YU-RAT-OBNOVA-POMOĆ-Organizacije/savezi-Strana pomoć-Ratovi ŠV 26. VI. NZZ: TREBA LI POMOĆI SRBIJI ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG26. VI. 1999.A što će biti sa Srbijom?"Srbija i jugoslavenski predsjednik Milošević gubitnici su rata za
Kosovo. Nakon 1995. i gubitka hrvatske krajine, gdje je stoljećima živjelo većinsko srpsko stanovništvo, te nakon egzodusa srpskog stanovništva iz Sarajeva početkom 1996., Srbi danas u velikom broju napuštaju Kosovo, kolijevku srpske kulture i državnosti. Srbija je danas izoliranija nego ikad dosad; NATO-ovi zračni napadi razorili su mnoga industrijska postrojenja i veliki dio infrastrukture.Bilanca dvanaestgodišnje Miloševićeve vladavine je porazna. Time bi po na Zapadu vrlo rasprostranjenom mišljenju napokon trebala biti zapečaćena njegova politička sudbina i kucnuti trenutak za demokratsku oporbu. Zacijelo je točno da Srbija s Miloševićem, kojega je haaški sud UN-a zajedno s četiri sljedbenika optužio za ratne zločine počinjene na Kosovu, neće ostvariti gospodarski prosperitet ni povratak u europske institucije. Osim toga, ne bude li provedena demokratizacija i decentralizacija, jugoslavenska federacija raspast će se prije ili kasnije.Vodstvo jugoslavenske republike, politički podijeljene na
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
26. VI. 1999.
A što će biti sa Srbijom?
"Srbija i jugoslavenski predsjednik Milošević gubitnici su rata za
Kosovo. Nakon 1995. i gubitka hrvatske krajine, gdje je stoljećima
živjelo većinsko srpsko stanovništvo, te nakon egzodusa srpskog
stanovništva iz Sarajeva početkom 1996., Srbi danas u velikom broju
napuštaju Kosovo, kolijevku srpske kulture i državnosti. Srbija je
danas izoliranija nego ikad dosad; NATO-ovi zračni napadi razorili
su mnoga industrijska postrojenja i veliki dio infrastrukture.
Bilanca dvanaestgodišnje Miloševićeve vladavine je porazna. Time
bi po na Zapadu vrlo rasprostranjenom mišljenju napokon trebala
biti zapečaćena njegova politička sudbina i kucnuti trenutak za
demokratsku oporbu. Zacijelo je točno da Srbija s Miloševićem,
kojega je haaški sud UN-a zajedno s četiri sljedbenika optužio za
ratne zločine počinjene na Kosovu, neće ostvariti gospodarski
prosperitet ni povratak u europske institucije. Osim toga, ne bude
li provedena demokratizacija i decentralizacija, jugoslavenska
federacija raspast će se prije ili kasnije.
Vodstvo jugoslavenske republike, politički podijeljene na
prosrpski i protusrpsko blok, već se korak po korak otelo čeličnom
stisku Beograda i otvorilo svoju zemlju prema Zapadu. Čini se da je
rat dodatno ojačao pristaše neovisnosti i već se javljaju prijetnje
istupanjem iz federacije u slučaju izostanka temeljitih reforma u
Beogradu. No, zahtjev za većim stupnjem samostalnosti sve glasnije
odjekuje i u ostalim regijama. To vrijedi u prvom redu za Vojvodinu,
gdje mađarska manjina nije usamljena u svom zahtjevu za većim
stupnjem autonomije u okviru jugoslavenske federacije. Naime,
zahtjev za regionalnim samoodređenjem podupire i dio autohtonog
srpskog stanovništva, koje smatra da beogradski centralizam
ugrožava njegov identitet. Muslimani u Sandžaku, pokrajini na jugu
Srbije, već godinama zahtijevaju poseban politički status.
Osiromašeno srpsko stanovništvo, iscrpljeno svakodnevnom borbom
za materijalni opstanak, neće se tako brzo pobuniti protiv
Miloševića. Više je nego sporno može li beznadno podijeljena i po
mišljenju mnogih Srba diskreditirana oporba usmjeriti neodređeno
nezadovoljstvo u priželjkivane političke kanale. No, čak i u
slučaju promjene vlasti Srbija se neće preko noći preobraziti u
demokratsku državu. Promjene posvuda zahtijevaju vrijeme - a to
posebno vrijedi za Balkan.
Jugoistočna Europa obilježena je višestoljetnom osmanskom
vladavinom, koja je tu regiju odsjekla od političkih tokova u
zapadnoj Europi. Na području pod turskom vladavinom izostala je
renesansa, reformacija, prosvjetiteljstvo. Građansko društvo s
neovisnim institucijama u funkciji političke protuteže državnoj
vlasti razvilo se u najboljem slučaju tek u naznakama. Ta je zemlja
obilježena političkom kulturom koja spremnost na kompromis i
samokritiku smatra znakovima slabosti.
