HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 135 - 14. SRPNJA 1999. BRITANSKI RADIO - BBC13. VII. 1999.Pregled tiska"Jutrošnje britanske novine, kao što kaže podnaslov jednog članka u 'The Independentu', polako zaboravljaju kosovsku krizu, pa
čak ih ni demonstracije protiv Slobodana Miloševića u Srbiji nisu potaknule da području Balkana posvete brojnije novinske retke.'The Times' se bavi jučerašnjim demonstracijama u Valjevu i navodi riječi slikara Bogoljuba Arsenijevića koji ih je organizirao: 'Oporbene stranke nisu spremne za promjene, ali mi jesmo. Podržao bih svakoga čovjeka koji upotrebljava silu protiv Miloševića jer je i on sam okrutan, i zato se i mi moramo ponašati na isti način'.Nasiljem se na posredan način bavi dopisnik 'The Independenta'. Naime, on svoj članak posvećuje filmu 'Nož', koji puni beogradska kina, a koji je snimljen prema romanu jednog od čelnika srpske oporbe, Vuka Draškovića. 'Nož' se prikazuje pred punim gledalištem, izvješćuje Steve Crawshaw iz Beograda, a kroz njegovu se priču, smještenu u nacističku marionetsku Hrvatsku za vrijeme Drugoga svjetskog rata ponavlja srpska mantra - Srbi su vječne žrtve. No, oni koji zadivljeni izlaze iz kina odbijaju svaku usporedbu s Kosovom. Potvrđuju time, kaže novinar, nastojanje Srba
BRITANSKI RADIO - BBC
13. VII. 1999.
Pregled tiska
"Jutrošnje britanske novine, kao što kaže podnaslov jednog članka u
'The Independentu', polako zaboravljaju kosovsku krizu, pa čak ih
ni demonstracije protiv Slobodana Miloševića u Srbiji nisu
potaknule da području Balkana posvete brojnije novinske retke.
'The Times' se bavi jučerašnjim demonstracijama u Valjevu i navodi
riječi slikara Bogoljuba Arsenijevića koji ih je organizirao:
'Oporbene stranke nisu spremne za promjene, ali mi jesmo. Podržao
bih svakoga čovjeka koji upotrebljava silu protiv Miloševića jer je
i on sam okrutan, i zato se i mi moramo ponašati na isti način'.
Nasiljem se na posredan način bavi dopisnik 'The Independenta'.
Naime, on svoj članak posvećuje filmu 'Nož', koji puni beogradska
kina, a koji je snimljen prema romanu jednog od čelnika srpske
oporbe, Vuka Draškovića. 'Nož' se prikazuje pred punim
gledalištem, izvješćuje Steve Crawshaw iz Beograda, a kroz njegovu
se priču, smještenu u nacističku marionetsku Hrvatsku za vrijeme
Drugoga svjetskog rata ponavlja srpska mantra - Srbi su vječne
žrtve. No, oni koji zadivljeni izlaze iz kina odbijaju svaku
usporedbu s Kosovom. Potvrđuju time, kaže novinar, nastojanje Srba
da čvrsto zatvore oči pred srpskim zločinima, da ih učine
beznačajnima i izmišljenima, dok sve srpske patnje čine i te kako
stvarnima. Vuk Drašković bi mogao postati predsjednik
postmiloševićevske Srbije, nastavlja dopisnik, no takva mogućnost
neće pretjerano razveseliti one koji bi htjeli da Srbija postane
tolerantna zemlja.
S time se, čini se, slaže jutrošnji 'The Daily Telegraph'. Naime,
taj list u jednom od svoja dva mala članka koja posvećuje
Jugoslaviji, tvrdi kako Washington ne vjeruje da se u Srbiji
pojavio čovjek koji bi mogao zamijeniti Slobodana Miloševića. Vuka
Draškovića, koji je jučer najavio pomirenje s ostalim čelnicima
oporbe, Amerikanci smatraju oportunistom, dok za Zorana Đinđića
drže da nema dovoljno karizme i kvaliteta vođe.
I 'The Guardian' spominje Vuka Draškovića i njegovu odluku da se
pridruži antimiloševićevskim prosvjedima. No, za razliku od 'The
Daily Telegrapha', 'The Guardian' nalazi gospodina Draškovića
karizmatskom ličnošću.
'The Independent', 'The Times' i 'The Financial Times' bave se i
gospodarskim aspektom rješavanja balkanske krize. Tu se vijesti ne
doimaju povoljno. Naime, 'The Times' izvješćuje kako je Finska
izrazila sumnju da će se sastanak na vrhu zemalja koje sudjeluju u
Sporazumu o stabilnosti za jugoistočnu Europu održati, kao što se
očekivalo, potkraj srpnja u Sarajevu. Naime, premalo je vremena da
bi se organizirao skup od kojih 30-ak zemalja, a Sarajevo, uz to,
nema sve potrebno da bi se to uspješno izvelo. List također javlja
da još nisu donesene odluke o novcu koje bi međunarodne financijske
organizacije trebale odvojiti za izgradnju Balkana. EU namjerava
izdvojiti 320 milijuna funta za obnovu Kosova u sljedećih šest
godina, izvješćuje list.
'The Financial Times' u svom je izvješću opširniji. On kaže da će EU
taj novac namaknuti tako što će smanjiti pomoć ostalim dijelovima
svijeta. No, Europljani su upozorili kako oni ne mogu sami snositi
teret obnove Balkana, već očekuju pomoć međunarodnih financijskih
institucija poput Svjetske banke, Europske investicijske banke,
Europske banke za obnovu i razvoj te nekih zemalja donatora. Danas
će o Balkanu raspravljati ministri financija zemalja G-7,
nastavlja list te tvrdi kako oni neće govoriti o troškovima pomoći
Balkanu, već će razraditi plan za mobiliziranje međunarodne
financijske pomoći te strategiju pomoći Kosovu i susjednim
zemljama. Na tom bi skupu danas u Bruxellesu trebali biti i glavni
direktor MMF-a Michael Camdessus, koordinator Sporazuma o
stabilnosti za jugoistočnu Europu Bodo Hombach te posebni
predstavnik UN-a za Kosovo Bernard Kouchner, tvrdi 'The
Independent'. Da im zadatak neće biti lak, kaže dalje list,
navijestio je jučerašnji izvještaj Svjetske banke koja je
upozorila na tehničke i zakonske probleme. Naime, Kosovo je,
tehnički, i dalje dio Srbije koja je pod međunarodnim sankcijama,
kaže list. Što znači da ne može, recimo, dobiti zajam od Svjetske
banke jer mu vlada ne može biti jamac. Nadalje, njegova
infrastruktura čvrsto je povezana s ostatkom Jugoslavije. U svom
izvješću Svjetska banka navodi i štete koje je kosovska kriza
prouzročila susjedima te među oštećenima navodi Hrvatsku, odnosno
njezin turizam. List tome dodaje da će zbog kosovske krize
privredni rast u šest zemalja koje okružuju Jugoslaviju
(Bugarskoj, Rumunjskoj, Makedoniji, Bosni, Hrvatskoj i Albaniji)
ove godine pasti za tri do četiri posto".
***
Ovisi li uspješnost sukcesije bivše SFRJ o provedbi Sporazuma o
stabilnosti?
"Pregovori o nasljedstvu imovine bivše Jugoslavije službeno su
bili prekinuti početkom ove godine zbog NATO-ovih napada na SRJ, a
da je to bio više nego dobar izgovor za pregovarački predah
potvrdila je i šutnja o njihovu nastavku nakon obustave zračnih
udara. Posrednik u pregovorima o sukcesiji, britanski diplomat
Arthur Watts u međuvremenu ih je zamrznuo. A kako je za BBC izjavio
slovenski ministar vanjskih poslova, o uspješnosti provedbe
Sporazuma o stabilnosti ovisi opseg daljnjih razgovora svih
zainteresiranih strana u pregovorima o sukcesiji. Više o svemu od
suradnika iz Ljubljane Gorana Ivanovića.
Odgovor na pitanje kada bi uopće moglo doći do nastavka pregovora,
pokušao je dati negdašnji čelnik slovenskih pregovarača, dr.
Mojmir Mrak. Rješavanje problematike naslijeđa bivše SFRJ ponovno
će se razmahati tek u okviru planirane obnove razrušenih područja.
NATO, a posebno Europa, dolaze do nedvojbene spoznaje da im za
dugoročnu stabilizaciju Balkana trebaju znatna novčana sredstva -
radi se o 100 milijarda dolara. Zbog toga što se novac za novi
Marshallov plan još ne nazire, realno je očekivati da će se Europa,
između ostalog, zalagati i za odmrzavanje te uporabu sredstava koje
čekaju na rješenje nasljedstva SRJ. Utoliko više jer rješenje
problema sukcesije blokira upravo ona država koja novac najviše
treba, rekao je dr. Mrak. Sadašnji predavač na ljubljanskom
ekonomskom fakultetu bio je uključen u pregovore s inozemnim
vjerovnicima što je bio tek dio razgovora o sukcesiji.
Nasljedstveni proces još je pred cijelim nizom zapreka, među kojima
je početna nesuglasje što se zapravo dogodilo na ozemlju bivše
Jugoslavije. BiH, Hrvatska, Makedonija i Slovenija ustrajno
zagovaraju kako se SRJ raspala i kako su sve novonastale države
ravnopravne nasljednice. Istodobno, Miloševićeva Jugoslavija ne
popušta od zadržavanja prava na kontinuitet bivše savezne,
tvrdoglavo dokazujući kako su se preostale četiri države
odcijepile.
U pregovorima s inozemnim partnerima poštovalo se načelo
ravnopravnosti svih, premda je i dalje nejasno što je predmet
sukcesije i kako odrediti državno vlasništvo. Zato se još ne može
naći niti ključ, ili više njih, za razdiobu imovine niti za
ispunjavanje obveza pojedinih nasljednica. Osim toga, raspad
Jugoslavije, u usporedbi sa Sovjetskim Savezom ili Čehoslovačkom,
protekao je uz valove nasilja što dodatno otežava uređenje
međusobih odnosa. Etapni način sporazumijevanja koji je pokušao
trasirati posrednik Watts upozorio je barem to da cjelovitog
rješenja problema nasljedstva bivše SFRJ nije moguće naći. Dijalog
o vraćanju arhiva pohranjenih u Beogradu i raspodjeli
jugoslavenskih diplomatsko-konzularnih predstavništava u svijetu
i novca blokiranog u nekim inozemnim bankama, poglavito u
Švicarskoj, prvi je korak prema usuglašavanju. No, koliko god se
činilo da su djelomični sporazumi prihvatljivi Beogradu, ili se već
činilo kako će SRJ prihvatiti koncept četvorke o raspadu bivše
Jugoslavije, teško je očekivati da će doći do bitnijih promjena za
nastavak pregovora prije nego se promijeni režim u Beogradu, što
nas opet vodi k preduvjetima međunarodne zajednice za
oživotvorenje novog Marshallovog plana".
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
13. VII. 1999.
Pregled tiska
"Njemački tisak na stranicama namijenjenima vanjskopolitičkim
temama poglavito komentira studentske demonstracije u Iranu.
Tako 'Westdeutsche Zeitung' iz Duesseldorfa konstatira: 'Islamska
Republika nalazi se na prekretnici. Mladež se bori za svoju
budućnost, za radna mjesta kojih nema jer je zemlja pod vjerskim
dužnosnicima gospodarski propala - za socijalnu perspektivu, za
više slobode. Studenti su već sada priskrbili predsjedniku
Hatamiju prednost u borbi za vlast. Ako on uspije u njoj pobijediti,
oni će od njega tražiti provođenje obećanih reformi'.
'Frankfurter Rundschau' analizira događaje u Iranu ovako:
'Demonstranti zahtijevaju demokraciju. Ta natuknica možda još nije
dovoljno oštro definirana; policijske batine su zato još žešće.
Policija, tajna služba i vojska ne pokoravaju se predsjedniku
države ili vladi, nego najvišem vjerskom autoritetu,
institucionaliziranom nasljedniku ajatolaha Ruholaha Homeinija.
