati taj izvor, lako je jednoga dana eliminirati
taj izvor i jednoga dana morat ćemo to na jedan ili na drugi način
uraditi i vidjeti kako će to drugi raditi. Za vrijeme bosanskoga
rata stalno sam govorio da je rat vrlo jednostavan, odnosno da je ta
situacija vrlo jednostavna. Srbija je izvršila invaziju. Bošnjaci
su se oduprli. Točka. To je sve. To je opis koji sam ja uvijek dao o
toj situaciji. Dakle, sama situacija nije bila zamršena, zamršena
je bila reakcija međunarodne zajednice.
Iz tiska
U današnjem pregledu američkoga dnevnog tiska osvrćemo se na
komentar koji je u 'The Washington Postu' objavio poznati
financijaš George Soros, a uoči sastanka na vrhu o Stabilizacijskom
sporazumu. Stabilizacijski sporazum inspiriran je shvaćanjem da
zemlje članice NATO-saveza nakon intervencije na Kosovu imaju
odgovornost da osiguraju trajni mir, piše George Soros u današnjem
'The Washington Postu'. Problemi Balkana ne mogu se riješiti malo
po malo. Potreban je jedan sveobuhvatni pristup. No
Stabilizacijski sporazum je samo prazan okvir, njega treba
ispuniti sadržajem. Po Georgeu Sorosu, problemi Balkana najbolje
se mogu razumjeti u dva suprotstavljena koncepta građanskog
života. Etnički ili plemenski koncept, koji zagovara zatvoreno
društvo, i građanski koncept, koji zagovara otvoreno društvo.
Jugoslavija je građanski koncept izgubila i zemlja se raspala, a u
zapadnoj Europi je prevladao građanski koncept. Stoga i
integracija Europi stoji kao sušti kontrast integraciji
Jugoslavije. Europska unija stoga mora proširiti svoj zaštitnički
kišobran i nad tom regijom, piše u današnjem 'The Washington Postu'
George Soros. Različiti narodi mogu živjeti na Balkanu sve dok
postoji jedna vlast koja čuva red i zakon. U povijesti tu je vlast
osiguravalo Otomansko Carstvo i Austro-Ugarska. Titova
Jugoslavija imala je sličnu ulogu, no dani velikih carstava i
autoritativnih režima su završeni, a Europska unija je u poziciji,
ukoliko je spremna pomoći, osigurati trajni mir u regiji. Ako
Srbija ne bude primala pomoć koju će primati susjedne zemlje,
Milošević neće još dugo ostati na vlasti, piše George Soros,
dodajući da bismo mrkvom mogli postići ono što nismo postigli
batinom. Plan za izgradnju otvorenoga društva u jugoistočnoj
Europi nametnuo bi članicama Europske unije neke troškove, no ti su
iznosi mali jer je cijela regija u gospodarskom smislu manja od
Nizozemske. Troškovi jedva da bi nadmašili troškove humanitarne
intervencije, a korist bi bila neusporedivo veća. Summit u Sarajevu
ne smije se zadovoljiti praznim riječima već mora odrediti ciljeve
Stabilizacijskoga sporazuma. Predsjednik Clinton, zaključuje
George Soros u današnjem 'The Washington Postu', ima povijesnu
prigodu u Sarajevu osigurati da naša intervencija na Kosovu ne bude
uzaludna.(...)
Današnji 'The New York Times' piše da bi potvrda Richarda Holbrooka
za veleposlanika pri Ujedinjenim narodima mogla uslijediti vrlo
brzo. U istom tekstu navode se riječi čelnika demokratske manjine u
Senatu Toma Deshla koji je rekao da mu je senatski vođa
republikanaca Trent Lott obećao da će se o tom glasovati prije
ljetnog odmora Kongresa.
(VOA)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
29. VII. 1999.
Austrijska televizija prikazala je emisiju o predsjedniku Tuđmanu
o kojoj govori dopisnica iz Beča Vesna Knežević:
"Drugi program austrijske televizije prikazao je sinoć 45-minutnu
emisiju iz serije 'Žarište', posvećenu ovoga puta hrvatskom
predsjedniku Franji Tuđmanu. Za poznavatelje hrvatske političke
scene emisija, osim elegičnog naslova - 'Jesen jednog patrijarha',
nije donijela nove potankosti, ali senzacija očito nije ni bila
namjera autorske ekipe. U krajnjem učinku pokazani su nacija
uhvaćena u klopku, i vlastite neopreznosti, i država kao talac
jedne stranke i njezina predsjednika.
Ništa se dramatično nije dogodilo u inozemnoj percepciji hrvatskog
Predsjednika, osim što je on za još koji korak dalje gurnut prema
statusu što ga na međunarodnoj sceni uživa jugoslavenski
predsjednik Milošević. Problem je u timingu, a on za hrvatskoga
Predsjednika nije mogao biti gori. Samo dan uoči sarajevskog
summita kada se zemlje regije bez Srbije dijele u dvije grupe, one
što se pokušavaju predstaviti kao vjerodostojna okosnica zapadnog
plana o rekonstrukciji jugoistočne Europe i one što se na sto načina
trude dokazati da uopće ne pripadaju tom području, pa dakle ni
Stabilizacijskom sporazumu. Tuđmanova Hrvatska nije u prvoj
skupini, a u drugu je Zapad, a ponajprije Amerikanci - ne puštaju.
Poruke austrijskog dokumentarca su sljedeće: Hrvatska je utonula u
kriminal, a svi tragovi o počiniteljima vode do Predsjednikova
najbližeg kruga. Iako se sam borio protiv ustaša, dopustio je da se
njihova ideologija sasvim legalno uvuče u javni život zemlje.
Predsjednik ne može sakriti veselje što je iz zemlje na razne načine
otišlo pola milijuna Srba, a s druge strane htio bi na svaki način
sakriti vlastitu umiješanost u muslimansko-hrvatski rat u Bosni.
Osim toga, Tuđman ima problema u razini razumijevanja realnih
činjenica. Nacionalni prosperitet i blagostanje, o kojima on tako
često govori, završavaju na granicama najužeg kruga hrvatskoga
rodbinskog kapitalizma, pojma što ga u današnjem izdanju
primjenjuje i 'Neue Zuercher Zeitung'. Dva sinoćnja filmska reza
ulaze već u političku antologiju hrvatske predizborne godine.
Najprije kad Predsjednika, koji se sjetno prisjeća riječi svog oca
da ako Franjo jednoga dana postane važan, ugledan i bogat i zbog
toga zaboravi na bijedu naroda, više ne prelazi kućni prag. Odmah se
naslanjajući na uspomene iz toga obiteljskog albuma Tuđman, autori
austrijskog dokumentarnog filma konstatiraju današnju relativno
jednostavnu socijalnu strukturu u Hrvatskoj. Nekoliko nemjerljivo
bogatih obitelji, uključujući predsjedničku, i more osiromašenog
puka.
U drugom su kadru prikazane arhivske snimke 'Vlaka slobode' i
Tuđmanova prvog odlaska u Vukovar nakon povratka grada pod hrvatsku
jurisdikciju. Predsjednik sa svitom ulazi u vlak što se polako gubi
na horizontu. Jedina asocijacija koja pritom pada na pamet
vanjskopolitičkim novinarima austrijske televizije su
predstojeći izbori: Hoće li Predsjednik i HDZ otići jednakom
lakoćom kao vlak sa zagrebačkoga Glavnog kolodvora."
(RFI)
BRITANSKI RADIO - BBC
29. VII. 1999.
Pregled tiska
O sastanku na vrhu Stabilizacijskoga sporazuma u Sarajevu pišu
danas svi britanski dnevnici.
'The Financial Times' piše kako se činilo da je izbor Sarajeva, kao
mjesta na kojemu će Stabilizacijski sporazum na jugoistoku Europe
biti službeno potpisan, bio dobra zamisao, no da su samo dan uoči
početka skupa sve jače bojazni da u Sarajevu neće biti
demonstrirano ništa više od čiste simbolike. Izostanak bilo kakvih
jasnih financijskih obećanja Zapada u nacrtu deklaracije, koja bi
trebala biti prihvaćena u Sarajevu, djelomično je dio smišljene
politike. Financijska pomoć Europske unije i drugih zapadnih
zemalja i institucija bit će ograničena na humanitarnu pomoć. Da bi
Stabilizacijski sporazum bio uspješan, balkanske će zemlje morati
preuzeti inicijativu u izgradnji suradnje, mišljenje je zapadnih
donatora, stoji u 'The Financial Timesu'.
'The Times' sastanku na vrhu u Sarajevu posvećuje urednički
komentar u kojem se upozorava da lijepe riječi neće stabilizirati
Balkan. Radni dio summita trajat će samo tri sata, što će biti jedva
dovoljno za poziranje fotografima i brze govore, stoji u uredničkom
komentaru 'The Timesa', u kojem se naglašava da će, osim za obnovu
Kosova, jedina znatnija svota novca biti plaćena za same troškove
skupa, koji će, kako list navodi, iznositi 800 tisuća funta. 'The
Times' poziva članice NATO-a da se sjete Marshallove pomoći
poslijeratnoj Europi, zaključujući rečenicom: Izgradnja mira na
Balkanu pokazat će se mudrom strateškom investicijom.
