IT-kriza-integracije-povijest IT-18.7.AVVENIRE-BALKANSKE FEDERACIJE ITALIJAAVVENIRE18. VII. 1999.Švicarska za Balkan?"'Bila jednom jedna zemlja...', to nije početak neke bajke, illo tempore, već žalosni zaključak jednog raspada
nedavnih godina, premda je to pomalo i bila sudbina te zemlje u ovom stoljeću. Govori se o bivšoj Jugoslaviji, a tim žalosnim početkom počinje članak povjesničara i novinara Timothyija Gartona Asha objavljen u posljednjem broju lista 'Lettera Internazionale'. To je dugi zbir političkih i kulturalnih složenih i zamršenih prepletanja koja su potaknule poremećaje u toj europskoj regiji. Teza Gartona Asha o budućnosti Balkana je ova: etnije koje se sukobljavaju na tom teritoriju na rat potiču povijesne, kulturalne i vjerske razlike za koje se pokazuje da se ne mogu složiti u kratkom vremenu. Zapad griješi misleći da će moći raditi operacije etničkog inženjeringa stvarajući hibride čije temeljne sastavnice teško mogu živjeti u miru. Stoga je bolje privremeno razdvajanje, odnosno stvaranje malih monoetničkih i suverenih država-nacija, koje bi otklonilo razloge pretjerane i krvave konfliktualnosti ove regije nakon 1991. A od toga treba krenuti prema nekom budućem ponovnom
ITALIJA
AVVENIRE
18. VII. 1999.
Švicarska za Balkan?
"'Bila jednom jedna zemlja...', to nije početak neke bajke, illo
tempore, već žalosni zaključak jednog raspada nedavnih godina,
premda je to pomalo i bila sudbina te zemlje u ovom stoljeću. Govori
se o bivšoj Jugoslaviji, a tim žalosnim početkom počinje članak
povjesničara i novinara Timothyija Gartona Asha objavljen u
posljednjem broju lista 'Lettera Internazionale'. To je dugi zbir
političkih i kulturalnih složenih i zamršenih prepletanja koja su
potaknule poremećaje u toj europskoj regiji. Teza Gartona Asha o
budućnosti Balkana je ova: etnije koje se sukobljavaju na tom
teritoriju na rat potiču povijesne, kulturalne i vjerske razlike za
koje se pokazuje da se ne mogu složiti u kratkom vremenu. Zapad
griješi misleći da će moći raditi operacije etničkog inženjeringa
stvarajući hibride čije temeljne sastavnice teško mogu živjeti u
miru. Stoga je bolje privremeno razdvajanje, odnosno stvaranje
malih monoetničkih i suverenih država-nacija, koje bi otklonilo
razloge pretjerane i krvave konfliktualnosti ove regije nakon
1991. A od toga treba krenuti prema nekom budućem ponovnom
ujedinjenju, možda temeljenom na federalnom modelu poput onog
švicarskog.
To je rješenje usmjereno prema 'manjem zlu', no ima li smisla
stvarati etničke države koje bi u temelju ukinule samo pitanje
suživota u okviru jedne Europe koja pak radi na prevladavanju
granica?
Povjesničar Domenico Losurdo smatra da je taj prijedlog teško
provesti, primjerice na Kosovu, jer bi tada trebalo 'jamčiti državu
i srpskoj manjini. Neovisno o Srbima i Albancima, postoji i pitanje
Cigana, Roma, koje je sve dramatičnije unatoč nazočnosti vojnika
NATO-a'. Konfliktualnost balkanske regije ušutkalo je Titovo
komunističko rješenje, koje je bez obzira na sve samo na nekoliko
desetljeća odgađalo eksploziju suprotnosti ukorijenjenih u tom
geopolitičkom području: 'Ipak te probleme etničke
konfliktualnosti ne treba držati apsolutnim', odgovara Losurdo
'jer znamo da je ta regija proživjela dva duga povijesna trenutka
suživota: Jugoslavija je postojala još u razdoblju između dva rata,
a zatim od svršetka Drugoga svjetskog rata sve do 1991., i ne
vjerujem da se raspad može objasniti bez vanjske intervencije. U
slučaju prvog raspada ta je vanjska intervencija bila izrazito
očita i poprimila je grub oblik, postojala je vanjska intervencija
i u drugom slučaju, premda u složenijem obliku, i još uvijek traje,
i što drugo radi Zapad ako poticanjem odcjepljenja Crne Gore ne
nastavlja rastavljati Jugoslaviju? Crna Gora uvodi novu valutu
vezanu na marku i uzet će američkoga gospodarskog savjetnika koji
dolazi iz redova Reaganova osoblja, dakle, Zapad potiče
odcjepljenje Crne Gore, premda je ta država sudjelovala u ponovnom
