HR-YU-BA-BALKAN-RATOVI-Ratovi ŠV 27. II. NZZ: BALKAN-PRAVDA JE LIJEK ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG27. II. 1999.Pravda i osveta na Balkanu"Odnos prema totalitarnoj prošlosti težak je u cijeloj istočnoj Europi. Izbor strategije ovisi o
tome je li preokret protekao krvavo, 'mekano' ili, kao u Mađarskoj i Poljskoj, uz sudjelovanje reformiranih komunista. Određenu ulogu igra i stupanj represije bivšeg režima i politički i nacionalni interesi novih vlastodržaca. Za razliku od istočnog dijela srednje Europe, u Srbiji i Hrvatskoj u prvom redu, ali i u Bosni i Hercegovini, u pitanju nije samo prevladavanje komunističke stečevine već ponajprije i suočavanje s teškim povredama ljudskih prava i nacionalističkim izgredima, počinjenim tijekom nedavnih ratova. U tim je zemljama nacionalistička ideologija uoči raspada Jugoslavije zauzela mjesto komunističke ideologije. Demokratizacija je na mnogim mjestima poistovjećivana s nacionalnom emancipacijom i rješavanjem ranije potiskivanog nacionalnog pitanja. Posljedica takvog pristupa bili su ratovi.U Srbiji proces suočavanja s novijom poviješću nije još ni započeo. O političkoj ulozi Beograda u procesu raspada Jugoslavije i u
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
27. II. 1999.
Pravda i osveta na Balkanu
"Odnos prema totalitarnoj prošlosti težak je u cijeloj istočnoj
Europi. Izbor strategije ovisi o tome je li preokret protekao
krvavo, 'mekano' ili, kao u Mađarskoj i Poljskoj, uz sudjelovanje
reformiranih komunista. Određenu ulogu igra i stupanj represije
bivšeg režima i politički i nacionalni interesi novih
vlastodržaca. Za razliku od istočnog dijela srednje Europe, u
Srbiji i Hrvatskoj u prvom redu, ali i u Bosni i Hercegovini, u
pitanju nije samo prevladavanje komunističke stečevine već
ponajprije i suočavanje s teškim povredama ljudskih prava i
nacionalističkim izgredima, počinjenim tijekom nedavnih ratova. U
tim je zemljama nacionalistička ideologija uoči raspada
Jugoslavije zauzela mjesto komunističke ideologije.
Demokratizacija je na mnogim mjestima poistovjećivana s
nacionalnom emancipacijom i rješavanjem ranije potiskivanog
nacionalnog pitanja. Posljedica takvog pristupa bili su ratovi.
U Srbiji proces suočavanja s novijom poviješću nije još ni započeo.
O političkoj ulozi Beograda u procesu raspada Jugoslavije i u
pratećim ratovima odnosno o nacionalističkom zastranjenju velikog
dijela duhovne elite raspravlja se u najbolju ruku tek u malim
intelektualnim krugovima. Po službenom tumačenju, važećem u
Beogradu, Srbi su se samo branili - bilo da je riječ o Hrvatskoj,
Bosni ili Kosovu. Agresor je uvijek bila druga strana. Postojani
sastavni dio srpskog identiteta jest tvrdnja da su Srbi od sloma
srednjovjekovnog carstva vodili samo ratove za obranu vlastitog
naroda, dakle - gledano iz perspektive Beograda - 'pravedne
ratove'. Po standardnoj formuli koja bi trebala opravdati i
sadašnji odnos prema Kosovu, obrana nije zločin, a žrtve agresije
ne mogu biti ratni zločinci.
Jugoslavensko vodstvo još i danas odbija izručiti Srbe haaškom sudu
UN za ratne zločince. Beograd smatra taj kazneni sud političkim
instrumentom u rukama zapadnih sila, čiji je cilj kažnjavanje
cijeloga srpskog naroda. Duboko u kolektivnoj svijesti ukorijenjen
mit o Srbima kao žrtvama svjetske urote koji već stoljećima trpe
nepravdu, i danas se brižno njeguje, što onemogućava stručno
suočavanje s novijom poviješću. Sam predsjednik Milošević kazao je
prošlog prosinca u jednom intervjuu sljedeće: 'Srbi su bili žrtve
posljednjeg holokausta u ovom stoljeću; u to nema nikakve sumnje'.
I u Hrvatskoj je aktualno službeno tumačenje da je rat toj zemlji
nametnut - u ovom slučaju nametnuli su ga hrvatski Srbi i Beograd.
