IT-?kriza-pravo-intervencija IT-20.V.REPUBBLICA-PRAVO INTERVENCIJE ITALIJALA REPUBBLICA20. V. 1999.Intervencija NATO-a nije baš humanitarna"(...)U nedavnom članku u 'Caffe Europi', a potom u u 'La Repubblici' od 8. svibnja, Juergen
Habermas je podupro tezu da je, u očekivanju uspostavljanja međunarodnoga pravnog poretka, koji bi imao institucije sposobne prosuditi i kazniti kršenja ljudskih prava ove ili one vlade, neizbježno dati povjerenje politici ljudskih prava koju bi pokretale, pravno neodredive, moralne ocjene. Bilo bi poželjno kad bi takva politika bila u rukama Ujedinjenih naroda. No pošto su oni trenutačno nemoćni, u očekivanju da ih se preustroji, treba se prilagoditi tome da se obavljenje te funkcije prepusti NATO-u. Premda, tako završava članak, 'samoovlašćivanje NATO-a ne može postati pravilom'.Nije dovoljno! Previše je pitanja ostalo otvoreno. Vidim barem tri važna: prvo, kome treba vjerovati da je odgovoran i sposoban dati moralni sud koji bi ozakonio vojnu intervenciju koja polaže pravo da se zove humanitarnom? Drugo, tko je u stanju ocijeniti i nadzirati je li akcija 'humanitarne sile' (jer će je tako trebati zvati) doista vođena interesima države ili sila, koji iskrivljuju
ITALIJA
LA REPUBBLICA
20. V. 1999.
Intervencija NATO-a nije baš humanitarna
"(...)U nedavnom članku u 'Caffe Europi', a potom u u 'La
Repubblici' od 8. svibnja, Juergen Habermas je podupro tezu da je, u
očekivanju uspostavljanja međunarodnoga pravnog poretka, koji bi
imao institucije sposobne prosuditi i kazniti kršenja ljudskih
prava ove ili one vlade, neizbježno dati povjerenje politici
ljudskih prava koju bi pokretale, pravno neodredive, moralne
ocjene. Bilo bi poželjno kad bi takva politika bila u rukama
Ujedinjenih naroda. No pošto su oni trenutačno nemoćni, u
očekivanju da ih se preustroji, treba se prilagoditi tome da se
obavljenje te funkcije prepusti NATO-u. Premda, tako završava
članak, 'samoovlašćivanje NATO-a ne može postati pravilom'.
Nije dovoljno! Previše je pitanja ostalo otvoreno. Vidim barem tri
važna: prvo, kome treba vjerovati da je odgovoran i sposoban dati
moralni sud koji bi ozakonio vojnu intervenciju koja polaže pravo
da se zove humanitarnom? Drugo, tko je u stanju ocijeniti i
nadzirati je li akcija 'humanitarne sile' (jer će je tako trebati
zvati) doista vođena interesima države ili sila, koji iskrivljuju
njezino ponašanje i izdaju humanitarne ciljeve? I konačno, kakvo
svjetlo baca na ideju međunarodne politike vođene moralnim
načelima, okolnost da su Ujedinjeni narodi sada nemoćni u
provođenju svoje uloge? Trebat će pozorno odgovoriti na ta pitanja,
primjenjujući ih na jugoslavenska zbivanja.
1. Tko je ovlašten dati valjani moralni sud? Prema nedavnom
ispitivanju javnog mišljenja reprezentativnog uzorka ruskog
stanovništva proizlazi da je na pitanje 'koga treba optužiti za
kosovski sukob', 51 posto ispitanika odgovorilo: 'albanske
separatiste', 13 posto 'muslimanske države', 8 posto 'vojne
krugove NATO-a ('Economist', 1. V. 1999., str.30). Reći će se; to su
Rusi, nisu nepristrani, nisu dobro obaviješteni. A Amerikanci,
međutim, jesu? Mi jesmo? Jesmo li sigurni?