A ovo naslijeđe, Alija Hameinija, više ne štiti policija, već ona,
štoviše, 'žali zbog pojedinih izgreda'. Iza magle od riječi odvija
se borba za vlast: tko zapravo kontrolira snage pod oružjem?
Predsjednik Hatami se prije nekog vremena, nakon akcije tajne
službe u kojoj je stradalo više intelektualaca, usudio privesti
počinitelje, ali nije postavio ključno pitanje: tko snosi
političku odgovornost? A sada se, eto, upravo to događa', piše
'Frankfurter Rundschau'.
Hamburški 'Bild-Zeitung' radikalan je u svojim prognozama razvoja
situacije u Iranu: 'Život kažnjava onoga tko kasni. Ovo sada moraju
iskusiti vjerski dužnosnici u Iranu! Kao nekoć šah, tako danas ni
čuvari vjere u Teheranu ne žele uvidjeti da se stvarnost
promijenila. Već dugo ključa u redovima perzijske mladeži. Sa
studentskim prosvjedima započelo je prije više od dva desetljeća
svrgavanje šaha s vlasti. Čini se da su sada i dani islamske vjerske
države odbrojeni', smatra 'Bild-Zeitung'.
Prijedlog šefa vlade Porajnjske Falacke (Rheinland-Pfalza), Kurta
Becka, da se u sljedeće dvije godine ukinu povišice plaće svim
radnicima, izazvao je lavinu protesta sindikata. Beck je svoj
prijedlog objasnio potrebom za saniranjem socijalnog sustava i
privrede. To je unutarnjopolitička tema koja se nalazi u središtu
pozornosti njemačkoga tiska. Dnevnik 'Thueringer Allgemeine' iz
Erfurta komentira: 'SPD-ov čovjek, Kurt Beck, nije dobro gledao,
čiju će kavu podgrijati svojim prijedlogom za ukidanjem povišica. A
to je kava Helmuta Kohla iz 1997. godine. Tadašnji šef SPD-a je
rekao: 'Tko ovako nešto radi, prevršio je svaku mjeru i mora
izgubiti vlast'. Sreća za Lafontainea da ga se danas ne može pozvati
na riječ. Sreća je to i za SPD, koji je želio sve napraviti bolje od
CDU-a, a nije mu uspjelo. Kad se već bez ikakvog srama odmah nakon
nekoliko mjeseci na vlasti preuzimaju prijedlozi prethodnika, onda
su se barem morali ukloniti nekadašnji vlastiti protuargumenti'.
List 'Westfaelische Nachrichten' iz Muenstera, naprotiv,
pronalazi riječi hvale za Beckov prijedlog o ukidanju povišica:
'Ponekad se pokaže smisao za stvarnost tamo gdje ga najmanje
očekujemo. Pa čak i ako premijer Porajnjske Falacke (Rheinland-
Pfalza) zanemaruje tarifnu autonomiju, valja pozdraviti Beckov
prijedlog, jer on pokazuje porast ekonomske razumnosti, barem u
jednom dijelu socijaldemokratskih redova. Beck upućuje svoju
stranku na obećavajući smjer. Konačno, nova radna mjesta može
srednjoročno i dugoročno stvoriti samo onaj tko snizi cijenu rada,
dakle, plaće i zarade, ili ih barem znatno ne povisuje. Čini se da ta
spoznaja polako potiskuje stajališta Oskara Lafontainea u
čelnistvu SPD-a', konstatira dnevnik 'Westfaelische Nachrichten'
iz Muenstera".
***
Simpozij u Stuttgartu: Između utopije i histerije
Strategije za integracije migranata
"U Stuttgartu je nedavno završio trodnevni skup stručnjaka za
migracije, koji su raspravljali o strategijama za integraciju
migranata. Predstavljani su modeli iz nekoliko zapadnih zemalja
(Francuske, Velike Britanije, Nizozemske i SAD-a) i uspoređeni su s
njemačkim modelom. Simpozij je imao radni naslov 'između histerije
i utopije', a pratio ga je Alen Legović.
Kako bi se trebalo odnositi prema vrlo osjetljivoj temi kao što je
migracija i doseljavanje? Što je kasnije s integracijom? Koje
odgovore na pitanja migracije može dati politika i znanost? -
pitanja su koja su postavljena na samom početku simpozija u
Stuttgartu. Već na samom otvorenju simpozija rečeno je da nitko
nema gotove recepte za uspješnu integraciju migranata. Za
integraciju je potrebno eksperimentiranje popraćeno procesom
diskutiranja. To je izjavio profesor Aristide Zolberg iz New Yorka.
Integracija ni u kojem slučaju ne smije postati nešto što se
određuje odozgo. Osim toga parlamentarne demokracije zapadnih
zemalja obvezuju se da se danas objektivno raspravlja i odnosi
prema tom pitanju i zabranjuje povratak u autoritarne situacije
koje bi nametale jednostavna i zavodljiva rješenja. Osim toga, i
sve veće gospodarsko povezivanje u svijetu pospješuje prihvaćanje
stranih kultura. Glavnu ulogu za uspješnu integraciju za Zolberga
ima ponajprije učenje jezika zemlje u kojoj se živi.
Klaus Bade, profesor za noviju povijest na sveučilištu Osnabrueck i
jedan od vodećih njemačkih stručnjaka za migracije, naglašava da je
Njemačka od ranih osamdesetih useljenička zemlja, koliko god to
njemački političari negirali: 'Njemačka je najkasnije početkom
osamdesetih useljenička zemlja na useljeničkom kontinentu -
Europi. U Njemačkoj se integracija administrativno prakticirala i
rezultat nije toliko ni loš, ali integracija u koncepcijskom smislu
gotovo nije tematizirana. Znanstvenici, crkve, sindikati,
povjerenici za strance i praktičari u radu sa strancima neprestano
su se zalagali u javnosti za ovu temu, međutim odjek je bio malen ili
nikakav. Izuzev tri političara, svih iz redova CDU-a, a to su Grof
Alois Waldburg-Zeil, Heiner Geissler, bivši glavni tajnik CDU-a, i
bivši gradonačelnik Stuttgarta Manfred Rommel. Sva tri političara
potječu iz stranke koja se uglavnom oglušila na prijedloge nas
znanstvenika, ali koji su sve naše prijedloge na neki način čak
preuzeli i zastupali u redovima stranke, zbog čega su nerijetko
imali problema u stranci'.
Možda bi se to moglo sažeti ovako: Postoji naime jedna apsurdna teza
koja govori da je integracijska politika u Njemačkoj zbog toga
donekle uspješna jer se službeno ne tematizira. To je dakle utoliko
apsurdno da je ova tema u javnosti potpuno iščezla, tabuizirana, a
rezultati su bili izgredi protiv stranaca koji su se dogodili u
Njemačkoj u ranim devedesetima, a moglo ih se spriječiti da nije
postojao strah građana od stranoga i strah političara od građana
kada je riječ o doseljavanju stranaca u Njemačku.
Ustanovljeno je na simpoziju u Stuttgartu da politika i znanost
imaju vrlo malo dodirnih točaka i, više od toga, da između politike
i znanosti oko migracije i integracije stranaca nema nikakvog
suglasja. Nedostaju kontakti između političara i znanstvenika. To
potvrđuje i Gabriele Erpenbeck, povjerenica za pitanje stranaca
savezne zemlje Donje Saske: 'Ustanovila sam da u biti nema
sporazumijevanja između znanosti i politike. Uvijek iznova
primjećujem da politika rezultate znanstvenih istraživanja
djelomično instrumentalizira, i to u onim slučajevima kada se
rezultati znanstvenih istraživanja uklapaju u političke
svjetonazore. U Njemačkoj nema institucionaliziranih kontakata
između znanosti i politike. Smatram da bi u Njemačkoj i na području
migracije trebali stvoriti neku vrst stručnoga vijeća koje bi
činili znanstvenici. Nešto poput onoga koje imamo na području
gospodarstva. Rezultate koje bi ostvarili spomenuti stručnjaci, i
njihova izvješća, ne pretakaju se odmah u politiku, ali u
političkoj raspravi ipak imaju određenu ulogu. Tako nešto bi
trebali i za područje migracije. To ne mora izgledati kao vijeće
gospodarskih stručnjaka-savjetnika, ali mora biti nešto što je
institucionalizirano.
Tako glasi zahtjev Gabrielle Erpenbeck, povjerenice za strance
savezne zemlje Donje Saske. Politika tendira vlastita uvjerenja
podignuti na razinu opće istine te iz toga konstruirati budućnost,
dok se znanost bavi sadašnjošću i prošlošću te istražuje razvitke
kako bi na temelju toga došla do mogućeg razvoja u budućnosti.
Profesor Bade misli slično. Njemačkoj je nužna
institucionalizacija dijaloga, dakle stvaranje instituta koji bi
pratio vođenje dijaloga oko migracije i integracije stranaca. U
Njemačkoj se često nailazi na jezične probleme, probleme
interdiciplinarnih pregovora, jer svaka znanstvena grana drukčije
definira integraciju.
Što treba promijeniti u Njemačkoj? Odgovore je pokušao dati
profesor Bade: 'Ono što bi se trebalo promijeniti je spremnost da se
problemi koje imamo u Njemačkoj reguliraju zakonom i politikom.
Prvo, ne možemo nastaviti s razvodnjavanjem ovog problema u
politiku prema strancima, politiku prema tražiteljima azila,
politiku prema doseljavanju etničkih Nijemaca iz istočne Europe
itd., a da u svemu ne razvijemo sveobuhvatni koncept rješavanja
ovog problema. Drugo, u Njemačkoj se ne može voditi rasprava tko ima
najbolje kvote doseljenika u zemlji. Najprije treba razgovarati o
ciljevima, a nakon toga o brojkama. Treće, mora se shvatiti da
migracijska politika zauzima središnje mjesto unutar društvene
politike. I tu se naravno ubraja i kontrola broja doseljenika u
zemlju, jer građanima se ne može na duži rok objasniti da je
integracijska politika nešto dobro ako ju ne kontrolirate. Dakle,
potrebni su sveobuhvati koncepti za čitavo područje te da se
građanima objasne najrazličitiji aspekti migracije počev od
gospodarskih preko političkih i kulturnih pa sve do socijalnih. A
da bi se sve to moglo provesti u djelo potrebni su zakoni',
zaključuje Klaus Bade. U Njemačkoj vlada nesporazum. Smatra se da
su stranci koji dolaze u Njemačku neku vrst učenika koji se, kada
dolaze u Njemačku, moraju podvrgnuti ispitu znanja njemačkog
jezika, i ako se pristojno ponašaju i integriraju, tada Nijemci
odluče da im se može dati i njemačka putovnica. Nijemci bi radije
trebali pogledati u vlastitu prošlost, primjerice u SAD-u. Većina
Nijemaca koji su dobili američke putovnice zasigurno nisu
poznavali engleski i imali su velike poteškoće u sporazumijevanju i
potpisivanju nekakvih formulara. Putovnice su pomoć za
integraciju, a ne nekakve svjedodžbe o završenom procesu
integracije koji na koncu traje mnogo duže.
Zanimljivo je bilo u nastavku simpozija kako je Richard Alba sa
sveučilišta u New Yorku opisao kulturne i socijalne aspekte
integracije u SAD-u. Nakon dugog procesa migracije uslijedila je u
Americi integracija. Proces integracije trajao je generacijama. U
SAD-u se stoga govori o asimilaciji koja je odigrala ključnu ulogu u
stvaranju američke nacije. Ovdje treba naglasiti da se proces
asimilacije na samom svojem kraju može shvatiti kao nestanak
etničkih razlika. Alba je uočio da je asimilacija bila na djelu u
SAD-u i onda kada to migranti za svoju u Americi rođenu djecu nisu
htjeli. Zanimljiv je i odnos Amerike prema pojmu
multikulturalnost. SAD je multikulturna u svemu osim u vjeri.