U istom listu oprečno mišljenje o skupu u Sarajevu iznosi Robin
Harris, savjetnik bivše britanske premijerke barunice Thatcher. On
kao pogrešnu ocjenjuje usporedbu s Marshallovim planom, tvrdeći da
balkanski ratovi ne izbijaju zbog siromaštva i da novac neće te
ratove spriječiti. 'The Times' se protivi i osnovnoj zamisli
Stabilizacijskog sporazuma za Balkan, budući da vjeruje da na samom
Balkanu ne postoji neki specifični problem koji bi trebalo
rješavati tim sporazumom. Ne postoji nikakav balkanski problem, no
postoji i vjerojatno će i dalje biti prisutan srpski problem, piše
savjetnik baronice Thatcher i pojašnjava da pogled na etnički
zemljovid područja pokazuje da su Srbi u svim područjima u kojima su
živjeli izazivali nasilje. Za to je, po njegovu mišljenju, kriva
velikosrpska ideologija za koju kaže da je prihvaća većina Srba,
što im onemogućava suživot s nesrpskim susjedima. Vjerojatnost da
će Srbija biti uskoro uvedena u - kako Blair kaže - obitelj
svjetskih nacija, vrlo je mala. Dolare i funte zapadnih poreznih
obveznika trebalo bi stoga potrošiti na bolji način, stoji na kraju
komentara Robina Harrisa u 'The Timesu'.
'The Independent' se pozabavio pitanjem sigurnosti svjetskih
čelnika u Sarajevu i tvrdi da će zapadnjaci biti ugroženi
nazočnošću mudžahedina i činjenicom da se summit održava na prvu
godišnjicu terorističkih napada na američka veleposlanstva u
Keniji i Tanzaniji. 'The Independent' podsjeća da je za te napade
bio okrivljen islamist Osama bin Laden koji se navodno zavjetovao
obilježiti obljetnicu, a čiji sljedbenici, kako piše 'The
Independent', i dalje žive u Bosni pod zaštitom visokih bošnjačkih
dužnosnika. List navodi neimenovane zapadne diplomate koji za
kontinuiranu nazočnost mudžahedina u Bosni okrivljuju i NATO, a
posebno američke vojnike, budući da u sektoru pod njihovom
kontrolom djeluje najveći broj mudžahedina. Više od 4 tisuće SFOR-
ovih vojnika i 5 tisuća bosanskih policajaca slilo se u Sarajevo i
okolicu grada da bi jamčili sigurnost, piše 'The Independent'.
Već danima kineske vlasti vode hajku protiv vjerske sekte Falum
Gong. Mediji pod kontrolom komunističke stranke optužili su
njezina vođu da sebe prikazuje bogom masa i da tako želi zamijeniti
vladu. U mnogim gradovima policija plijeni i uništava stotine
knjiga, zvučnih i videovrpca koje je sekta objavila, a uhićeni su i
mnogi njezini pripadnici. No vodstvo sekte kaže da ih ne zanima
vlast i da se sekta zalaže za zdrav život i stroge moralne norme. O
tome što je Falum Gong piše James Miles: U svojoj najžešćoj ofenzivi
od gušenja prosvjeda na Trgu nebeskog mira u Pekingu, prije deset
godina, kineske vlasti pokušavaju srušiti uobičajenu predodžbu o
Falum Gongu kao o mirnoj meditativnoj sekti koja promovira zdravlje
čovjeka. Vlasti tvrde da je to čvrsto organiziran kult koji želi
ugroziti i samu komunističku stranku.(...)
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
28. VII. 1999.
Pregled tiska
Današnji pregled pisanja njemačkoga dnevnog tiska počinjemo
komentarima sve izraženijih lomova u vladajućoj stranci SPD.
Izravan je povod pismo Rainharda Klimmta, ministra predsjednika
savezne zemlje Saarland, koje je poslao kancelaru Gerhardu
Schroederu i u kojemu kritizira sadašnju politiku
socijaldemokrata.
"Koelner Stadt-Anzeiger" sukob unutar SPD-a ovako opisuje:
Klimmtov prigovor Schroederu kako kancelar vodi neoliberalnu
politiku stranu socijaldemokratskim temeljnim vrjednotama,
pogađa ono što dijelu SPD-a, koji je do sada činio srž stranke, leži
na srcu. Kako političarima, tako i biračima stranke. Schroeder bi
te socijaldemokrate mogao nazvati staromodnim debelokošcima jer im
u novom programu štednje nedostaje socijalne pravde. Predsjednik
SPD-a ipak još nije uspio uvjeriti članove i tradicionalne birače
da svi građani trebaju pridonijeti uspjehu reforme. Tek u tom bi
slučaju građani dali svoj prilog programu štednje i tek tada bi
stranka stala uz svoga kancelara, zaključuje "Koelner Stadt" sve
veća razmimoilaženja u vladajućoj stranci.
"Thueringer Allgemeine" iz Erfurta Klimmtovo pismo analizira iz
posebnoga kuta i primjećuje da nije slučajno što zahtjev za spasom
socijaldemokratskoga svjetonazora dolazi baš iz savezne zemlje
Saarland. Ne samo zato što će se ondje uskoro održati izbori. Oskar
Lafontaine se doduše razišao sa saveznom politikom, no to nikako ne
znači da je odlučen rat uvjerenja u stranci SPD. Klimmtovo
upozoravajuće pismo sadrži formulacije koje kao da je pisao bivši
ministar financija i čelni čovjek stranke te bivši ministar
predsjednik Saarlanda, Lafontaine. I on također želi gospodarstvu
dati zamah povećanom potražnjom i dovodi u pitanje smanjenje
poreznih stopa i program štednje. Sada se Schroederu osvećuje što
nije, kao njegov uzor Tony Blair, prije sjedanja u kancelarsku
fotelju reformirao svoju stranku. To je razlog sve većih
nesuglasica u socijaldemokratskim redovima, smatra list
"Thueringer Allgemeine" iz Erfurta.
"Maerkische Oderzeitung" iz Frankfurta na Odri dodaje da Schroeder
izjavljuje da se kod Klimmtova pisma radi o pojedinačnom mišljenju.
No, to bi se brzo moglo promijeniti ako na skorim izborima u
saveznim zemljama Brandenburgu, Thueringenu, Sachsenu, Berlinu i
Saarlandu uslijede porazi. Schroederov sistem je zasad miran, a
kritičarima njihove politike uvijek mogu uzvratiti
protuargumentima - prošlogodišnjim pobjedama u Niedersachsenu i na
saveznoj razini. Ako se zaredaju porazi, počet će i diskusije oko
Schroedera, kojemu zasad nema alternative na vidiku. Ali i to se
može promijeniti. Rudolf Scharping, čovjek koji je u
prošlogodišnjem duelu s duetom Schroeder-Lafontaine izgubio
kandidaturu za kancelarsku dužnost, čini se spremnim. Njegove
ambicije sigurno nisu izgubljene, analizira "Maerkische
Oderzeitung" iz Frankfurta na Odri mogući razvoj političkih borba u
vrhu njemačkih socijaldemokrata.
Pažnju njemačkoga tiska danas zaokuplja i vijest o prijevremenom
odlasku s dužnosti glavnog zapovjednika NATO-a za Europu,
američkoga generala Wesleya Clarka. Tragom te vijesti "Straubinger
Tagblatt/Landshuter Zeitung" pobliže predstavlja Clarka te piše da
je Wesley Clark general koji posjeduje četiri zvjezdice. On nastupa
primjetno distancirano, ali ipak vrlo riješeno da napravi što se
napraviti mora. Njegovi izvještaji su napravljeni sistematično,
uvjerljivi su i odlučni, bar većina. Američko zrakoplovstvo pak
drugačije vidi zapovjednika NATO-a za Europu. Clark je kao mladi
časnik služio u Vijetnamu i iz osobnoga iskustva zna kamo vodi
tehnokratsko i jednodimenzionalno razmišljanje. Naime, u vojnu
slijepu ulicu. Clark je to više puta ponovio i za vrijeme operacije
'Združena snaga' protiv Jugoslavije. No ipak, niti pentagonska
birokracija koja ima kontrolu nad američkim zračnim snagama, niti
generalni tajnik NATO-a Javier Solana, ne žele previše razmišljati
o opomenama generala Clarka, primjećuje "Straubinger Tagblatt/
Landshuter Zeitung" u vezi s najavom opoziva NATO-ova zapovjednika
za Europu, generala Wesleya Clarka.
"Frankfurter Rundschau" komentira stanje na Bliskom istoku nakon
neprovođenja mirovnog sporazuma za Bliski istok i sastanka
izraelskog premijera Ehuda Baraka i palestinskoga predsjednika
Jassera Arafata i ocjenjuje da Barak nije zagonetka samo za
Palestince. Zašto pred cijelim svijetom on jednostavno ne provede
sporazum iz Wya onako kako je dogovoreno? Istodobno on obećava da će
to u slučaju mužde učiniti, ako ne uspije progurati svoje ideje.
