FR-US-YU-savezi-Organizacije/savezi-Oružani sukobi-Obrana-Vlada FR-LE MONDE 19.5.KOSOVO FRANCUSKALE MONDE19. V. 1999.Zastrašivanje između 'jakog i ludog' na Kosovu dovedeno u pitanje"Kakav god bio kraj kosovske krize, NATO neće
pobjeći ozbiljnoj kritici kada je riječ o načinu na koji je planirao, a zatim i vodio operaciju 'Saveznička snaga', prvi rat koji se vodio na prijedlog devetnaaest zemalja okupljenih u Savezu čija je prvotna zadaća bila jamčiti sigurnost svojih članica, ni više, ni manje. Pedeset godina, NATO-v pristup zajedničkoj sigurnosti bio je zastrašivanje koje se sastojalo u pokazivanju snage kako se njome ne bi morali služiti.Ta je doktrina u početku bila zastrašivanje između 'jakog i jakog', temelj ravnoteže straha, gdje je postojanje nuklearnih arsenala u SAD-u i SSSR-u koji mogu nekoliko puta uništiti planet sprječavalo izravno sučeljavanje dviju velesila. Ona je dopunjena zastrašivanjem između 'slabog i jakog' koje je pretočila u teoriju Francuska u doba De Gaullea, a zatim i Mitterranda. Ona je zastupala stajalište da nuklearni arsenal prosječne sile može jamčiti stanovitu sigurnosnu neovisnost ako gubici naneseni mogućem agresoru, makar i puno bolje opremljenom nuklearnim raketama i
FRANCUSKA
LE MONDE
19. V. 1999.
Zastrašivanje između 'jakog i ludog' na Kosovu dovedeno u pitanje
"Kakav god bio kraj kosovske krize, NATO neće pobjeći ozbiljnoj
kritici kada je riječ o načinu na koji je planirao, a zatim i vodio
operaciju 'Saveznička snaga', prvi rat koji se vodio na prijedlog
devetnaaest zemalja okupljenih u Savezu čija je prvotna zadaća bila
jamčiti sigurnost svojih članica, ni više, ni manje. Pedeset
godina, NATO-v pristup zajedničkoj sigurnosti bio je zastrašivanje
koje se sastojalo u pokazivanju snage kako se njome ne bi morali
služiti.
Ta je doktrina u početku bila zastrašivanje između 'jakog i jakog',
temelj ravnoteže straha, gdje je postojanje nuklearnih arsenala u
SAD-u i SSSR-u koji mogu nekoliko puta uništiti planet sprječavalo
izravno sučeljavanje dviju velesila. Ona je dopunjena
zastrašivanjem između 'slabog i jakog' koje je pretočila u teoriju
Francuska u doba De Gaullea, a zatim i Mitterranda. Ona je zastupala
stajalište da nuklearni arsenal prosječne sile može jamčiti
stanovitu sigurnosnu neovisnost ako gubici naneseni mogućem
agresoru, makar i puno bolje opremljenom nuklearnim raketama i
glavama, mogu biti toliki da spriječe 'jakog' da nameće svoju volju
'slabome'. Ta je doktrina očito pretpostavljala da jaki protivnik
bude u neznanju glede mjerila uporabe nuklearnog oružja od strane
slabijeg, bilo da je riječ o strategijskom oružju
(interkontinentalne rakete) ili taktičkom (rakete srednjeg
dometa, nuklearno topništvo na bojnom polju).
Padom komunizma, u središte razmišljanja stratega došao je novi
oblik zastrašivanja, tzv. zastrašivanje između 'jakog i ludog'.
Nije više riječ o tomu da se jamči sigurnost neke zemlje ili saveza u
sklopu sveopćeg ideološkog sukoba, već o tomu da se ne dopusti da
jedna malena sila čiji čelnici raspolažu, javno ili tajno, oružjem
za masovno uništavanje, nuklearnim, kemijskim ili biološkim,
destabilizira novi svjetski poredak utemeljen na suradnji velikih
sila.
O ovom problemu, koji je glavna briga SAD-a, govorilo se tijekom
rasprava o 'novoj strategijskoj zamisli' NATO-a koja je prihvaćena
na washingtonskom susretu na vrhu 23. - 25. travnja, a bila je
povodom žučnih rasprava između Amerikanaca i Europljana. Prvi su
htjeli na čitav planet proširiti sudjelovanje NATO-a u nadzoru nad
zabranom širenja tog oružja, a drugi su ovlasti organizacije htjeli
ograničiti na 'euro-atlantsko područje'.
