MX-GLOBALIZACIJA-GOSPODARSTVO-Politika ES 7. VII. EL PAIS RIO DE JANEIRO ŠPANJOLSKAEL PAIS7. VII. 1999.Poslije sastanka u Rio de Janeiru"Nedavni sastanak šefova država i vlada Europe i Latinske Amerike, održan u Rio de Janeiru, a i
sastanak vodstva Socijalističke internacionale u Buenos Airesu, održan nekoliko dana prije toga, neće biti upamćeni po svojim konkretnim rezultatima ni po lirizmu u prozi zajedničkih službenih priopćenja. Jednako tako, u povijest neće ući kao odlučni trenuci za koordiniranje država s obje strane Atlantika na području trgovine, financija ili politike. No, oba su događaja ipak dosta važna. Bili su istodobno značajni i simptomatični pokazatelji velike želje Latinske Amerike da uskladi svoja nastojanja s europskima, a vidjelo se i kakve su frustracije i zapreke pri takvim pokušajima. Jasni su razlozi pokušaja približavanja Europe i Latinske Amerike. Meksiko je sav obuzet pregovorima o trgovinskim sporazumima s Europskom unijom, a i Mercosur (zajedničko tržište država Latinske Amerike, op. prev.). Osim toga, kandidati za mjesta predsjednika u svojim državama, kao što su Ricardo Lagos u Čileu, Fernando de la Rua u Argentini i Tabare Vazquez u Urugvaju, a svi oni imaju velike mogućnosti da zaista
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
7. VII. 1999.
Poslije sastanka u Rio de Janeiru
"Nedavni sastanak šefova država i vlada Europe i Latinske Amerike,
održan u Rio de Janeiru, a i sastanak vodstva Socijalističke
internacionale u Buenos Airesu, održan nekoliko dana prije toga,
neće biti upamćeni po svojim konkretnim rezultatima ni po lirizmu u
prozi zajedničkih službenih priopćenja. Jednako tako, u povijest
neće ući kao odlučni trenuci za koordiniranje država s obje strane
Atlantika na području trgovine, financija ili politike. No, oba su
događaja ipak dosta važna. Bili su istodobno značajni i
simptomatični pokazatelji velike želje Latinske Amerike da uskladi
svoja nastojanja s europskima, a vidjelo se i kakve su frustracije i
zapreke pri takvim pokušajima. Jasni su razlozi pokušaja
približavanja Europe i Latinske Amerike. Meksiko je sav obuzet
pregovorima o trgovinskim sporazumima s Europskom unijom, a i
Mercosur (zajedničko tržište država Latinske Amerike, op. prev.).
Osim toga, kandidati za mjesta predsjednika u svojim državama, kao
što su Ricardo Lagos u Čileu, Fernando de la Rua u Argentini i Tabare
Vazquez u Urugvaju, a svi oni imaju velike mogućnosti da zaista
pobijede na izborima, žele poistovjećivanje s Europskom unijom i
potporu europskih socijaldemokratskih vođa, od D'Aleme do Blaira.
No, unatoč tome, to približavanje nikako da bude ostvareno.
Dio teškoća dolazi zbog ovih čimbenika: bombardiranje Jugoslavije
i NATO-ova intervencija na Kosovu jednostavno se nisu svidjeli
državama Latinske Amerike, a europska i ljevica i desnica, osim
nekih izuzetaka, poduprle su stajališta svojih vlada. Istina je i
da su neki od aktualnih latinskoameričkih predsjednika prilično
neskloni sadašnjem europskom načinu rješavanja socijalnih
problema. Ni Zedillo iz Meksika, ni Menem iz Argentine, a ni
Fujimori iz Perua, nisu ideološki blizu sjevernoatlantskog
socijalizma ili tzv. socijalnoga tržišnog gospodarstva. Ali to ne
znači nužno da će jednako biti i sa sljedećim naraštajem političara
te regije, a ovaj filoamerikanizam sadašnjeg naraštaja djelomice
je, i opravdano, izazvan čudnim stavom koji su Europljani
prihvatili prije nekoliko godina.
U stvari, postoji velika razlika između američkog gledanja na
ostatak svijeta i načina na koji ga vidi zapadna Europa. Kad
Washington pokušava uvjeriti države Latinske Amerike ili Azije,
čak i stari sovjetski blok, da moraju pojačati svoju trgovinu sa
SAD-om i omogućiti veća američka ulaganja, ne ograničava se samo na
hvaljenje vrlina svojih automobila ili ostalih proizvoda. SAD
prodaje i svoju ideologiju i svoju 'kulturu'. Ideologija je
američka inačica kapitalizma, društvene organizacije,
potrošačkog društva te vrijednosti i ikona srednje klase.
Pokušava, dokle god može, poticati radikalizam vlastitoga
slobodnog tržišta američke ideologije, krajnji individualizam i
američki model društva. Možemo mi to prihvaćati ili protiviti se
tim shemama i planovima, ali nitko ne sumnja da se to prodaje u
paketu i da je djelotvorno, kao neka vrsta tržišne tehnologije.
Naprotiv, čini se da su Europljani odustali od ideološke i
promidžbene borbe protiv SAD-a. Umjesto da se bore za vlastite
vrijednosti i modele, za svoju povijest i svoje uspjehe, ostavljaju
dojam da su se pomirili s neukrotivom nadmoći američkih
'prijedloga'. Možda su zaboravili na pouke iz svoje povijesti. Bez
'glazbe', bez ideološke okoline i diskursa, ne mogu se osvajati
tržišta, roba se ne prodaje i ne mogu se stjecati novi saveznici.
