E-RU-US-NATO-EU-EUROPA-Organizacije/savezi-Obrana Š13.III.NZZ:EU&NATO-SNAŽNA SR.EUROPA ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG13. III. 1999.Za novu europsku sredinu"Atlantski savez upire pogled u Kosovo. Tamošnja su zbivanja preozbiljna a ulog
prevelik te baš i nema puno vremena ni raspoloženja za formalnosti i svečanosti, koje ovih dana zaokružuju proširenje zapadnog saveza. U usporedbi s tihom prirodnošću procesa prijama Poljske, Češke i Mađarske u NATO, buka s njegova početka zvuči gotovo nestvarno. U ušima još odjekuju kletve Moskve, prijetnje trećim svjetskim ratom, uspjenjeni prosvjedi zbog opasnih novih crta razdvajanja na kontinentu. Pogled unazad pokazuje da su svi ti nastupi, baš kao i uzbuđeno-revna upozorenja američkih kolumnista na moguće razvodnjavanje NATO-a i na poniženje Rusije, zapravo puke dramatizirajuće floskule.Od kampanje protiv otvaranja atlantskog saveza novim članicama, koju su neuobičajeno složno vodili 'New York Times' i Moskva, prošla je tek godina i pol. U tom kratkom vremenskom rasponu primjer Rusije pokazao je dvije stvari: prvo, da je ruska vanjska politika kao i uvijek spremna upotrijebiti najteže topništvo kako bi
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
13. III. 1999.
Za novu europsku sredinu
"Atlantski savez upire pogled u Kosovo. Tamošnja su zbivanja
preozbiljna a ulog prevelik te baš i nema puno vremena ni
raspoloženja za formalnosti i svečanosti, koje ovih dana
zaokružuju proširenje zapadnog saveza. U usporedbi s tihom
prirodnošću procesa prijama Poljske, Češke i Mađarske u NATO, buka
s njegova početka zvuči gotovo nestvarno. U ušima još odjekuju
kletve Moskve, prijetnje trećim svjetskim ratom, uspjenjeni
prosvjedi zbog opasnih novih crta razdvajanja na kontinentu.
Pogled unazad pokazuje da su svi ti nastupi, baš kao i uzbuđeno-
revna upozorenja američkih kolumnista na moguće razvodnjavanje
NATO-a i na poniženje Rusije, zapravo puke dramatizirajuće
floskule.
Od kampanje protiv otvaranja atlantskog saveza novim članicama,
koju su neuobičajeno složno vodili 'New York Times' i Moskva,
prošla je tek godina i pol. U tom kratkom vremenskom rasponu primjer
Rusije pokazao je dvije stvari: prvo, da je ruska vanjska politika
kao i uvijek spremna upotrijebiti najteže topništvo kako bi
spriječila po vlastitoj ocjeni nepovoljan razvoj događaja ali i da
pri sudaru s nepromjenjivim činjenicama brzo prihvaća novu
stvarnost i prelazi u defenzivu; drugo, da je parola 'Russia
first', prihvaćena u Washingtonu nakon raspada Sovjetskog Saveza,
odmjerena zapadnom a ne ruskom jedinicom vremena. Naime, veliki
brodovi polako izvode svoje zaokrete. Unutrašnje prilike u Rusiji i
dalje upućuju na zaključak da ta golema zemlja, povijesno loše
pripremljena za današnje izazove, mora prevaliti još dug,
neizvjestan put u svojoj krizi prilagodbe.
Zapadni svijet morat će živjeti s takvom Rusijom i biti strpljiv;
no, u međuvremenu se pokazalo da Zapad niti može odlučujuće
utjecati na unutarnji preokret u moskovskom carstvu niti ga može
ubrzati a ni beskonačno čekati na - svakako nuždan - uspjeh ruskih
reforma. Osim toga, u susjedstvu takve Rusije moraju živjeti zemlje
istočnog dijela srednje Europe, koje su do 1989. četiri desetljeća
bile moskovski sateliti te su danas opržena djeca, u potrazi za
zaštitom. Proteklih su godina protivnici proširenja NATO-a tim
tvrdoglavim zemljama brojkama dokazivali da od uzdrmane Rusije u
dogledno vrijeme ne prijeti nikakva opasnost.
Slabost tog argumenta krije se u mogućnosti njegova izvrtanja.
Naime, Talinjin i Varšava, Budimpešta i Bukurešt uzvraćaju upravo
takvim tvrdnjama: baš zato što se Rusija nalazi u očajnom stanju i
zato što će za njegovo prevladavanje biti potrebno još puno
vremena, treba u srednjoj Europi - između ostalog i u interesu
buduće snažne ruske demokracije - izgraditi čvrste sigurnosne
strukture. Naime, samo one mogu biti jamstvo da u Kremlju za vrijeme
dugotrajne i nepredvidive faze prijelaza netko neće ponovno
osjetiti imperijalne apetite i naći se u iskušenju da uzdrma
granice i odnose, nastale 1991. g. Takvo je razmišljanje sukladno
stajalištu članica NATO-a; zapadni savez neumorno ponavlja da
stvaranje stabilnosti pred vratima Rusije služi i ruskim
interesima.
Sjećanje na godine pod sovjetskim jarmom jako tišti istočnu Europu.