Kosovski je sukob pokazao granice strategije zastrašivanja u
rješavanju krize kada je riječ o 'geostrategijskom luđaku'
Slobodanu Miloševiću koji je osobito vješt i lukav. Do 24. ožujka,
pa i poslije, saveznički su stratezi, pozivajući se na primjer
Bosne, vjerovali da će prijetnja upletanjem, kojom se mahalo i koja
se izlagala do potankosti, potaknuti srpskog vođu da poštuje
sporazume zaključene s američkim posrednikom Richardom
Holbrookeom 1998. Kad se pokazalo da beogradski čelnici, unatoč
sporazumima, gomilaju postrojbe unutar granica i na granicama
pokrajine, da promatrači iz OESS-a izvješćuju o 'nerazmjernim
odgovorima' jugoslavenskih redarstvenih snaga na djelovanje OVK-a
(Oslobodilačka vojska Kosova), kao i pokolj iz Račka, NATO je
započeo dugo razdoblje 'mahanja rukama'. (...)
Batina 'zračnog upletanja u fazama' kojom se mahalo, nije bila
dovoljno velika da bi prisilila srpske vlasti da pristanu na
zahtjeve kontaktne skupine o bivšoj Jugoslaviji (SAD, Velika
Britanija, Francuska, Njemačka, Italija i Rusija) na pregovorima u
Rambouilletu i u Parizu, kao što je ustvrdio Richard Holbrooke u
prigodi svog zadnjeg pokušaja kod jugoslavenskog predsjednika
Slobodana Miloševića 22. ožujka 1999.
Početak zračnih napada dva dana kasnije, ne može se, dakle,
smatrati prijelazom iz mira u rat. Prema mišljenju političkih i
vojnih dužnosnika Saveza, bila je riječ o 'opomeni', 'zadnjem
upozorenju' koji se još primjenjuju u shemi zastrašivanja,
pokazujući, poput uzorka, što se sve može učiniti. Tako je general
Klaus Naumann, predsjednik vojnog odbora NATO-a, na oproštajnoj
konferenciji u sjedištu organizacije 4. svibnja rekao da konsenzus
između devetnaest zemalja odmah isključuje dva bitna čimbenika u
ratnom umijeću.
Prvo, upotrebu, u samom početku, nerazmjernih snaga u odnosu na
snage protivnika kako bi se nadomjestila taktička inferiornost
napada prema obrani: tako je otpor Srba prisilio generala Wesleya
Clarka da zatraži dodatne zrakoplove i rakete tijekom operacije.
Zatim, nije bilo učinka iznenađenja niti u jednoj fazi 'Savezničke
snage', budući da je protivnik dobro znao koji će se objekti gađati.
Moglo bi se dodati da najgora mogućnost, 'worst case scenario'
stratega nije bio uključen u planiranje operacije. Tako začuđuje
kada vidimo kako zapovjednici vojske koja raspolaže
najsuvremenijom tehnikom proklinju nebo i vrijeme koji su bili
odgovorni za nedjelotvornost operacije u prvim tjednima; ili kad
čujemo kako politički dužnosnici Saveza priznaju kako nikada nisu
mogli zamisliti tako brzo i temeljito etničko čišćenje, kao ono
koje je u susjedne zemlje protjeralo stotine tisuća kosovskih
Albanaca.
'Geostrategijski luđak' Milošević, odlučno je zauzeo stajalište
rata, zadržavši inicijativu, učinke iznenađenja i sačuvavši
dovoljno raspoloživih snaga da bi odvratio saveznike od djelovanja
na kopnu i leta na manjim visinama, čak i pri dopremi humanitarne
pomoći prognanicima u zemlji. Moguće je i poželjno da na koncu
presudi sila. No bilo bi dobro da saveznici, nakon ovog pohoda,
razmisle o primjedbi bivšega ruskog premijera Jevgenija Primakova
koji se, tobože naivno, čudio što 'među zapadnim čelnicima nema
dobrih šahista'", na naslovnici piše Luc Rosenzweig.