Uvođenje katoličanstva, primjerice u prošlom stoljeću u SAD-u,
popraćeno je velikim napetostima, ali danas je katoličanstvo i
jedna od američkih vjera.
Iskustvo Amerikanaca i Nizozemaca sa zakonom protiv diskriminacije
bilo je posebno zanimljivo njemačkim sudionicima simpozija, što je
rezultiralo zahtjevima da se i u Njemačkoj podnese zahtjev za
donošenje zakona protiv diskriminacije. Na rubu simpozija iz
svojih zbirki eseja čitala je i hrvatska spisateljica Slavenka
Drakulić koja je na temelju tipično hrvatskog iskustva granica i na
primjeru Istre prenategnuto prikazala ksenofobičnost od granica na
malom prostoru i shizofreniju koja iz toga proizlazi. Očito
Slavenka Drakulić ne može prihvatiti iskustvo granice kao dio
vlastitog identiteta, jer - a to su priznali i američki stručnjaci
simpozija - bez granica se ipak ne može, koliko god to nekoga
smetalo".
(RDW)
GLAS AMERIKE - VOA
13. VII. 1999.
Američki tisak o slučaju Holbrooke
"Više od godinu dana od kada ga je predsjednik Clinton imenovao
veleposlanikom Sjedinjenih Država pri Ujedinjenim narodima,
Richard Holbrooke još nije preuzeo dužnost. Odbor američkoga
Senata za vanjsku politiku još nije dao zeleno svjetlo da se tvorac
Daytonskog mirovnog sporazuma može uputiti na dužnost američkog
veleposlanika pri Ujedinjenim narodima. Naime, tvrdnje da se
Richard Holbrooke ogriješio o sukob interesa te da je svoju post-
daytonsku reputaciju kapitalizirao stotinama tisuća dolara trn su
u oku još trojice republikanskih senatora, Charlesa Grassleya,
Trenta Lotta i Mitcha McConnela, zbog čega Senat ne može glasovati o
Holbrookeovoj nominaciji.
Dvojica američkih kolumnista, Richard Cohen u 'Miami Heraldu' i
Frank Gaffney Jr. u 'Washington Timesu' zauzeli su suprotna
stajališta glede imenovanja Richarda Holbrookea. Pokušavajući
prikazati čitav slučaj apsurdnim, Richard Cohen predlaže da se u
engleski jezik uvede novi pojam - holbrooked - za nekoga tko je bez
razloga stavljen na čekanje. Autor to objašnjava na sljedeći način:
'To nije kao žrtveno janje jer se Holbrooku ne pripisuje nikakva
krivnja. Nitko čak ni ne rovari protiv njega. On je potpuno nevažan
u ovome procesu. U međuvremenu, američka vlada je', dodaje Cohen,
prikraćena za usluge koje silno treba zbog razloga koji nemaju veze
s Richardom Holbrookeom, a koji su se, kako ocjenuje autor teksta,
od opskurnih pretvorili u apsurdne.
Frank Gaffney Jr. slaže se u 'Washington Timesu' da slučaj
Holbrooke nema toliko veze sa samim tvorcem Daytonskom mirovnog
sporazuma koliko ima s načinom ponašanja Clintonove vlade,
poglavito, tendencijom zanemarivanja moralnih prosudbi koju taj
autor uočava. 'Gospodin Holbrooke personificira praksu Clintonove
administracije da zadovolji ratne zločince i teroriste u težnji za
pokretanje hitnih, i u konačnici kontraproduktivnih, mirovnih
procesa. Senat ne bi smio počastiti ni poduprijeti Clintonovu
politiku pokretanja procesa koji jednostavno ne mogu rezultirati
stvarnim mirom ili imati dugoročnu korist za američke interese, a u
kojima se razgovara s poznatim ratnim zločincima, osobama
odgovornima za etničko čišćenje, genocidalnim manijacima i
državama koje sponzoriraju terorizam', smatra Frank Gaffney Jr. u
'Washington Timesu' te zaključuje: 'Posljednje što Sjedinjene
Države trebaju za veleposlanika pri Ujedinjenim narodima, mjestu
gdje se uvelike oblikuje američka vanjska politika diljem svijeta,
jest čovjek kao što je Richard Holbrooke koji smatra da se politika
može sigurno i pouzdano voditi - bez moralnih prosudbi.
I dok Richard Holbrooke i dalje čeka na potvrdu nominacije, čovjek s
kojim je često pregovarao, Slobodan Milošević, suočava se sa sve
brojnijim prosvjedima. U jučerašnjem izdanju britanski 'The
Financial Times' se pita: što međunarodna zajednica može učiniti da
pomogne Srbima u zbacivanju njihova omraženog čelnika? List tvrdi
da je odgovor u nastavku pritiska na Beograd političkom i
gospodarskom izolacijom, te istodobno hitna financijska pomoć za
susjedne zemlje, uključujući i Crnu Goru, kako je predloženo planom
za obnovu jugoistočne Europe. 'The Financial Times' u svom
uredničkom komentaru dodaje da, iz moralnih razloga, Srbi moraju
učiniti više na zbacivanju s vlasti Slobodana Miloševića i
uspostavljanju liberalne demokracije. Podsjećajući da se
prosječni Srbi nisu usprotivili ratu na Kosovu, 'The Financial
Times' zaključuje da Srbi moraju sada pokazati da shvaćaju kako je
rat na Kosovu bio - velika pogrješka".
(VOA)
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
13. VII. 1999.
Pregled tiska
"Je li moguće očekivati ozbiljniju pobunu protiv beogradskoga
režima? Je li pravi izazov Slobodanu Miloševiću Vuk Drašković i je
li Željko Ražnatović Arkan pregovarao s Haaškim sudom u uvjetima
svoje predaje, teme su današnjega svjetskog tiska.
Građansku ili vojnu pobunu protiv predsjednika Jugoslavije
Slobodana Miloševića nije moguće očekivati u skoro vrijeme,
izjavio je finski predsjednik Martti Ahtisaari za 'International
Herald Tribune'. Posrednik za Balkan, koji je prošloga mjeseca
isposlovao mirovni sporazum za Kosovo, ocjenjuje da je ono što se
događa u Srbiji samo početak građanskih aktivnosti u obliku
prosvjeda i skupova. Gospodin Ahtisaari kaže da nije iznenađen što
je Slobodan Milošević još na vlasti i da su mnogi na Zapadu previše
nestrpljivi čekajući na njegov odlazak. Ahtisaari drži da
kritičari beogradskog režima griješe što ih brine samo Slobodan
Milošević i naglašava da je problem u Srbiji puno dublji. Na pitanje
novinara IHT-a da li bi EU trebala ukinuti sankcije protiv Srbije
Ahtisaari je odgovorio da bi neke od sankcija svakako trebalo
ukloniti. 'Želio bih da tamo normalno rade vodovodi i električni
sustav, inače ćemo morati slati humanitarnu pomoć da bi ljude
održali na životu. To je kao da sami sebi pucamo u nogu i nadam se da
će na kraju prevladati zdrav razum', istaknuo je Ahtisaari dodajući
da će Kosovo duže vrijeme biti međunarodni protektorat i da će
međunarodna zajednica na cijelom području Balkana imati dugoročni
angažman.
Napori za svrgavanjem s vlasti Slobodana Miloševića pojačani su
sinoćnjom potporom uličnih prosvjeda najjačeg oporbenog lidera
Vuka Draškovića, piše londonski 'The Guardian'. List podsjeća da
Draškovićev Srpski pokret obnove organizira u subotu demonstracije
u Kragujevcu i da dosadašnji prosvjedi širom Srbije, u organizaciji
Saveza za promjene, nisu izveli na ulice masu koju je u stanju
okupiti Vuk Drašković. Najavljujući miting u Kragujevcu, nastavlja
'The Guardian', Drašković je lišio Miloševića najjačeg aduta, a to
je kontrola nad medijima koji ignoriraju protestne skupove protiv
Miloševića. Vuk Drašković, naime, zaključuje 'The Guardian',
kontrolira popularnu televiziju 'Studio B'.
Međunarodni kazneni sud za zločine počinjene na području bivše
Jugoslavije odbio je komentirati tvrdnje nekih medija da je srpski
paravojni lider Željko Ražnatović Arkan zatražio da o uvjetima
svoje predaje pregovora s Haaškim sudom preko belgijskih
posrednika, piše danas britanska agencija Reuters. Pozivajući se
na belgijskog tužitelja, američka televizija MSNBC izvijestila je
da je Arkan kontaktirao Belgiju kako bi istražio mogućnosti svoje
predaje Haaškome sudu i da je posljednji kontakt ostvaren 25.
lipnja. 'Čak i da ima neke istine u svemu tome, mi ne bismo dali
nikakav komentar', izjavio je za Reuters zamjenik glavne
tužiteljice haaškoga suda Graham Blewitt. Američka televizija je
citirala Arkana koji je kazao kako su vijesti o njegovoj mogućoj
predaji Haagu ludost. Izvor blizak Haaškom sudu, zaključuje
Reuters, tvrdi kako je malo vjerojatno da bi se glavna tužiteljica
Loiuse Arbour uključila u izravne pregovore s optuženim za ratni
zločin i da oko optužaba pogodbe jednostavno ne može biti".
(RFE)
INOZEMNI TISAK
NJEMAČKA
DIE WELT
13. VII. 1999.
EU namjerava ograničiti pomoć za Kosovo
"EU namjerava vrlo oprezno otvoriti novčanu slavinu za Kosovo i
Balkan općenito. Dan uoči prve donatorske konferencije za Balkan,
njemački ministar financija Hans Eichel pojasnio je u Bruxellesu da
EU 'neće velikim novcem financirati velike infrastrukture'.
Novac EU trebao bi se sliti tamo gdje je potreban. Zato EU
trenutačno smatra da nema razloga staviti za predstojeću godinu na
raspolaganje financijsku pomoć veću od 500 milijuna eura - oko
jednu milijardu njemačkih maraka. Dakle, dodatna sredstva, koja
nadilaze financijski okvir EU, prihvaćen u ožujku u Berlinu, neće
biti izdvojena.
Eichel je odmah predusreo moguću kritiku tako suzdržane pomoći,
ustvrdivši da nije riječ o 'škrtosti ministara financija'-
Štoviše, prijašnja su iskustva pokazala da su prevelike količine
novca rezultirale besmislenim projektima, kazao je on.
Eichel je time aludirao na financijsku pomoć EU Bosni i
Hercegovini, koju je Europska revizorska služba (EuGH) već
podvrgnula oštroj kritici. Naime, od točno dvije milijarde
njemačkih maraka, koje je EU 1996. stavila na raspolaganje za
obnovu teško razorene zemlje, tek je djelić stigao tamo gdje je
uistinu potreban.
Sredstvima EU obnovljeno je više od 6300 kuća, ali poslije se
utvrdilo da nisu priključene na sustave za opskrbu vodom i
električnom energijom - stanovanje u tim kućama nije bilo moguće.
Slaba koordinacija, manjkava izvedba i djelomično besmisleni
projekti - glasile su kritike koje je revizorska služba uputila na
račun europske pomoći Bosni i Hercegovini.
Ministri financija EU žele danas predusresti takvu kritiku. Pri
obnovi regije treba izbjeći 'nesvrsishodna preklapanja i
udvostručavanja koja rasipaju resurse', opomenuo je Eichel. Prvo
treba provjeriti gdje financijska pomoć može biti logično
upotrijebljena, dodao je njemački ministar financija. Valja
ispitati njihovu 'sposobnost za apsorpciju', kazao je Eichel.
Odgovornost za oporavak gospodarstva i trgovine na Balkanu snose
same balkanske države, naglasio je on.
Suzdržaniji i štedljiviji pristup obnovi Kosova, i Balkana
općenito, potisnut će privremeno u pozadinu i Marshallov plan za
Balkan, koji je Eichel aktualizirao već ovoga proljeća. Ministar
financija nije odredio koliko će točno stajati obnova cijele
regije, ali ocjenjuje da 30 milijarda dolara koje je spomenulo
Povjerenstvo EU odražava 'razuman pristup' tom pitanju", prenosi
novinar.