Jer, kako kaže, dogovor mu je kao vrući krumpir u ruke bacio njegov
prethodnik Benyamin Netanyahu. Izraelski parlament, Knesset, već
je odavno, i to s velikom većinom, dao potporu sporazumu, a i oko 70
posto Izraelaca ga smatra prihvatljivim. Zašto onda Barak
nastavlja s taktikom odugovlačenja? Ako je kojim slučajem njegov
motiv doista sigurnosna situacija, onda postupa prilično krivo.
Pametnije bi mu bilo da to svome mirovnom partneru Arafatu stavi na
znanje diskretno u povjerenju, a ne da ideje o promjenama dogovora
daje na sva zvona, mišljenja je "Frankfurter Rundschau" u vezi sa
sadašnjim stanjem na Bliskom istoku.
(RDW)
INOZEMNI TISAK
NJEMAČKA
DIE WELT
29. VII. 1999.
Novac ne jamči stabilnost na Balkanu
"U bosanskom glavnom gradu Sarajevu u petak počinje konferencija od
koje se zemlje Balkana ponajprije nadaju jednome: novcu.
Međunarodna zajednica spremna je duboko posegnuti u džep kako bi
postigla ono što joj je poslije osam godina rata u regiji
najvažnije: stabilnost.
No ipak se promatračima jedno čini unaprijed jasnim: nije novac ili
njegov nedostatak razlog sukoba u jugoistočnoj Europi, nego
politika jugoslavenskog predsjednika Slobodana Miloševića.
Nikakav novac ovoga svijeta ne može na Balkanu čarolijom stvoriti
stabilnost sve dok je taj čovjek odlučan destabilizirati regiju.
Zamisao o 'stabilizacijskom paktu' prvi put je javno izrekao prije
nekoliko mjeseci savezni ministar vanjskih poslova Joschka Fischer
(zeleni). U svibnju je uslijedila pripremna konferencija u Bonnu na
razini dužnosnika. Sada bi 'pakt' trebalo i formalno sklopiti.
To je gesta čije značenje jasno pokazuje rang sudionika te
konferencije. Bit će nazočni američki predsjednik Bill Clinton,
francuski šef države Jacques Chirac, savezni kancelar Gerhard
Schroeder. Dolaze svi predsjednici bivše Jugoslavije. Samo Srbija
neće biti službeno zastupljena. Ipak je rečeno da će doći čovjek
kojega srpska prozapadna oporba želi učiniti šefom prijelazne
vlade u Beogradu: sijedi bivši šef narodne banke Avramović. Ni
Srbija ni Jugoslavija neće biti zastupljene službeno, ali
crnogorski će šef države doputovati kao 'promatrač'.
'Stabilizacijski pakt' u biti predviđa financijsku pomoć
'reformski usmjerenim' vladama jugoistočne Europe, da bi ih se
'stabiliziralo'. Zemlje poput Makedonije, Albanije i Bugarske,
koje su različiti jugoslavenski ratovi gospodarski teško pogodili,
trebaju dobiti pomoć. Ona istodobno treba biti i nagrada za spremnu
suradnju tih vlada s NATO-om tijekom kosovskoga rata. No u obzir
dolaze i 'priznate' reformske zemlje poput Mađarske kao i
dugogodišnji NATO-ov partner Turska.
Samo obnova Kosova - koja nije na prvom mjestu na konferenciji -
stajat će prema procjenama više od sedam milijarda maraka. Bosna po
riječima bivšeg upravitelja Carlosa Westendorpa brzo treba jako
puno novca da bi se izbjegli prijeteći socijalni nemiri. Već danas
se predstavnici vodećih zemalja EU-a sastaju sa šefovima država
bivših jugoslavenskih republika, kako bi razgovarali o njihovom
političkom i gospodarskom razvitku. Konferencija stoji oko dva
milijuna maraka - dovoljno novca da bi se njime moglo financirati
srednji program izgradnje. Račun plaća EU. I sama je zamisao
europska, ali podupiru ju Rusija i SAD.
Balkanska konferencija u Sarajevu jasno pokazuje da Europa
odlučnije nego ikada nastupa u vanjskoj i sigurnosnoj politici kao
sposoban akter. Prije konferencije visoki je predstavnik
međunarodne zajednice jasno dao do znanja da sam novac neće
dostajati. Westendorp je izjavio da izgradnja sposobnog
gospodarstva i demokratskih struktura u Bosni napreduje tako sporo
jer je tamo međunarodna zajednica preuzela na sebe premalo
ovlasti.
Uprava i pravosuđe su neovisni, gospodarstvo također. Da
'komunistički duh' paralizira bilo kakav gospodarski razvitak,
nacionalno nastrojene vlade sprječavaju pomirbu među narodnosnim
skupinama i koče povratak izbjeglica. Westendorp je izrazio nadu da
će se iz tih iskustava izvući pouka za Kosovo" - piše Boris
Kalnoky.
Jednostrani Zapad
"Ogorčenje kojim je europska javnost reagirala na ubojstvo 14
srpskih ratara kraj Prištine ima u sebi nešto naivnoga. Posljednjih
su tjedana stalno gorjele srpske kuće na Kosovu, a KFOR je na to
reagirao uglavnom slijeganjem ramenima.
Još tijekom kosovskoga rata NATO je pogrješno prosudio mentalitet
Srba i Albanaca. U biti je bio opsjednut njihovom
samostabilizacijom: Albanci su, jer su žrtve, bili dobri, Srbi, jer
su počinitelji, zli. To je odgovaralo narodnom shvaćanju koje u
jednakoj mjeri obilježava i Albance i Srbe. Sramežljivo je srpskim
izbjeglicama pomogla samo jedna humanitarna organizacija u
Makedoniji, kao da je Srbin sam po sebi sumnjiv. Oni koji su
ispitivali priče srpskih izbjeglica, ubrzo su došli pod sumnju da
su prosrpski usmjereni.
Sada se osvećuje ono što je još za NATO-ovih napada bilo problem:
nedostaje razumijevanja za regiju i mentalitet njezinih
stanovnika. Način na koji na Kosovu postupaju KFOR i UN-ovi
pomagači u obnovi, doima se kao da je izišao iz amaterske kutije
sedamdesetih godina. Blagim pritiskom treba iznuditi
multikulturalnost onoga što nije srodno. No kako bi se to moglo
postići baš na Kosovu, kad je to čak i u demokratskim i civilnim
društvima Europe i SAD-a trajni problem?
Blagostanje za sve moglo bi biti sredstvo koje će etničkim sukobima
postupno oduzimati eksplozivnu snagu. No kosovski Albanci
računaju, gotovo djetinjasto, na skori procvat kao u Njemačkoj
pedesetih godina. Nametnuti suživot prihvaćat će samo dok se ta
očekivanja posve ne izjalove. Na ratarskom Kosovu teško će se
dogoditi gospodarsko čudo.
Kako netko tko teži civilnom društvu, može kao političkog
sugovornika prihvatiti baš Hashima Thaqia, ničim dokazanog vođu
OVK? Tijekom rata najveća su pustošenja bila na područjima gdje su
se borili Srbi i Albanci. Znamo li sasma sigurno koje mrtve kojoj
strani treba pripisati? Do sada pronađeno podrumsko mučilište OVK
primljeno je na znanje s ravnodušnošću. Ibrahim Rugova, samovoljni
albanski vođa, bio bi - budući da je demokratski izabran - jedini
zakoniti sugovornik na Kosovu. Stoga ima pravo kad se protivi
suradnji s gerilom OVK. No čini se da Zapad to ne razumije.
Međunarodna zajednica morala bi se probuditi iz ugodnog sna o
multikulturalnom Kosovu. U mentalitetu je preddemokratskih
društava, poput onih na Balkanu, da nitko ni za što ne preuzima
odgovornost. Kosovske bi Albance tek trebalo upoznati sa zamisli o
individualnoj odgovornosti. No bez koncepta, Kosovo se poslije
povlačenja KFOR-a opet može raspasti, angažman Zapada bio bi
uzaludan" - drži Edith Cohn.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
29. VII. 1999.
Osuda Blaškića približila bi Tuđmana optuženičkoj klupi
"Optužba je u srijedu pred UN-ovim sudom za ratne zločince u Haagu
pledirala za doživotnu kaznu hrvatskom generalu Tihomiru Blaškiću.
Osuda bi na optuženičku klupu mogla dovesti i hrvatskog
predsjednika Franju Tuđmana: optužuju ga da je bio pokretačka snaga
'etničkih čišćenja' u središnjoj Bosni između 1992. i 1994.
Tužitelj Gregory Kehoe u svojem je zaključnom pledoajeu okrivio
Blaškića kao bivšeg vrhovnog zapovjednika bosansko-hrvatskih
jedinica (HVO) za ubojstva i progone stotina bosanskih civila u
Lašvanskoj dolini. To je prvi put da je optužba u procesu UN-ova
suda tražila najvišu kaznu za optuženika.
