IT-kriza-intervencija IT-26.V.LA REPUBBLICA-AMOS OZ ITALIJALA REPUBBLICA26. V. 1999.Genocid univerzalno pitanje - Gorka iluzija globalnog sela"Jedini pozitivan aspekt tragedije na Kosovu jest da se genocid više ne može smatrati
unutarnjom stvari zemlje u kojoj se događa. To je promjena i napredak prema stanju otprije pedeset godina kada je većina država smatrala genocid unutarnjim pitanjem: najviše što bi činile jest da bi prosvjedovale, ali se nikada ne bi umiješale.Prirodno, crta gdje intervencija postaje dopustiva posve je arbitrarna: danas se ne ocjenjuje dopustivim, primjerice, da svijet intervenira i bombardira zemlju u kojoj vlada cenzura, koja tlači svoj narod, koja bez suđenja uhićuje disidente, koja progoni intelektualce; ali se intervencija prihvaća kada se radi o zaustavljanju genocida.U svakom slučaju, ja vjerujem da negdje treba početi, i vjerujem da je jako važno razlikovati različite stupnjeve zla. Ako bi se sve zlo jednako vrednovalo, ako se svakoj dijaboličnoj i nemoralnoj akciji odgovara drugom, onda riskiramo postati robovi zla. A kako je genocid najveće zlo, ispravno je da režim koji provodi genocid zna da više nije imun na vanjsku intervenciju. Nadam se da će to postati
ITALIJA
LA REPUBBLICA
26. V. 1999.
Genocid univerzalno pitanje - Gorka iluzija globalnog sela
"Jedini pozitivan aspekt tragedije na Kosovu jest da se genocid
više ne može smatrati unutarnjom stvari zemlje u kojoj se događa. To
je promjena i napredak prema stanju otprije pedeset godina kada je
većina država smatrala genocid unutarnjim pitanjem: najviše što bi
činile jest da bi prosvjedovale, ali se nikada ne bi umiješale.
Prirodno, crta gdje intervencija postaje dopustiva posve je
arbitrarna: danas se ne ocjenjuje dopustivim, primjerice, da
svijet intervenira i bombardira zemlju u kojoj vlada cenzura, koja
tlači svoj narod, koja bez suđenja uhićuje disidente, koja progoni
intelektualce; ali se intervencija prihvaća kada se radi o
zaustavljanju genocida.
U svakom slučaju, ja vjerujem da negdje treba početi, i vjerujem da
je jako važno razlikovati različite stupnjeve zla. Ako bi se sve zlo
jednako vrednovalo, ako se svakoj dijaboličnoj i nemoralnoj akciji
odgovara drugom, onda riskiramo postati robovi zla. A kako je
genocid najveće zlo, ispravno je da režim koji provodi genocid zna
da više nije imun na vanjsku intervenciju. Nadam se da će to postati
univerzalna odluka.
Intervencija koju pratimo u Jugoslaviji pokazuje veliku, golemu
silu. No upravo u Jugoslaviji vidimo i ograničenja te sile, a rekao
bih i sila svih vrsta. Paradoksalno, čini se zapravo da sve
umiješane strane, bile one na pravoj ili krivoj strani, njeguju
jednu pretjeranu predodžbu o vlastitoj moći.
Oslobodilački pokret albanskih Kosovara, vjerujući da od Srba može
uzeti široku autonomiju vojnom pobunom, očito je precijenio svoju
snagu. Ali i Milošević, vjerujući da se može izvući s masovnim
etničkim čišćenjem, precijenio je svoju vlast. A imam dojam da su i
gospodin Clinton i Atlantski savez vjerovali da se mogu pokazati
mnogo djelotvornijima nego što se pokazuju. Svi misle da silom mogu
postići ono što vjeruju da je ispravno. Međutim, postoje
ograničenja. Bilo oni koji su relativno na ispravnoj strani, bilo
'zli' ovoga sukoba, uz skupu cijenu uče da vojna sila ima svoja
ograničenja. Vojske, bombe, policije, ne mogu sve riješiti. A to je
prvo otkriće.
Postoji i drugo. Netko se čudi: kako se sve to moglo dogoditi u srcu
Europe, kako to da je jedan tako stravičan pokolj izbio upravo usred
civiliziranih nacija 'Starog Kontinenta'? Priznajem da mi se ta
vrsta rasprave uopće ne sviđa: gotovo kao da je Europa imuna na
okrutnosti, gotovo kao da etničko čišćenje i istrjebljivanje
postoje samo u Namibiji, Somaliji ili Vijetnamu, ali sigurno ne i u
Europi. Iskreno, ne znam odakle Europljani izvlače taj ton
licemjerne čestitosti, zaboravljajući da je u posljednjih pet
stotina godina mali europski kontinent prolio više krvi nego sva
ostala četiri zajedno: svoju krv, i krv naroda druga četiri
kontinenta. Pitam se kako se razumno može misliti da je Europa
najciviliziranija ili da je na sigurnom od zvjerstava i okrutnosti.
