SL-MANJINSKA PRAVA SL 10.VI.-DELO-MANJINE I NJIHOVA PRAVA SLOVENIJADELO10. VII. 1999.Sastavljati li rastavljati naciju"U nekim dolenjskim općinama, čini se, zalažu se za stalno zastupstvo tamošnjih Roma u općinskim vijećima. Ponegdje
u Prekmurju to navodno već prakticiraju. To, čini se, izgleda ovako: 'normalni' građani idu na izbore, a Romima unaprijed odstupaju jedno ili dva mjesta - nekakav ciganski zbor. Kao što talijanska i mađarska zajednica imaju zajamčena zastupnička mjesta u državnom zboru, bez obzira ide li se 'pripadnicima' tih zajednica uopće na izbore.Nemam ništa protiv toga da Romi imaju poseban položaj, kakav na razini države imaju Talijani i Mađari. Politička povijest velika je gomila povlastica raznih socijalnih i etničkih skupina. No pitam se kamo takva praksa vodi. Najprije smo poseban političko-pravni status dodijelili 'autohtonim' manjinama, Talijanima i Mađarima, a sada na vrata općina kucaju Romi, jednoga će se dana sigurno javiti i Muslimani, Srbi, Albanci... Pojam autohtonosti će naime tijekom desetljeća izgubiti sadašnji smisao i značenje. Narodnosnoj skupini koja će u Sloveniji biti zastupljena već s četvrtim, petim
SLOVENIJA
DELO
10. VII. 1999.
Sastavljati li rastavljati naciju
"U nekim dolenjskim općinama, čini se, zalažu se za stalno
zastupstvo tamošnjih Roma u općinskim vijećima. Ponegdje u
Prekmurju to navodno već prakticiraju. To, čini se, izgleda ovako:
'normalni' građani idu na izbore, a Romima unaprijed odstupaju
jedno ili dva mjesta - nekakav ciganski zbor. Kao što talijanska i
mađarska zajednica imaju zajamčena zastupnička mjesta u državnom
zboru, bez obzira ide li se 'pripadnicima' tih zajednica uopće na
izbore.
Nemam ništa protiv toga da Romi imaju poseban položaj, kakav na
razini države imaju Talijani i Mađari. Politička povijest velika je
gomila povlastica raznih socijalnih i etničkih skupina. No pitam se
kamo takva praksa vodi. Najprije smo poseban političko-pravni
status dodijelili 'autohtonim' manjinama, Talijanima i Mađarima, a
sada na vrata općina kucaju Romi, jednoga će se dana sigurno javiti
i Muslimani, Srbi, Albanci... Pojam autohtonosti će naime tijekom
desetljeća izgubiti sadašnji smisao i značenje. Narodnosnoj
skupini koja će u Sloveniji biti zastupljena već s četvrtim, petim
naraštajem, neće biti moguće dokazati da nije ovdašnja i da joj
pripadaju manja politička prava nego autohtonom stanovništvu. Ili
izravno: etnije će se zacijelo prije ili kasnije početi
uspoređivati - 'nas ima deset puta više od vas, a nemamo ni jedno
zastupničko mjesto'. Slovenija riskira da se s vremenom
kosovizira, i to baš na temelju 'suvremenog' zakonodavstva koje se
samome sebi čini uzornim, ali činjenično u politiku po
presuvremenim obrascima uvodi etničko načelo. U toj državi vrlo je
značajno koje si narodnosti, o tomu ovisi 'količina' tvojih
političkih prava. I to je dakako jako pogrješno.
Kad bi ustav Sjedinjenih Država posebno spominjao razne
'autohtone' i druge skupine, priči o Sjedinjenim Dravama brzo bi
došao kraj. Suvremen politički sustav doduše može posebno štititi
manjine, ali mora čuvati univerzalnost - svi ljudi moraju biti
jednaki pred zakonom, a na izborima mora biti zajamčena
ravnopravnost. No slovenska se politika s posebnim ustavnopravnim
statusom talijanske i mađarske manjine zaplela u mrežu iz koje će se
teško izvući. Položaj koji imaju te zajednice, praktično se ne može
'revidirati', jer se načelno ne oduzimaju već dodijeljena prava. A
to znači da će i drugi htjeti ista prava i da će se Slovenija - bude li
poštovala temeljna ljudska prava - razvijati u formalnopravno
društvo etnija. Umjesto da iz naroda razvije naciju, koja će
postati etnički supstrat drukčijeg značenja, idemo putem
usitnjavanja nacije na kvazinacionalne skupine - slovenske
Talijane, slovenske Mađare, slovenske Rome, slovenske
Crnogorce... Slovenci će morati štititi sve druge, osim sebe.
Takozvana manjinska politika s kojom se Slovenija uvijek i posvuda
razmetala, nedvojbeno je postignuće prijašnjega režima: bila je
nakakav znak Beogradu kako daleko može ići prema Slovencima, a
ujedno je ovdašnjoj vladajućoj politici nudila mogućnost nekakve
vlastite 'vanjske politike'. Upravo je ganutljivo kako se neki
Anton Vratuša mogao sastajati s koruškim ili furlanskim
pokrajinskim vladarom, i to je izgledalo poput neke visoke
politike. Slovenci u Austriji i Italiji dakako nisu od toga imali
ništa, a ni sada nemaju ništa. No zato se slovenska politika
proširivanjem nekih ustupaka - još prije nego što je Europa uopće
čula za ljudska prava - zaplela do te mjere da se na obali vijori
talijanska zastava (i protiv toga ne može baš ništa), a u Lendavi
mađarska zastava. S vremenom će u Jesenicama zavijoriti muslimaska
zastava, u Fužinama srpska, a u Izoli albanska zastava itd.
Suvremeni ustav mora graditi naciju - a ne je dijeliti. A slovenski
će ustav prije ili kasnije morati priznati takozvane
Staroaustrijance, Kočevce, Rome, južnjake i tako dalje,
rascjepkati stanovništvo na one koji jesu zastupljeni u
parlamentu, one koji se mogu javljati u općinskim vijećima i one
koji još nemaju nikakvih prava, ali će ih dobiti tijekom
desetljeća" - piše Boris Jež.