No, potreba te regije za sigurnošću zapravo je daleko starija i ima
povijesne korijene. Među glavnim su motivima povijesti Poljaka i
Mađara, a posebno balkanskih naroda, obrana od neprekidnih valova
invazije s istoka, gubitak neovisnosti i preživljavanje pod
stranom vladavinom. To je autoportret nacija koje su se nastanile
na nepovoljnoj razdjelnici te stoga nikada nisu uspjele napraviti
posljednji, odlučujući korak na pragu u razvijeni europski
svijet.
Volja za stvaranjem nacionalne države razorila je početkom 20.
stoljeća multinacionalna carstva u istočnoj Europi i u istočnom
dijelu srednje Europe - posebno zato što je zapadna, ponajprije
britanska politika odustala od konstante koju je ranije stoljećima
zastupala: riječ je o snažnoj europskoj sredini. Rezultat
spomenute volje bio je proturječne prirode. Negdje je ta volja
rezultirala perspektivnom nacionalnom emancipacijom - primjer je
uskrsnuće Poljske. No, spomenuta je volja istodobno srednjoj
Europi podarila probleme manjina, sporne teritorije i
neprijateljstva koji su ostali virulentni sve do današnjih dana
zato što je šaroliko područje naseljavanja bilo jako nepovoljno za
stvaranje etnički jednoobraznih i jednojezičnih država. Najjače
sile još i danas lome zube na posljedicama te volje u Bosni i na
Kosovu.
No, najsudbonosnija posljedica novog poretka nakon Prvoga
svjetskog rata bilo je cjepkanje 'međueurope' na malene države.
Zona na potezu od Finske do Grčke, u kojoj su mnoge zemlje posvađane
sa svojim susjedima a nijedna nije sposbna za otpor samo vlastitim
snagama, postala je laki plijen Trećeg Reicha. Kasnije, kad se
bujica koju je pokrenuo Hitler vratila istim putem iz Sovjetskog
Saveza, ta je zona postala plijen Crvene armije. Sovjetski
okupatori neočekivano su i bez krvi odustali od te regije 1989. ali
sadašnja bilanca, gledana u svjetlu povijesnih pouka, ne može
nikoga razveseliti budući da je proces komadanja srednje zone na
najmanje moguće jedinice nastavljen. Čehoslovačka se razdvojila,
proces raspada Jugoslavije očito još nije završen a razdvajanju
teže čak i tri etniciteta u sićušnoj Bosni i Hercegovini.
Nostalgija je beskorisna a načelo Božje milosti dalo je svoje; u
dobu suvereniteta naroda nijedna monarhija ne može više zakitati
rascjepkani srednji dio Europe. Samo atlantski savez i Europska
unija mogu ponuditi nadomjestak i ponovno izgraditi nekoć
izgubljenu jaku sredinu. Ovih je dana britanski premijer Tony Blair
naglasio da čak i budućnost balkanskih naroda, utonulih u krvava
previranja, leži u integraciji i u procesu demokratizacije kao
njezinoj pretpostavci. Takvo snažno samopouzdanje možda zvuči
nerealno u kontekstu stvarnosti u Beogradu i Prištini, ali točno je
da spas za zlo u srednjoj i jugoistočnoj Europi na pragu 21.
stoljeća nije posezanje za nekadašnjim mitovima nacionalne države
i za metodama 19. stoljeća već u stišavanju napetosti u manjinskim i
graničnim pitanjima u okviru europske integracije.
Proces ukidanja sive zone, nastale 1989., i uključivanja njezinih
naroda u zapadnu zajednicu započeo je prijamom Poljske, Češke i
Mađarske u NATO. Prvi je korak važan ali očito ostaje i jedini u
duljem vremenskom periodu. Savez, napet zbog svojih vatrogasnih
ackija na Balkanu i u državama-članicama izložen unutarnjem
pritisku štednje, ne pokazuje - bez obzira na prijašnja obećanja -
nikakvu sklonost da nešto više od pedlja odškrine svoja vrata svim
ostalim kandidatima, koji se guraju u predsoblju, priželjkujući
ulaz. Na skorašnjem svečanom osvrtu NATO-a na vlastitu 50-godišnju
povijest neće biti navedena imena novih kandidata. Time je zasad
otpisano čak i zemljopisno logično zaokruživanje NATO-ova područja
prijamom Slovenije i Slovačke, da se i ne govori o baltičkim
zemljama, koje su zaslužile bolji tretman.
Nakon NATO-a na potezu je Europska unija - posebno zato što zemlje
istočne Europe više trebaju gospodarsku stabilnost nego
sigurnosnopolitička jamstva, odjekuje iz Amerike. Teško je
proturiječiti toj poruci, a svi oduvijek uviđaju da je ozdravljenje
siromašne polovice Staroga Kontinenta istodobno i u interesu
Zapada. EU pregovara s pet kandidata s tog prostora, ali sve dalje
odgađa moguće termine prijama jer je upletena u mrežu vlastitih
planova o reformi. Kao što je nedavno primijetio jedan oštar duh iz
te regije, kandidati iz istočnoga dijela srednje Europe već su
čitavo desetljeće od članstva u EU udaljeni pet godina", prenosi na
kraju komentara dopisnik lista iz Budimpešte Andreas Oplatka.