ES-KAPITALIZAM-GOSPODARSTVO ES - 17. III. - KAPITALIZAM ŠPANJOLSKAEL PAIS17. III. 1999.Prijelaz na kapitalističke modele"Prihvatiti hipotezu da u hladnome ratu nije bilo pobjednika ni poraženih ne znači da hladni rat nije završio. Rat
je trajao, a svi smo, manje ili više, gubili i pobjeđivali. Zbog toga baštinjenje pada Berlinskoga zida može biti i neka vrsta neplodnosti, osim kad je to u sukobu s jasnim povijesnim činjenicama, kao što je želja država koje su bile pod komunističkom hegemonijom da steknu slobodu ili kad se održava povjerenje intelektualaca u sustave planiranog gospodarstva. Budući da se uvijek sudilo kapitalizmu zbog rezultata koje će on kasnije donijeti, nije pravedno da se i dalje čuva fikcija postojanja vrijednih povijesnih doprinosa socijalizma zbog svih korisnih stvari koje bi omogućio da je bio primjenjivan onako kako je trebalo, drugim riječima, na idealan način. To je jedna od najvećih pogrješaka prošlih desetljeća.Nije loše to što se sada nalazimo usred pravog bujanja alternativa i retoričkih prikrivanja. U stvari, to može smetati samo one čije su glave čvrsto ukorijenjene u determinizam. Treći put, centralizam, sažaljivi konzervativizam, ljevica koja se monopolistički odnosi
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
17. III. 1999.
Prijelaz na kapitalističke modele
"Prihvatiti hipotezu da u hladnome ratu nije bilo pobjednika ni
poraženih ne znači da hladni rat nije završio. Rat je trajao, a svi
smo, manje ili više, gubili i pobjeđivali. Zbog toga baštinjenje
pada Berlinskoga zida može biti i neka vrsta neplodnosti, osim kad
je to u sukobu s jasnim povijesnim činjenicama, kao što je želja
država koje su bile pod komunističkom hegemonijom da steknu slobodu
ili kad se održava povjerenje intelektualaca u sustave planiranog
gospodarstva. Budući da se uvijek sudilo kapitalizmu zbog
rezultata koje će on kasnije donijeti, nije pravedno da se i dalje
čuva fikcija postojanja vrijednih povijesnih doprinosa
socijalizma zbog svih korisnih stvari koje bi omogućio da je bio
primjenjivan onako kako je trebalo, drugim riječima, na idealan
način. To je jedna od najvećih pogrješaka prošlih desetljeća.
Nije loše to što se sada nalazimo usred pravog bujanja alternativa i
retoričkih prikrivanja. U stvari, to može smetati samo one čije su
glave čvrsto ukorijenjene u determinizam. Treći put, centralizam,
sažaljivi konzervativizam, ljevica koja se monopolistički odnosi
prema solidarnosti... Sve je to poput odlaska velikome stručnjaku
koji kućni liječnik savjetuje obitelji uglednog čovjeka na samrti.
Desnica ljevici baca u lice činjenicu da prihvaća mnoge politike
koje su, već u doba kad su ih vodili Ronald Reagan i Margaret
Thatcher, dobrano smrdjele. A ljevica liže svoje rane pripisujući
desnici određenu mimikriju zbog socijalne politike koja joj služi
samo kao mamac. Pričati stare i poznate stvari da našemu vremenu
nedostaju mislioci nije dužnost političara koji, i u ljevici i u
desnici, na sadašnjost navlače hipoteku kako bi budućnosti, još u
pupoljku, navukle deficit.
To su popratne pojave središnje povijesne osi, za čije bi
opisivanje bilo nužno veće sudjelovanje onih koji se i dalje
smatraju intelektualcima. A radi se o tome da smo, poslije
završetka hladnoga rata i pada Berlinskoga zida, prestali govoriti
o socijalističkim modelima i počeli govoriti o kapitalističkima.
Golema bibliografija - koja se veselo povećava i sada - s popisom
djela u kojima se piše o socijalističkim modelima, nestala je s
ekrana kao informatički podatak koji odlazi prema dnu ekrana.
Odjednom se socijaldemokratska terminologija olakšava, ostaje bez
sadržaja, i na pozornici se pojavljuje Tony Blair koji u naslonjač
posjeda britanske sindikate kako bi mogao doći na vlast obećavajući
autoritet i eufemističko nastavljanje politike Margaret Thatcher.
S ublažavanjem te politike ili bez njega, sada se na stolu nalazi
mnoštvo oblika koje je poprimio kapitalistički sustav.
Osim pogleda na pleistocenski postkomunizam, intelektualne se
rasprave sada prenose na područje uspoređivanja i razgraničavanja
raznih kapitalističkih modela koje im stvarnost pruža, budući da je
dokazano da ta ista stvarnost nije željela socijalizam. Sada su
važni Sorosevi govori, na isti način na koji je nekada James
Goldsmith želio pokazati da su slobodno tržište i stabilnost posve
nespojivi. One koji namjeravaju srušiti stare ljevičarske dogme
jako iznenađuje to što se bogatstvo i raznolikost kapitalističkih
inačica odnosi upravo na sadašnje oblike, a ne na nekakve povijesne
primjere, što je bio čest slučaj sa socijalizmom, čak i s famoznim
jugoslavenskim samoupravljanjem.
Najveća karakteristika svega toga nije to da prekaljena struja
ogovarača neoliberalizma Adama Smitha optužuje za grabežljivost
koja se može nazrijeti na svakoj stranici njegovih djela. U stvari,
to stvara više nezadovoljstva nego bijesa, kad se vidi do koje se
mjere ignoriraju temeljni elementi velike intelektualne tradicije
i tolikih nijansi koje je imao socijalizam, od utopije Saint-Simona
do fabijanizma. Ako postsocijalistički intelektualac promatra
rasap svjetlosti koji bi se mogao pripisati i Franzu Fanonu i
Michelu Rocardu, morao bi shvatiti i da minimalistička država
Murraya Rothbarda nije isto što i rajnski kapitalizam.
Toliko psovana vitalnost kapitalizma sada je pred nama, donosi
bogatstvo i raznolikost, od korporatističkog kapitalizma do
globalnog kapitalizma. Čak se govori i o fundamentalističkome
kapitalizmu koji svoju strategiju usredotočuje u navodno
poboljšavanje onoga što su nam donijeli Reagan i Thatcherova.
(...)
Sigurno postoje primjeri kapitalizma koji su drugačiji od ostalih,
iako za postojanje bitnijih razlika ne znaju kritičari retoričke
izmišljotine zvane 'neoliberalizam' koja se sastoji u pridavanju
neprijatelju onih crta koje su najzgodnije da bi ga se moglo
kritizirati. Čini se i da nije nimalo važno to što se
pojednostavljivanje, kao posljedica, sastoji u preziranju
pronicljivosti. Nakon što su brojni socijalistički modeli svedeni
na kategoriju običnoga brodoloma, preživjela je inercija
dogmatizma koji je kadar ignorirati činjenicu da postoje i mnogi
kapitalistički modeli", piše Valenti Puig.