YU-RU-DIPLOMACIJA-SAVEZI-POLITIKA-Organizacije/savezi-Obrana-Politika-Diplomacija AU 10. VI. STANDARD: ZAPAD SE IPAK BLIŽI PODJELI KOSOVA AUSTRIJADER STANDARD10. VI. 1999.Ping-pong Moskva-Beograd"Što se brže KFOR približava Kosovu, to
se više pogoršava položaj Slobodana Miloševića. Nakon dolaska tih snaga na Kosovo jugoslavenski predsjednik suočit će se s još većim problemima ako ne želi pred vlastitim stanovništvom prikazati svoje popuštanje kao kapitulaciju.Stoga povlačenje jugoslavensko-srpskih vojnih, policijskih i paravojnih postrojba s Kosova mora, gledano iz perspektive Beograda, biti 'dostojanstveno' i stvarati dojam o dragovoljnom povlačenju pred UN-ovim mirovnim snagama koje će jamčiti za teritorijalnu cjelovitost Jugoslavije. Strogo nadzirani srpski mediji do utorka još nisu izvijestili narod da će KFOR uglavnom sastavljati NATO.Tom taktičkom aspektu, pitanju političkog opstanka Slobodana Miloševića, valja dodati još neke čimbenike, koji odgađaju provedbu mirovnog procesa, a njih treba razborito razmotriti bez ikakvih vrijednosnih sudova ili čak pristranosti. Primjerice, jugoslavensko vojno vodstvo očito strahuje da će NATO nemilosrdno
ja
AUSTRIJA
DER STANDARD
10. VI. 1999.
Ping-pong Moskva-Beograd
"Što se brže KFOR približava Kosovu, to se više pogoršava položaj
Slobodana Miloševića. Nakon dolaska tih snaga na Kosovo
jugoslavenski predsjednik suočit će se s još većim problemima ako
ne želi pred vlastitim stanovništvom prikazati svoje popuštanje
kao kapitulaciju.
Stoga povlačenje jugoslavensko-srpskih vojnih, policijskih i
paravojnih postrojba s Kosova mora, gledano iz perspektive
Beograda, biti 'dostojanstveno' i stvarati dojam o dragovoljnom
povlačenju pred UN-ovim mirovnim snagama koje će jamčiti za
teritorijalnu cjelovitost Jugoslavije. Strogo nadzirani srpski
mediji do utorka još nisu izvijestili narod da će KFOR uglavnom
sastavljati NATO.
Tom taktičkom aspektu, pitanju političkog opstanka Slobodana
Miloševića, valja dodati još neke čimbenike, koji odgađaju
provedbu mirovnog procesa, a njih treba razborito razmotriti bez
ikakvih vrijednosnih sudova ili čak pristranosti. Primjerice,
jugoslavensko vojno vodstvo očito strahuje da će NATO nemilosrdno
bombardirati postrojbe u povlačenju kao što su saveznici činili u
veljači 1991. tijekom rata u Zaljevu u slučaju Iračana u bijegu.
Vijest o navodnim stotinama poginulih srpskih vojnika u napadu
zrakolova B-52 na Kosovu vjerojatno je dodatno pojačala tu
bojazan.
Što se tiče vremenskog okvira povlačenja, na kraju je kod NATO-a
prevladao veći realizam. Sedam dana zamijenjeno je sa četrnaest
dana za povlačenje, pri čemu još nije utvrđen broj vojnika koji
smiju ostati na Kosovu.
Pomaknuti rok objašnjen je tvrdnjom da su se jugoslavenske
postrojbe ukopale u očekivanju NATO-ove kopnene ofenzive pa im zato
treba više vremena za povlačenje no što se u početku mislilo. U
kontekstu poznatog neslaganja NATO-a oko slanja kopnenih postrojba
bez prethodnog sklapanja mirovnog sporazuma, to objašnjenje u
svakom slučaju izlazi u susret Srbima.
Rubni aspekt, koji bi se vrlo brzo mogao naći u središtu pozornosti,
jest malena jugoslavenska republika Crna Gora i njezino prozapadno
vodstvo. Naime, tamo se strahuje da bi Milošević postrojbe koje se
povlače s Kosova mogao u prolazu kroz Crnu Goru angažirati na
velikom čišćenju.
No, daleko najvažnije točke su sastav i zapovjedna struktura
mirovnih snaga. Na toj razini neki pokazatelji upućuju na suradnju
Beograda i onih snaga u Moskvi koje zauzimaju prilično sumnjičavo
stajalište prema suradnji s NATO-om.
Ruski vojni dužnosnici tvrde da ne mogu sastaviti svoj kontingent
za KFOR onako brzo kako bi to bilo potrebno po dogovorenom
vremenskom rasporedu. U to je teško povjerovati. Usprkos svim
problemima s kojima se ruska vojska bori nakon sloma Sovjetskog
Saveza, trebalo bi u najkraćem roku ustrojiti bar djelotvornu
prethodnicu od snaga za posebne namjene.
Time bi postala bespredmetna i bojazan, očitovana u Moskvi, da će
KFOR pod dominacijom NATO-a prije dolaska ruskog kontingenta
stvoriti na Kosovu gotovo činjenično stanje i uspostaviti mirovni
poredak po željama Zapada. Ta bojazan nameće pretpostavku da Rusija
ima osjetno drugačije viđenje toga poretka.
Pouzdana je pretpostavka da Moskva neće podrediti svoje postrojbe
na Kosovu NATO-ovom zapovjedništvu. Tako nešto ne bi bilo moguće
izboriti na ruskoj unutarnjopolitičkoj pozornici - niti bi bilo
mudro s obzirom na vjerojatne posljedice tog poteza na skupštinske
izbore. No, treba biti jasno i što podrazumijevaju paralelna
zapovjedništva u KFOR-u (...): naime, de facto - podjelu Kosova,
iako tu opciju Zapad službeno kategorički isključuje", smatra
Josef Kirchengast.