DE-EUROPA RDW 1.V.AMSTERDAMSKI UGOVOR NJEMAČKI RADIO - RDW1. V. 1999.Amsterdamski ugovor - miljokaz s ograničenim rokom trajanja "Danas (1. svibnja) na snagu je stupio Amsterdamski ugovor. Je li to miljokaz europske integracije ili
pokušaj reforme Europske unije koji je u začetku zastao u razvitku? Da je Europa danas isti kontinent kao prije deset godina, znatno bi lakše bilo donijeti pravedan sud o novoj pravnoj osnovi EU-a.Imajući u vidu samo postojeću Europsku uniju, Amsterdamski ugovor bez dvojbe je bitan napredak. Dok je dosadašnji ugovor iz Maastrichta stvorio samo osnovu za dovršenje jedinstvenog tržišta i start europske monetarne unije, Amsterdamski ugovor obuhvaća daljnja politička područja na kojima je zajedničko djelovanje Europljana već odavno nužno.Tko nije već od početka kosovske krize poželio jedinstvenu i djelotvornu vanjsku i sigurnosnu politiku Europske unije, nakon što su Europljani sramotno zakazali u Bosni? Amsterdamski ugovor u tom pogledu poduzima novi pokušaj: ubuduće primjerice neće biti moguće istupanje pojedinih država iz većinski donesene odluke o sankcijama ili embargu. I konačno bi vanjska i sigurnosna politika trebala dobiti predstavnika u jednoj osobi. Već na koelnskom
NJEMAČKI RADIO - RDW
1. V. 1999.
Amsterdamski ugovor - miljokaz s ograničenim rokom trajanja
"Danas (1. svibnja) na snagu je stupio Amsterdamski ugovor. Je li to
miljokaz europske integracije ili pokušaj reforme Europske unije
koji je u začetku zastao u razvitku? Da je Europa danas isti
kontinent kao prije deset godina, znatno bi lakše bilo donijeti
pravedan sud o novoj pravnoj osnovi EU-a.
Imajući u vidu samo postojeću Europsku uniju, Amsterdamski ugovor
bez dvojbe je bitan napredak. Dok je dosadašnji ugovor iz
Maastrichta stvorio samo osnovu za dovršenje jedinstvenog tržišta
i start europske monetarne unije, Amsterdamski ugovor obuhvaća
daljnja politička područja na kojima je zajedničko djelovanje
Europljana već odavno nužno.
Tko nije već od početka kosovske krize poželio jedinstvenu i
djelotvornu vanjsku i sigurnosnu politiku Europske unije, nakon
što su Europljani sramotno zakazali u Bosni? Amsterdamski ugovor u
tom pogledu poduzima novi pokušaj: ubuduće primjerice neće biti
moguće istupanje pojedinih država iz većinski donesene odluke o
sankcijama ili embargu. I konačno bi vanjska i sigurnosna politika
trebala dobiti predstavnika u jednoj osobi. Već na koelnskom
susretu predsjednika država i vlada Europske unije za nešto više od
mjesec dana bit će imenovan visoki predstavnik za vanjsku i
sigurnosnu politiku.
Prošlosti bi trebalo pripadati i mučno i sramotno cjenkanje oko
raspodjele i prihvata ratnih izbjeglica, što se ponovno pokazalo na
primjeru s Kosova protjeranih Albanaca. Amsterdamski ugovor
postavlja kamen temeljac zajedničke unutarnje i pravosudne
politike, a time i ujednačavanja politike prema tražiteljima
azila, izbjeglicama i doseljenicima. Time bi konačno trebala
postati moguća pravedna i solidarna raspodjela tereta unutar
Europske unije. I puno djelotvornije bi se trebala voditi borba
protiv organiziranog kriminala koji ne poznaje granice i koji
zabrinjava velik broj Europljana. Već u listopadu predsjednici
država i vlada namjeravaju jedan susret posvetiti samo toj temi.
Amsterdamski ugovor jača i prava Europskog parlamenta i
predsjednika Europskog povjerenstva. Da je to nužno pokazalo se
najkasnije s kronikom skandala zbog kojih je čitavo Europsko
povjerenstvo podnijelo ostavku. Kad Europski parlament u srijedu
bude glasovao o imenovanju Romana Prodija za predsjednika
Europskog povjerenstva, Amsterdamski ugovor će prvi put biti za sve
građane vidljivo ispunjen životom. Dosad su predsjednici država i
vlada sami odlučivali o predsjedniku Povjerenstva. Parlament je
sudjelovao u samo četvrtini odluka, što nije pristajalo uniji
demokratskih država.
Bez sumnje,kad bi Europa bila ista kao prije deset godina, sud o
Amsterdamskom ugovoru ispao bi izrazito pozitivan. Ali, Europa se
iz temelja promijenila. Pred vratima Europske unije stoji deset
država srednje i istočne Europe i nadaju se što je moguće bržem
ulasku. Konferencija vlada u Amsterdamu je prije svega Europsku
uniju htjela osposobiti za to proširenje. Ali, taj cilj je jasno
promašen. Niti veličina i sastav Europskog povjerenstva niti
težina glasova u Ministarskom vijeću, a pogotovo pitanje većinskog
odlučivanja i prava veta pojedinih država nisu riješeni. A svakomu
je jasno da bi mehanizmi i postupci koji su nekoć uvedeni za šest
članica paralizirali Europsku uniju od 20 i više članica.
Zato ni reformski paket Agenda 2000 ni postupak proširenja koji je
već otpočeo prošle godine ne mogu prikriti činjenicu da bez novog
ugovora Europske unije nije moguće primanje novih članica. Zbog
toga od Rige, preko Varšave, do Sofije glede Amsterdamskog ugovora
imaju samo jednu nadu: da će doživjeti istu sudbinu kao i
Maastriški, koji je nakon pet i pol godina ustupio mjesto svom
nasljedniku. A već sad je jasno: za pet tjedana na susretu u vrhu
Europske unije u Koelnu bit će već govora o koracima koji bi trebali
voditi novom ugovoru Europske unije. Amsterdamski ugovor je dakle
miljokaz - ali s ograničenim rokom trajanja.
(RDW)