U uvodu svojeg zaključnog pledoajea, Kehoe je iznova silovito
optuživao hrvatskog predsjednika Tuđmana. Da je s u međuvremenu
preminulim bosanskim vođom Hrvata Matom Bobanom i njegovim
zamjenikom Dariom Kordićem smislio planove za sustavni progon
Muslimana iz središnje Bosne: 'Blaškić je bio njihovo oruđe'.
Proces protiv Blaškića pred UN-ovim sudom za ratne zločince traje
više od dvije godine. 38-godišnji Blaškić optužen je za zločin
protiv čovječnosti, kršenje ratnoga prava i ženevske međunarodno-
pravne konvencije. Vojnici HVO-a u srednjoj su Bosni pljačkali i
ubijali. U zloglasnom pokolju kod sela Ahmića u jednom je danu
pobijeno 96 ljudi.
Blaškić je tijekom procesa energično poricao sve optužbe. Da je
samo izdavao zapovjedi, za ratne zločine koje su počinili vojnici,
nije odgovoran. Da je osobno poduzeo sve kako bi spriječio
iskorake.
Samo jak pritisak SAD-a na hrvatsko vodstvo naveo je visoko
odlikovanog generala da se u travnju 1996. preda sudu. I priprema
procesa, kao i sam postupak, bili su obilježeni stalnim sukobima
između suda i Hrvatske: Zagreb je stalno odbijao predaju traženih
dokumenata.
Budući da Zagreb i u drugim slučajevima odbija suradnju, zadržava
tisuće stranica dokaznog materijala i odbija izručiti dvojicu
vjerojatnih ratnih zločinaca, glavna tužiteljica Louise Arbour
početkom je tjedna ljutito zaprijetila da će Hrvatsku pozvati na
odgovornost pred Vijeće sigurnosti UN-a.
Zaključnim pledoajeom optužba i obrana ovoga tjedna završavaju
dokazni postupak u Blaškićevom procesu. Na presudu i izricanje
eventualne kazne treba, po iskustvu, računati tek za nekoliko
tjedana. Ako sud prihvati argumente optužbe i Blaškića osudi na
visoku kaznu oduzimanja slobode, i Dario Kordić mora se pripremiti
na kaznu: od travnja traje proces protiv bivšeg potpredsjednika
samozvane hrvatske republike u Bosni.
Po mišljenju promatrača procesa, više nipošto nije isključena ni
skora optužnica protiv Tuđmana. 'Ako suci u Blaškićevu procesu
prihvate argumente optužbe, sve je bliža optužnica protiv Tuđmana
zbog zločina protiv čovječnosti', komentirao je nizozemski dnevnik
De Volkskrant" - izvješćuje Thomas Roser.
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
28. VII. 1999.
Stepašinovi prioriteti
"Sadašnji je ruski premijer čini se shvatio: sve dok njegova zemlja
gospodarski ne stane na noge, ne može zadobiti svoju nekadašnju
međunarodnu težinu. Stepašin, koji je upravo u Washingtonu
predočio svoje postavljene prioritete, po tomu se razlikuje od
svojega prethodnika Primakova, kojemu je prkosno ustrajanje na
politici velike sile bilo važnije. Hoće li novi ruski šef vlade
odmah u svojem prvom razgovoru u Americi znati uvjeriti zapadne
davatelje novca, moglo bi se pokazati već u srijedu, kad će
Međunarodni monetarni fond odlučivati o davanju daljnjeg kredita
za Rusiju.
Rutina susreta između američkog potpredsjednika Gorea i pojedinog
ruskog premijera prekinuta je na početku NATO-ove intervencije na
Kosovu, kad je Primakov na pola puta prema Washingtonu okrenuo svoj
zrakoplov. Napetosti još djeluju, što je ruski ministar vanjskih
poslova Ivanov još jedanput jasno rekao, s pripomenom da se Moskva
nikada i nikada više neće pokoriti Washingtonovu zahtjevu da bude
'svjetski policajac'. U istom smjeru pokazuje i što se Ivanov opet
zaklinje u rusko-kinesko partnerstvo. Konzultacije između NATO-a i
Rusije ipak su već počele, a Stepašinov posjet Washingtonu upućuje
na normalizaciju i rusko-američkih odnosa.
Čini se da je to utoliko nužnije što materijalna i socijalna bijeda
ruskih oružanih snaga jače vodi u 'nuklearizaciju' moskovske vojne
doktrine i a time, ne samo s američkog stajališta, čini potrebnima
nove napore za smanjivanje nuklearnih arsenala. Moskva je još u
doba Sovjetskog Saveza pokušavala u nedostatku snage, slabost
primijeniti kao potencijal prijetnje. Ne treba olako uzeti takvo
ponašanje, iako je sadašnji ruski premijer očito uvidio da njegovoj
zemlji ponajprije mora biti stalo do gospodarskoga oporavka kao
pretpostavke političke stabilnosti" - zaključuje komentator lista
W. A.
ITALIJA
LA REPUBBLICA
29. VII. 1999.
Stoljeće ratova traži mir u Sarajevu
"Dva koraka od latinskog mosta gdje je jedan srpski mladić ubio
austrijskog nadvojvodu Ferdinanda, čelnici država i vlada dvadeset
i tri zemlje okupit će se sutra na konferenciji o Balkanu, koja je
namjerno ostala otvorena za povijesne asocijacije. Najkrvavije
stoljeće europske povijesti simbolički završava tamo gdje
počelo.(...)
Najopasniji među preživjelim nacionalizmima, onaj srpski, na
Kosovu se predao NATO-u. Ostaju prikrivene hibridne klice,
prerušeni nacionalizmi koji su još sposobni proizvesti pogibeljna
pogoršanja u ovom neriješenom dijelu Europe, Balkanu. Sada počinje
ovaj skup na kojemu će kosovski pobjednici nastojati privući Balkan
u veću Europu, putem demokracije-razvoja-integracije, što je već
izliječilo, ili gotovo izliječilo zapadne Europljane. Nikada
uvjeti nisu bili tako povoljni.(...)
Ostaje nepromijenjena dinamika po kojoj zalaz nekog nacionalizma
pokreće protivni nacionalizam i otvara novi krug osveta, kao što na
Kosovu pokazuje tvrdo krilo albanskog secesionizma. A šire, od
Hrvatske do Albanije, od Rumunjske do Bugarske, izmješanost
naroda, krhkost države, slabost ili odsutnost liberalne tradicije,
jamče da će integracija Balkana imati, bude li je, dug i neravan
put. No barem je put započeo.(...)
Europska je zajednica svoju pozornost i sredstva usredotočila na
srednju Europu, kako je ustrajavala Njemačka, dok je jugoistok bio
prepušten svojim teškim i nemogućim tranzicijama, ili još gore,
žrtvovan, u slučaju Jugoslavije, prohtjevima ove ili one europske
diplomacije (s poznatim rezultatima). Sada se obveze i sredstva
koje je do sada usisavala središnja Europa preusmjeravaju prema
Balkanu.
Za Italiju je to dugo traženi cilj. Rim godinama pritišće
stabilnost Balkana, kao što je stabilnost Srednje Europe
pritiskala Bonn, iz istih geopolitičkih razloga. Koji u slučaju
Italije još više pritišću, jer bi već velika prednost bila kad s
druge strane Jadrana ne bi više bilo režima koji trguju
izbjeglicama i uranom, heroinom i bazookama.(...)
Reći će se, ne bez prava, da s ponovnim europskim preuzimanjem
Balkana, ili barem njegovim stavljanjem na dnevne redove europskih
diplomacija, završava i poslijehladnoratovsko razdoblje. U
geopolitičkom smislu čini se kao da završava s pobjednikom, Zapadom
koji se giba prema istoku, prema granicama poraženog, Moskve.
Stvarnost nije posve drukčija, ali nije ni tako gruba. Moskovski
bijes tijekom bombardiranja Srbije naučio je zapadnjake da ne
zaborave na lekciju iz 1919.: jao pobjednicima, ako žele poraženima
nametnuti načelo 'jao poraženima'. Rusi neće biti tako poniženi kao
što su to bili Nijemci i Austrijanci u miru nakon Prvog svjetskog
rata. Konferencija će, štoviše, Moskvi potvrditi ulogu sudionika u
parnici na Balkanu. No ipak, malu ulogu.(...)
Kao u proteklom ratu, tako će i u poslijeratnom razdoblju pobjeda
ili poraz ovisiti velikim dijelom o čelništvima zapadnih vlada.
Predstava će biti dojmljiva i ohrabrujuća, barem za one koji su
vidjeli onu ruševinu napuštenu od svijeta kakvo je bilo Sarajevo od
1992. do 1995. No neće zaboraviti na dvojbe koje je za sobom vukao
rat na Kosovu. Prvo je uhićenje Pinocheta, a potom napad na Srbiju,
slomilo utvrđeni međunarodni legalitet ili barem njegovu praksu
(nije slučajno da su se na legalitete pozivali i Santiago i
Beograd).
