AT-PROŠIRENJE AU DER STANDARD-NATO I RUSIJA-11. III. AUSTRIJADER STANDARD11. III. 1999.Proširenje NATO-a i interesi Rusije"Prvi krug NATO-ova proširenja odlučen je osobitom mjerom od oka. Ograničenje na tri zemlje (Poljska, Češka i
Mađarska) treba, s jedne strane, pokazati da se radi o prvom koraku i da vrata u NATO ostaju otvorena. Koga nema u prvom koraku, nije isključen. Da se primi pet ili šest zemalja, to bi se moglo shvatiti kao jednokratan korak, a kandidati koji nisu došli u obzir, mogli bi se osjećati isključenima, eventualno se opet prepustiti ruskom utjecaju. S druge strane ni Rusiju ne bi trebalo iritirati velikim prvim proširenjem.NATO-ovo proširenje ograničava Rusiji manevarski prostor. Stoga se borila protiv proširenja NATO-a, ali ga na posljetku nije mogla spriječiti. Nizom mjera Zapad je pokušao proširenje učiniti podnošljivim za Ruse (bez trajnih razmještaja postrojba i atomskog oružja na području novih članica, ustroj vijeća NATO-Rusija itd.).Jer Rusija je i dalje strategijski zanimljiva zemlja za SAD - možda će ju opet zatrebati. Kako proširenje NATO-a do sada teče,
AUSTRIJA
DER STANDARD
11. III. 1999.
Proširenje NATO-a i interesi Rusije
"Prvi krug NATO-ova proširenja odlučen je osobitom mjerom od oka.
Ograničenje na tri zemlje (Poljska, Češka i Mađarska) treba, s
jedne strane, pokazati da se radi o prvom koraku i da vrata u NATO
ostaju otvorena. Koga nema u prvom koraku, nije isključen. Da se
primi pet ili šest zemalja, to bi se moglo shvatiti kao jednokratan
korak, a kandidati koji nisu došli u obzir, mogli bi se osjećati
isključenima, eventualno se opet prepustiti ruskom utjecaju. S
druge strane ni Rusiju ne bi trebalo iritirati velikim prvim
proširenjem.
NATO-ovo proširenje ograničava Rusiji manevarski prostor. Stoga se
borila protiv proširenja NATO-a, ali ga na posljetku nije mogla
spriječiti. Nizom mjera Zapad je pokušao proširenje učiniti
podnošljivim za Ruse (bez trajnih razmještaja postrojba i atomskog
oružja na području novih članica, ustroj vijeća NATO-Rusija
itd.).
Jer Rusija je i dalje strategijski zanimljiva zemlja za SAD - možda
će ju opet zatrebati. Kako proširenje NATO-a do sada teče,
pomicanje proširene stabilizacijske i sigurnosne NATO-ove mreže
doduše znači neintegraciju Rusije, ali Rusiju ni ne isključuje.
Stare razdjelnice Europe prevladane su u sigurnosnopolitičkom
pogledu, bez ustrojavanja novih.
O mogućim protumjerama Rusije za slučaj drugog kruga proširenja
NATO-a na osjetljivije zemlje (Rumunjska, Bugarska, a osobito
baltičke zemlje), treba dakako promisliti. Nastavak NATO-ova
proširenja mogao bi Rusiji pružiti sliku polaganog sigurnosnog
okruživanja - koje zapravo ne ugrožava Rusiju - no moglo bi
destabilizirati stanje u unutarnjoj politici i izazvati
nepromišljene reakcije.
Iako se čini da se Rusija pomirila s prvim proširenjem, daljni bi
koraci mogli biti teži - s iznimkom pristupa 'neproblematičnih'
zemalja poput Austrije ili Švedske. (Treba pretpostaviti da će se
Rusija pomiriti s pristupom Austrije NATO-u - i morala bi - iako se s
ruske strane stalno naglašava značenje neutralnosti Austrije, jer
je to u interesu Rusije.)