Euro-skleroza
"Tri su stvari važne za stabilnost neke valute: povjerenje,
povjerenje i opet povjerenje. Upravo te tri stvari euro danas
zastrašujućom lakoumnošću proigrava. Već pola godine nakon
uvođenja njegov tečaj pada poput ugleda vjerolomnika.
Prvi su put povjerenje narušili ministri financija EU, odriješivši
Italiju krivnje za politiku zaduživanja i izdavši time ugovor za
stabilnost. Drugi je put povjerenje narušila Europska središnja
banka, snizivši u proljeće nepotrebno kamate. ESB upao je u
klasičnu zamku novčane politike koja više vodi računa o konjunkturi
nego o stabilnoj vrijednosti novca.
Treći put povjerenje narušavaju ljevičarske vlade u Francuskoj i
Njemačkoj, odbacujući liberalnu reformsku gospodarsku politiku i
hoteći konzervirati euro-prostor kao dinosaura etatizma. Sažetek:
tko triput proigra povjerenje, njemu više nitko ne vjeruje - čak i
ako govori kao Gerhard Schroeder.
Za novcem ne treba trčati - treba mu izlaziti u susret. To vrijedi za
spekulante, ali i za gospodarsku i financijsku politiku, koja bi
morala striktno poštovati ugovor o stabilnosti. Pritom valja
napomenuti da ta politika treba novčanu politiku središnje banke,
nedvosmisleno orijentiranu na stabilnost, i reformski impuls
tržišnoprivrednog otvaranja. To bi bio korzet za euro, koji bi na
kraju ipak trebao postati kičmom našeg blagostanja. Trenutačno mu
pak prijeti samo brza deformacija, a deformirani likovi nigdje ne
izazivaju povjerenje", upozorava Wolfram Weimer.
Najbolje se živi u Kanadi
"Po spoznajama Ujedinjenih naroda, Kanada i dalje nudi najbolje
uvjete za život. U izvješću o ljudskom razvoju, koje razvojni
program UN (UNDP) sastavlja od 1990., Kanada već šest godina
uzastopce zauzima prvo mjesto.
UNDP ocjenjivao je države po indeksu koji se ne orijentira samo po
prihodima ljudi već i po takvim čimbenicima kao što je očekivani
životni vijek, zdravstvena skrb i mogućnosti obrazovanja. Njemačka
zauzima 14. mjesto.
U ovogodišnjem izvješću težište je stavljeno na pitanje o
raspodjeli potrošnje dobara i usluga u svijetu i o njegovu
poticajnom ili ometajućem učinku na ljudski napredak. UNDP
utvrđuje da unatoč snažnom porastu potrošnje u mnogim zemljama,
više od jedne milijarde ljudi ne može zadovoljiti svoje
najosnovnije potrebe.
No, opći trend u razdoblju od 1975. do 1997. pokazuje da je u većini
zemalja postignut jasan napredak u ljudskom razvoju, ističu autori
izvješća. Primjerice, po UNDP-ovu je izvješću očekivana životna
dob u zemljama u razvoju porasla s 53 na 62 godine, a stopa
pismenosti sa 48 na 76 posto. Stopa smrtnosti kod djece u dobi do pet
godina smanjena je na 1000 živorođene djece sa 149 na 85.
Stručnjaci UNDP-a brinu zbog nedostatnog pristupa ljudi internetu
u manje razvijenim zemljama. Tamo je surfer po internetu obično
pripadnik 'elitarne manjine' jer je pristup svjetskoj računalnoj
mreži previše skup, navedeno je u izvješću. Širom svijeta tipični
je korisnik interneta muškarac mlađi od 35 godina, ima sveučilišnu
izobrazbu i visoke prihode, živi u gradu i govori engleski.
Primjerice, u južnoj Aziji, gdje živi 23 posto svjetskog
stanovništva, internetom se služi manje od 1 posto ljudi.
Siromašnije zemlje nedovoljno profitiraju od novih
komunikacijskih tehnologija, kao važnog sredstva razvoja, žale se
autori izvješća.
Proces globalne integracije odvija se brzo ali neodmjereno, ističu
oni. Pripadnici 'visokog društva svjetske računalne mreže'
isključivo su građani koji imaju računalo i telefonske veze, pišu
stručnjaci za razvoj. Stoga autori izvješća zahtijevaju podizanje
'poreza na bit' (mjerna jedinica informatičkog sadržaja - op.
prev.), koje bi trebalo omogućiti snažniju povezanost svih ljudi sa
svjetskom računalnom mrežom. Osim toga, valja izraditi međunarodni
program za financiranje razvoja biotehnologije", prenosi novinar
na kraju izvješća.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
13. VII. 1999.
Moskva i KFOR - bolje suradnja nego isključivanje
"Rusija će sudjelovati, ali nije dobrodošla. Ruski vojnici u
sastavu KFOR-a trenutačno se usporenim tempom oprezno primiču svom
operativnom području na Balkanu. Već je stigla pokoja prethodnica i
pokoja prava postrojba - ali sve se oteže i daleko zaostaje za
prvotnim vremenskim planom. Nakon psine u obliku zaposjedanja
prištinske zračne luke, Rusi osjećaju snažan nepovoljan vjetar pri
dolasku na Kosovo. S jedne ih strane NATO gleda s nepovjerenjem, a s
druge albansko stanovništvo reagira otvorenim odbijanjem. Obje
reakcije utemeljene su na valjanim razlozima.
Albance, naravno, ljuti što su Rusi i Srbi uvijek jedni druge
uvjeravali u svoju bratsku slavensku povezanost. Osim toga, ruski
vojnici navodno su se borili i ubijali na strani Srba. Dakle, Rusi
su stekli reputaciju neprijatelja. No, međunarodna zajednica ne
smije dopustiti ni Srbima ni Albancima da joj određuju tko smije
štititi mir na Kosovu.
Što se tiče NATO-a, problem je u moskovskoj hirovitosti. Dogovori,
postignuti u pregovorima o stacioniranju postrojba, previše su
često dovođeni u pitanje. Ipak, Zapad je na kraju prevladao u
širokoj lepezi pitanja. Na Kosovu nije formiran poseban ruski
sektor, a jedinstveno zapovjedništvo nad KFOR-om prepušteno je
NATO-u. Dakle, uz brojne valjane razloge za nepovjerenje, bolji
razlozi govore danas u prilog ruskom sudjelovanju u KFOR-u. Bilo je
teško uključiti Moskvu u potragu za mirom a isključivanje Rusa samo
iz projekta zaštite mira otežat će proces rješavanja sukoba",
upozorava Peter Muench.
Čanak: "Milošević neće ostati na vlasti dulje od tri-četiri
mjeseca"
List objavljuje intervju Christiane Schloetzer s vojvođanskim
oporbenim političarem Nenadom Čankom. Tema razgovora: obnova SRJ i
sudbina Miloševićeve vlasti.
- U Kikindi (...) su u nedjelju navečer tisuće ljudi prosvjedovale
protiv Miloševića. U planu su novi prosvjedi, ali zasad ne i u
Beogradu. Zašto?
= Tek smo u fazi zagrijavanja. No, sat već jako brzo otkucava u
Srbiji. Beograd će doći na kraju. Za 20. srpnja planiramo veliki
prosvjed u Kragujevcu - u suradnji sa Zoranom Đinđićem i njegovim
'Savezom za promjene'. Prijetnje nas neće zaustaviti. Ne vjerujemo
da će policija težiti izravnom sukobu s građanima jer ne zna ni
zašto bi to priželjkivala.
- Znače li prijetnje i zabrane da Milošević vidi u prosvjedima
opasnost za svoju vlast?
= Da, sigurno. Ljudi žele promjenu. Ovo je prvi put da imamo priliku
za stvaranje širokoga građanskog pokreta protiv režima. Ovo će
ljeto biti vruće.
- Koliko će dugo Milošević još ostati na vlasti?
= Ne više od tri-četiri mjeseca. Nešto se mora dogoditi prije zime.
NATO-ovi zračni udari uništili su mnoge toplane. U mom gradu, Novom
Sadu, bombe su razorile tri mosta na Dunavu, kojima su prolazile i
vodovodne instalacije. Već smo stupili u kontakt s gradom Bečom. On
će nam izgraditi pomoćni most, koji bi mogao biti završen prije
zime. No, ne možemo početi s gradnjom jer Beograd odbija izdati vizu
inženjerima.
- Zašto?
= Milošević želi da sav novac prolazi njegovim kanalima kako bi ga
što više mogao pokrasti.
- Znači li to da Zapad uopće ne bi trebao pomoći Beogradu pri obnovi
uništene infrastrukture?
= Ne, ni u kom slučaju. Milošević je majstor za prijevare. Svaki
oblik humanitarne pomoći, koji prođe kroz njegove ruke, proglasit
će uspjehom svoje politike. Ubuduće će biti uspostavljeni izravni
kontakti između gradova u Srbiji, Vojvodini, s jedne, i onih u
zapadnoj Europi, s druge strane. Šest takvih partnerskih kontakta
već je uspostavljeno. No, Milošević trenutačno sve blokira. Zato je
sada najvažnije osloboditi cijelu zemlju tog pritiska. To je
pitanje opstanka.
- Što će se dogoditi s kosovskim izbjeglicama u Srbiji?
= Nitko se ne brine za njih. Gladuju. Ministarstvo prosvjete već je
najavilo da djeca i učitelji s Kosova ove godine ne smiju ići u škole
u Srbiji. Režim želi poslati srpske izbjeglice natrag na Kosovo ili
ih prisiliti na bijeg - kamo god - jer čine novi izvor
nezadovoljstva i prosvjeda. Sadašnji režim nije ni protualbanski
ni protumuslimanski - on je nečovječan.
- Ima li Milošević još dovoljno moći da izazove građanski rat?
= On nadzire dijelove policije i elektronskih medija. Crnu Goru
pokušava podijeliti. U Vojvodini nije tako lako formirati fronte.
No, kaos i teror moguće je svuda izazvati.
- OESS namjerava na Kosovu napraviti neovisnu televiziju - treba li
to učiniti i u Srbiji?
= Bezuvjetno. Srbija je jako moćan instrument. Zapad bi trebao
stvoriti neovisnu televiziju za Srbiju. To mogu učiniti postaje
koje imaju iskustva s odgovarajućim radijskim programom - poput
Deutsche Welle i Radio Free Europe.
- Svi bivši oporbeni savezi raspali su se. Hoće li novi opstati?
= Đinđić i ja imamo iste ciljeve, ali ne i iste metode. Vojvodina je
multietnička i proeuropska a u Srbiji pak postoje snažni nacionalni
i tradicionalni osjećaji o kojima Đinđić mora voditi računa. No,
obojica želimo građansko društvo i slobodnu privredu, zahtijevamo
suradnju s haaškim sudom za ratne zločince i želimo se riješiti
Miloševića.
ŠPANJOLSKA
ABC
13. VII. 1999.
Novo povjerenstvo
"Europsko povjerenstvo počinje od ništice, poslije podnošenja
kolektivne ostavke u ožujku - udarca koji se nije dogodio nikada
prije, a izazvao je i veliku krizu u tom stroju stvorenom prije 47
godina. Nova momčad započinje s izuzetno nadarenim ljudima. Čini se
da je novost i velika uloga šest najsnažnijih država Europske
unije: Njemačke, Francuske, Velike Britanije, Italije, Španjolske
i Nizozemske. No, ono što će zaista biti važno u prvih pet godina
sljedećega stoljeća mogao bi biti snažan skok prema naprijed koji
će Europsko povjerenstvo načiniti.