Zapad je napravio napuklinu u starom načelu po kojemu su ljudska
prava sekundarna u odnosu na suverenitet i suverena, koji je stoga
mogao slobodno raditi što je htio sa svojim podložnicima. No novo
pravo, 'revolucionarno' pravo koje se uspostavlja ovih mjeseci,
teško nalazi svoja pravila, političku disciplinu i strogost. Stari
i budući poredak ostaju izmiješani. Prvenstvo ljudskih prava
nastavlja zajedno živjeti s načelom koje mu uglavnom proturječi,
samoodređenjem naroda (koji se često samoodređuju uklanjajući
etničke i političke manjine, kao što i OVK želi pokušati na Kosovu).
Potvrđuje se zapravo središnja uloga NATO-a u rastućem prostoru, u
maksimalističkim tezama razvučenom sve do Kine, a istovremeno se
potvrđuje središnja uloga UN-a, koji po sadašnjem stanju, kulturi i
načinu interveniranja predstavlja stari poredak, onaj koji je od
Afrike do Jugoslavije tolerirao ono što se ne može tolerirati.
Kaže se: nikada više etnička čišćenja, nikada više agresivni
nacionalizmi, međutim, nema se hrabrosti priznati da ta čudovišta
nisu samo konačan ishod istočnih komunizama nego i proizvod Zapada
koji je godinama prihvaćao bilo kojeg paranoika samo ako se
proglasio antikomunistom. Liberalna revolucija koju je zapad više
ili manje svjesno ocrtao, u ovom trenutku ostaje samo jednom
mogućnošću", piše Guido Rampoldi.
CORRIERE DELLA SERA
29. VII. 1999.
"Etnička nasilja? Potrebni su suci i policija"
"'Nemojmo se zanositi; kako bi se zaustavilo nasilje na Kosovu, bit
će potrebni mjeseci', kaže admiral Guido Venturoni u svom prvom
intervjuu otkad je, 6. svibnja, postao načelnikom vojnog odbora
NATO-a. 'Išlo je i predobro sve do neki dan. Onda se dogodio pokolj
14 srpskih seljaka. No to je bilo nemoguće izbjeći jer tamo
nedostaje svega: nema policijskih snaga, nema nikoga tko bi bio
kadar održavati javni red'.
- Ne bi li se za to trebao brinuti međunarodni vojni kontingent?
= Tako sve pada na leđa vojnika KFOR-a. No oni ne mogu biti posvuda,
nisu uvijek u stanju spriječiti osvete protiv Srba. Osim toga,
policijske zadaće nisu na vojnicima. (...) No niti 45 tisuća
vojnika neće biti dovoljno da bi osiguralo ozračje građanskoga
suživota između Albanaca i Srba.
- Kako se onda misli zaustaviti nasilja?
= Postoje dva puta. Prvi je da se dobije najveća suradnja OVK-a,
oslobodilačke vojske Kosova. Ima ljudi koji žele energičniju
akciju prema OVK-u, no to mi se čini opravdanim do neke točke, jer
što više OVK surađuje, to bolje. Kako bi se zapriječile
ekstremističke frakcije, potrebna je potpora većine OVK-a.
- A koje je drugo sredstvo pacifikacije?
= Moramo se nadati da će se ubrzo ostvariti plan Ujedinjenih naroda
da se vojsci pridruži snažna jezgra međunarodne policije.(...)
Mora se stvoriti i pravosudni sustav.(...)
- Vaš stajalište prema OVK čini se prilično blagonaklono.
= OVK je potpisao obvezu razvojačenja.(...) Poštuje
sporazume.(...)
- Ima li problema s ruskim vojnicima?
= Nema. Problem zapovijedanja je prevladan. Dogovor je da Rusima
zapovijedi izdaje zapovjednik KFOR-a, Mike Jackson, a potpisuje ih
i ruski predstavnik. Gdje Rusi djeluju, prihvaćaju taktički nadzor
zapovjednika različitih sektora. Obavili su zajedničke misije s
Amerikancima i Nijemcima. Gotovo su spremni obavljati misije i
samostalno.
- Tijekom rata na Kosovu mnogo se razgovaralo o mogućoj kopnenoj
invaziji. Na kojoj je točci bila ta pretpostavka?
= Planovi su bili spremni. Razmatrana je mogućnost kopnene
intervencije. No nikad nije bilo političko volje za vođenjem
totalnog rata. Zračne operacije protiv Jugoslavije ne bih ni nazvao
ratom. Bili su to instrumenti pritiska kako bi se došlo do
diplomatskog sporazuma.
- Koji je najvažniji podatak na koji je sukob upozorio?
= Golema tehnološka razlika između Europe i Sjedinjenih
Država.(...) Ako Europa želi biti ravnopravna, mora više uložiti u
tehnološki sektor.
- Europski čelnici sanjaju zajedničku obranu.
= Uvidjeli su potrebu zajedničkog djelovanja na polju sigurnosti.
No da bi se ostvarila zajednička obrana koja bi odgovarala ulozi
koju Europa želi igrati, moraju doći do boljih operativnih
mogućnosti. Zračna kampanja protiv Jugoslavije 70 posto se
oslanjala na Sjedinjene Države. Sigurno je da su europske zemlje
dale doprinos, no samo su dvije, Italija i Njemačka, sa
zrakoplovima tornado, bile u stanju izvršiti zadaće kao što su
uništavanje protuzračnih obrana. Ako se sredstva za obranu nastave
smanjivati, Europa riskira da se neće moći nositi sa sigurnosnim
potrebama u budućnosti." Razgovor je vodio Marco Nese.
Rugova: spreman vratiti se na Kosovo
"'Otići ću na Kosovo vrlo skoro. Bit ću u Prištini za dva ili tri
dana', govorio je jučer popodne Ibrahim Rugova, sjedeći u
naslonjaču jedne kuće blizu Rima koju nadziru ljudi iz tajne
službe.(...) 'Zaštitit ćemo njega, njegovu kuću, i njegovu
obitelj. Potrebno nam je da dođe i govori sa svojim narodom',
zajamčio je u utorak načelnik uprave UN-a za Kosovo, Bernard
Kouchner, govoreći o Rugovi za list 'Corriere'. 'Kouchner već zna
da dolazim. Uskoro ćemo se čuti, kao što, uostalom, i često činimo',
bio je odgovor ovoga nenasilnog intelektualca, pozvanog da se vrati
kako bi donio umjerenost.(...)
U kojem ćete se svojstvu konačno vratiti u Prištinu, profesore?
'Kao izravno izabrani predsjednik Kosova'. Kada ste tamo bili
posljednji put? '15. srpnja'. Zadovoljava li vas Kouchnerovo
obećanje o 'ponovnoj preraspodjeli' broja vaših predstavnika u
prijelaznom povjerenstvu za Kosovo? 'Treba ih povećati. O tome
možemo govoriti s njime''. Ministar vanjskih poslova Dini, koji je
upravo završio razgovore s državnom tajnicom Madeleine Albright,
potvrdio je želju da Vi 'imate aktivniju ulogu', no što ste je do
sada imali. U posljednje ste se vrijeme bili malo povukli. Zašto?
'Katkada se kaže da nisam aktivan, no ja imam svoj stil. Radije
radim u tišini', prigovara profesor uz osmijeh koji prati njegov
umjereni glas gotovo sramežljive osobe, pod uvjetom da je za javnu
osobu moguće biti sramežljiv. 'Bio sam aktivan, ali u novoj
situaciji mogao bih biti i aktivniji, kao što opravdano kaže Dini',
dodaje.
Tijekom prijepodneva, predsjednik demokratske lige Kosova bio je
kod Massima D'Aleme.(...)'U Pallazzu Chigi zahvalio sam za ono što
je Italija učinila. Stalo mi je do toga da to ponavljam', naglašava.
Vi ste smatrali i da za Kosovo izbor naroda mora biti 'između
neovisnosti ili integracije s nekom drugom zemljom regije'. Ne
izgleda da govorite o održavanju veze sa Srbijom, nego da na umu
imate Kosovo s Albanijom... 'Ne, sa Srbijom ne', smije se ovoga puta
profesor. 'Sa Srbijom nikada više. Narod treba izabrati želi li
biti s Italijom, s Europskom unijom'. S Italijom? Kada ste to rekli
u Palazzo Chigi doimalo se kao dosjetka. Vjerujete li uistinu...
'Šalio sam se, ali ne sasvim. Želim reći da će nakon ove prijelazne
faze, faze kompromisa, u kojoj ćemo morati obnavljati, trebati
referendum'. O integraciji s Albanijom? 'S Albanijom, s Italijom,
odlučit će referendum. Da objasnim: ljudi su skloniji Europskoj
uniji i bogatijim zemljama'.
Teško da Rugova uistinu vjeruje kako je ostvariva neka integracija
s talijanskom republikom. Njegove riječi vjerojatno žele ukazati
na želju, potrebu, nekakvog vezivanja između EU-a i njegove zemlje.