Europljani su, socijalisti ali i ostali, suočeni sa svojim
anglosaksonskim suparnicima, bojno polje napustili najmanje u tri
glavna aspekta.
Prvo, ne žele širiti svoj društveni model - ravnopravniji i
solidarniji od američkoga, s boljom raspodjelom prihoda i
bogatstava, s manjim kriminalom i stupnjem marginalizacije, ali
stvoren po cijenu danas malo veće stope nezaposlenosti (ako se uzmu
u obzir pravi podaci) te malo manje konkurentnosti,
eksperimentiranja i inicijative. Radi se o dva modela
demokratskoga društva i tržišnoga gospodarstva. Svaki od njih ima
svoje prednosti i nedostatke, a oba se mogu nadmetati na bojnom
polju ideja. Ali dok Amerikanci svoj model aktivno promiču,
Europljani samo što ne kažu da je njihov dekadentan i da, prema
tome, nije dobar za Latinsku Ameriku. A u najboljem slučaju, riječ
je o nejasnom ponašanju.
Drugo, čini se da je Europa odustala od bilo kakve nade da će njezina
shema bolje regulirane i pravednije gospodarske i socijalne
politike biti konkurentna. Nikada se ne hvali nesumnjivim
blagodatima svojeg sustava visokog oporezivanja i velikih
izdvajanja za kvalitetne javne službe: javno obrazovanje, javni
prijevoz, javne prostore, dobru zaštitu okoliša i potrošača,
velike javne troškove na kulturu i slobodno vrijeme te ambiciozne
planove gospodarskog povezivanja itd. Europljani rezignirano i
apatično toleriraju da Svjetska banka i Washington ljudima u
Latinskoj Americi - sve više naivno očaranima prozirnim računicama
- prodaju privatizaciju svih tih zajedničkih služba. Umjesto da
Francuska promiče svoj snažno centralizirani obrazovni sustav koji
je, uz japanski, vjerojatno najbolji na svijetu, ona dopušta
međunarodnim dužnosnicima da pričaju Latinskoj Americi o navodnim
beskrajnim koristima od decentralizacije u obrazovanju. Umjesto da
Njemačka Latinoamerikance uvjeri koje su goleme prednosti sustava
osiguranja čiji je cilj ublažavanje nezaposlenosti, a koji
omogućava očuvanje najproduktivnije radne snage na svijetu, ona
trpi američko hvaljenje vrijednosti 'fleksibilnosti' na tržištu
radne snage.
Treće, ni europski socijalisti, ni njihovi kolege suparnici
demokršćani, ne brane svetinju - sustav socijalne zaštite koji je
stvaran više od sto godina, od Bismarcka do Mitterranda, a koji su
čak i najpametnije i najhrabrije glave u SAD-u pokušavale prenijeti
na drugu stranu Atlantika. I dok u centru, i na njegovoj desnici i na
njegovoj ljevici, i laburisti i konzervativci, i sljedbenici De
Gaullea i socijalisti, i Felipe Gonzalez i Jose Maria Aznar, dok
nitko od njih ne dira europske sustave mirovinskog i zdravstvenog
osiguranja, svi oni svejedno mirno gledaju američko nametanje i
latinskoameričko oduševljavanje načinima privatne štednje za
mirovinu i privatnog plaćanja zdravstvenog osiguranja. Unatoč tome
što većinu stanovništva Latinske Amerike čine mladi, barem u
usporedbi s Europom, i unatoč očitim nedostacima privatizacije,
unatoč stalnom i gotovo jednodušnom opiranju europskih društava da
se odvoje od puta koji slijede već desetljećima, vlade čiji su
predstavnici došli u Rio de Janeiro, a i Svjetska banka i MMF u
Washingtonu, suzdržavaju se bilo kakvih komentara pri pogledu na
val privatiziranja u Latinskoj Americi.
Možda se današnji Europljani više ne sjećaju kakav je bio 'modus
operandi' Velike Britanije na početku XIX. stoljeća. Ne samo da je
odlučila otvoriti tržišta, slomiti monopole i poticati gusare,
krijumčare i pobornike neovisnosti španjolskih kolonija, nego je
pomagala i onima koji su se borili za slobodu, financirala
revolucije, širila liberalne ideje i pomagala uništavanju
kolonijalnih režima. Činila je to novcem i oružjem, ali i svojom
'glazbom', svojim gajdama - svojom ideologijom.
Govoreći rječnikom tržišta i tehnologije, Europa danas posjeduje
odličan proizvod: svoje humanije društvo, solidarnije i
velikodušnije, bolje zaštićeno i bolje regulirano, s većom
produktivnošću, s više slobodnoga vremena i kraćim radnim tjednom,
ali nema svoj 'jingle', svoj refren za prodaju. Postoje milijuni
latinskoameričkih klijenata koji bi poželjeli kupiti taj proizvod,
ali nikako da čuju i vide promidžbeni spot. A nema sumnje da je to
tako zato što ga nitko ni ne pjeva", piše Jorge G. Castaneda,
profesor međunarodnih odnosa na Universidad Autonoma de Mexico.