Mnogi Europljani brane stare države i ne žele plan nove ujedinjene
Europe. A veliki problemi, osobito kad je riječ o najboljoj
industriji, znanstvenim istraživanjima, tehnologiji i obrani,
prisilit će Europljane da udruže snage. Bez dostignute kritične
mase pri zajedničkim naporima, Europa jednostavno ne postoji. U
posljednje dvije godine bilo je dosta kočenja, čini se da je to
jasno, a kočile su vlade pojedinih država Europske unije. Ali je
ostvaren i golemi napredak na monetarnom planu. Reforma ustanova
stići će možda i do Europskog vijeća i Europskoga parlamenta. A
Europski sud i zajedničko vlasništvo ujedinjuju i zakonodavstvo.
Europsko povjerenstvo moglo bi se opet pojaviti sa svojim pravim
ciljem: da sutra (jer danas to nije) postane 'europska vlada'.
Ustanove se stvaraju zato da bi nadživjele kratkotrajni ljudski
vijek. Ali ljudi su kvasac koji podiže ustanove. To će dokazati i
dolazak uglednoga profesora iz Bologne, važne osobe iz sjeverne
Italije, dobrodušnoga lica, ali strašnoga ubirača neplaćenih
računa. Pri kraju dugoga mandata Jacquesa Delorsa, Njemačka je
odlučila zamrznuti na neko vrijeme Europsko povjerenstvo i uspjela
je postići da njegov predsjednik postane Jacques Santer. Ali tvorci
te varke nisu ni zamišljali kakve će strašne posljedice imenovanje
jednoga naivčine na kraju donijeti. Napredak stvaran četiri
desetljeća završio je kao ruševina. Sada opet počinje obnova, a
povjerena je jednome zaista sposobnome Britancu, Neilu Kinnocku,
dok će još jedan Britanac voditi vanjsku politiku petnaestorice.
Španjolska je dobila dva važna mjesta - Loyola de Palacio nalazi se
na mjestu potpredsjednice, a Pedro Solbes, kojemu priznaju veliko
iskustvo i poštenje, bit će zadužen za delikatno područje eura.
Nijemci će, na čelu s Guenterom Verheugenom zaduženim za pitanja
proširenja, voditi rješavanje još jednoga velikoga problema, danas
zacrtanoga samo na karti. Dvojica Talijana, Prodi i Monti, obojica
iz stranaka desnog centra, donijet će veliku količinu ugleda
vlasti, a čini se da se i dvojica Francuza pojavljuju na pozornici
kao vrlo važni političari, sa Jacquesom Delorsom koji će, uz pomoć
ovlaštenja, zapovijedati europskom trgovinom.
Ali sve to, iako je i to mnogo, ostaje na površini problema. Za
upravljačem europskoga stroja nalazi se sedam glava (Prodi,
Solbes, Lamy, Patten, Verheugen, Barnier i, najstariji od njih,
Nizozemac Frits Bolkestein). Njih spaja ista vjera u neizbježnost
stvaranja jedinstvene Europe koja neće biti samo još jedno tržište,
nego nešto sasvim drugo: jedna Europa, bez birokracije,
liberalizirana, ali i braniteljica poboljšane države blagostanja,
sposobna za konkuriranje SAD-u i smanjivanje gospodarskoga
protekcionizma. Zaista je važno da se Europa opet vrati svojim
idejama - jer ideje pokreću svijet - i iziđe iz ovoga tužnoga
duševnog i operativnog nereda u koji je upala za vrijeme
prethodnoga predsjednika Povjerenstva. Naša prognoza: do 2004.
zajednička vanjska i obrambena politika malo će (barem malo)
napredovati, euro će se učvrstiti, kao jedino koliko-toliko brzo
sredstvo za ujedinjavanje kojim Europska unija sada raspolaže, i
ostvarit će se odlučan napredak prema pripajanju Poljaka, Čeha,
Mađara, Estonaca i Slovenaca (ne više njih, ali ni manje). No, prije
svega, postojat će jedan predsjednik i jedna izvanredno dobra i
sposobna momčad koja će europske povjerenike izvući iz sadašnje
situacije, a možda će reformirati i sustave donošenja odluka.
Drugim riječima, Europsko će povjerenstvo moći načiniti taj korak
prema postojanju europske vlade. Čini se da se sve to može
zaključiti, kako bi rekao Bonaparte, iz pukog razvoja situacije",
piše Dario Valcarcel.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
13. VII. 1999.
Globalizacija proširuje raskorak između bogatih i siromašnih, kaže
UN-ovo izvješće
"Globalizacija pogoršava raskorak između bogatih i siromašnih
zemalja i pojačava američku prevlast na gospodarskim i kulturnim
tržištima svijeta, prema najnovijem izvješću o ljudskom razvoju
koji je u ponedjeljak objavio UN-ov Program za razvoj", piše Judith
Miller.
"Izvješće na 262 stranica, deseto koje je Program objavio, ovaj se
put usredotočilo na širenje interneta i računalne tehnologije i
učinak globalizacije. Ono zaključuje da bi se takozvana 'pravila
globalizacije' trebala ponovno napisati da bi se spriječio još veći
pad u 60 zemalja kojima je lošije nego što im je bilo 1980.
Iako ne daje specificirane prijedloge kojima bi se postiglo da
međunarodna tržišta rade 'za ljude umjesto za profite', izvješće
preporučuje, poput prethodnih inačica, brži oprost od duga,
preusmjeravanje pomoći u najsiromašnije zemlje i osnivanje skupine
koja bi ocjenjivala 'globalno upravljanje'. Ono također zagovara
porez od 1 centa na duge e-mailove, kako bi se prikupilo 70
milijarda dolara godišnje koji bi se uložili u povezivanje onih
koji nemaju pristup internetu.
Izvješće upozorava da uočljive, sve veće nejednakosti u raspodjeli
bogatstva znače 'opasnu polarizaciju' između bogatih i siromašnih
zemalja. 'Globalne nejednakosti u prihodu i životnom standardu
dosegle su groteskne razmjere', upozorava se u izvješću.
Kao u prethodnim izvješćima, i ovo malo govori o ulozi koju same
siromašne zemlje igraju u svojoj nevolji. Ono govori malo o
korupciji i lošem upravljanju resursima u mnogim siromašnim
zemljama, što je obeshrabrilo strana ulaganja i bacilo u vjetar
milijune dolara inozemne pomoći.
U izvješću se ističe premoćna uloga Sjedinjenih Država, i kao
rezultat toga, engleskog jezika - jezika 80% stranica na internetu
- na novom tržištu globalnih telekomunikacija. Također se bilježi
da se 26% Amerikanaca služi internetom - naspram 3% Rusa, 0,4%
stanovništva južne Azije i 0,2% stanovnika arapskih zemalja. I kaže
se da Sjedinjene Države imaju više računala od ostatka svijeta
zajedno.
Izvješće također ističe da je godišnja prodaja General Motorsa veća
od iznosa bruto domaćih proizvoda Tajlanda ili Norveške, i da Ford
stvara više prihoda nego Saudijska Arabija. Amerika i druge bogate,
industrijske zemlje drže 97% svih svjetskih patenata.
Nadalje, stoji u izvješću, raskorak između globalno dobro
povezanih i nepovezanih ljudi vjerojatno će rasti još više, s
obzirom na razvoj tehnologije. Očekuje se da će sadašnji broj
korisnika interneta, 150 milijuna ljudi, narasti na 700 milijuna do
2001. godine. Amerikanac treba uštedjeti iznos jedne svoje
mjesečne plaće da bi kupio računalo; stanovnik Bangladeša mora
uštedjeti iznos svojih ukupnih osmogodišnjih prihoda da bi učinio
isto.
Richard Jolly, glavni autor izvješća, kaže da ono nije ni
antiameričko niti da zauzima stajalište protiv slobodnih tržišta.
'Izvješće prihvaća tržišta kao najbolje jamstvo djelotvornosti',
kaže Jolly, 'no ne nužno i pravednosti.'
Amerika je, izjavio je on, među prvima shvatila opasnosti monopola
i donijela antitrustovske zakone kako bi ublažila koncentraciju
gospodarske moći u 'megakorporacijama' - 10 najvećih svjetskih
korporacija. Međunarodna zajednica, izjavio je on, tek treba
shvatiti kako riješiti problem takvih koncentracija na globalnom
tržištu."
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
13. VII. 1999.
Međunarodni zakon, da, ali NATO je bio potreban
"Sada kad su Sjedinjene Države uspješno ratovale a da se nisu
sukobile s privremenim sudom za ratne zločine u Haagu, one bi
trebale prestati ometati stvaranje trajnog suda za ratne zločine.
To je barem mišljenje mnogih organizacija za ljudska prava" piše
Fred Hiatt.
"Zamisao o trajnom sudu proistječe iz privlačne vizije svijeta u
kojemu vlada međunarodni zakon. No Kosovo je pokazalo da katkad
samo sila može zaustaviti zlo. Intervencija NATO-a možda je bila
kršenje međunarodnoga zakona, no svejedno - ispravna. Nije sigurno
da bi se trajni sud mogao prilagoditi toj složenoj stvarnosti.
Danas djeluju dva suda za ratne zločine, a oba je stvorio UN kao
odgovor na nečuvene zločine u Ruandi i u bivšoj Jugoslaviji. Oba
suda daju vrijedan doprinos načelu da počinitelje zločina protiv
čovječnosti treba kazniti.
Sad većina zemalja planira uspostaviti trajan sud za ratne zločine.
Taj sud ne bi bio dio UN-a. On bi imao trajnu službu tužitelja i
istražitelja i sam bi odlučivao što će istraživati. Ne bi imao
političko utočište u Vijeću sigurnosti, kao dva postojeća suda;
njegovi službenici možda ne bi imali usredotočenost ili osjećaj
misije koji je privlačio najbolje tužitelje u Haag.
Clintonova vlada kaže da načelno podupire takav sud, ali želi više
zaštite za američke oružane snage u inozemstvu, kao i druge
promjene u ugovoru.
Tijekom bombaške kampanje NATO-a, Human Rights Watch pronašao je
mnoga moguća kršenja međunarodnoga zakona. U pismu NATO-u od 13.
svibnja zatražio je 'disciplinsku ili kaznenu istragu' svakog
mogućeg 'ozbiljnog kršenja' zakona, i ustrajao je na poduzimanju
'prikladnih disciplinskih ili sudskih mjera'.
Napad na srpske televizijske i radijske prijenosnike, sugerirao je
Human Rights Watch, bio je kršenje zakona; a kršenje je bilo i ne
dati 'jasno upozorenje' prije tog napada. Bombardiranje tvornica u
vlasništvu političkih saveznika Slobodana Miloševića,
uništavanje električnih centrala u Srbiji, bacanje kasetnih bomba
- sve je to, natuknula je organizacija, možda kršenje odredaba
Ženevske konvencije.
Napad na kinesko veleposlanstvo u Beogradu, iako slučajan, bio je
također kršenje zakona, ako je rezultirao iz 'propusta da se
poduzmu potrebne mjere opreza.'
Povjerenstvo odvjetnika za ljudska prava upozorilo je NATO da su
napadi na 'civilne mete' ratni zločini. Liječnici za Human Rights
tvrde da su pravila uključenja NATO-a, koja su od pilota tražila da
lete visoko iznad dometa srpskih raketa, ugrožavala civile te ih
stoga 'međunarodni humanitarni zakon očito zabranjuje'.
Amnesty International je 18. svibnja ustvrdio da je 'opetovano
pisao NATO-u da izrazi svoju zabrinutost' jer bombardiranje u kojem
se ubijaju civili 'možda predstavlja nezakonite napade'.
Te organizacije, koje su veći dio svojih kritika ostavile za srpske
zločine, bile su mnogo umjerenije od nekih. Kineska vlada, ruska
Duma i Američka udruga pravnika nisu uopće sumnjali da NATO čini
ratne zločine.
Po međunarodnom zakonu oni su možda u pravu. Ugovor kojim se
uspostavlja trajan sud agresiju smatra ratnim zločinom, a NATO je
bez sumnje napao suverenu zemlju bez UN-ova odobrenja.
Vjerojatno je, međutim, da bi NATO da je tražio UN-ovo odobrenje, i
dalje čekao - dok bi Slobodan Milošević uspješno i trajno većinu
kosovskih Albanaca izbacio iz njihovih domova.