'Moramo ponovno izgraditi multietničko društvo', nastavlja glede
Kosova. Predsjedniče, u Gračkom je prošloga tjedna ubijeno 14
srpskih seljaka, još dvojica su nađena mrtva u utorak. Što su to ako
ne pokušaji provedbe etničkog čišćenja sa suprotnim predznakom od
onog Miloševićeva? 'Osuđujem ubijanje Srba. Istovremeno se
svakodnevno otkrivaju skupne grobnice albanskih Kosovara. Vrijeme
je da se zaustave ta ubojstva. Mi možemo, uz međunarodnu pomoć,
zajamčiti da se Srbi mogu vratiti na Kosovo'", prenosi razgovor
Maurizio Caprara.
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
29. VII. 1999.
Europa poslije rata na Kosovu
"Rat na Kosovu morao bi prisiliti Europu da ponovno isplanira svoju
budućnost. Novo Europsko povjerenstvo, kojemu je predsjednik
Romano Prodi, moralo bi to iskoristiti i pretvoriti EU iz
institucije okrenute sebi i zabrinute ponajprije za gospodarska
pitanja u sveeuropski politički projekt", piše Timothy Garton
Ash.
"'Povratak Europi' bio je glavni moto mirne revolucije koju je
prije deset godina doživjela istočna Europa. Ponovno ujediniti
Europu značilo je nadvladati naslijeđe Jalte i jamčiti mir,
sigurnost, demokraciju i razvoj. Dok je ideja 'povratka'
izražavala idealističku viziju europskih vrijednosti i naslijeđe
zajedničko cijelom kontinentu, njezin konkretan izraz bila je
želja da se priključi procesu integracije koji se s uspjehom
odvijao u zapadnoj Europi.
Zapad, međutim, nije bio spreman suočiti se s revolucionarnim
izazovom istočne Europe. Ponašanje Zapada prema istočnim susjedima
nikad nije prestalo biti dvosmisleno. S jedne strane, EU je uvijek
proklamirala svoju potporu idealu europskoga ujedinjenja.
Prenošenje svega toga na polje praktičnoga značilo je niz
inicijativa u korist novih kandidata: program PHARE i BERD,
sporazume o udruživanju koji bi vodili prema progresivnom, iako
sporom jačanju veza EU s kandidatima za prijam.
A, ipak, identitet integrirane Europe bio je produkt strahota iz
Drugoga svjetskog rata, kao i podjele i strahova koje je donio
hladni rat. Ta tako posebna genealogija pridonijela je tome da,
poslije 1989., stvarni prioritet EU više nije ubrzano ponovno
ujedinjenje Europe, nego produbljivanje njezina zapadnoga dijela,
kao i zaštita od mogućega destabilizacijskoga učinka prebrzih
političkih promjena. Ključni trenuci u tom procesu bili su
maastrichtski sporazum i pokretanje eura.
Deset godina poslije pada Berlinskoga zida čini se da je nestala
vizija ponovno ujedinjene Europe. Unatoč svim suprotnim izjavama,
širenje EU nikome nije prioritet. Članovi EU nisu, čini se, spremni
privesti kraju nužne reforme za to niti poduprijeti trošak
spomenutog širenja. Ti su troškovi obično pretjerani, dok su
dugoročne prednosti najčešće podcijenjene. 'Nacionalizacija'
prioriteta članova EU posebno je došla do izražaja na sastanku na
vrhu u Berlinu početkom godine. Pregovori o takozvanoj Agendi 2000.
obilježeni su natezanjima članova EU koji nisu oklijevali u obrani
svojih nacionalnih interesa. Konačni se kompromis temeljio na
prešutnom priznanju da će širenje EU biti moguće tek poslije druge
polovice sljedećega desetljeća.
Danas je prisutna zapanjujuća simetrija u procesu prilagodbe
ustanova nužne za proces širenja. Sve do danas EU nije znala
transformirati institucije i mehanizme kako bi jednoga dana mogla
primiti nove članove. Kandidati, s druge strane, moraju probaviti
80.000 stranica odredaba i uredaba kako bi jednoga dana ispunili
uvjete za prijam. To je sizifovski posao jer hrpa propisa raste brže
od zakonodavnih sposobnosti istočne Europe. Većina tih propisa -
produkt duge i zamršene povijesti - nije bitna za razvoj novih
demokracija. A niti je sav taj opresivni skup propisa najbolji
način pripreme tržišnoga gospodarstva ako ih se sve ne uklopi na
pravi način u današnje članove. Ali se ta masa odredaba nameće
kandidatima kao 'conditio sine qua non'. A time se samo naglašava
frustriranost i jad u tom dijelu Europe prema procesu u kojem su,
kako se čini, pobrkani cilj i sredstva.
Povijest teče brže od politike, koja je, opet, brža od institucija.
Balkanski ratovi i njihove posljedice nadilaze svaku politiku
širenja EU. Daju posebnu ulogu Atlantskome savezu i, ponajprije,
samoj EU, u jamčenju mira i sigurnosti na tom području, promičući
stvaranje demokratskih nacija-država na Balkanu. Stvari dugoročni
uspjeh rata na Kosovu vidjet će se tek kad se Balkanski poluotok
integrira u razvijenu Europu. Države koje su nestale na jugoistoku
Europe danas su se pretvorile u službene protektorate, za što je
nužno duboko upletanje Europe u stvaranje mehanizma sigurnosti za
cijelo to područje. Za sve su to nužna sredstva obnove i jamčenja
svih tih razvoja. Europski Stabilizacijski sporazum za Balkan ne
diktiraju gospodarske ideje, nego je produkt politike, strategije
i morala.
Srednja i istočna Europa, sa svim svojim iskustvima u demokratskim
i gospodarskim transformacijama, mogla bi i morala bi bitno
pridonijeti obnovi Balkana. Ipak, iz sadašnje bi se situacije mogle
razviti dvije neželjene posljedice. S obzirom na izvanredno stanje
u kojemu živi Balkan, svaki proces širenja radi izgradnje stabilnih
i čvrstih demokracija bit će oslabljen ili paraliziran. Još će više
obeshrabrivati posljedice koje će osjetiti zemlje koje nisu ni
protektorati ni kandidati prvog reda, poput Slovačke, Rumunjske i
Bugarske. U tim slučajevima rezultat bi mogla biti
destabilizirajuća i protueuropska reakcija.
Naprotiv, izravno upletanje EU na Balkan moralo bi dovesti do
ponovnog planiranja strategije širenja prema Istoku. Morala bi
prihvatiti ubrzanu politiku integracije radi sigurnosti
srednjoeuropskih zemalja, ne zaustavljajući zbog toga svoju
gospodarsku integraciju unutar Zajednice. I ne bi u tome smjela
vidjeti primanje druge kategorije članova, nego, kao prava Agenda
2000, pravi odgovor na nade ponovno ujedinjene Europe koja se
ponovno rodila 1989. Taj će odgovor biti najpozitivniji znak Europe
radi obnove Balkana", piše Timothy Garton Ash, profesor na St.
Antony's College u Oxfordu.
Članak su potpisali i Janos Kis, profesor filozofije na
Srednjoeuropskom sveučilištu i utemeljitelj Alijanse liberalnih
demokrata u Budimpešti; Adam Michnik, direktor varšavskog dnevnika
"Gazeta Wyborcza"; Jacques Rupnik, profesor na Fundation Nationale
de Sciences Politiques u Parizu; Karel Schwarzenberger, bivši
predstojnik ureda predsjednika Vaclava Havela u Pragu; Martin M.
Simecka, direktor dnevnika "SME" iz Bratislave; Aleksander Smolar,
predsjednik Zaklade Batory u Varšavi i profesor na CNRS u Parizu.
EL MUNDO
29. VII. 1999.
Clark, žrtva Kosova
U uvodniku list komentira smjenu Wesleya Clarka, zapovjednika
NATO-a u Europi, prije svršetka mandata: "(...) Clark, čije je lice
filmskoga junaka postalo poznato Europljanima tijekom vojne
operacije na Kosovu, žrtva je vojne kampanje koja je, unatoč
pobjedi protiv Miloševića, bila primjer katastrofalnoga
planiranja. NATO nije računao s Miloševićevim otporom, nije
planirao nužne mjere za brigu o izbjeglicama, nije bio uspješan u
strategiji komunikacije, a njegove su bombe izazvale nepodnošljive
štete u intervenciji koja je trebala biti čista. (...)
Iako to službeni predstavnici Pentagona opovrgavaju, pripisujući
smjenu normalnoj rotaciji vojnih zapovjednika, napetosti i
razilaženje između Clarka i odgovornih u američkome ministarstvu
obrane bili su javni i općepoznati. Glavni zapovjednik NATO-a javno
je branio nužnost kopnene intervencije na Kosovu i 'intenzivnijega
rata', a bezrazložno su ga zaustavili njegovi politički šefovi
kojima je draža bila operacija koja bi se vodila samo iz zraka i bez
izlaganja opasnosti.