Naprotiv, ako netko gleda povijest posljednjih pet stoljeća,
Europa pripada skupini visokog rizika što se tiče okrutnosti i
brutalnosti.
Rat na Balkanu sadrži i treće otkriće, posebno šokantno za Zapad.
Mnogi, u Americi, u Europi, postali su previše optimistični glede
dolaska novog razdoblja, takozvanog 'kraja povijesti', kako ga je
imenovao politiolog Fukuyama. Ljudi su mislili da će se nakon pada
Sovjetskoga Saveza pojaviti globalno selo, gdje svi postaju
prijatelji na internetu, i neka vrsta globalne religije
usredotočene na Madonnu i Maradonu. Stvari su se razvijale
drugačije. Strašni događaji na Balkanu podsjećaju nas da svi satovi
na svijetu ne pokazuju isto vrijeme; negdje je počela postmoderna
epoha, drugdje još bijesni ona predarhaična, tu je u modi
postnacionalizam, a tamo nedodirljivo vladaju plemenski osjećaji i
praiskonski nagoni. Čimbenik koji najviše deprimira jest da se čini
da se naklonost usmjerava prema starim genetskim i vjerskim
solidarnostima: cijeli slavenski svijet je sa Srbima, kao i
Pravoslavna crkva, uključujući i mnoge u Grčkoj, zemlji članici
NATO-a; muslimanski svijet je čvrsto stao uz kosovske Albance; dok
se čini da se zapadni svijet prema jednima i drugima odnosi s
promjenjivim gađenjem i odbojnošću.
Odluka na čijoj strani treba biti, u Izraelu i među Palestincima,
proizvela je dobru dozu zbunjenosti. Tko su 'dobri' a tko 'zli'u
balkanskom sukobu? Neki Izraelci osjećaju da automatski trebaju
biti protiv muslimana, dakle protiv Kosovara jer su muslimani
neprijatelji Izraela na Bliskom istoku, a osim toga neki pamte
činjenicu da su u Drugom svjetskom ratu mnogi Srbi pomogli Židovima
da pobjegnu pred nacistima. Pa opet, povijesno pamćenje na
nacistički holokaust druge Izraelce navodi da se identificiraju s
Albancima: nije važno što su muslimani, poglavito su narod koji je
deportiran i pod prijetnjom genocida.
Slična zbrka vidi se i među Palestincima: moraju biti za Kosovo u
ime solidarnosti među muslimanima; no neki misle da na prvom mjestu
moraju biti antiamerikanci, jer pripadaju Trećem svijetu, jer su
potlačen i antiimperijalistički narod i zato iskazuju neke
simpatije za bombardirane Srbe. Sva ta zbrka otkriva da se u bilo
kakvu sporu, ratu, sukobu, ljudi svrstavaju prema svojim genima, a
ne prema svojoj savjesti; prema vjeri, predrasudi, a ne prema glasu
savjesti. Ako se nekome ne sviđa Amerika, mora biti protiv američke
intervencije u Jugoslaviji. Ako se nekome ne sviđa islam, ne može s
oduševljenjem poduprijeti kosovske Albance muslimane.
Ja mislim da je za čovječanstvo došao trenutak da se prema savjesti
odnosi ne kao prema dijelu svog želuca, ne kao prema nastavku svojih
spolnih organa, ne kao prema žlijezdi koja proizvodi hormon; bilo
bi vrijeme za punu suverenost savjesti unutar naših umova i naših
duša, čineći je konačno neovisnom o našim plemenskim identitetima,
o našim genetskim simpatijama, Pravoslavni Srbi, katolički Hrvati,
Albanci ili Bošnjaci muslimani, morat će zauvijek živjeti vrata do
vrata, pa i ako budu uspjeli ta vrata pomaknuti koji metar više
prema zapadu ili istoku, ipak će ostati susjedi. Vjerujem da u tome
također postoji i korisna pouka Izraelcima i Palestincima. Susjedi
su susjedi, oni to ostaju i ako graničnu ogradu pomaknu malo tamo
ili onamo. Među narodima koje je povijest postavila blizu, niti
jedan ne može ostvariti konačnu pobjedu. Možda je to pouka, gorka
ironija, onoga što se događa na Balkanu.", piše Amos Oz (izraelski
pisac, docent književnosti i filozofije, djelovao je pokretu 'Mir'
za pomirbu Izraelaca i Palestinaca i smatra se jednim od
najuglednijih osoba zemlje.)