Moguće je da bi saveznički zrakoplovi da su letjeli niže, svojim
bombama ubili manje civila. Također je moguće da bi stalni gubici u
zrakoplovima i pilotima toliko uništili političku potporu u
javnosti i među političarima zemalja NATO-a, da bi Milošević
prevladao . (...)
Malo se ratova vodilo iz tako altruističkih motiva i s tolikom
pomnjom da se izbjegnu civilne žrtve. Ako zagovornici ljudskih
prava NATO smatraju mogućim zločincem čak i u ovom slučaju, teško je
vidjeti kako istodobno mogu tvrditi da trajni sud za ratne zločine
NATO-u ne bi trebao zadavati brige.
Međunarodni je zakon važan. Nitko ne želi da si Rusija sad uzme
pravo da napadne Litvu, recimo, kako bi 'zaštitila' Ruse u tom
području. Zapravo, nitko ne želi da NATO ili Sjedinjene Države
olako poduzimlju intervencije bilo gdje.
No oni koji su pozdravili američku intervenciju za zaštitu Kosova,
koji su tražili takvu akciju, koji su shvatili da samo američko
vodstvo može spasiti Kosovare - takvi ljudi bi također trebali
shvatiti da biti vođa znači biti meta."
THE WASHINGTON POST
13. VII. 1999.
Ratovi zbog govedine
"Jučer je sud Svjetske trgovinske organizacije odredio iznos kazne
koju Sjedinjene Države (i Kanada) imaju pravo utjerati od Europske
unije zbog nezakonite politike koja je deset godina sprječavala
uvoz američke govedine. To je drugi put da je Svjetska trgovinska
organizacija odredila takav iznos; prvi put se to dogodilo u
travnju, kad je odredila kaznu od 191,4 milijuna dolara u korist
Sjedinjenih Država, radi nezakonite europske politike uvoza
banana", piše Michael A. Samuels, bivši zamjenik američkog
predstavnika za trgovinu i izaslanik u Općem sporazumu o
pristojbama i trgovini.
"Odluke Svjetske trgovinske organizacije u tim primjerima znače
prekretnicu u povijesti međunarodne trgovine. Prvi put u zamalo
pola stoljeća, međunarodno trgovinsko tijelo odobrilo je kaznu
zbog nezakonitog ponašanja. Potvrđujući predodžbu da zemlje koje
krše međunarodne trgovinske zakone moraju snositi neke posljedice,
Svjetska je trgovinska organizacija povećala svoju
vjerodostojnost i prošla test koji njezin prethodnik, Opći
sporazum o pristojbama i trgovini, desetljećima nije zadovoljavao.
(...)
No problem koji i dalje postoji u primjeru banana, a sasvim će se
sigurno ponoviti i u primjeru govedine, jest da se gubitnika u
parnici ne prisiljava da promijeni svoje nezakonito ponašanje.
(...)
U primjeru banana, Svjetska je trgovinska organizacija presudila
da su američki poslovni interesi pretrpjeli gubitke od 191,4
milijuna dolara u svakoj godini postojanja takve politike Europske
unije, pa su ukupno oštećeni za više od 1 milijarde dolara. No jamči
li presuda odštetu zbog oštećenih američkih interesa? Ni penija.
Tako dugo dok Europska unija provodi svoju nezakonitu politiku, sve
što se može učiniti jest da Sjedinjene Države nameću kazne milo za
drago, u istoj količini, europskim izvoznicima koji ovdje prodaju
svoje proizvode. Sjedinjene su Države nametnule sankcije europskim
poslovima koji nisu izravno uključeni u razmiricu. Europska unija i
dalje nastavlja svoje nezakonite trgovinske navade. A
multinacionalni trgovci bananama u Europskoj uniji i dalje izvlače
profit iz tih nezakonitih navada.
U mjesecima nakon što je Svjetska trgovinska organizacija
presudila u slučaju banana (i više od dvije godine od prve odluke te
organizacije) nisu učinjene nikakve promjene da bi se sustav
Europske unije uskladio s pravilima Svjetske trgovinske
organizacije. Svaki dan nastaje nova šteta za nove stranke. Za
ljude koji žele vjerovati da bi Europska unija na posljetku mogla
ispuniti svoje obećanje da će uskladiti politiku trgovine bananama
s pravilima Svjetske trgovinske organizacije, nedavni događaji
nisu bili ohrabrujući.
Dužnosnici Europske unije u Bruxellesu još danas predlažu
nezakonite prijedloge 'reforma' u primjeru banana. Oni očito ne
trpe pritisak 15 zemalja Europske unije da nadoknade štetu. Slučaj
govedine kreće sličnim smjerom. Dužnosnici Europske unije
upozoravaju da nikad neće ukinuti svoju zabranu uvoza američkih
proizvoda. Pod tim okolnostima, nije čudo da su američke
poljoprivredne skupine sve više razočarane postupkom Svjetske
trgovinske organizacije i da pozivaju na znatne reforme u sustavu
rješavanja razmirica.
Što činiti dok Europljani okolišaju, a sudbeni postupci Svjetske
trgovinske organizacije ostaju isti? Evo nečeg za početak: zemlje
svijeta trebale bi se prestati ponašati kao da slučajevi banane i
govedine završavaju kad se donese presuda. Činjenica da oni neće
biti dovršeni dok Europska unija ne promijeni svoju nezakonitu
politiku. (...)
Svjetska trgovinska organizacija ne može obavljati svoj posao ako
njezin najveći član otkazuje poslušnost. Kad Europska unija
uskladi svoju politiku s međunarodnim trgovinskim pravilima - i
samo tad - ti će slučajevi biti gotovi i bit će to pobjeda, ne samo za
Sjedinjene Države već i za čitavu svjetsku trgovinsku zajednicu."
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
13. VII. 1999.
Srbija: oporba - opasan izbor
"Prošloga tjedna, autobus pun oporbenih organizatora iz Beograda
zaustavljen je na policijskoj nadzornoj točki, približno na pola
puta petosatne vožnje do Užica, gdje se trebao održati prosvjedni
skup.
Policajci su od demokratskih aktivista zatražili da pripreme
isprave. Autobus je ispunila napeta tišina. Prilikom prije
održanoga prosvjeda u Čačku, 'oporbeni autobus' je zaustavljen i
vraćen odakle je krenuo baš ispred grada, no organizatori su tada
ostatak puta prošli pješke. Ovoga je puta autobus zaustavljen
daleko od odredišta. Hoće li mu biti dopušteno da produži?
Dva policajca pažljivo su ipregledala isprave svih putnika, zatim
su pustili autobus da prođe. Olakšanje je bilo gotovo opipljivo kao
i prilika za brzu proslavu u autobusu na putu prema promjeni režima
jugoslavenskog predsjednika Slobodana Miloševića.
Ali samo pola sata prije nego što je prosvjedni skup trebao početi,
mjesna je policija organizatore obavijestila da okupljanje nije
legalno. Struja potrebna za zvučnike i mikrofone je isključena.
Oporba je ignorirala policiju, donijela generator i održala govor
pred nekoliko tisuća ljudi.
Srpski poslijeratni pokret oporbe nastavlja sa svojim nastojanjima
unatoč brojnim sličnim zaprekama. Policijska maltretiranja,
prisluškivanja telefona, zastrašivanja, prijetnje, uhićenja,
'informativni razgovori' i otkazi događaju se svakoga dana.
'Kad ljudi na Zapadu kažu 'zašto se ne riješite Miloševića',
ponašaju se kao da je to lako. Suočeni smo sa situacijama koje
prosječnom zapadnom Europljaninu ili Amerikancu nisu zamislive',
tvrdi organizator Demokratske stranke. 'A bombardiranje nas je
zapravo i unazadilo jer ga je režim iskoristio kao izgovor za
racije.'
Da bi se suprotstavila Miloševiću, jugoslavenska oporba djelovala
je za proteklih deset godina na različite načine. Veliki dio
vremena nastojanja su ometana međusobnim borbama unutar oporbe i
Miloševićevim autoritativnim taktikama. Ipak, zvjezdani trenutak
oporbe dogodio se na prijelazu iz 1996. u 1997. godinu kad je
koalicija neovisnih medija, studenata i oporbenih čelnika, pod
imenom 'Zajedno', u Beogradu vodila snažne demonstracije tri
mjeseca.
Sukob na Kosovu djelotvorno je onemogućio veliki dio oporbe, i to
već početkom 1998. Milošević je iskoristio zgodu da ojača svoju
vlast i učvrsti svoj nadzor nad medijima, utišavajući tako svoje
protivnike.
Sada, nakon poraza na Kosovu, oporbenjaci ponovno dižu svoj glas.
Pozornost je usmjerena na dvije skupine: Savez za promjene,
koaliciju manjih oporbenih stranaka koju predvodi Vladan Batić,
koji organizira prosvjedne skupove izvan Beograda, i na veću
organizaciju, Srpski pokret obnove, koju vodi Vuk Drašković, s
potporom oko 15 posto srbijanskoga stanovništva.
Ma kojoj oporbenoj skupini članovi pripadali, trpe prijetnje i
zastrašivanja. 'Kad smo (na prosvjednom skupu u Užicama)
razdijelili papire za potpisivanje peticije kojom se tražilo
uklanjanje Miloševića, prijetili su nam uhićenjem, no zatim su se
povukli', kaže Nenad Simović, predstavnik Kršćanskih demokrata u
Užicama.
U Nišu, trećem po veličini jugoslavenskom gradu, aktivisti iz
Demokratske stranke skupili su u dva dana 12.000 potpisa za
Miloševićevo povlačenje s vlasti.
'Za potpisivanje naše peticije čekalo se u redovima', kaže aktivist
Demokratske stranke u Nišu. 'Zatim se pojavila policija kako bi nas
upozorila. Kasnije su nam muškarci u civilu iz službe državne
sigurnosti kazali da odmah odemo.'
Aktivisti za skupljanje potpisa sada u Nišu djeluju tajno.
Jučer je u Beogradu Demokratska stranka skupljala potpise za
Miloševićevu ostavku na 24 mjesta. 'Službeno, dopušteno nam je da
skupljano potpise, ali se policija ipak pojavi na svakom mjestu
potpisivanja kako bi zastrašivala i maltretirala naše aktiviste',
kaže Ljiljana Lučić, potpredsjednica Demokratske stranke. Neke
osobe koje skupljaju potpise pozvane su u policijsku postaju na ono
što je ovdje poznato kao 'informativni razgovor'.
Organizatori oporbe očekuju i mnogo gore stvari, a nedavna
događanja u gradu Leskovcu na jugu Srbije služe kao primjer onoga
što tek slijedi. Leskovac je postao uporištem antirežimske
aktivnosti 1. srpnja, kada je Ivan Novković, urednik TV Leskovac u
program pustio videosnimku na kojoj je snimio sebe kako govori u
kameru tijekom poluvremena veoma gledane košarkaške utakmice
Jugoslavija - Njemačka.
Novković je pristojno pozvao građane Leskovca na 'sastanak' sa
svrhom da se na ostavku pozove mjesni čelnik tog područja i
socijalistički silnik Živojin Stepanović - Miloševićev
prijatelj.
Novkovićeve su se ruke tresle dok je Stepanoviću postavljao niz
retoričkih pitanja: 'Kako se osjećate kad dajete otkaze ljudima
zbog toga što razmišljaju različito od vas? Smatrate li da ste
poticali pozitivne promjene kada ste 40.000 ljudi poslali u rat?
Vjerujete li u Boga?'
Na Novkovićevu 'sastanku' pojavilo se dvadeset tisuća ljudi, a on
je postao oporbeni junak koji u zatvoru služi kaznu 30 dana
pritvora. Njegovo suđenje bilo je brzo i održano je u tajnosti, a
kad iziđe neće više imati svoj posao. Ostalih osam ljudi koji su
surađivali s njim u toj smjeni privremeno su udaljeni.
U Beogradu gdje uredi Kršćanske demokratske stranke Srbije služe
kao stožer Udruge za promjene, mobiteli ne rade, a zamijećene su i
druge čudne stvari.
