IT-kriza-pravo-intervencija IT-18.V.REPUBBLICA-HUM. OVLAŠTENOST ITALIJALA REPUBBLICA18. V. 1999.Logika sile i zakoni mira"(...)Ako pogledamo tijek događaja i govore koji ih prate, uviđamo da je ovo rat u traženju ozakonjenja. Započet
je kao 'etički' rat, i tako se sukobio s imperativom 'ne ubij', a čim su se pojavile civilne žrtve, po definiciji nevine, etički legimitet je dobio pukotine. Pokušalo ga se predstaviti kao 'međunarodnu policijsku' operaciju, preuzimajući shemu uporabljenu u zaljevskom ratu, ali je izostanak makar i slabog uključivanja UN-a, kao što se dogodilo tada, pokazao neprihvatljivost samoproglašenja jedne države ili skupine država, svjetskim policajcem. Kako je izgubila mogućnost postizanja brzog uspjeha, da postane ratna operacija koja odmah slama protivnika i realno se legitimira po postignutom rezultatu, ona se, međutim, pretvorila u strašno ponavljanje, koje proizvodi razaranja i uvećava iskorijenjivanje jednog naroda, bacajući sjenu i na svršetak sukoba, te tako na pamet pada upozorenje: 'napravili su pustinju i nazvali je mirom'. Kada je iskazao svoje najnovije otjelovljenje rat, ni'sveti' ni 'opravdan' nego 'humanitarni', našao se u krajnjim teškoćama, jer
ITALIJA
LA REPUBBLICA
18. V. 1999.
Logika sile i zakoni mira
"(...)Ako pogledamo tijek događaja i govore koji ih prate, uviđamo
da je ovo rat u traženju ozakonjenja. Započet je kao 'etički' rat, i
tako se sukobio s imperativom 'ne ubij', a čim su se pojavile
civilne žrtve, po definiciji nevine, etički legimitet je dobio
pukotine. Pokušalo ga se predstaviti kao 'međunarodnu policijsku'
operaciju, preuzimajući shemu uporabljenu u zaljevskom ratu, ali
je izostanak makar i slabog uključivanja UN-a, kao što se dogodilo
tada, pokazao neprihvatljivost samoproglašenja jedne države ili
skupine država, svjetskim policajcem. Kako je izgubila mogućnost
postizanja brzog uspjeha, da postane ratna operacija koja odmah
slama protivnika i realno se legitimira po postignutom rezultatu,
ona se, međutim, pretvorila u strašno ponavljanje, koje proizvodi
razaranja i uvećava iskorijenjivanje jednog naroda, bacajući sjenu
i na svršetak sukoba, te tako na pamet pada upozorenje: 'napravili
su pustinju i nazvali je mirom'.
Kada je iskazao svoje najnovije otjelovljenje rat, ni'sveti' ni
'opravdan' nego 'humanitarni', našao se u krajnjim teškoćama, jer
se našao pred nezaobilaznim pitanjem: tko može govoriti u ime
čovječnosti?
Je li to, dakle, 'prijelazni rat', neodrediv, koji se smješta
između umirućeg svijeta državnih suvereniteta i još nerođenog
svijeta univerzalnog državljanstva, između polaganog napuštanja
poštivanja državnih granica i mukotrpnog uspostavljanja prava na
humanitarnu mjerodavnost? U stvarnosti to nije rat koji se njiše
između prava i morala: on je izišao iz okvira prava, a nije uspio
zadobiti moralni status. Činjenica da pred sobom ima diktatora koji
pokreće operaciju etničkog čišćenja, dakle odgovornog za zločin,
ne daje ovlaštenje demokratskom svijetu da se koristi svim
sredstvima, ne obazirući se na pravna pravila, koja bi se
neposredno mogla činiti faktorom slabosti, ali koja su sačinjavala
najdublji razlog činjenice da je demokracija uvijek, na kraju
izlazila kao pobjednica iz teških iskušenja kojima ju je podvrgnulo
ovo stoljeće.
Na institucionalnu dimenziju treba gledati ne samo kako bi se
ocijenila odluka o ratu i njegovo odvijanje, nego prije svega kako
bi se razmislilo o poslijeratnom razdoblju i budućem ustroju
svijeta, jer se ovo pokazuje odlučujućom utakmicom. Kakva se
međunarodna zajednica najavljuje, s kakvim institucijama i kakvim
pravilima?
Sve jači naglasak na temeljnim pravima čovjeka, na njihovoj
univerzalnosti i nemogućnosti da se nacionalne granice smatraju
zaprekom za njihovu zaštitu, nalazi se u izvoru najznačajnijih
promjena međunarodnog poretka: međunarodni sud za zločin u bivšoj
Jugoslaviji, sporazum o međunarodnom krivičnom sudu, odluka
Gornjeg doma kojom se poništio imunitet generalu Pinochetu. Iz
starog debla ljudskih prava moglo bi tako izniknuti jedno novo
pravo, pravo na humanitarnu mjerodavnost.
No kada se objavljuje neko pravo, istodobno se postavlja problem
tko je njegov zaštitnik, tko ga može zakonito provoditi. Tako je i
kod prava na humanitarnu mjerodavnost, koje se ne može smatrati
neograničenom dozvolom za intervenciju, poput bijele stranice koju
bilo tko može ispisati. Na taj je rizik upozoreno mnogo prije ovih
posljednjih događaja, a kritičari toga prava odmah su o tome
govorili kao mogućem sredstvu politika sile ove ili one
hegemonijske sile.
Upravo način na koji je odlučena i provedena humanitarna
mjerodavnost u srpskom ratu može prerano dovesti do njezina
odbacivanja. To se pravo ne može mehanički pridodati starom
katalogu. To je novost i upravo stoga otkriva neprikladnost starog
poretka.(...)
Zemlje koje, makar i plačljivo, nisu do kraja prihvatile ratnu
perspektivu moraju od ovog trenutka početi govoriti jezikom
reforme međunarodnih institucija, koji u prvom redu treba odlučiti
o sudbini UN-a(...)", piše Stefano Rodota.