Tome valja dodati da je u jugoistočnoj Europi proces stvaranja
nacionalnih država počeo kasno, da je bio bolan i da još nije
završen. Zato su u Srbiji nacionalno pitanje i problem državnog
identiteta još u žarištu pozornosti. Politički je diskurs
obilježen kolektivističkim načinom razmišljanja u teritorijalnim
i etničkim kategorijama, koji je komunistička vladavina dodatno
pojačala. Dok je 1989. u istočnom dijelu srednje Europe totalitarna
vlast zbačena u ime građanskih prava, srpsko je vodstvo reforme
definiralo u prvom redu kao nacionalnu emancipaciju. Preokret je
proveden pod nacionalnim predznakom, što je onemogućilo duboke
političke i gospodarske reforme.
Pritom valja napomenuti da je i režimska propaganda, kojoj su
građani bilo izloženi dan za danom, polučila željeni učinak. Pri
veličanju Miloševića angažirane su metode koje podsjećaju na
najmračnija komunistička vremena. Oporba čije predstavnike
državna propaganda prokazuje kao izdajnike i najamnike u službi
'NATO-agresora', mora nakon ukidanja ratnog stanja ponovno početi
od početka. Novi početak dodatno će otežati i postupno nestajanje
prosvijećenog srednjeg sloja, najvažnijeg uporišta reformskih
snaga. Naime, posljednjih su godina zemlju napustili deseci tisuća
stručnjaka. Dio duhovne elite iselio je, a drugi je dio zbog
besperspektivnosti potonuo u duboku rezignaciju i apatiju.
Za vrijeme NATO-ovih zračnih napada mnogi su Srbi - između ostalog i
pod utjecajem državne propagande - poistovjetili demokratske
vrijednosti s bombama, što dodatno otežava zadaću zapadno
orijentiranih protivnika režima. Stoga bi prerano raspisani izbori
mogli čak pomoći nacionalističkom ekstremistu Vojislavu Šešelju da
osvoji vlast. Demokratska oporba, čija je politička baza jako uska,
previše pojednostavljuje situaciju, svaljujući krivnju za srpsku
tragediju isključivo na leđa Slobodana Miloševića, koji se navodno
održava na vlasti samo uz pomoć specijalne policije. Režim je
dublje ukorijenjen u društvu jer inače Milošević ne bi bio tri puta
izabran za predsjednika. Osim toga, mnogi su oporbeni političari i
sami tijekom godina podlegli čarima vlasti. Valja također dodati da
se njihov stav prema Kosovu gotovo uopće ne razlikuje od
Miloševićeva. Ne mogu se othrvati svojoj odgovornosti za
nastajanje i širenje agresivnog srpskog nacionalizma, korijena
svega zla.
Prioritetni problem Zapada jest i dalje odnos prema jugoslavenskom
Predsjedniku, kojega traži sud UN-a za ratne zločine. Načelno je
stajalište da Srbija ne smije dobiti pomoć za obnovu sve dok je na
vlasti Slobodan Milošević. Najavljena je tek moguća humanitarna
pomoć, pri čemu nije jasno kako bi ona trebala biti odvojena od
drugih oblika pomoći. Zapadni političari zadovoljno trljaju ruke.
Tešku zadaću razvlašćenja Slobodana Milošvića, na kojoj su i sami
polomili zube, prepuštaju danas srpskom stanovništvu. Zasigurno bi
bilo upravo apsurdno kad bi beogradski režim, čije su postrojbe na
Kosovu počinile užasne pokolje nad civilnim albanskim
stanovništvom, bio nagrađen pomoći pri obnovi. No, istodobno se
ipak nameće i pitanje je li opravdano da i cjelokupno srpsko
stanovništvo ispašta nedjela svog vodstva. Odlučujuća je
vjerojatno vrsta pomoći i kontrola njezinih primatelja.
Pozicija Slobodana Miloševića, čiji mandat istječe tek g. 2002.,
nesumnjivo je uzdrmana nakon sloma na Kosovu, ali se o mogućem kraju
njegove vladavine u dogledno vrijeme može samo špekulirati. U
svakom slučaju, Jugoslavija je jedina balkanska zemlja u kojoj
nakon preokreta u istočnoj Europi još nije promijenjena vlast.
Načelno gledano, i Srbija treba europsku perspektivu koja je - kao
što pokazuju primjeri reformskih država u istočnom dijelu srednje
Europe - najvažniji poticaj za političke i gospodarske reforme i za
rješavanje problema manjina.
Održi li se Milošević na vlasti dulje vrjeme, izolacija Srbije
mogla bi stvoriti opasno plodno tlo za nove sukobe, pa i za nove
ratove. Još nije izvjesno hoće li se nezadovoljstvo Srba zbog
poraznih gospodarskih i socijalnih posljedica rata usmjeriti
protiv vlastitog vodstva ili protiv Zapada. Mnogi kritičari režima
drže da se Zapad nepravedno odnosi prema njima, uskraćujući pomoć
pri obnovi", napominje na kraju komentara Cyrill Stieger.