uređivanju Jugoslavije nakon 1991.'. S prijedlogom Gartona Asha
načelno se slaže Grytzko Mascioni, pisac i ataše za kulturu
talijanskog veleposlanstva u Dubrovniku: 'Prijedlog prihvaćanja
podjele kojoj teže mnoga balkanska područja ni po čemu nije
nerazborit, premda se nastavlja stvarati velika pomutnja uzimajući
kao apsolutni diskriminativni faktor onaj etnički. Bilo bi
dovoljno da mnogi promatrači malo bolje poznaju povijest da bi
shvatili kako je temeljni razlog koji čini Sloveniju, Hrvatsku,
Bosnu, Hercegovinu, Srbiju, Vojvodinu, Kosovo, Crnu Goru,
Albaniju, Makedoniju, a da se i ne spominju Mađarska, Rumunjska,
Moldavija, Bugarska, Grčka i europska Turska, međusobno različitim
entitetima, koji nisu uskladivi ni po diktatu sila ili supersila,
ni po patetičnim i samovoljnim težnjama i uputama dobronamjernika
koji pozivaju na idealizirane harmonije, onaj kulturalni. U raskol
koji je postojao još u vrijeme Rimskoga Carstva, koji je podijelio
poluotok na zapad i istok, polako su se uključivali daljnji važni
elementi diferencijacije. No etnija, kao što pokazuje Bosna, nije
sigurno bila razlogom podjela, to je bilo, u velikoj mjeri,
spajanje malo kompatibilnih civilizacijskih modela. Na Srbiju,
koja je ostala vezana uz srednji vijek djelovao je jedan ogorčeni
romantizam devetnaestog stoljeća, potičući mitologizacije koje
još djeluju i koče demokratski razvoj europskog tipa. To što se
Beograd, povijesnu vojnu utvrdu koja je urbanizirana previše
nedavno, kratkovidno priznalo prijestolnicom, prvo jednog
improviziranog kraljevstva, potom komunističke federacije, bila
je vjerojatno teška pogrješka zapadnih diplomacija'.
Dovoljno je razmotriti jednu činjenicu i odmah se uviđa koje
probleme nose prijedlozi etničkog inženjeringa poput ovog,
komentira politolog Marcello Veneziani: 'Kosovo je na međunarodnoj
razini vezano uz Srbiju, no s etničkoga gledišta poglavito je pod
albanskim utjecajem. Danas je teško poduprijeti etnički primat nad
onim nacionalnim i teritorijalnim. I teška je pogrješka predlagati
diskriminativne kriterije po kojima organizirati ili odrediti
granice jednog teritorija ili cjelokupnog stanovništva.
Samoodređenje pripada pojedinim državnim suverenitetima
demokratskim načinom, stoga mi se rješenje stvaranja jedne
federalne države još uvijek čini jedinim mogućim u balkanskoj
regiji: autonomija u jedinstvu...'.
Na više se mjesta kazalo da rat na Balkanu skriva mnogo složenije
zapadne interese od onih koje diktira humanitarna obrana...
'Zapravo', odgovara Veneziani,'Amerika danas kao na smetnju gleda
na ponovno predlaganje novoga geopolitičkog bloka koje bi se
postavio samostalno i kao međunarodni subjekt'. Fragmentacija
nacionalnih identiteta u bivšoj Jugoslaviji nije dakle plod samo
unutarnje nesnošljivosti balkanske regije, već je se s naklonošću
gleda s druge strane oceana, upravo kad slušamo da je doba država-
nacija već prošlo.: 'Vjerujem da je to, iako se tako tvrdi s više
strana, prava glupost', odgovara Losurdo. 'Uopće ne vjerujem u kraj
država-nacija. Tijekom cijeloga ovog stoljeća proglašavali su ih
mrtvima, no već nakon Prvoga svjetskog rata povećao se broj država-
nacija, a povećao se i nakon Drugog svjetskog rata, kao i nakon
američke pobjede u hladnom ratu. Danas će, nedvojbeno, raspad bivše
Jugoslavije završiti pretvaranjem Balkana u područje američkog
utjecaja. To je strategija kojom su se Sjedinjene Države već
služile i tijekom hladnog rata. U intervjuu koji je 1947. Mao Tse
Tung dao jednoj prokomunističkoj američkoj novinarki, napomenuo je
da Sjedinjene Države viču o prijetnji iz SSSR-a, tvrdeći kako joj se
žele suprotstaviti, ali u međuvremenu su s tom izlikom preuzimale
nadzor nad 'zonama u sredini' koje su tada bile Japan i Europa.
Vjerujem da nakon propasti socijalizma rat na Balkanu ima istu
ulogu koju je Mao uočio u slučaju srednjih zona tijekom hladnog
rata. Rat na Balkanu je Sjedinjenim Državama poslužio i za
zaprečavanja procesa emancipacije Europe'" piše Maurizio
Cecchetti.