IT-povijest, manjine, drugi svjetski rat IT CORRIERE 27. II.ŠAKIĆ-STEPINAC ITALIJACORRIERE DELLA SERA27. II. 1999.Hrvatska: zaboravljeni holokaust"Više od pola stoljeća nakon nuernberškog procesa protiv nacističkih ratnih zločinaca, i
Hrvatska se odlučila iz ormara izvući kosture svoje žalosne, mračne prošlosti, ustanovljavajući posebni sud koji će iza rešetaka staviti odgovorne za balkanski holokaust: odnosno one koji su između 1941. i 1945., pod nacifašističkim režimom ustaša, istrijebili gotovo milijun osoba, pravoslavnih Srba, Židova i Cigana.Prvi će se pred zagrebačkim sucima, 4. ožujka, pojaviti Dinko Šakić, star 76 godina, koji je bio zapovjednik jasenovačkog logora za istrjebljivanje, balkanskog Auschwitza, gdje je umrlo 120 tisuća osoba. On je pobjegao u Argentinu, sa ženom Nadom, i izručen je tek prošlog studenog, nakon 50 godina u bogatom izgnanstvu. No nije se nikako pokajao. 'Žao mi je', kazao je jednim novinama, 'što nisam počinio sve ono za što smo optuženi. Da smo to učinili, danas u Hrvatskoj ne bi bilo više problema'. Njegov je cilj tijekom Drugoga svjetskog rata bio cilj Pavelićeve nezavisne hrvatske vlade: potpuno, nemilosrdno 'etničko čišćenje'. 'Ponosan sam na ono što
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
27. II. 1999.
Hrvatska: zaboravljeni holokaust
"Više od pola stoljeća nakon nuernberškog procesa protiv
nacističkih ratnih zločinaca, i Hrvatska se odlučila iz ormara
izvući kosture svoje žalosne, mračne prošlosti, ustanovljavajući
posebni sud koji će iza rešetaka staviti odgovorne za balkanski
holokaust: odnosno one koji su između 1941. i 1945., pod
nacifašističkim režimom ustaša, istrijebili gotovo milijun osoba,
pravoslavnih Srba, Židova i Cigana.
Prvi će se pred zagrebačkim sucima, 4. ožujka, pojaviti Dinko
Šakić, star 76 godina, koji je bio zapovjednik jasenovačkog logora
za istrjebljivanje, balkanskog Auschwitza, gdje je umrlo 120
tisuća osoba. On je pobjegao u Argentinu, sa ženom Nadom, i izručen
je tek prošlog studenog, nakon 50 godina u bogatom izgnanstvu. No
nije se nikako pokajao. 'Žao mi je', kazao je jednim novinama, 'što
nisam počinio sve ono za što smo optuženi. Da smo to učinili, danas u
Hrvatskoj ne bi bilo više problema'. Njegov je cilj tijekom Drugoga
svjetskog rata bio cilj Pavelićeve nezavisne hrvatske vlade:
potpuno, nemilosrdno 'etničko čišćenje'. 'Ponosan sam na ono što
sam učinio i ne bih oklijevao ponovno to danas učiniti ako bi to od
mene zatražili', izjavio je.
Tolika oholost opravdava dvojbe onih koji smatraju da bi taj
zagrebački proces mogao biti lažan, ako ne i proces-farsa, i da se
sadašnji predsjednik Tuđman, primoran 'podnijeti' Šakićevo
izručenje radi međunarodnih pritisaka u trenutku kada Hrvatska
pokušava osnažiti svoju sliku europske demokratske zemlje, uzda u
oprez sudaca, pošto je oportuno preduboko ne razotkriti zločine i
gadosti ustaša. Nakon sukoba početkom devedesetih godina, postotak
Srba u Hrvatskoj sveden je na minimum, i (žalosno) opravdano se
vlada u Zagrebu danas može pohvaliti da je postigla cilj ('etničko
čišćenje') Ante Pavelića.