Hrvati su se morali braniti, glasi obrazloženje. No, za razliku od
Srbije, u Hrvatskoj je u najnovije vrijeme - usporedno s otvaranjem
zemlje prema Zapadu i slabljenjem pozicije vladajuće stranke i
predsjednika Tuđmana - oprezno i neodlučno započet proces
suočavanja s ratom iz 1991. i s ponovnim zauzimanjem hrvatskih
područja iz 1995. koja su dotad bila pod srpskom okupacijom. Jedan
od mogućih uzroka toga procesa jest činjenica da je u Hrvatskoj rat
završen prije više od tri godine dok izolirana Srbija - ponajprije
zbog sukoba na Kosovu - i dalje pogrešno smatra da je žrtva duhovne
opsade. Pritom valja napomenuti da je Srbija zapravo u žarištu
propagandističke obrambene bitke.
U Zagrebu se odnedavno čak priznaje da je zločinaca bilo i među
Hrvatima. No, ekscesi su prikazani kao osvetnički potezi
pojedinaca, iza kojih - za razliku od progona na srpskoj strani - ne
stoji politički koncept. Po tom su tumačenju teške povrede ljudskih
prava, počinjene tijekom rata, izvedene bez znanja političkog i
vojnog vodstva, koje stoga, po hrvatskom mišljenju, ne može za njih
odgovarati. Doduše, Zagreb je - za razliku od Beograda - izručio
sudu UN visoko rangirane optužene Hrvate, ali istodobno sve više
jača kritika na račun rada i procedure haaškog suda. Činjenica da
sud istražuje protiv generala Hrvatske vojske ocijenjena je
pokušajem kriminalizacije 'domovinskog rata' (službeni naziv za
oslobodilačku borbu). Osim toga, Zagreb spočitava sudu da Hrvatsku
želi prikazati kao agresora u Bosni i Hercegovini.
U Srbiji, Hrvatskoj i Bosni suočavanje s ratnim zbivanjima izaziva
tako velike teškoće i zato što su ondašnji protagonisti još na
vlasti. Osim toga, nedostaje distanca u odnosu prema tim
događajima. I u zapadnoj je Europi dovoljno primjera teškog i
dugotrajnog suočavanja s ratovima i samokritičke procjene vlastite
upletenosti. Usprkos tome, nužan je primjereni oblik pravde. Netko
mora biti pozvan na odgovornost za ubojstva i progone u istočnoj
Slavoniji, hrvatskoj krajini, Bosni i na Kosovu. Iako je teško
utvrditi pojedinačnu odgovornost političkih i vojnih prvaka koji
nisu izravno sudjelovali u ratnim zločinima, u slučaju bivšeg
srpskog vođe Karadžića i njegova vojskovođe Mladića Zapad se ne
smije zadovoljiti kopnjenjem njihova utjecaja na dnevnu politiku u
Bosni.
Cilj kazneno-pravnog gonjenja ratnih zločinaca nije samo pružanje
moralne zadovoljštine žrtvama i članovima njihovih obitelji.
Trijezno suočavanje s bliskom prošlošću istodobno je i politička
nužnost, pretpostavka za stvaranje trajnog mira. Nakon Drugoga
svjetskog rata u Jugoslaviji nije povedena rasprava o građanskom
ratu, zločinima fašističkih ustaša u Hrvatskoj ili osvetničkim
potezima pobjedničkih partizana. Parola novih komunističkih
vlastodržaca glasila je 'bratstvo i jedinstvo'. Upravo zato što je
tada sve gurnuto pod tepih, nacionalne su vođe i njihovi
propagandisti dvije generacije kasnije tako lako okrenuli vodu na
svoj mlin. Neprekidno prizivajući strahote iz Drugoga svjetskog
rata, stvarali su klimu straha i prijetnje, koja je bila plodno tlo
za nasilje. Nesvladane nacionalne traume neodgovorno su politički
instrumentalizirane. Sastavni dio procesa stvaranja demokratskog
poretka i nove političke kulture jest ozbiljno suočavanje s ratnim
zločinima, koje pak pretpostavlja otvorenu političku atmosferu.
Razbijanje stereotipa, suzbijanje predodžbi o neprijatelju i
nacionalnih predrasuda nije moguće bez deideologizacije povijesti
i čišćenja nacionalnih mitova.
Samo uspješan početak procesa samourazumljivanja spriječit će da
mitovi, nastali u nedavnom ratu, posluže dolazećim generacijama
kao ideološko opravdanje za nove obračune. Suđenja visoko
rangiranim ratnim zločincima u Den Haagu moglo bi poslužiti kao
katalizator i potaknuti u odgovarajućim zemljama javnu raspravu o
ulozi vlade i vojske u nedavnim ratovima.
Izostane li ozbiljno bavljenje prošlošću, strahota će ponovno - kao
i nakon Drugoga svjetskog rata, nestati pod debelim pokrivačem
nacionalnih ideologija, u kojima sav narod sebe smatra žrtvom i
krivnju za nepravdu uvijek pripisuje drugima. Utvrđivanje
pojedinačnih krivaca, koje će oduzeti tlo razmišljanju u etničkim i
kolektivističkim kategorijama, spriječit će upravo ono što Beograd
spočitava haaškom sudu: kolektivnu osudu srpskog naroda", misli
Cyrill Stieger.