IT-krize-diplomati-intervencija IT CORRIERE 21.III.- KOSOVO-BALKAN ITALIJACORRIERE DELLA SERA21. III. 1999.Umrijeti za Prištinu"Prvo je jugoslavenskom predsjedniku Slobodana Miloševiću bila dopuštena svaka vrsta zloporaba i
nekažnjivost. Protiv njega, već godinama, jedino uporabljeno oružje bio je gospodarski embargo koji je izgladnio i ponizio srpsko stanovništvo i trgovinom obogatio kastu na vlasti, a da nije spriječio pokolje nad kosovskim stanovništvom.Umjesto da se spriječi već odavno latentni rat, unutar širega balkanskog sukoba, poduprta je organizacija separatističke gerile na Kosovu, čiji su pozakonjeni vođe, maženi od zapadnjačkih vlada, sjeli u Parizu za pregovarački stol, s jedinim rezultatom da su na Srbiju prebačene odgovornosti za neuspjeh mirovnog plana i da se opravdala 'neizbježna' intervencija NATO-a.Ništa sličnog se, u pogledu brzine i priznanja, nije dogodilo u novijoj povijesti. Dovoljno je podsjetiti na političke uvjete i patnje Kurda, Baska, sjevernih Iraca, na istočni Timor, bez obzira na različita vrednovanja prava suverenih država i manjina, koje, koliko se čini, izazivaju manje samilosti ako su pod represijom
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
21. III. 1999.
Umrijeti za Prištinu
"Prvo je jugoslavenskom predsjedniku Slobodana Miloševiću bila
dopuštena svaka vrsta zloporaba i nekažnjivost. Protiv njega, već
godinama, jedino uporabljeno oružje bio je gospodarski embargo
koji je izgladnio i ponizio srpsko stanovništvo i trgovinom
obogatio kastu na vlasti, a da nije spriječio pokolje nad kosovskim
stanovništvom.
Umjesto da se spriječi već odavno latentni rat, unutar širega
balkanskog sukoba, poduprta je organizacija separatističke gerile
na Kosovu, čiji su pozakonjeni vođe, maženi od zapadnjačkih vlada,
sjeli u Parizu za pregovarački stol, s jedinim rezultatom da su na
Srbiju prebačene odgovornosti za neuspjeh mirovnog plana i da se
opravdala 'neizbježna' intervencija NATO-a.
Ništa sličnog se, u pogledu brzine i priznanja, nije dogodilo u
novijoj povijesti. Dovoljno je podsjetiti na političke uvjete i
patnje Kurda, Baska, sjevernih Iraca, na istočni Timor, bez obzira
na različita vrednovanja prava suverenih država i manjina, koje,
koliko se čini, izazivaju manje samilosti ako su pod represijom
vlada koje se nalaze u NATO-u ili u čvrstim zapadnim savezima.
Od danas će se svaka manjina osjetiti ovlaštenijom oponašati
Kosovo.
Bude li, kao što treba pretpostaviti, bombardiranja Srbije, 28
tisuća NATO-ovih vojnika, među kojima i talijanski kontingent,
trebao bi se nakon toga spremiti da sljedećih tjedana uđe na Kosovo,
pridružujući se tako istom broju vojnika koji se od 1995. nalaze u
Bosni, a koji su pak zamijenili 30 tisuća modrih kaciga UN-a
poslanih u Hrvatsku na početku sukoba. Rezultati nisu
predvidljivi, no bosansko iskustvo pokazuje da će vrijeme tih
napora sigurno biti dugo, i vjerojatno dramatičnije u smislu
ljudskih života.
Opravdano je upitati bi li jedna manje mišićava strategija, čvršća
diplomacija, veća pozornost spram demokratskih razvoja balkanskih
zemalja i gospodarska potpora, dugoročno manje skupa, dali bolje
rezultate. To su pitanja koja kruže od početka balkanskog rata, od
preuranjenog priznanja Hrvatske do kasnih protumjera spram srpskog
ekspanzionizma.
Važno je također upitati se i o legitimnosti već skore
intervencije, ne samo zato što je presedan (prva intervencija NATO-
a na teritoriju jedne suverene države), već i zato što riskira pod
znak pitanja staviti (a Milošević to i očekuje) krhke ravnoteže
mira u Bosni, daytonske sporazume, i sve osjetljivije odnose sa
Crnom Gorom, republikom koja je u federaciji sa Srbijom i koja je
obznanila secesionističke ambicije.
Premda je, naizgled, motivacija ista, zaustavljanje pokolja,
prisiljavanje Srba na povlačenje, legitimnost intervencije na
Kosovu, na planu prava, izokrenuta je u odnosu na intervenciju u
Bosni. Daytonski sporazumi bili su inspirirani načelima
integriteta bosanske države i moralnog neprihvaćanja etničkog
čišćenja i dijeljenja. Koliko god da je nepostojana i pomalo
licemjerna, institucionalna tvorevina, 'jedno i trojno'
predsjedništvo hrvatsko-muslimanske federacije i bosansko-srpske
'republike' unutar iste države, spašava ta načela. Ipak, samo na
papiru, jer se tek nekoliko tisuća izbjeglica usudilo vratiti u
mjesto podrijetla, mir ostaje 'blindiran' vojnicima NATO-a, Bosna
ima ograničen suverenitet, jer visoki povjerenik za civilne
poslove može zamijeniti redovno izabrane načelnike i predsjednike.
A ratni zločinci, možda čuvani neugodnim tajnama, ostaju na
slobodi.
Kosovo, zemlja koja je stoljećima vezana uz pravoslavnu tradiciju i
srpsku naciju, 90 posto nastanjena je Albancima. Ilegalna
emigracija iz Albanije, veći demografski rast u muslimanskim
obiteljima, separatistička gerila i brutalna represija za koju se
odlučio Beograd zapravo su u toj zemlji život učinili nemogućim za
10 posto Srba koji su tamo rođeni, djeci iz miješanih brakova, pa i
onima koji su naprosto radili kao pozornici ili namještenici u
katastarskom uredu. Na riječima, međunarodna zajednica potvrđuje
načelo teritorijalnog integriteta Srbije, no bilo bi naivno
misliti da 'široka autonomija' i intervencija NATO-a nisu
predvorje neovisnosti, utoliko više što trideset tisuća gerilaca
nema nikakvu namjeru odložiti oružje. U slučaju Kosova, separacija
i etnička neravnoteža bili su odlučujući elementi, obratno od
prihvaćenih načela.
Zahvaljujući zatvaranju i Miloševićevoj prljavoj igri,
zainteresiranog samo za zadržavanje unutarnje vlasti, Srbija koja
je imala i poneko pravo, sve je učinila da prijeđe na stranu krivnje
s iskušanom okrutnošću, držeći gerilcima koje treba istjerati i
žene, starce i djecu.
Sada smo u slijepoj ulici. Nakon pariškog neuspjeha, poneki od
NATO-ovih vojnika, uključujući i Talijane, morat će se pripremiti
umrijeti za Prištinu. A svi oni - da će ondje biti dugo vremena,
stoga što od planova o Velikoj Albaniji koji kruže i mogućem domino
efektu po Makedoniju podilaze žmarci. Za proslavu pedeset godina
NATO-a, širenja na istok i kraja hladnog rata baš i nije nešto",
piše Massimo Nava.