Tko se ograničio na to da tijekom prvog razdoblja sukoba prati
televiziju i dnevni tisak, i potom se pokušao informirati
dokumentiranijim i točnijim studijama, lako je uvidio stupanj
propagandističke manipulacije u čijem se okviru došlo do
oblikovanja sudova kojima je odobrena takozvana humanitarna
intervencija. Danas treba priznati da različiti listovi i emisije u
Italiji nude ne sasvim jednostranu informaciju. I ispitivanja
javnog mišljenja bilježe zaokret u odnosu prema ratu, koji je prije
dva mjeseca bio posve neočekivan.(...)
Možda je slučajno da se ni u jednom naslovu nije moglo čitati o
etničkom čišćenju kojim je iz raznih djelova bivše Jugoslavije
istjerano 700.000 Srba, i da se na televizijskim ekranima nije
pojavila niti jedna dramatična scena s tim u vezi. Ali ne možemo ne
priznati da su sudovi koje možemo dati o događajima na temelju
informacija kroz filter medija, previše nesigurni da bi utemeljili
mišljenje koje bi opravdalo bombardiranja gradova, razaranja
tvornica i rafinerija, ekološke katastrofe. Ili trebamo slijepo
vjerovati informacijama koje filtriraju tajne službe imperijalne
sile, one koje čini se nemaju ni plan Beograda koji se može kupiti na
kiosku?
2. Ako to što sam kazao općenito vrijedi za analizu humanitarne
intervencije, kako ocijeniti specifičnu NATO-vu intervenciju koja
traje? Je li joj opravdano pripisati svojstvo humanitarne
intervencije?(...) Svakim danom koji prolazi nehumane posljedice
humanitarne intervencije sve su teže, i nitko ih nema hrabrosti
izračunati. Ako je cilj humanitaran, zašto se ne stane?(...)
Neka ga političari samo zovu 'humanitarnim ratom', ipak je rat.
Ponovno se potvrđuje imperativ izravne i snažne nazočnosti
Sjedinjenih Država na nemirnim granicama imperija. Jer je to način
da se izbjegne da se nadzor nad imperijalnim poretkom povjeri
drugim silama, makar i ako trenutačno nisu suparnici, no koje bi to
mogle postati u budućnosti, poput Europe u stvaranju (samo je
slučaj da su u prvom trenutku upravo nemoćni i zbunjeni Europljani u
pomoć pozvali Sjedinjene Države). A u međuvremenu rat omogućava da
se utvrdi tko su vjerni saveznici na koje treba računati, a tko oni
kolebljivi.
3. Ta posljednja napomena vrijedi i za odgovor na treće pitanje koje
sam postavio: zašto su Ujedinjeni narodi slabi. Jer je interes
Sjedinjenih Država držati ih slabima. Ne plaćaju svoje kvote. Ne
žele da njihove postrojbe djeluju pod zapovjedništvom zapovjednika
koje je odredio UN. Westendorp, Španjolac zadužen za vođenje obnove
Bosne, ne može zapovijedati okupacijskim postrojbama, i zapravo ne
odgovara UN-u nego NATO-u. S katastrofalnim rezultatima, kao što se
zna. Bosna nakon četiri godine, od početka obnove, nema neovisne
sudske funkcije, pravni poredak, ni najmanju vlastitu gospodarsku
aktivnost (to su izjave Kleina, američkoga pomoćnika Westendorpa).
Pomislimo koliko bi mali dio troškova bombardiranja koje traje, bio
dovoljan za pripremu dobro opremljenih postrojba UN-a, koje bi
podržavale propalu misiju OESS-a i dostojne centre za izbjeglice,
koji još nisu bili tako brojni, prije no što se u Rambouilletu
htjelo nametnuti nazočnost NATO-a na cijelom teritoriju i prije
nego se započelo s bombardiranjima", piše Alessandro Pizzorno.