Očito je da je zbog svih tih okolnosti zapovjednik smijenjen naglo i
iznenada. Možda se oni koji zapovijedaju u NATO-u i SAD-u žele
riješiti tereta. Smjenom generala Clarka, na kraju svega ipak
pobjednika, priznaje se da su u ratu na Kosovu napravljene
pogrješke. A glavni zapovjednik bio je njihova žrtva".
ABC
29. VII. 1999.
Clark je smijenjen
"(...) Glavni zapovjednik intervencije bio je najodgovorniji za
ratne operacije. Opći uspjeh intervencije pomutili su trajanje
operacije duže od predviđenoga, iako je za to kriva bila politička
odluka da se ne započinju kopnene akcije te tragične pogrješke
poput bombardiranja kineskoga veleposlanstva koje je izazvalo
težak diplomatski incident. No, uz sve to, general se nastavio
javno suprotstavljati Pentagonu u pogledu vojnih operacija u
Jugoslaviji. Ne smijemo zaboraviti da su oko 80 posto zračnih
intervencija obavile američke snage. Ta činjenica otkriva slabost
strategije Saveza i njegovu pretjeranu ovisnost o velesili.
Pobjednik u ratu na Kosovu bio je žrtveno janje koje je platilo za
pogrješke".
AUSTRIJA
DER STANDARD
29. VII. 1999.
Daleko od očiju, daleko od srca
"U Pentagonu, u NATO-ovu glavnom stožeru u Bruxellesu i drugdje
gdje ih slušaju, tvrde dakako da u smjenjivanju Wesleya Clarka s
položaja glavnog NATO-ova zapovjednika za Europu, nema ništa
neobičnoga. Kratak pogled na životopise njegovih prethodnika
dostaje da se dokaže suprotno: većina je služila ne samo predviđene
tri godine, nego četiri i više. (...)
'Billov prijatelj' - kako ga je na vrhuncu kritika NATO-ova načina
ratovanja nazvao jedan komentator i time insinuirao da je položaj
dobio jer kao i Clinton potječe iz Little Rocka, Arkansas, medijske
je udarce koje je zadobio u tijeku kosovskoga rata, proslijedio
politici. Na pitanje osjeća li se kao borac kojemu je jedna ruka
vezana na leđima, odgovorio je da su mu vezane obje ruke i k tomu još
i noga.(...)
Clark nije dobio ništa od onoga što je tražio od političara: ni
zapovjed za uporabu apachea, ni dopuštenje planiranja kopnenih
jedinica, da se ne govori o ozbiljnom stavljanju na raspolaganje
jedinica na granici s Kosovom koje bi prisilile Srbe na Kosovu da se
koncentriraju, što bi ih učinilo ranjivijima. Kad je srpska vojska
s najvećim dijelom svoga oružja po svršetku rata otišla s Kosova,
bilo je jasno: NATO je oštetio samo zemlju Jugoslaviju, ali ne i
jugoslavensku vojsku.
I kinesko veleposlanstvo u Beogradu, jer navodno nije bilo urisano
u NATO-ove karte. Djelomični aspekt Clarkova opoziva doista bi
mogao biti i pokušaj smirivinja Pekinga.
Tako kosovski rat dakle - unatoč svoj prikazanoj samodopadljivosti
- nije samo sramota za naš menadžemnt kriza na kraju tisućljeća,
nego i sramota vojske koja sa svoje strane pokušava okriviti
politiku. Bio je i prva (od mnogih dobro došlih?) prigoda za ono što
se u stručnoj literaturi naziva 'Post-Heroic Warfare'
(poslijejunačko vođenje rata). Nije prošao posve u redu. One koji
su to navodno oduvijek znali, miču s očiju. A debakl iz srca?" - pita
Gudrun Harrer.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
29. VII. 1999.
Promjena NATO straže
"Washington je grad karijera: promjene u položaju mogu uzrokovati
kao i odražavati trusne političke događaje. Takav pomak se sada
odvija u Pentagonu, gdje je generalu Wesley K. Clarku, zapovjedniku
NATO-a, koji je nedavno natjerao Slobodana Miloševića da popusti na
Kosovu, rečeno da potraži novi posao.
Nezahvalnost ili marš povijesti? Moglo bi biti ponešto od jednoga i
drugoga. Clark, čije se mjesto u povijesti ne podcjenjuje, može se
utješiti osvrtom na sudbinu Winstona Churchila na kraju Drugoga
svjetskog rata ili Gerga Busha nakon Pustinjske oluje. Njihove
pobjede isto su tako bile nagrađene otkazivanjem biračkog tijela,
spremnog da ide dalje bez zaustavljanja.
Pentagon je prikazao blago skraćivanje trogodišnjeg roka službe
kao rutinski čin birokracije. Clark je jasno pokazao u svojoj
izjavi za javnost, nakon što je objavljeno njegovo smjenjivanje,
da je iznenađen i povrijeđen.
Clark je trebao biti na položaju zapovjednika američkih snaga u
Europi i glavnoga generala NATO-a do sljedećega srpnja, a ovako će
otići u travnju. Sedam od deset njegovih prethodnika provelo je
više od tri godine na politički najistaknutijem vojnom poslu, kaže
Bradley Graham, posebni izvjestitelj Pentagona.
Promjena u NATO-u zbiva se dok Europa kreće od neposrednih problema
vođenja rata na Balkanu - zadatak za koji je Clark bio savršeno
prikladan - prema širem zadatku preispitivanja europskih i
američkih odgovornosti unutar saveza.
Ministar obrane William Cohen goji velika očekivanja: Clarkov
navodni nasljednik na položaju zapovjednika NATO-a, general
zrakoplovstva Joseph W. Ralston, savršen je kandidat koji će se
moći nositi s političkim zamkama koje proizlaze iz rastućih
nejednakosti između američkih i europskih mogućnosti obrane.
Ralston, koji je služio kao glavni politički pregovarač Pentagona
na položaju potpredsjednika udruge načelnika stožera,
impresionirao je predsjednika Kongresnog odbora i Bijelu kuću
svojim shvaćanjem i osjećajem za politiku, isto kao i vojnim
sposobnostima. Sve to bit će mu potrebno na položaju u NATO-u kroz
sljedeće tri godine. Rat na Kosovu podcrtao je relativnu vojnu
slabost europskih članica NATO-a, iako su tražile da preuzmu veću
odgovornost za obranu unutar saveza. Europski zrakoplovi ne bi
mogli izvršiti zamršene zadatke koje je obavilo američko
zrakoplovstvo.
Zbog posljedica rata Europa se našla u procijepu: očito će
Kontinent morati povećati vojne troškove da bi zadovoljio svoje
ambicije, što je otežano opterećivanjem Europe visokim cijenama
obnove Balkana.
Francuska već izdvaja 54% bruto domaćeg proizvoda za vladine
troškove; za Njemačku i Europu općenito ta svota iznosi 47%, u
usporedbi sa 31% za Sjedinjene Države. Nalaženje posebnih izvora za
povećane mogućnosti obrane i obnovu Balkana bit će teško za većinu
vlada.
Vođenje rata, gotovo u cijelosti obavljeno od američkog
zrakoplovstva, također postavlja ozbiljna pitanja o političkoj
volji Europe da vodi moderne, visoko razarajuće ratove.
Clark je sada javno potvrdio u intervjuu da su njegovi zahtjevi da
se već ranije oštro napadne Miloševića - da se ide u "centar grada"
već prve ratne noći sa strateškim bombardiranjem - bili
zaustavljeni političkim obzirima, koje su nametnule europske
vlade, a donekle i sam Washington.
Politička suzdržanost samo je produžila rat i agoniju Kosovara.
Na sreću za njih i za NATO, diskrecija nije nikad bila jača Clarkova
strana. Prodoran zapovjednik značajnog intelekta i sposobnosti,
Clark je bio nezgodan Pentagonu, Bijeloj kući i europskim
saveznicima Washingtona.
Podbadao ih je nemilosrdno, i privatnim i javnim izjavama koje su
svraćale pozornost na nedostatke rata. Konačno je naveo političare
da se zračni rat pooštri, jer se činilo da bi mogao biti izgubljen,
kao što su Clark i njegovi podređeni potanko i nepristrasno opisali
u jednom članku Michaela Ignatieffa u New Yorker magazinu.
Ignatieff navodi Clarkovo priznanje frustracije "jedinim zračnim
ratom u povijesti u kojem ljubavnici šeću riječnom obalom u sumrak i
promatraju vatromet", dok nije 24. svibnja, kad je teško topništvo
uništilo jugoslavensku električnu mrežu, došlo do preokreta u
tijeku rata.
Clark, član američke pregovaračke momčadi u Daytonu, gdje je
zacrtan mir u Bosni, donio je u NATO osobno uključivanje kao i
spremnost da se stane iza svojih uvjerenja.
Ta osobina pomogla je da se završi rat i sačuvaju životi. To je
Clarka stajalo nekoliko mjeseci njegove službe u jednom od
najvažnijih poslova na svijetu.
