DE-VJERONAUK +NJ FAZ-PROPALA MULTIRELIGIOZNOST-12. I. ++NJEMAČKA+FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG+12. I. 1999.+Propala multireligioznost+"Odluka berlinskog vrhovnog upravnog suda od 4. studenog 1998. da +se dopusti islamski vjerski
nauk, iznova je otvorila raspravu o +takvom vjeronauku. Crkvama je ta odluka dobro došla, jer ako se +islamskoj federaciji vjerska pouka prizna kao redoviti školski +predmet, ne može ga se zabraniti kršćanskim crkvama. Do sada u +Berlinu vjeronauk nije bio redoviti školski predmet. Poučava se uz +odgovornost pojedine vjerske zajednice, katkad u prostorijama +škole, ali u svakom slučaju izvan rasporeda sati. U Saveznoj +Republici već ima više od 700 tisuća muslimanskih učenika.+Od islamskog vjeronauka zagovarači ponajprije očekuju da će +vjersku pouku mladih muslimana iznijeti iz tečaja Kurana u +džamijama i molitvenim prostorima koji su zatvoreni za javnost. Da +postoji jedinstveno predstavništvo muslimana, islamski bi +vjeronauk već odavno bio uveden i u ostalim saveznim državama. +(...)+'Vjeronauk je nešto drugo od znanosti o životu i kulturi', piše +Nipkow, vjerski pedagog iz Tuebingena, u svojoj nedavno
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
12. I. 1999.
Propala multireligioznost
"Odluka berlinskog vrhovnog upravnog suda od 4. studenog 1998. da
se dopusti islamski vjerski nauk, iznova je otvorila raspravu o
takvom vjeronauku. Crkvama je ta odluka dobro došla, jer ako se
islamskoj federaciji vjerska pouka prizna kao redoviti školski
predmet, ne može ga se zabraniti kršćanskim crkvama. Do sada u
Berlinu vjeronauk nije bio redoviti školski predmet. Poučava se uz
odgovornost pojedine vjerske zajednice, katkad u prostorijama
škole, ali u svakom slučaju izvan rasporeda sati. U Saveznoj
Republici već ima više od 700 tisuća muslimanskih učenika.
Od islamskog vjeronauka zagovarači ponajprije očekuju da će
vjersku pouku mladih muslimana iznijeti iz tečaja Kurana u
džamijama i molitvenim prostorima koji su zatvoreni za javnost. Da
postoji jedinstveno predstavništvo muslimana, islamski bi
vjeronauk već odavno bio uveden i u ostalim saveznim državama.
(...)
'Vjeronauk je nešto drugo od znanosti o životu i kulturi', piše
Nipkow, vjerski pedagog iz Tuebingena, u svojoj nedavno
objavljenoj knjizi 'Obrazovanje u pluralističkom svijetu'. Odbija
ograničiti se u vjerskoj pouci na blagdane, odjeću, hranu i druge
slične običaje u vjerama svijeta i uzeti u obzir samo kulturalne i
socijalne aspekte vjera.
Priče o multikulturalnoj ili interreligioznoj pouci još imaju
visoku konjunkturu, možda zbog svoga nebuloznog sadržaja. Pokušaj
s multireligioznom poukom u Engleskoj pokazao je da taj koncept
nije održiv. Namjesto židovskog, kršćanskog, islamskog i
hinduističkog ili budističkog razumijevanja, uvedena je
humanistička etika, povezana sa 'svrhom ljudskog razvitka
uzdignutom na normu'. U Saveznoj Republici primjerice, 'Savezni
savez pučkih škola' preporuča ukidanje vjerski odvojenog
vjeronauka i umjesto toga zahtijeva 'da se vjerska, etička i
filozofska pitanja i sadržaji ne tumače sa stajališta pojedine
vjerske zajednice, nego s pogledom na multikulturalnu i vjersku
višestrukost našega društva i da se na njih odgovori, ukoliko je
moguće.'
Engleski su vjerski pedagozi utvrdili da integracija vjerskih,
etičkih i filozofskih sadržaja u jedno zajedničko područje
ostavlja značaj vjere neprepoznatljivim. (...)
Poslije iskustava s 'multi-faith' programom, u Engleskoj se
odustalo od tog projekta, dok kod nas - u prvom redu u Hamburgu - on
još ima vatrene pristaše, iako je u Engleskoj ustanovljeno vjersko
izravnavanje, teološka rasprodaja i neutralizacija pitanja
istine. (...)
Za razliku od etičko-vjerskog državnog obveznog predmeta ili
multireligiozne pouke na teološki neutraliziranom temelju, u
vjeronauku se po ustavu može održati rasprava koja uključuje
razgovor o jasnom vjerskom stajalištu zbog stvaranja vjerske i
etičke prosudbe u djece i mladeži. Prilagoditi se pluralizmu, za
vjeronauk ne može značiti neutralnost u vjerskim svjetonazorima.
'Pitanje Boga u životnosti Božjeg odnosa s iskusnim govorom o Bogu
čini produktivnu razliku između pouke u filozofiji/etici s jedne
strane i vjeronauka s druge strane', piše Nipkow u svojem načelnom
obračunu s obrazovanjem crkve u pluralizmu" - izvješćuje među
ostalim Heike Schmoll.