'Zbilja nam nije jasno zašto. Postoji neka vrsta smetnji', kaže
zaposlenik sarkastično.
'Znamo da se naši uredi prisluškuju', rekla je gospođa Lučić. 'To je
dio oporbenog života.'
Oporbeni čelnici sad govore o potpunim žrtvama, mislima koje su se
rodile u krajnjem očaju. 'Iako se ljudi iz oporbe boje
organiziranja, mnogo su zastrašeniji mišlju da će Milošević biti na
vlasti i 2000. godine', kazao je Slobodan Orlić, potpredsjednik
socijaldemokrata.
'Izgubio sam svoj posao zbog politike. Pa što onda? Moramo se
osloboditi straha. Očekujemo da ćemo biti zastrašivani i
maltretirani, no ne mogu uhititi cijelu Srbiju', kaže Goran
Svilanović, predsjednik Saveza građana oporbene skupine.
'U Srbiji uključenost u profesionalnu oporbenu politiku za sobom
vuče goleme rizike, no moramo gurati naprijed. Nemamo izbora', kaže
Živojin Stjepić, član demokršćana.
Ovoga se tjedna trebaju održati oporbene demonstracije u Jagodini i
u Kraljevu", piše Alex Todorović.
FRANCUSKA
LE MONDE
13. VII. 1999.
SAD udvara Njemačkoj
"Kosovski je rat dao novi poticaj želji Europljana da stvore
identitet sigurnosti i obrane, kao što je odlučeno na sastanku
Europskog vijeća u Koelnu početkom lipnja. Nije li to besmisleno na
prvi pogled? Kako god bilo, to pitanje postavlja Henry Kissinger:
'Zašto Europljani žele svoju obranu, pita se bivši američki državni
tajnik, upravo u času kada završavaju uspješnu vojnu operaciju u
uskoj vezi sa SAD-om?'
To je razmišljanje značajka neodređenosti kojom Amerikanci
dočekuju europske napore na pripremi politike obrane koja će, u
suradnji s NATO-om, omogućiti petnaestorici da djeluju s vlastitim
zapovjedništvom. Susret Sjevernoatlantskog saveza na vrhu u
Washingtonu potvrdio je europski identitet sigurnosti i obrane
(IESD), ali i postavio uvjete. Američki su čelnici, ipak,
sumnjičavi glede europske sloge i zbunjeni zbog teškoća koje bi ta
moguća sloga mogla izazvati unutar NATO-a. Oni također računaju na
bilateralne odnose s glavnim europskim državama, a Njemačka je već
neko vrijeme predmetom posebne pozornosti.
To nije slučajno. Washington, svakako, i dalje daje prvenstvo
odnosima s Velikom Britanijom; pod utjecajem Tonyja Blaira ona
pokušava steći ugled u Europi, ali gdjekad ostaje po strani.
Općenito, Francuska je saveznica na koju SAD može računati, ali
nezgodna saveznica, uvijek spremna na prepirku. Preostaje
Njemačka. Iako se tijekom hladnog rata uvijek brinula da se ne otuđi
od sile koja je jamčila njezinu sigurnost, nije mogla imati ulogu
ravnopravnog partnera zbog svoje podjele i ograničenja koja je u
vanjskom djelovanju nametnula sama sebi i koja su joj nametnuli
pobjednici iz Drugoga svjetskog rata.
Već od svibnja 1989., tj. više od godinu dana prije ujedinjenja,
predsjednik Bush je bonnskim čelnicima jamačno predložio
'partnerstvo u upravljanju poslovima' ('partnership in
leadership'). No potez je bio preuranjen. Gotovo deset godina nakon
ujedinjenja, kada Savezna Republika iz Bonna seli u Berlin, kada
njezini zrakoplovi sudjeluju u savezničkom bombardiranju Srbije, a
njezini vojnici u potpunosti preuzimaju obveze u uspostavi mira na
Kosovu, položaj Njemačke se promijenio. Ona postaje sila kao i
druge, i 'normalno je da joj se približavaju druge sile, napose
SAD', rekao je savjetnik kancelara Schroedera.
Njemačka je diplomacija tijekom čitavoga rata na Kosovu bila veoma
djelatna u traženju mirnog rješenja i u uspješnom pokušaju da se
Rusi vrate 'na brod', prema uobičajenom izričaju. Ona više nema
razloga da bude sramežljiva i da oponaša druge. Ona preuzima svoju
odgovornost i odlučna je u nakani da brani svoja stajališta, pa i od
svojih saveznica, ne da bi im se protivila, već da bi pokušala
uvjeriti ih. Njemačka je, dakle, važan sugovornik u Europi. Njezina
gospodarska moć, njezin utjecaj u srednjem i istočnom dijelu
Kontinenta, njezina nova diplomatska sloboda, trebali bi od nje
načiniti uglednog saveznika. Amerikanci se nisu prevarili i
udvaraju joj to više što još ne znaju kojim će smjerom krenuti
europska politika. Oni imaju stanovite zasluge. Ne samo da su
pedeset godina jamčili sigurnost, već su pružili veliku pomoć u
času ujedinjenja. Oni ne propuštaju istaknuti da su bili prvi - i
stanovito vrijeme i jedini - među saveznicima Bonna na Zapadu, koji
su bez primisli podupirali njemačku težnju za ujedinjenjem. Sva
njemačka izdanja nakon 1989. odaju istaknutu počast toj potpori.
Njemački čelnici mogu biti zadovoljni. Prošlo je vrijeme kada ih je
degaullistička Francuska stavljala pred nemoguć izbor između
Pariza i Washingtona. Još je manje danas potrebno birati između
SAD-a i Europe. Ipak, Nijemci bi se mogli naći u osjetljivim
prilikama budu li Amerikanci više nastojali razviti bilateralne
odnose s europskim partnerima, a ne s Europskom unijom koja i sama
želi postati političkom, pače i vojnom silom.
Neki misle da je kosovska kriza pokazala put kojim treba ići; drugi
pak drže da je ona samo postavila temelje za europski identitet koji
još treba potvrditi. Nijemci, kao i njihovi europski partneri,
moraju dati na znanje SAD-u da se taj identitet neće odrediti
polazeći od sučeljavanja s njima, već zajedno s njima", piše Daniel
Vernet.
Kohabitacija: do kada?
"Valery Giscard d'Estaing uvjerio je Jacquesa Chiraca. U srijedu
14. srpnja, državni bi poglavar trebao preuzeti program koji je
izradio njegov predšasnik... iz 1984: ujediniti dva od tri
Francuza. U času kada g. Giscard d'Estaing čini pritisak na g.
Chiraca da opet postane 'predsjednik svojih birača', privodeći
kraju 'dugotrajnu sporazumnu kohabitaciju' ('Le Monde' 11./12.
VII.), Predsjednik Republike čini suprotan odabir: on je
'Predsjednik svih Francuza', i to želi i ostati, barem još neko
vrijeme. Uostalom, prema ispitivanju javnog mišljenja koje se u
Elizeju brižljivo i redovito prati, zemlja to od njega traži.
Takav bi trebao biti odgovor kojim će g. Chirac na tradicionalnom
televizijskom nastupu u prigodi državnog blagdana, izići pred
desnicu koja je izgubila kompas i zahtijeva od njega proturječno
ponašanje - 'predsjednik - arbitar', ali i 'inspirator' desnice,
'prirodni kandidat', 'vođa oporbe' - državni bi poglavar morao biti
sve to istodobno.
'Predsjednik - arbitar', za sve one koji ga nagovaraju da raspiše
prijevremene izbore i da prekine 'ublažavajuću' kohabitaciju, da
se poslužimo kritikom bivšeg predsjednika RPR-a Philippea Seguina.
'Dobivam puno prijedloga za podjelu, ali to nije moja nakana, ja
želim ujediniti', mogao bi ukratko reći g. Chirac. U stvari, u
Elizeju misle da bi ograničenje uloge državnog poglavara - zadnjeg
aduta u rukama desnice - na vođu oporbe, bilo politička pogrješka.
Naprotiv, 'inspirator' oporbe, da. Emisija 14. srpnja trebala bi
pružiti g. Chiracu prigodu da pokuša ispraviti strašne posljedice
zajutraka na kojemu je 16. lipnja u Elizejskoj palači okupio
dvadesetak parlamentarnih zastupnika iz RPR-a, UDF-DL-a, koji su
još bili pod utjecajem poraza desnice na europskim izborima ('Le
Monde', 18. VI.).
Nema više govora o tome da se strankama povjeri izrada projekta kao
što se govorilo do tada: za ponovno osvajanje, Jacques Chirac ima
zamisli i želi ih ostvariti. Uostalom, on je to već započeo 5.
srpnja u Bordeauxu, oduševljavajući se lokalnim prijedlozima i
decentralizacijom i suprotsavljajući ono 'što se doista događa u
našem društvu' 'odlukama odozgo'.
'Prirodni kandidat', svakako. Nasuprot onima iz njegova tabora
kojima počinju rasti predsjednička krila, državni će se poglavar
morati - opet - nametnuti kao jedini kandidat koji desnicu može
vratiti na vlast. Njegova zadaća, uostalom, nije toliko da uvjeri
vođe stranaka, kojima ne vjeruje, koliko njihovu bazu, sve one
parlamentarne zastupnike koji se brinu za svoj ponovni izbor, sve
gradonačelnike koje napadaju birači ogorčeni zbog svađa i mržnje, a
iznad svega, narod desnice kojemu je on danas zadnje uporište.
'Vođa oporbe'? Tu se stvari zamršuju i čine pogibeljnom vježbu 14.
srpnja, kao što je u utorak 13. srpnja priznao službeni predstavnik
RPR-a Patrick Devedjian. 'Igra je teška', izjavio je na RTL-u.
'Njegova je dužnost osigurati dobro djelovanje ustanova, ali on
može i pokazati da je drugačiji', a da kohabitaciju ne 'čini
jačom'.
Da bi zadovoljio zbunjeni narod desnice, g. Chirac se, u stvari,
mora jasno ograditi od Lionela Jospina. Ta bi ga potreba morala
potaknuti da češće preispituje politiku vlade.
Kao što je već najavio u nekoliko navrata, državni bi poglavar
trebao nastojati da se g. Jospin ograniči na upravljanje javnim
životom koje bi gomilalo pogrješke konzervativnosti, ideološke
krutosti, državnog centralizma i ... nepokretnosti. G. Chirac
napose mora izložiti razloge najavljene u Bordeauxu, o potrebi da
se iskoristi povratak rasta koji je 'otvorio nov manevarski prostor
za javne financije. To je vrlo povoljno razdoblje, dodao je g.
Chirac, za provedbu reforma koje će povećati djelotvornost javne
vlasti (...) smanjujući poreze koji opterećuju rad i
zapošljavanje'.
Ipak, nema govora da se odmah preskoči granica iznad koje
kohabitacija više neće biti valjana. Za tu zadnju fazu, na
svladavanje koje ga vođe stranke potiču nakon poraza na europskim
izborima, g. Chirac traži odgodu. Philippe Seguin koji se zauzima
za uvođenje predsjedničke vlasti, Francois Bayrou koji se
proglašava pristašom petogodišnjeg mandata, Valery Giscard
d'Estaing koji zagovara prijevremene predsjedničke izbore u 2000.
i Alain Madelin koji traži 'pravu narodnu raspravu, poput one iz
1958., koja će završiti referendumom' kojim će se istodobno uvesti
petogodišnji mandat i predsjednička vlast: sve ove osobe iz oporbe
koje su u prevelikoj žurbi, bit će, dakle, razočarane u srijedu 14.
srpnja.
Poslije će se vidjeti. G. Chirac želi sam utvrditi raspored u tu
svrhu, ne želi zatvoriti dokraja nijedna vrata, pa ni ona
petogodišnjeg mandata. Poslije, tj. u času kada on bude mislio da
može uvjeriti javnost u ograničenost kohabitacije koja će biti
čimbenik kočenja i nepokretnosti.'