Vijest o suđenju protiv odgovornih za balkanski holokaust obnavlja
vatru polemike koja je tijekom posljednja dva mjeseca izbila oko
knjige Marca Aurelia Rivellija o tome: prvo je izdanje, na
francuskom, izišlo u prosincu pod naslovom 'La genicide occulte',
drugo, na talijanskom, svježe izdano od nakladnika Kaos, koji je
imao hrabrosti objaviti ovu izrazito bolnu i groznu priču,
stavljajući na naslovnu stranicu, iznad naslova (Nadbiskup
genocida), fotografiju monsignora Stepinca i simbole ustaške
diktature, koji su raspelo, mač, pištolj i ručna bomba.
Niti jedan povjesničar ne može te ratne godine ('41.-'45.) u
Hrvatskoj, koju su zaposjele nacifašističke postrojbe a vodila
Pavelićeva marionetska vlada, ispripovijedati a da ne uključi
monsignora Stepinca, koji je imao ulogu protagonista. Još mu nije
bilo ni četrdeset godina i već je 1937. postao zagrebački biskup.
Podupire ga Vatikan i kad ustaše, pomognuti od Mussolinija i
Hitlera, uzimaju vlast, on je primat Katoličke Crkve u Hrvatskoj.
Blagoslivlja zastave. Pjeva Te Deum i vodi svečane mise u čast
'Poglavnika', dučea Pavelića. U Rivellijovoj su knjizi fotografije
svećenika i opatica koji daju fašističke prisege. Kada 15. travnja
1941. 'poglavnik' iz Rima dolazi u Zagreb, blagi prelat grmi s
propovjedaonice: 'Došao je veliki čovjek da ostvari najveći
zadatak u cijelom svom postojanju'. Poslao nam ga je sam Bog.
Stepinac, osim što je bio primat, bio je i vojni apostolski vikar i
pod svojim je zapovjedništvom imao 150 vojnih kapelana. U svojoj
prelatskoj mudrosti kardinal nije uvidio što se događa u njegovoj
diecezi i njegovoj zemlji. Na šest i pol milijuna stanovnika, onih
dva milijuna raskolničkih pravoslavnih Srba, kao i onih 90.000
Židova, plus egzotični kontingent Cigana bili su previše... Stoga
su javna sredstva bila zabranjena za Srbe koji su na ruci nosili
vrpcu sa slovom P (Pravoslavni), i Židove (prišivena Davidova
zvijezda) ili Romima, kojima je bilo dovoljno i lice. Zabrana se
odnosila i na pse, koji su međutim ponosno zavijali radi te
diskriminacije.
Uhićen u listopadu 1946., Stepinac je osuđen na šesnaest godina
zatvora (radi kolaboracionizma), od kojih je odslužio samo pet,
nakon čega je prognan u kućni pritvor u Krašiću, gdje je živio i umro
1960. Ivan Pavao II. ga je beatificirao 3. listopada 1998. u
svetištu u Mariji Bistrici, što je bila jako kontroverzna odluka,
koju su kritizirali i sami pristaše Pape Wojtyle, također i radi
toga što je centar Simon Wiesenthal - koji se bavi holokaustom nad
Židovima - od Vatikana zatražio da se 'strpi' dok se ne dobije
pristup pismohranama Svete Stolice glede cijelog događaja. (...)
Kardinal Stepinac postao je mučenikom komunističke represije na
Balkanu i nitko se više nije sjećao vremena u kojima je, početkom
četrdesetih, posjećivao parlament i osobnu poglavnikovu kuću,
zajedno s predstavnikom i 'veleposlanikom' Vatikana, gdje je novi
vođa Križara smatrao da je 'dobar ustaša onaj koji zna bodežom
dijete iščupati iz majčinih skuta'. Rivelli koji je istraživanju
posvetio godine i konzultirao svakovrsne dokumente na 65. stranici
svoje knjige objavljuje fotografiju simbola hrvatskog pokreta
mladeži, blagoslovljenog i ohrabrivanog od katoličke hijerarhije,
koja se 25. lipnja 1941. pojavila u ustaškom listu 'Hrvatski
dnevnik', potpisanu ovom jednostavnom odbojnom didaskalijom: 'U
znaku križa, pištolja i bodeža'. Rivelli piše: ''Katolički list',
službeni organ zagrebačke kurije, 15. svibnja objavljuje dopis
ureda monsignora Stepinca koji Srbe određuje kao 'otpadnike od
Katoličke Crkve' i oduševljeno odobrava donošenje zakona koji
pravoslavce obvezuje na preobraćanje na katoličanstvo. Isti list,
31. srpnja 1941., potiče ustašku diktaturu da ubrza proces
'prisilnih preobraćenja'.
