IT-krize, savezi, intervencije, diplomati IT REPUBBLICA 20.II.KOSOVO-GLOBALNI NATO ITALIJALA REPUBBLICA20. II. 1999.Balkan, prvi test 'globalnog NATO-a' kojega se Jeljcin plaši"O čemu se zapravo raspravlja u dvorcu Rambouilet i zbog
čega će do samog kraja rizik rata ostati velik? Da se razgovara samo o Kosovu, o jakoj autonomiji i poštivanju ljudskih prava, na srpsko-rusku predaju čekalo bi se s manje komplikacija. Moskva bi već ustuknula, kao prije četiri godine u Bosni, i Milošević ne bi mogao računati na Jeljcinovu potporu (barem na riječima) i na europska oklijevanja. No Kosovo nije Bosna. Bosna je 1995. bila jedna propala republika, raspadnuta nacija. Srbija je još suverena država i iz povijesnih razloga nalazi se u sferi utjecaja koju Moskva smatra svojom. Rusima postavljanje NATO-ovih snaga na Kosovo zvuči poput prve invazije nakon kraja hladnog rata. Poput testa za 'Global NATO' koji pedeset godina nakon rođenja ponovno formulira društvene razloge Atlantskog saveza. Na posljetku, globalizirani bi NATO mogao, primjerice, brzo otkriti i na teritorijima bivšeg SSSR-a masovna kršenja ljudskih prava, krvave etničke sukobe i druge prigode za intervenciju koje u ovom trenutku ne privlače pozornost svijeta.(...) Ponovno se raspravlja o ostacima jednog carstva:
ITALIJA
LA REPUBBLICA
20. II. 1999.
Balkan, prvi test 'globalnog NATO-a' kojega se Jeljcin plaši
"O čemu se zapravo raspravlja u dvorcu Rambouilet i zbog čega će do
samog kraja rizik rata ostati velik? Da se razgovara samo o Kosovu,
o jakoj autonomiji i poštivanju ljudskih prava, na srpsko-rusku
predaju čekalo bi se s manje komplikacija. Moskva bi već ustuknula,
kao prije četiri godine u Bosni, i Milošević ne bi mogao računati na
Jeljcinovu potporu (barem na riječima) i na europska oklijevanja.
No Kosovo nije Bosna. Bosna je 1995. bila jedna propala republika,
raspadnuta nacija. Srbija je još suverena država i iz povijesnih
razloga nalazi se u sferi utjecaja koju Moskva smatra svojom.
Rusima postavljanje NATO-ovih snaga na Kosovo zvuči poput prve
invazije nakon kraja hladnog rata. Poput testa za 'Global NATO'
koji pedeset godina nakon rođenja ponovno formulira društvene
razloge Atlantskog saveza. Na posljetku, globalizirani bi NATO
mogao, primjerice, brzo otkriti i na teritorijima bivšeg SSSR-a
masovna kršenja ljudskih prava, krvave etničke sukobe i druge
prigode za intervenciju koje u ovom trenutku ne privlače pozornost
svijeta.(...) Ponovno se raspravlja o ostacima jednog carstva:
1919. onoga habsburškog, 1999. onoga sovjetskog. Kako nije
izgubila u pravom ratu, Rusija nije poništena kao što je bila
Austro-Ugarska. Od Balkana do Kavkaza, sve do granica s Kinom,
Moskva još ima određeni utjecaj, no djeluje slabija i ugrožena.
Rusi su na prostoru uz svoje granice, a ponajprije na trasama
naftovoda u središnjoj Aziji, posvuda u uzmaku. Snažan ulazak
zapadnih naftnih kompanija na Kaspijskom jezeru, vježbe postrojba
Sjedinjenih Država u Kazahstanu, azerska i armenska očijukanja s
Washingtonom, gotovo da ne postoji predstraža starog carstva koja
Moskvi ne šalje uzbunjujuće poruke. A sada se na obzoru ocrtava i
Sedma konjička, Global NATO, u traženju ljudskih prava za zaštitu,
na teritorijima gdje je u igri strateški interes zapadnjaka. No i
Sedma konjička ima svojih teškoća, kao što neizravno pokazuju
pregovori u Rambouilletu. Global NATO je u načelu izvanredan spoj
dobrog s korisnim. Konačno će poštivanje ljudskih prava biti
nametnuto svim razbojničkim režimima sve do granica s Kinom. A
Zapadnjaci, izvoznici demokracije, dobili bi stratešku naknadu.
No, konkretno, stvari nisu tako jednostavne. Teškoća, se u naizgled
manjoj mjeri nalazi u odsutnosti jasnog zakonskog načela koje
potiče akcije Zapadnjaka. Proteklih su dana veliki prosvjedi
kurdskih pristaša neovisnosti neizravno podsjetili na paradoks
Atlantskog saveza koji opravdano želi drugima (Srbiji) nametnuti
statut široke autonomije (za Kosovo) kojega jedna od njegovih
članica, Turska, osporava jednoj etničkoj manjini (Kurdima). K
tome: u odnosu na odlučnost prema Miloševića, kako objasniti blagu
reakciju na sabotažu stabilnosti u Bosni koju je organizirala
Hrvatska?
Ne radi se toliko o tome da se piše zakon i da se Global NATO pretvori
u šerifa Euroazije, koliko o tome da se pošalje dosljedna poruka
izvan granica zapadne Europe. Umjesto toga, poruka koja dolazi od
Global NATO-a, u prvom redu narodima bivše Jugoslavije, nepotpuna
je, dvosmislena. Na Kosovu NATO utvrđuje jedno načelo: susjedna
država može izgubiti pravo na suverenost na teritorijima na kojima
krši ljudska prava. No je li to privremeni ili konačni gubitak
suverenosti? Drugim riječima, jesu li ili nisu zatvorena vrata
kosovarskom traženju neovisnosti i etničkim traženjima
neovisnosti koja uznemiruju Balkan? Sve to se križa s drugim nizom
neriješenih problema: teškoćama pri određivanju zajedničkog
zapadnjačkog strateškog interesa.(...)
Na Kosovu strateški se interes zapadnjaka mijenja ovisno o
udaljenosti od Balkana: što su udaljeniji od Kosova, to manje se
pribojavaju posljedica implozije posljednje Jugoslavije. Od tuda
proizlaze talijanska, francuska i njemačka oklijevanja, za koja
Pariz kaže: ne možemo bombardirati Srbiju ako prvo ne odlučimo koji
je politički cilj.
Slomiti Miloševića ili pomoći kosovarskoj gerili? Srbiji nametnuti
kompromis na Kosovu ili je podvrgnuti egzemplarnoj kazni,
uništavajući posljednji komadić Jugoslavije? I tako se vraćamo
problemu koji je samo naizgled manji, odsutnosti jasnog zakonskog
načela NATO-a, a prije svega Europe, u bivšoj Jugoslaviji. Sve bi
bilo manje zbrkano kada bi zapadnjaci konačno utvrdili po kojem
kriteriju namjeravau reorganizirati bivši jugoslavenski prostor.
Odnosno, da li oni kategorički isključuju, ne samo sada već i u
budućnosti, primjenu etničkog kriterija po kojemu bi danas Kosovo,
a sutra Bosna i Makedonija, bile razdijeljene mačem", piše Guido
Rampoldi.