US-NOVAC- PI, PL, PT, PR, PG-Izbori-Vlada-Političke stranke US CSM 20.7. NOVAC POLITIKA OPREZ SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR20. VII. 1999.Novac, politika, oprez"Prije gotovo stotinu godina zabrinutost zbog utjecaja
novca na politiku sve je više rasla. Velike industrijske zaklade toga doba bile su poznate po tome što su imale golemu moć u vladinim uredima. Korupcija se razmahivala sve više. Početkom XX. stoljeća, dobri vladini odvjetnici uspjeli su progurati zakone koji zabranjuju izravno uplaćivanje priloga korporacija ili sindikata za kampanje federalnom uredu.Sada kad se stoljeće približava kraju, pitanje je ponovno vruće a predsjednički izbori za g. 2000. vjerojatno će biti prekretnica. U te će se izbore ulagati više nego ikad. Jamče to višemilijunske dolarske cifre koje su za to već prikupljene.U tom pitanju konačno postoje dvije strane. Jedna odobrava dotok novca u politiku kao dokaz da su se Amerikanci uključili u sustav svoje vlade. Primjer je za to nevjerojatan uspjeh pri skupljanju novca teksaškog guvernera W. Busha. Njegovih 37 milijuna dolara, što nije konačna suma, rezultat je doprinosa desetaka tisuća pojedinaca koji su davali po tisuću dolara ili manje. Naravno, u
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
20. VII. 1999.
Novac, politika, oprez
"Prije gotovo stotinu godina zabrinutost zbog utjecaja novca na
politiku sve je više rasla. Velike industrijske zaklade toga doba
bile su poznate po tome što su imale golemu moć u vladinim uredima.
Korupcija se razmahivala sve više. Početkom XX. stoljeća, dobri
vladini odvjetnici uspjeli su progurati zakone koji zabranjuju
izravno uplaćivanje priloga korporacija ili sindikata za kampanje
federalnom uredu.
Sada kad se stoljeće približava kraju, pitanje je ponovno vruće a
predsjednički izbori za g. 2000. vjerojatno će biti prekretnica. U
te će se izbore ulagati više nego ikad. Jamče to višemilijunske
dolarske cifre koje su za to već prikupljene.
U tom pitanju konačno postoje dvije strane. Jedna odobrava dotok
novca u politiku kao dokaz da su se Amerikanci uključili u sustav
svoje vlade. Primjer je za to nevjerojatan uspjeh pri skupljanju
novca teksaškog guvernera W. Busha. Njegovih 37 milijuna dolara,
što nije konačna suma, rezultat je doprinosa desetaka tisuća
pojedinaca koji su davali po tisuću dolara ili manje. Naravno, u
tome nema ništa loše.
No ima nešto loše u sustavu financiranja kampanja u zemlji. (...)
Dio onoga što je krivo ilustrira Bushova odluka - politički
razumljiva - odreći se odgovarajućih federalnih zaklada. Ima
toliko novca da mu nisu potrebne. Tako se pravila koja se odnose na
one koji uzimaju taj novac na njega ne odnose (ili na
multimilijunera Stevea Forbesa). Tako je reformistička ideja o
sredstvima za ograničavanje utjecaja novca i ublažavanje razlika
među kandidatima ovoga puta neuspješna.
Problem osobito dolazi do izražaja kad se skupljanje novca s
relativno malih pojedinačnih donatora prebacuje na dolare za
"izgrađivanje stranke" koji su zapravo postali najveći novci u
politici. Prema današnjem nesavršenom zakonu, korporacije,
sindikati i profesionalne udruge papirnati novac mogu prilagati
bez ograničenja. Toliko o mudrim reformama s početka ovog
stoljeća.
Zašto ograničiti doprinose? Jer, kako su to Amerikanci shvatili u
različitim razdobljima svoje povijesti, nesputani dotok novca u
izbornu politiku potiče, u najgorem slučaju, političku korupciju -
u najboljem, cinizam javnosti. Sumnje u to da oni koji daju najviše
novca time kupuju pristup politici ili čak njezino oblikovanje,
teško je utišati.
Reforma financiranja kampanja pitanje je koje se ponovno javlja u
američkoj demokraciji. Danas zahtijeva novu pozornost, a logično
mjesto za početak bila bi zabrana doprinosa strankama u papirnim
novčanicama. Reformatori u Kongresu to pokušavaju progurati, a
uskoro će pokušati ponovno. (...)
Dok se nadolazeća predsjednička utrka pretvara u natjecanje za
skupljanje sve više novca, ova bi država trebala razumjeti da
regulativne kočnice ovdje imaju vitalnu funkciju - i da sadašnje ne
funkcioniraju najbolje", piše u uvodniku lista.