IT-savezi-vojska-intervencija IT-25.VI.LA REPUBBLICA- EUROPSKA VOJSKA ITALIJALA REPUBBLICA25. VI. 1999.Maastricht za vojsku EU-a"Postoji jedna statistika u vezi s ratom na Kosovu koja kaže sve o stanju Europe: na tom poprištu
operacija tri od četiri zrakoplova bili su američki, četiri bombe od pet bile su američke, gotovo čitav'intelligence' davali su Amerikanci. Svi projektili tomahawk dolazili su iz američkog Raytheona, svi nevidljivi bombarderi B-2 izlazili su s linija za sklapanje američkog Northorp Grunmana, i svi zrakoplovi za prijevoz postrojba sagrađeni su u Boeingu i Lockheedu, jasno američkim. Zna se da Europa troši manje za obranu, oko pola proračuna SAD-a. No činjenica je da ni iz daleka nema pola američke vojne sposobnosti. Zašto? Sigurno ne zbog tehnološkoga jaza budući da je Stari Kontinent izmislio mlažnjak, računalo i mobitel. Dakle? Objašnjenje je u jednoj drugoj statistici: Europljani imaju više vojnika od Amerikanaca, mnogo više, gotovo dva milijuna, velikim dijelom novaka, mladića u ročnoj vojsci, beskorisnih u ratu s visokom tehnologijom i visokim rizikom, u odnosu na sveukupni zbroj od jednog milijuna i četiristotine tisuća američkih vojnika. Ona
ITALIJA
LA REPUBBLICA
25. VI. 1999.
Maastricht za vojsku EU-a
"Postoji jedna statistika u vezi s ratom na Kosovu koja kaže sve o
stanju Europe: na tom poprištu operacija tri od četiri zrakoplova
bili su američki, četiri bombe od pet bile su američke, gotovo
čitav'intelligence' davali su Amerikanci. Svi projektili tomahawk
dolazili su iz američkog Raytheona, svi nevidljivi bombarderi B-2
izlazili su s linija za sklapanje američkog Northorp Grunmana, i
svi zrakoplovi za prijevoz postrojba sagrađeni su u Boeingu i
Lockheedu, jasno američkim.
Zna se da Europa troši manje za obranu, oko pola proračuna SAD-a. No
činjenica je da ni iz daleka nema pola američke vojne sposobnosti.
Zašto? Sigurno ne zbog tehnološkoga jaza budući da je Stari
Kontinent izmislio mlažnjak, računalo i mobitel. Dakle?
Objašnjenje je u jednoj drugoj statistici: Europljani imaju više
vojnika od Amerikanaca, mnogo više, gotovo dva milijuna, velikim
dijelom novaka, mladića u ročnoj vojsci, beskorisnih u ratu s
visokom tehnologijom i visokim rizikom, u odnosu na sveukupni zbroj
od jednog milijuna i četiristotine tisuća američkih vojnika. Ona
mala sredstva koja su europske vlade još spremne ostaviti za obranu
velikim dijelom odlaze na održavanje arhaičnih teritorijalnih
vojska, napravljenih za obranu granica od vanjske invazije
(sovjetske) umjesto za obranu europskih načela daleko od kuće.
Vojni div na glinenim nogama, koje se, štoviše, ne mogu izvući iz
domovinskog tla.
Što činiti? Moguća su dva rješenja, ili nastaviti se tužiti na
američku veliku nadmoć i žaliti odsutnost samosvojne europske
vanjske politike. Ili Europu dovesti u vojne i tehnološke uvjete da
može imati vanjsku politiku. Bilo koji diktator u vrtu europske
kuće, prije no što bi popustio diktatu Bruxellesa, postavio bi si
poslovično pitanje: s koliko divizija raspolaže Europa? Odgovor
je, po sadašnjem stanju, s mnogim divizijama, no koje se ne mogu
premještati, ne mogu se brzo razmještati, koje nisu poduprte
nikakvim strateškim i satelitskim 'intelligenceom'.(...)
Neka Europa nastavi kao što je učinila u Maastrichtu s
gospodarstvom, odnosno s jedinim zajedničkim jezikom kojega ona,
čini se, poznaje i poštuje. Neka postavi kriterije koje želi
ostvariti, a koje sve zemlje trebaju poštovati. Primjerice, neka
utvrdi da svaka vlada ne može pro capite potrošiti manje za obranu
nego što to čini danas. Francuska je na vrhu te ljestvice sa 708
dolara, Španjolska na dnu sa 196 dolara.(...)
Drugi kriterij, niti jedna zemlja ne može odrediti manje od 40 posto
svog troška za obranu, za istraživanje i razvoj visoke tehnologije,
kao što to danas čini Velika Britanija (Belgija je primjerice na 12
posto). Uz to, niti jedna zemlja ne može imati vojsku koju čini više
od 0,3 posto njezina stanovništva, kako bi se na taj način smanjilo
rasipanje jedne Grčke gdje je 1,5 posto građana u vojnoj odori. Bio
bi to snažan poticaj pretvaranju oružanih snaga, koje se zastarjelo
temelje na ročnoj službi, u profesionalne i djelotvorne
vojske.(...)
Ne treba ovdje razmišljati o velikim ratovima, poput onog na
Kosovu, koji se još mnoga desetljeća neće moći voditi bez
Amerikanaca. Već na male krize i operacije 'peacekeepinga', koje
kratkoročno uopće nisu neostvarive.
Ako bi neki građanski rat u Alžiru nagnao na evakuaciju svih
Europljana iz tog područja, bi li Europa mogla to sama učiniti? Ako
bi se pojavila potreba za nekom novom operacijom 'Alba', bi li
Europa opet Italiju prepustila svojoj sudbini?(...) Ako bi došlo do
neke nove Bosne, bi li Europa mogla izbjeći sramotu iz 1991., kad je
tadašnji turnusni predsjednik, Luksemburžanin Poos, pompozno
objavio Miloševiću da je 'vrijeme Europe došlo'? Toliko je
prestrašio diktatora da su, kako bi dovršili pokolj, morali doći
Amerikanci, postavljajući presedan za njihovu intervenciju na
Balkanu, na kojega su se naši pacifisti toliko žalili na
Kosovu.(...)
Kad su Miloševićeve snage opsjele Vukovar 1991., dva mjeseca prije
predviđenog skupa na vrhu u Maastrichtu, Europa je nastavila s
građenjem jedinstvene valute, umjesto da je shvatila da se u
eksploziji komunističkog carstva stvara njezino najžurnije
izvanredno stanje. Povjesničar Timothy Garton Ash smatra da je taj
izbor prioriteta bio greška. Umjesto da je uljepšavala i
osuvremenjivala svoju polovicu kontinentalnog stana, zapadna
Europa je trebala gledati preko palog zida koji je razdvajao, i
shvatiti da su žurniji bili zajednička vanjska politika, politička
integracija, širenje na istok, Marshallov plan za nove demokracije
koje su se pojavile iz ruševina totalitarizma. I zajednička vojska
prije nego zajednička valuta. Jedini istok na koji je gledala
Kohlova Europa bio je istočna Njemačka. Povijest očito nije
sačinjena od riječi 'kad bi'. No od tada pa nadalje, dobili smo više
od jednog dokaza o tome što je potrebno Europi da bi postojala kao
politička jedinica, pa i poduprla svoju valutu. Vrijeme
Maastrichta za vojske i obranu očito je došlo", piše Antonio
Polito.