Etničko-vjerski pokolji u proljeće i ljeto 1941. traju tjednima i s
propovjedaonice revni prepošt iz Udbine ovako govori svojim ne baš
umjerenim župljanima: 'Do sada smo za katoličku vjeru radili
knjigom molitava i Kristovim križem. Došao je trenutak da se
djeluje puškom i pištoljem. Iz Hrvatske ćemo istjerati ili ćemo
istrijebiti srpsko stanovništvo u Hrvatskoj'. Don Mate Mogusa je
ratoborni svećenik na kojega govor na brdu Tabor nije ostavio
tragove. Radi toga gleda dolje sa svoje mramorne propovjedaonice i
kaže vjernicima šćućurenima na klecalima: 'Slušaj narode, ovo je
šesnaest ustaša pored mene. U svojim torbicama za streljivo imaju
šesnaest tisuća metaka i ubit će šesnaest tisuća Srba'.
Da sam pročitao Rivellijevu knjigu, ne bih se trebao čuditi kad sam,
više od pola stoljeća nakon 'propovijedi' udbinskog župnika,
susreo jednog 'starog' ustašu koji je išao po selima s kanisterom
benzina kako bi zapalio srpske kuće. Jednog dana, na prozoru jedne
od tih kuća određenih za lomaču, pojavio se čovjek s djetetom od tek
nekoliko mjeseci u naručju. 'Ali kako?', prosvjedovao je čovjek kod
ustaše piromana koji se spremao baciti šibicu na benzin, 'zar ne
misliš na ovo nevino dijete?'. A ustaša (tako mi je ispričao)
odgovorio mu je riječima don Mate Mogusa: 'No za dvadeset godina to
dojenče bit će moj neprijatelj i doći će me tražiti s pištoljem.
Svršimo s tim odmah, tako je najbolje za sve'.
Temeljna je teza knjige Marca Aurelia Rivellija, napisane nakon
duge iscrpljujuće, ozbiljne konzultacije dokumenata i pismohrana
iz tog vremena, da je hrvatska katolička crkvena hijerarhija bila
sramotno malodušna i da nije nikada intervenirala da prijavi i
otvoreno osudi zločine koji su se činili u Kristovo ime, kao što su
pokolji, deportacije, pljačke itd... A da se i ne govori o izravnom
sudioništvu nekoliko stotina redovnika u pokoljima, poput
franjevca Miroslava Filipovića Majstorovića, zvanog fra Satana,
jednog od velikih istrjebljivača logora Jasenovac. Teška i
nesretna vremena. U Rimu na papinskom prijestolju sjedio je princ
Pacelli, Pio XII., 'Papa šutnje'. Pouka i smjer ponašanja kojemu se
monsignor Stepinac smatrao oportunim prilagoditi.
Ne zna se što može proizići iz skorog suđenja u Zagrebu protiv
odgovornih za balkanski holokaust, no moramo zahvaliti Marcu
Aureliu Rivelliju za njegovu hrabru knjigu koja je otkrila mnoge
stvari o okrutnoj ustaškoj diktaturi od 1941. do 1945. S dobrim
razlogom autor navodi jedan citat Seneke, koji doslovce kaže: 'Onaj
tko, premda to može učiniti, propusti prijaviti zločin, potiče ga'.
Mora da su ga previdjele mudre glave Svete Rimske Crkve, u trenutku
kada su odlučili beatificirati zagrebačkog nadbiskupa", piše
Ettore Mo.