HR-OBNOVA NJ 10. VI.-FAZ-KNJIGOVODSTVO NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG10. VI. 1999.Rat s dvostrukim knjigovodstvom"Most je most. Za obračun troškova kosovskoga rata ta trivijalna jednadžba ne vrijedi. U tom ratu s dvostrukim
knjigovodstvom za svaki se porušeni most na Dunavu, svaku razrušenu ulicu, svaku uništenu tvornicu, svaku uništenu električnu centralu i za svaku rafineriju dignutu u zrak treba predvidjeti dva knjigovodstvena stupca: jedan za troškove vojnih razaranja, a drugi za troškove gospodarske obnove.Toga još nije bilo ni u jednom drugom ratu: razaranje s unaprijed obećanom ponovnom izgradnjom. Marshallov je plan zamišljen i napravljen kad je Drugi svjetski rat završio. Nitko nije Europi - a pogotovo ne Nijemcima - obećao da će pomagati pri ponovnoj izgradnji stanova, infrastrukture i gospodarskih potencijala: zamisliti 'Dresden' kao obilježje anglo-američkog popisa troškova obnove čini se apsurdnim i iz udaljenosti od pedeset godina. Naprotiv, obnova Srbije, Kosova, okolnih područja i država već je poslužila u pripremama kosovskoga rata kao temelj opravdanja za saglediva razaranja: 'Sve ćemo opet popraviti'.
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
10. VI. 1999.
Rat s dvostrukim knjigovodstvom
"Most je most. Za obračun troškova kosovskoga rata ta trivijalna
jednadžba ne vrijedi. U tom ratu s dvostrukim knjigovodstvom za
svaki se porušeni most na Dunavu, svaku razrušenu ulicu, svaku
uništenu tvornicu, svaku uništenu električnu centralu i za svaku
rafineriju dignutu u zrak treba predvidjeti dva knjigovodstvena
stupca: jedan za troškove vojnih razaranja, a drugi za troškove
gospodarske obnove.
Toga još nije bilo ni u jednom drugom ratu: razaranje s unaprijed
obećanom ponovnom izgradnjom. Marshallov je plan zamišljen i
napravljen kad je Drugi svjetski rat završio. Nitko nije Europi - a
pogotovo ne Nijemcima - obećao da će pomagati pri ponovnoj
izgradnji stanova, infrastrukture i gospodarskih potencijala:
zamisliti 'Dresden' kao obilježje anglo-američkog popisa troškova
obnove čini se apsurdnim i iz udaljenosti od pedeset godina.
Naprotiv, obnova Srbije, Kosova, okolnih područja i država već je
poslužila u pripremama kosovskoga rata kao temelj opravdanja za
saglediva razaranja: 'Sve ćemo opet popraviti'.
Gospodarske interese države NATO-a tim čudnim ratom nove vrste
zapravo nisu slijedile. No, savez je pokušao oružanom akcijom i
obećanjima za obnovu nešto kupiti: stabilizaciju jedne regije u
Europi i korak prema provedbi zapadne slike univerzalnosti
ljudskih prava. Bez obećanja 'Sve ćemo opet popraviti' taj se rat
politički ne bi moglo voditi: za Nijemce - a nipošto samo za
pacifiste, zelene ili nekih drugih boja - sudjelovanje u činu
razaranja podnošljivo je ako se može laskati o nelijepom početku
humanitarno motivirane obnove i osuvremenjivanja.
Sve računice koje se sada spominju, načinjene su bez izbora.
Drukčije ne može biti. Već i pitanja koja bi mogla dovesti do grubog
približnog računa spominju koje države i regije treba obuhvatiti
obnovom. Kosovo, kako bi se kosovskim Albancima dalo obećanu,
nedirnutu domovinu? Srbiju, kako bi se dokazalo da se rat nije vodio
protiv srpskog naroda? Crnu Gornu i bez toga. Makedoniju, Albaniju?
Gdje počinje i gdje završava Balkan kojega zapadni savez želi
stabilizirati i poslati na put liberalnih vrlina?
Jedno je jasno: razaranje s unaprijed obećanom obnovom već zbog
financijsko-gospodarskih razloga ne može biti recept za
uspostavljanje poštovanja prema ljudskom dostojanstvu i vladavine
prava kao univerzalija zapadne slike čovjeka svuda u svijetu. Bez
obzira na načelna razmišljanja o opravdanosti intervencije, to
nitko ne može platiti. NATO već i zato takav rat neće držati
modelom, jer bi se dobronamjernom svjetskom policajcu brzo
istopila sredstva kad bi svoje humanitarne ciljeve kanio dovesti
raketama na daljinsko upravljanje i programima obnove u bijedu
Afrike ili despotizam Azije.
Obnova Kosova i plan pomoći za Balkan dovoljno su već obrazloženi
humanitarnim argumentima. No, oni služe svačijim interesima, i
interesima članica NATO-a. Zbog toga se razmišlja o ekonomskoj
vrijednosti plovnosti Dunava usred Europe. Važnija su promišljanja
koja je teže izračunati, a koja su također obuhvaćena jednako
poznatom i značajnom odrednicom 'stabilizacija regije'. Svi
otprilike znaju o čemu je riječ kad netko kaže da je program obnove
'ulaganje u budućnost Europe'.
No, to je račun ulaganja po diktatu asimetričnih očekivanja: bez
pomoći za obnovu, Balkan će jamačno ostati opasno krizno i napeto
žarište. Ali nipošto nije sigurno koliko ekonomskog financijskog
osiguranja i političke stabilnosti mogu zemlje davatelji kupiti
planom obnove. Budući da se iskustva Marshallovog plana za zapadnu
Europu ne mogu bez daljnjega prenijeti na odnose plana sanacije u
odnosima transformacije sustava, Nijemci su u proteklih deset
godina puno naučili. Svote koje dospijevaju pri takvim planovima
sanacije, čak i povezane s nacionalnim preraspodjelama, postanu
teret. Kao akcija pomoći za nedaleku regiju koja ipak leži izvan
nacionalnih granica zemalja davatelja, posve su nestvarne.
Cjenkanje oko udjela u financiranju moglo bi biti napeto. I u
najokrutnijem obliku ratnog keynesijanizma - rušiti mostove i
graditi nove - svote opsežnog programa obnove ne mogu biti
privlačne ni jednom ministru financija. To nije samo zbog
ograničenja deficita u stabilizacijskom paketu na prostorima eura.
Isto je tako sigurno da će teret divovskog programa obnove u većoj
mjeri pritiskati gospodarstva zemalja davatelja nego što se može
očekivati novi zamah zbog narudžaba industrije strojeva, opreme i
građevinske insdustrije.
Pravila dvostrukog knjigovodstva vrijede i u ratu" - zaključuje
Hans D. Barbier.