Rusku je vanjsku i sigurnosnu politiku ipak teško predvidjeti. Među
ciljeve njezine politike svakako spada povratak Rusije kao velike
sile na Bliski i Srednji istok uz potporu arapske strane, kao i
ponovno dokazivanje euroazijskog, globalno djelotvornog položaja
sile Rusije što bi osiguralo rusko sudjelovanje u svim međunarodnim
odlukama. SAD je, naprotiv, na južnoj periferiji Rusije između
Pakistana i Turske (i glede resursa na i u Kaspijskom moru), najavio
svoje interese.
Europska politika Moskve od 1945. počiva na težnji za slabljenjem
američkog utjecaja u Europi. Rusija će i u buduće pokušavati
pridobiti više manevarskog prostora u sigurnosnopolitičkoj
suradnji s NATO-om i Europom, a i na Balkanu će djelovati s ciljem
jačeg suodlučivanja.
Unatoč tomu, za Rusiju je odnos sa SAD-om središnji vanjski odnos.
Rusko strategijsko značenje u svjetskoj politici određeno je time
koju joj vrijednost priznaje SAD i kako može očuvati svoje interese
prema američkima. Zato je pak s američkoga stajališta važno je li
Moskva spremna i sposobna sudjelovati u politici sprječavanja
širenja oružja za masovno uništavanje i ukinuti izvoz oružja
zemljama koje je naveo SAD. Barem to potonje očito nije slučaj:
Rusija i dalje u velikom opsegu dostavlja oružje, primjerice Iranu,
unatoč obećanjima SAD-u da će od toga odustati.
Rusija ima i stanovito značenje za kontinentalnu ravnotežu u
Euroaziji i za razmještaj snaga na Dalekom istoku s Kinom, Japanom,
Amerikom i Korejom za 'Balance of power Asia - Pacific'. Kina je i
dalje povijesno opravdana politička i kulturna suprotnost Rusiji,
pri čemu je slom SSSR-a ojačao položaj Kine u usporedbi s Moskvom.
Rusija pokušava pridobiti Kinu kao čvrstog partnera dostavama
oružja i atomske tehnike i istodobno očuvati svoju sigurnosnu
udaljenost.
Glede njezina odnosa prema Europi, treba biti jasno da je Rusija
gubitkom Baltika, Bjelorusije, Moldavije i Ukrajine doživjela
'šok'. Tendencija političkog 'ponovnog ujedinjenja' Rusije i
Bjelorusije čini se jačom od svih protusila i gospodarskih
opterećenja Rusije u takvom slučaju. Osim toga, u Rusiji i dalje
vlada uvjerenje da Ukrajina zapravo pripada Rusiji. Rusija
pokušava sačuvati svoju utjecajnu sferu i ciljem svoje europske
politike drži sprječavanje proširenja NATO-a, odnosno njegovo
ograničavanje na što je moguće manje država, kao i 'ograničavanje
štete' uz pomoć 'posebnog partnerstva' s NATO-om i ocjenom Rusije
kao povlaštenog sigurnosnog partnera NATO-a i SAD-a.
NATO je i dalje glede postojećeg nuklearnog napadačkog potencijala
Rusije - i za nuklearno razoružanje - upućen na SAD. I u
međunarodnoj sposobnosti akcije za svladavanje kriza i očuvanje
interesa NATO-a ne vidi se alternativa SAD-u. Europske zemlje NATO-
a još će se dugo mučiti da razviju samostalnu sigurnosnu politiku.
Moskva je iz toga zaključila da odnosi s NATO-om imaju prednost pred
odnosima s EU-om i učinit će sve kako bi spriječila jedinstvenu
euro-atlantsku sigurnosnu politiku prema sebi, odnosno, po
mogućnosti bez sudjelovanja u njoj" - piše prof. dr. Erich Reiter,
dužnosnik za strategijske studije u saveznom ministarstvu obrane.