VA-PAPA-VJERSKA ZAJEDNICA-Vjerske zajednice-Diplomacija NJ 27.I.SZ:CRKVA-'MORALNA VELESILA' NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG27. I. 1999.Papa kao globalni igrač"Propovijeda li to ljudima neki nepopravljivi šezdesetosmaš? Čovjek upozorava
na pohlepu za profitom, na izrabljivanje i potlačivanje, zahtijeva otpis dugova siromašnim zemljama i kritizira iskorištavanje prirode. Osuđuje natjecanje u naoružanju i vojne udare na Irak, napada američke sankcije protiv socijalističke Kube, žigoše korupciju, potrošački teror, rasizam. Ide čak tako daleko da u pitanje dovodi cjelokupni suvremeni poredak u svjetskom gospodarstvu, žigošući socijalne grijehe kapitalizma, neoliberalizma i globalizacije. Naime, 'moć industrijskih zemalja u usporedbi s onom zemalja u razvoju sve je veća', tumači on.Nisu li to zastarjele, ljevičarske teze - parole za koje nitko više ne želi ni čuti - naročito ne centralizirana Schroederova i Blairova ljevica? Spomenuti čovjek potom prelazi na 'kulturu smrti', na pobačaj, na kontrolu rađanja. I odmah postaje jasno da je riječ o Papi. Taj do srži konzervativan Poljak izaziva svojim strogim ćudoređem neprijateljstvo kod brojnih katolika u cijeloj
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
27. I. 1999.
Papa kao globalni igrač
"Propovijeda li to ljudima neki nepopravljivi šezdesetosmaš?
Čovjek upozorava na pohlepu za profitom, na izrabljivanje i
potlačivanje, zahtijeva otpis dugova siromašnim zemljama i
kritizira iskorištavanje prirode. Osuđuje natjecanje u naoružanju
i vojne udare na Irak, napada američke sankcije protiv
socijalističke Kube, žigoše korupciju, potrošački teror, rasizam.
Ide čak tako daleko da u pitanje dovodi cjelokupni suvremeni
poredak u svjetskom gospodarstvu, žigošući socijalne grijehe
kapitalizma, neoliberalizma i globalizacije. Naime, 'moć
industrijskih zemalja u usporedbi s onom zemalja u razvoju sve je
veća', tumači on.
Nisu li to zastarjele, ljevičarske teze - parole za koje nitko više
ne želi ni čuti - naročito ne centralizirana Schroederova i
Blairova ljevica? Spomenuti čovjek potom prelazi na 'kulturu
smrti', na pobačaj, na kontrolu rađanja. I odmah postaje jasno da je
riječ o Papi. Taj do srži konzervativan Poljak izaziva svojim
strogim ćudoređem neprijateljstvo kod brojnih katolika u cijeloj
Europi. Dakle, čini se da njegovi profili nisu podudarni: ovdje, u
Njemačkoj, kritizirani je fundamentalist, a tamo, u Meksiku,
slavljeni zagovornik socijalnih reforma i pravednijeg svjetskog
poretka.
Tko pokuša proučiti poglavara Katoličke Crkve pomoću uvriježenog,
'lijevo-desnog' analitičkog uzorka, uistinu neće postići spomena
vrjedne rezultate. Pokušate li ga pak ocijeniti u kontekstu
njegovih kršćanskih vrijednosti, sve sjeda na svoje mjesto.
Primjer je zaštita života: Papa je smatra odlučujućim pitanjem -
bilo da je riječ o smrtnoj kazni, zračnim napadima ili pobačaju.
Možda će netko takvo stajalište kritizirati kao tvrdoglavo, ali on
je u svakom slučaju dosljedan, što čini Ivana Pavla II.
vjerodostojnim, iako se u mnogim točkama s njim ne slažete.
Ta vjerodostojnost očituje se i u svjetsko-političkim pitanjima.
Katolička Crkva, senior među globalnim igračima, borila se protiv
komunizma da bi na ga kraju, zajedno s ostalima, savladala. No, ona
to nije činila - bar ne pod Ivanom Pavlom II. - s pozicija Zapada već
na temelju vlastitog polaganja prava na status 'moralne velesile'.
Ni u okružju zlodjela komunizma poljski Papa nije previdio slabosti
kapitalizma. Već prilikom svog prvog posjeta inozemstvu, koji ga je
prije točno 20 godina odveo u Meksiko, nastavio je tu kritiku, žešće
nego ikad, budući da danas više ne mora strahovati da će teologija
oslobođenja potkopati njegovu crkvu.
Ivan Pavao II. zatražio je u Meksiku ni manje ni više nego pošteni
svjetski poredak, koji mu posebno leži na srcu zato što je izliječio
Katoličku Crkvu od njezina 'italocentrizma', pretvorivši je u
svjetsku Crkvu. Danas većina kardinala zahvaljujući njegovim
imenovanjima potječe iz Azije, Afrike i Amerike. Mnogobrojna
Papina putovanja također upućuju na njegovu težnju globalnoj
ulozi. Samo je u Južnoj i Sjevernoj Americi bio 20 puta, posjetivši
27 država. Ta pozornost ima svoj razlog: u obje Amerike živi danas
više katolika nego u Europi. U idućem stoljeću težište će se i dalje
pomicati prema Novom Svijetu. Jednom od velikih zadaća svog
pontifikata Papa smatra dobar položaj tamošnje Crkve - koja se
natječe s vrlo uspješnim protestantskim skupinama.
No, upravo je Amerika još jako daleko od 'dobrog poretka', kako ga
definira Papa. Južni dio Amerike podijeljen je socijalnim
suprotnostima. Sjeverni je pak dio sjedište jedine preostale
svjetske sile SAD, koja ne mora strahovati od ravnopravnih
protivnika. Papa je jučer, u utorak, otputovao u SAD kako bi utjecao
na građane i bivšeg šezdesetosmaša Clintona. Ivan Pavao II. usrdno
je prizivao potporu siromašnim zemljama, upozorivši na opasnost
materijalizma i spominjući slabosti Pax americane. Tko danas može
tako apelirati na savjest posljednje svjetske sile ako ne Papa?",
pita na kraju komentara Stefan Ulrich.