FR-US-deklaracije-Ljudska prava-Sekte/kultovi-Vjerovanja FR MONDE 29.6.WASHINGTON-PARIZ:SEKTE FRANCUSKALE MONDE29. VI. 1999.Washington hita u pomoć sljedbama"Temu je dotaknula Madeleine Albright za zadnjeg boravka u Parizu: prema
poluslužbenom izvoru, američka je državna tajnica pred francuskim kolegom upozorila na prijetnje vjerskoj slobodi u Francuskoj, nakon parlamentarnih istraga o vjerskim pokretima koji se u Francuskoj zajednički zovu 'sljedbe'.Quai d'Orsay je ozbiljno shvatio taj novi američki križarski pohod pod zastavom vjerskih sloboda. Američki je State Department nedavno objavio izvješće svog povjerenstva o vjerskim slobodama u stranim zemljama koje je sastavljeno 1997.Francuska je u njemu pozvana na red više puta, napose zato što je osnovala parlamentarno istražno povjerenstvo za sljedbe: 'Svrha te istrage nije bila utvrditi kažnjivu djelatnost, već nove, manjinske skupine koje tvrde da su vjere, kaže se u tekstu. Bez ikakva dokaza da je većina istraženih skupina počinila nešto protuzakonito, sam osnutak takvih povjerenstava širi u javnosti zamisao da se te organizacije mogu baviti zabranjenom djelatnosti. Umjesto da promiču povjerenje koje propisuju međunarodni ugovori,
FRANCUSKA
LE MONDE
29. VI. 1999.
Washington hita u pomoć sljedbama
"Temu je dotaknula Madeleine Albright za zadnjeg boravka u Parizu:
prema poluslužbenom izvoru, američka je državna tajnica pred
francuskim kolegom upozorila na prijetnje vjerskoj slobodi u
Francuskoj, nakon parlamentarnih istraga o vjerskim pokretima koji
se u Francuskoj zajednički zovu 'sljedbe'.
Quai d'Orsay je ozbiljno shvatio taj novi američki križarski pohod
pod zastavom vjerskih sloboda. Američki je State Department
nedavno objavio izvješće svog povjerenstva o vjerskim slobodama u
stranim zemljama koje je sastavljeno 1997.
Francuska je u njemu pozvana na red više puta, napose zato što je
osnovala parlamentarno istražno povjerenstvo za sljedbe: 'Svrha te
istrage nije bila utvrditi kažnjivu djelatnost, već nove,
manjinske skupine koje tvrde da su vjere, kaže se u tekstu. Bez
ikakva dokaza da je većina istraženih skupina počinila nešto
protuzakonito, sam osnutak takvih povjerenstava širi u javnosti
zamisao da se te organizacije mogu baviti zabranjenom djelatnosti.
Umjesto da promiču povjerenje koje propisuju međunarodni ugovori,
ta povjerenstva mogu stvarati obrasce i poticati nesnošljivost
među narodom.'
Zato povjerenstvo preporučuje američkoj vladi da 'energično
upotrijebi bilateralnu diplomaciju u svezi s problemima vjerskih
sloboda, čak i prema prijateljskim i savezničkim zemljama, od kojih
mnoge donose diskriminatorne zakonske propise o tradicionalnim i
novim, manjinskim vjerama.' (...)
U stvari, kulturni jaz prolazi Atlantikom i razdvaja dvije
različite zamisli o vjerskoj slobodi. Utemeljiteljski tekstovi
američke demokracije nastoje na pravnoj neutralnosti države. Prva
dopuna kaže da 'Kongres neće imati ovlasti u svezi s osnivanjem neke
vjere ili zabranom njezina slobodnog ispovijedanja.' To je
nasljedna osobina naroda koji su stvorili useljenici, od kojih su
mnogi zbog vjere bili progonjeni u svojoj matičnoj zemlji: njihov
su simbol 'oci hodočasnici' Mayflowera, protjerani iz Engleske
zbog puritanizma.
U Francuskoj su načela slobode savjesti i svjetovnosti velikim
dijelom ustanovljena kao oporba moći Katoličke Crkve i njezina
utjecaja na društvo. Na znakovit način, članak 10. Deklaracije o
pravima čovjeka i građanina iz 1789. dosta ograničava vjersku
slobodu i ostavlja javnoj vlasti prilično velik manevarski
prostor: 'Nitko se ne smije uznemiravati zbog svoga mišljenja, pa i
vjerskog, ako njegovo očitovanje ne remeti javni red utvrđen
zakonom.'
Nedavno parlamentarno izvješće o financijskim, imovinskim i
poreznim prilikama sljedba, značajka je francuskog pristupa.
Parlamentarno povjerenstvo, kao i međuresorno povjerenstvo za
borbu protiv sljedba, ne žele izreći pravorijek o uvjerenjima
sljedbenika. Ono, dakle, pokrete poput sljedba, promatra pod kutom
povrede zakona, napose na području poreza. Činjenice koje otkriva
izvješće zabrinjavaju: uporaba fiktivnih društava, obilaženje
zakona o udruživanju, uvlačenje u poduzeća putem tečajeva za
stručno usavršavanje... Porezni dugovi najvećih sljedba znatno
premašuju petsto milijuna franaka, od čega gotovo tristo milijuna
otpada na Jehovine svjedoke.
Pitanje koje se postavlja javnoj vlasti jest treba li mijenjati
zakonske propise radi uspješnije borbe sa sektaštvom.
Parlamentarno povjerenstvo daje stanovit broj prijedloga, posebno
prijedlog da se u kazneni zakon unese kaznena odgovornost zbog
duhovne manipulacije. Činjenice koje je otkrilo izvješće zacijelo
opravdavaju dopunu ili dosljedniju primjenu postojećih zakona. Uz
uvjet da se poštuje vjerska sloboda, u sklopu svjetovnog obrasca na
francuski način.
No prije toga trebalo bi ozbiljno razmisliti o pojmu 'sljedbe'.
Klasična razlika između sljedbe i Crkve sve je nejasnija, zbog
cijepanja suvremenoga vjerskog okoliša. A žestoki obračun između
'progonitelja sljedba', s jedne, i 'neskrupuloznih' sociologa, s
druge strane, neće pridonijeti objektivnosti rasprave. Uostalom,
jamačno bi bolje bilo govoriti o 'fenomenima' ili 'sektaškim
odstupanjima' kojima mogu biti izložene nove vjerske skupine, kao i
neki pokreti koji žele biti velike vjere", piše Xavier Ternisien.