Ako je tako, isplatilo se", piše Jim Hoagland.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
29. VII. 1999.
Pravi je put obnova mjesnih medija
"Jedna od najprešnijih zadaća s kojima je suočena međunarodna
zajednica na Kosovu nije ni hrana ni obnova, čak ni pomoć u
zdravstvu. To su informacije - vjerodostojne informacije o tome što
misija UN-a na Kosovu, vojne snage predvođene NATO-om i međunarodne
agencije za pomoć namjeravaju učiniti.
Vjerodostojne i nepristrane informacije potrebne su i za
suzbijanje sve češćih glasina i političkih makinacija koje prijete
potkopati nastojanja da se dvjema milijunima Kosovara, uključujući
i manjinske skupine Srba, Turaka i Cigana, pomogne da ponovno
izgrade svoje živote. Kakvo je sada stanje, mnogi Kosovari sasvim
su zbunjeni ulogom intervencije izvana u njihovu području.
Međunarodni mediji, kao što su Deutche Welle, BBC i Voice of
America, Kosovarima (među njima oko 650.000 izbjeglica -
povratnika) nude uobičajene vijesti, no nema dovoljno redovitih
informacija o humanitarnim pitanjima.
Ono što je hitno potrebno vjerodostojne su korisne vijesti koje
stvaraju neovisni novinari kako bi ljudima pomogli da bolje
razumiju zadaće međunarodnih organizacija, naročito u svezi sa
sigurnošću i civilnom upravom.
Kosovari moraju biti informirani o svakodnevnim ali ipak bitnim
problemima, kao što su pogibelj od mina, istraživanje ratnih
zločina, pomoć u svladavanju psiho-socijalnih trauma i pomoć u
obnovi.
Iskustvo je pokazalo da je u razdobljima poput ovoga radio jedno od
najdjelotvornijih sredstava obraćanja stanovništvu.
Humanitarne emisije koje se obraćaju kosovskim izbjeglicama počele
su se emitirati prošloga travnja u Albaniji, a kasnije i u
Makedoniji, gdje ih je odašiljala Media Action International,
organizacija sa sjedištem u Ženevi, u suradnji s mjesnim
partnerima. Stvarani na osnovi neovisnog uredništva, od mjesnih i
domaćih novinara koji se nalaze u inozemstvu, ti svakodnevni
polusatni programi još se emitiraju na više od deset privatnih i
državnih radiopostaja. Sada kad se većina izbjeglica vratila,
naglasak mora biti na Kosovu.
To je lakše reći nego provesti. Politička stega jenjava. Ako je
suradnja s kosovskim novinarima indikativna, tada sve veće
suparništvo, svađe i vlastiti interes među različitim frakcijama
nisu dobre vijesti za budućnost.
Sve je veći pritisak na Oslobodilačku vojsku Kosova da njezini
pripadnici nadziru sva nastojanja širenja informacija,
uključujući i Radio Prištinu, koja je sada pod kontrolom UN-a.
Posljedak su otvorene prijetnje onima koji na to ne žele pristati.
Srpskim novinarima, mnogi su među njima protivnici Miloševićeva
režima, prijećeno je smrću.
Sada je u tijeku nekoliko pokušaja osnivanja informativnih
programa na Kosovu. Moja vlastita organizacija širi svoje
djelovanje - koje podupire visoki povjerenik za izbjeglice UN-a,
britanska vlada i drugi donatori - poticanjem ekipa kosovskih
novinara Albanaca i Srba da stvaraju neovisne programe za
emitiranje na dostupnim radiopostajama.
U pogonu je barem šest radiopostaja na albanskom i srpskom jeziku.
Druge bi trebale početi raditi u tjednima koji dolaze.
Iako podupire ta nastojanja, UN je, čini se, odlučan u svojoj
namjeri da osnuje vlastitu postaju s velikom ekipom novinara i
tehničara.
Slične operacije UN-a u prošlosti nisu se pokazale poticajnima.
Radio UN-a u Ruandi osnovan je prekasno. Pokušaji emitiranja za
vrijeme bosanskoga rata bili su neuspješni jer je UN-u nedostajalo
vjerodostojnosti.
Uspješna radiopostaja bila je Radio UNTAC u Kambodži. Iako je bila
veoma slušana, nije se održala. (...)
Kao osnovna vlast na Kosovu, UN ne može funkcionirati kao iskreni
posrednik. Bilo kakvu emisiju UN-a stanovništvo, koje je
tradicionalno sumnjičavo prema vladinim emisijama, smatrat će
'službenom'. Vjerodostojnost tako ostaje problemom.
UN će biti djelotvorniji bude li surađivao i podupirao mjesne
medije, obnavljajući postojeće radiopostaje i stvarajući nove, što
je ulaganje u budućnost. Trebali bismo nastojati i osposobiti nov
naraštaj novinara kojima će interes njihovih slušatelja biti na
srcu", piše Edward Girardet, urednik Crosslines Global Reporta,
neovisnog časopisa koji se bavi humanitarnim i pitanjima sukoba i
suosnivač je Media Action International.
Ljudima na Balkanu potrebno je radioemitiranje bez propovijedanja
"Ratovi ovoga desetljeća na prostoru bivše Jugoslavije počeli su u
medijima. Sada je Slobodan Milošević izgubio rat na Kosovu, ali to
ne govori svom narodu.
U anketi koju je proveo beogradski magazin dvije trećine Srba reklo
je da ne vjeruju izvješćima sa Zapada o užasima na Kosovu. NATO
nadzire Kosovo, ali Milošević još vlada srpskim radiovalovima.
Njegov nadzor medija nameće srpskom narodu lažnu sliku događaja,
koja će ih potpuno onesposobiti da prihvate mirovna nastojanja
Zapada. Mediji koje nadziru Srbi i dalje odvraćaju Kosovare, tako
da se oni okreću albanskim izvorima informacija.
Sve to umanjuje uspješnost napora međunarodne zajednice da ponovno
sastavi cjelovito zajedničko Kosovo i cijelo područje.
Ako želimo popraviti fizička i psihička oštećenja koja je počinila
Miloševićeva politika, trebamo na sceni imati i srpski i kosovski
narod. Zato moramo prodrijeti kroz njegovu propagandnu mašineriju,
kako bismo se izravno obratili narodu njegove zemlje.
U ovom se desetljeću mnogo toga naučilo o očuvanju mira i izgradnji
naroda nakon etničkih sukoba. U posljednjem ratu u Hrvatskoj i
Bosni brutalno jasno se pokazalo da su mediji dio bojišnice.
U Ruandi je UN shvatio da je Mille Collines, radiopostaja Hutua koja
se služila mobilnim radijskim uređajima da potiče na genocid, bila
u samoj srži pokolja koji je odnio gotovo milijun života. Konačno -
nažalost prekasno - međunarodna zajednica je shvatila da se u
takvim sukobima mora računati s medijima i da UN-u moraju biti
osigurana sredstva za radijsko emitiranje kojim će se
suprotstaviti emitiranju mržnje.
Postignuti su neki uspjesi primjenom radijskih i TV emisija u
procesu pomirbe nakon sukoba u istočnoj Slavoniji i u Bosni, ali
samo su u Kambodži mirovne radioemisije postigle potpun uspjeh.
Tamo je UN postavio postaju, radio UNTAC, koji je zaobišao državnu
propagandu i dopro do kambodžanskog naroda boljim programima od
onih na đržavnom radiju. Toj postaji, s milijunima slušatelja,
pripisuje se ključna uloga u uspjehu misije UN-a da se u Kambodži
održe izbori.
S međunarodnom zajednicom koja se trudi unaprijediti građanske
slobode na Kosovu, i UN-om, koji nadzire golemu zadaću obnove
uništenih građanskih institucija u pokrajini, možemo se nadati da
će se lekcije naučene o medijima uzeti u obzir. UN-ovo radijsko
emitiranje u Kambodži trebalo bi služiti kao uzor.
Nepotrebna su nastojanja promidžbe NATO-a, koja nisu uspjela u
Bosni, a bila su ismijana u Srbiji i na Kosovu. Postoji potreba za
sveobuhvatnim, stručno vođenim javnim servisom sustava
emitiranja, koji bi se oslanjao na sposobnost uredništva da se
istinom suprotstavi Miloševićevim dezinformacijama.
Ako im ne bi govorili istinu, Srbi i Kosovari ne bi razumjeli napore
međunarodne zajednice za obnovom njihovih uzdrmanih života i mnoge
bi pothvate pogrešno razumjeli.
Bez radioemitiranja koje nudi uravnotežene vijesti, javnu službu
informacija i nužno potrebnu razonodu oslobođenu svakog
nacionalizma, proces obnove mogao bi biti usporen i trajati
godinama dulje nego što je potrebno", piše Jeffrey Heyman,
savjetnik za medije, g. 1993. direktor programa radiopostaje UN-a u
Kambodži, kasnije djelatan u Ruandi i na prostorima bivše
Jugoslavije.