Tijekom televizijskog nastupa, državni poglavar, dakle, treba
ugovoriti neku vrstu sastanka s vladom kako bi se donio završni
račun o njezinim reformama: mirovinama, porezima, socijalnoj
zaštiti, obiteljskoj politici itd. Bit će to trenutak da se upozori
na 'politiku koja ne priprema Francusku za treće tisućljeće'. Nije
li zato najbolje čekati prekretnicu stoljeća, primjerice 31.
prosinca 1999. i dane nakon toga?
Još nekoliko mjeseci, gospodine krvniče. Jacques Chirac će tada
moći poslušati drugi savjet Valeryja Giscarda d'Estainga",
zaključuje Pascale Robert-Diard.
LIBERATION
13. VII. 1999.
Vojska izložena opasnosti uvjeravanja
"Kakvoća odnosa koju vojska održava s građanima i državom tema je
vječnih pitanja. Nestanak sovjetske prijetnje, ukidanje obveznog
služenja vojnog roka i stalno smanjivanje proračunskih sredstava
namijenjenih obrani (danas je to stabilizirano) brojne časnike
navodi da se zapitaju koje je njihovo mjesto u društvu. A pripadnici
vojske izuzetno su osjetljivi na to što o njima misle civili, dok
su, naprotiv, civili relativno nezainteresirani kad je riječ o tome
kako diše vojska.
Suočena s takvom situacijom i bojaznima koje zbog toga mogu
nastati, vojska uglavnom ima dvije mogućnosti.
Prva je mogućnost nametanje svojega stajališta. Država i narod
nemaju pravo okretati glavu od svoje vojske i njezinih pripadnika.
Ako danas živimo u miru, to je zato što je vojska uspješno obavila
svoj zadatak, a to je smanjivanje mogućnosti pojave novoga rata na
francuskome teritoriju. Prema tome, uspješno obavljanje toga
zadatka ne smije izazvati napuštanje onih koji su ga ostvarili,
nego bismo im trebali biti zahvalni. Ako nacija toga nije svjesna,
treba je na to podsjetiti.
Neki časnici drže da samo vojska utjelovljuje vrijednosti koje su
civili već odavno napustili. Civil je počeo svašta dopuštati,
postao je beskrupulozan, profiter i sebičan. Ukratko, društvo i ne
zaslužuje takvu dobru vojsku kakvu ima. Takva vrsta osjećaja
djeluje kao kiselina na vezu između vojske i nacije. I pridonijeli
su još većem izoliranju vojske od civila, i to snažnije od
antimilitarističke promidžbe.
U onih koji su najčešće zazivali obrambeni duh, postojala je snažna
tendencija da ga jednoznačno shvaćaju. Rado su se pitali što bi to
sve trebala učiniti nacija da se približi vojničkome duhu, a mnogo
manje što bi se sve trebalo učiniti u obrnutome smjeru. Na sreću,
novi naraštaj časnika koji je stupio u vojsku shvatio je da vojska
nije iznad nacije, nego u toj naciji, ali i da one nisu jednake.
Vojska je sredstvo, a nacija je svrha i smisao.
Takvo stajalište, prikladnije i djelotvornije, sve je češće među
časnicima, a sada i većina njih tako razmišlja. Sastoji se u tome da
se na društvo ne gleda tako da se razmišlja kakvo bi ono trebalo
biti, nego kakvo ono jest, a to opet ne znači da treba odustajati od
toga da se promijeni na bolje. Časnici moraju odustati od ideje
savršene Francuske, kakva nikada nije postojala, i bolje shvatiti
suvremenu Francusku.
Realizam vodi do shvaćanja da se danas više ne mogu postavljati
zahtjevi, nego da najprije treba uvjeravati. Zato se obično kaže da
će mudar i pedagoški diskurs o obrani većina sugrađana dobro
prihvatiti i razumjeti.
Političko i sociološko okruženje te situacija u državi i na
međunarodnoj razini vojsku vode prema napuštanju kulture nametanja
i prema kulturi uvjeravanja. A ukidanje obveznog služenja vojnog
roka olakšalo joj je taj zadatak. Argument autoriteta više ne
djeluje automatski, sada se igra na privlačnost. Nekada se, kad je u
pitanju bilo preživljavanje države, o obrani nije raspravljalo.
Danas je sve postalo tema za raspravu, pa i vojska svakodnevno mora
opravdavati način trošenja sredstava koja joj daje država. Zato
vojska mora dovršiti psihološku revoluciju u kojoj se već dugo
nalazi.
Ukidanje obveznoga služenja vojnog roka dokrajčilo je i posljednji
izvor antimilitarizma. Jer to služenje doživljavalo se kao
nepotrebna i zastarjela prisila. Umjesto da bude veza između vojske
i države, obvezni vojni rok postao je kočnicom za normalizirano
stanje između mladih i vojske. Većina časnika protivila se ukidanju
obveznoga vojnog roka. Tu je odluku donijela politička vlast.
Političari su je proveli, jednako kao i golemu unutarnju
reorganizaciju vojske, a da pri tome nisu izazvani vanjski
potresi.
Časnici su svjesni da je najveća opasnost u sve većoj ravnodušnosti
prema vojsci, više nego u novoj pojavi antimilitarizma koji danas
kao da više i ne postoji. Jer dobro se vidi kakav bi se tu začarani
krug mogao stvoriti: vojska koja sve manje predstavlja društvo
trebala bi novačiti među sve manjim brojem mladih i postala bi još
manje reprezenatativni uzorak društva. Nova granica nastaje unutar
same države, a ta je granica civilno društvo.
Pravi će cilj biti postignut onoga dana kad se ne bude govorilo više
o vezi između vojske i nacije nego što se govori o vezi između
obrazovanja i nacije, policije i nacije i pravosuđa i nacije.
(...)
Jasno, može se reći da nema francuskih Arapa među generalima. Ali
nema ih ni među direktorima najvećih tvrtki, među rektorima
sveučilišta, ni među financijskim inspektorima. Stanje je žaljenja
vrijedno, ali se ne javlja samo u vojsci. A velika većina mladih
odbija svijet i društvo koji se temelje na divljoj konkurenciji,
zakonu džungle, nepostojanju pravila, bratstva i ljudske topline.
To odbijanje svijeta bez ljudske topline vojsku čini izuzetno
privlačnom. Jer, zaista nema mnogo zanimanja koja tako dobro mogu
pomiriti izvršavanje svojih dužnosti i poštovanje ostalih, gdje
želja za postizanjem uspjeha ne znači nužno i gaženje svojega
susjeda. Kopnena vojska, koja je uspješno temeljila svoje
novačenje odličnom tehničkom opremljenošću ima i, što se tiče
njegovanja tijela i međuljudskih odnosa, odličan element za
promidžbu. U interesu vojske jest da se osloni na svoje
vrijednosti, a ne na svoje mitove, da časnike ne predstavlja kao
ljude koji se smatraju junacima, nego kao ljude koji obavljaju
svoje dužnosti i koji žive u otvorenoj profesionalnoj sredini, u
kojoj je najvažnije poštovanje drugih ljudi. U sredini koja zna
kako da ostane humana u svijetu koji je sve manje takav. (...)
Većina časnika spremna je za ulazak u XXI. stoljeće. Ne namećimo im
više pravila iz XIX. stojeća", piše Pascal Boniface, direktor
Instituta za međunarodne i strateške odnose.
SLOVENIJA
DELO
13. VII. 1999.
Aktivnost - ulaganje u sigurnost
"Esejističko pisanje o slovenstvu kroz desetljeća čita se kao
traženje matematičke formule koja bi sama od sebe riješila većinu
problema Slovenaca. Kad bi se otkrila, zajamčila bi život bez
rizika i oprezno (dakle promišljeno), po mogućnosti neprimjetno
(dakle neutralno) odazivanje na inicijative okoline. Formulu nisu
tražili prirodoslovci, nego ponajprije literati, zato se
skupljanje unutarnjih snaga za promjenu stanja duha više općenito
bavilo značenjem nacionalne države Slovenaca kao njezinog
dugoročnog usmjerenja. Kad je nastala država, pokazala se formulom
vrhunca a ne početka.
Beskonačne strasne dvojbe u pogledu na zemljopisni smještaj između
sjeverozapada i jugoistoka - i polemike s međunarodnom okolinom,
koja je o tomu imala suprotna mišljenja - zato su još nedavno
sužavale prostor za oblikovanje stvarne vanjske politike Slovenije
i, kao prosječni presjek javnoga mišljenja, političarima više
nalagale mirovanje i odsutnost nego aktivnost i nazočnost.
Europska se sredina u tom razdoblju zbog novog odnosa snaga u
cjelini, silovito mijenjala i Sloveniji je prijetilo da će ju
promišljenost (proračunatost) i suzdržanost (nepokretnost) skupo
stajati. Američka je ministrica vanjskih poslova u srpnju 1997. -
nakon što je Slovenija s obzirom na pridruživanje NATO-u izgubila
dodir sa srednjoeuropskim državama - tijekom posjeta Ljubljani sa
značajnom neposrednošću rekla, da bi Slovenija morala imati 'više
osjećaja za preuzimanje odgovornosti'.
Izjava se odnosila na stanje političkoga duha u Sloveniji, koja je
od NATO-a očekivala samo sigurnost, a manje računala na dužnost
solidarnosti na kriznom području Balkana, a sadržavala je i
konkretno vrijednosno stajalište. Neki su izjavu shvatili kao
izraz oholosti sile, drugi su je htjeli izbrisati traženjem
objektivnih uzroka neuspjeha Slovenije u svrstavanju u europske
integracije. Još je lipnja 1998. predsjednik slovenske vlade na
nastupu na konferenciji NATO-a u Beču izazvao pozornost
naglašenimm nezanimanjem Slovenije za krizu na Kosovu, koja je već
tada bila NATO-ova tema broj jedan.
Brze promjene, nastale poslije ovogodišnje vojne intervencije
NATO-a protiv Srbije, Sloveniju su na sreću uvjerile da više nema
vremena za odgađanje. Predsjednik vlade je prije nekoliko dana na
gospodarskom vrhu u Salzburgu nastupio baš s programom angažiranja
pri obnovi ratom pogođenih područja, ministar vanjskih poslova je
nastupom pred zastupnicima OESS-a dobio odobravanje i pobudio
zanimanje za pojedinosti.
Zaključak o uvrštenju slovenske vanjske politike u kontekst OESS-
a, realna je prosudba mogućnosti s kojima bi Slovenija mogla
zadobiti poštovanje na europskoj pozornici. Izaslanici su
pozdravili njezinu spremnost da uvelike, čak iznad svojeg fizičkog
značenja, pridonese uspjehu sporazuma o stabilnosti. Američki je
izaslanik potvrdio ministrov prijedlog da bi Slovenija mogla
uspješno djelovati na području sigurnosti narodnih manjina i
uspostavljanju uzajamne snošljivosti, a ulogu modela mogla bi
imati i sa spremnošću da se pridruži starijem, još između blokova
sklopljenom sporazumu o smanjenju količine oružja u srednjoj
Europi.
Među strategijsko opredjeljenje ciljeva idu i zdrave ambicije da se
Slovenija kandidira za važne funkcije i pripremi kadrove koji bi za
kratko vrijeme mogli preuzeti dužnosti. Najava da će se Slovenija
kandidirati za funkcije u OESS-u, pa i za jednogodišnje
predsjedanje, logična je posljedica odluke o angažmanu na području
gdje se očekuje da će - u korist međunarodnoga mira - uporabiti
adute poznavanja jezika i mentaliteta ljudi. U OESS-u, gdje kadrove
na međunarodnim misijama plaćaju njihove države, načelna odluka o
solidarnom angažiranju zahtijeva i pravodobnu pripremu
financijskog okvira. Bude li Slovenija htjela imati svoje ljude -
od vojnika do policijskih i drugih stručnjaka - morat će osigurati
sredstva i znati da preko novog europskog koncepta sprječavanja
sukoba ulaže u vlastitu širu sigurnost" - piše Mojca Drčar Murko.