HNA0071 4 VP 667 Hina Opći servis
SVIJET-SPN
SERVIS POSEBNIH NASLOVA UNESCO-OBRAZOVANJE
Nadnaslov: UNESCO-ovo dvogodišnje Izvješće o svjetskom obrazovanju
Naslov: "Prioriteti se moraju mijenjati"
Podnaslov: Predstavljajući izvješće o stanju obrazovanja u svijetu,
generalni direktor organizacije UN za obrazovanje, znanost
i kulturu istakao je pozitivne rezultate u smanjivanju
jaza u znanju između razvijenih i nerazvijenih zemalja te
napretku ostvarenom na tom području, istodobno upozorivši
svjetske čelnike da je vrijeme da se smanje vojni troškovi
a povećaju oni za obrazovanje
Piše: Claire ROSEMBERG, Reuter
PARIZ - Glavni čovjek UNESCO-a poručio je ovog tjedna čelnicima
svijeta da ulažu u školstvo te da smanje vojne troškove ne bi li se
pripremili za 21. stoljeće.
Federico Mayor, generalni direktor UNESCO-a, predstavio je Izvješće o
svjetskom obrazovanju ove agencije u kojem stoji da je jaz između
znanja razvijenih i nerazvijenih zemalja sve manji dok se stupanj
nepismenosti po prvi puta izjednačava.
Čelnik organizacije za obrazovanje, znanost i kulturu UN-a izjavio je
na konferenciji za novinstvo kako su istraživanja pokazala da
su se ulaganja u obrazovanje isplatila.
Ipak je nadodao: " Prioriteti se moraju mijenjati...Vrijeme je da se
smanje vojni budžeti ne bi li se uložilo u mir".
"Obrazovanjem možemo utjecati na usporavanje rasta populacije,
obrazovanjem možemo dobiti prave ljude koji će sprovoditi ispravnu
gospodarsku politiku" u zemljama u razvoju.
U izvješće o stanju obrazovanje u svijetu navodi se da najmanje 130
milijuna djece od šest do deset godina nije nikada stupilo nogom u
učionicu te da je u nekim zemljama u razvoju, osobito u subsaharskoj
Africi obrazovanje krenulo korak unazad.
"Dok neki dijelovi Juga počinju hvatati korak sa Sjeverom u
cjelokupnom osiguranju osnovnog obrazovanja, drugi još uvijek
ozbiljno zaostaju", stoji u drugom po redu dvogodišnjem izviješću
UNESCO-a.
Globalno gledano na polju obrazovanje je došlo do napretka. Većina
pismenih ljudi nalazi se u južnom dijelu svijeta koji je u razvoju, pa
ih tako samo u istočnoj Aziji ima više nego li u razvijenoj sjevernoj
hemisferi, uključujući i Japan.
Međunaslov: Uspjeh u visokom školstvu, neuspjeh u obrazovanju žena
Gotovo polovina sveukopnog svjetskog visokoobrazovanog stanovništva
nalazi se u zemljama u razvoju, dok je taj broj prije dvadeset godina
iznosio 25 posto.
Nepismenost kod odraslih pala je sa procjenjenih 946 milijuna
ljudi 1980. godine na 905 milijuna 1990. godine, a predviđa se da će
taj broj do 2000. godine smanjiti na 869 milijuna.
"Ove su brojke ohrabrujuće", navodi Mayor.
U izviješću se ističe neuspjeh vlada u obrazovanju ženskog dijela
stanovništva - koje čini 65 posto nepismenog odraslog stanovništva -
što se smatra kočnicom u razvoju, osobito u zemljama sa golemim
natalitetom. Time se povećava siromaštvo i koči obrazovanje.
Broj nepismenog odraslog stanovništva, tj. stanovništva koje nije u
mogućnosti napisati ili pročitati običnu, kratku i jednostavnu
rečenicu, još uvijek je u porastu u subsaharskoj Africi, nekim
arapskim državama te državama južne Azije.
Ostale države trećeg svijeta daleko su od smanjivanja obrazovnog jaza
koji vlada između njih i razvijenih zemalja.
Očekivano trajanje školovanja djeteta od pet godina veće je
primjerice u Južnoj Koreji (13,3 godine) nego li u Australiji (13,1),
ili pak na Kubi (12,7 godina) nego u Irskoj (12,6). Sve u svemu, u
osamnaest zemalja u razvoju očekivano trajanje školovanja djece iznosi
više od 10 godina.
Jaz između Sjevera i Juga glede visokog školstva gotovo da više i ne
postoji. Primjerice, u Jordanu i Panami godišnje se na fakultete
upisuje isti broj studenata kao i u Švicarskoj i Velikoj Britaniji.
Za razliku od toga, u Nigeru je situacija katastrofalna. Tamo je
očekivano trajanje školovanja u prosjeku 2,1 godinu, a djevojčica iz
Nigera za cijelog će svog života imati svega 60 do 80 dana školovanja.
UNESCO procjenjuje da je potrebno minimalno četverogodišnje osnovno
obrazovanje kako bi se postigla pismenost i druge osnovne vještine.
Mayor je pozvao države da najmanje 5 posto svoga brutto nacionalnog
proizvoda izdvoje za obrazovanje.
On je istakao da će se o tim problemima raspravljati na sastanku na vrhu
koji će se ovog mjeseca održati u New Delhiju, na kojem će sudjelovati
devet država sa najvećim postotkom nepismenog odraslog stanovništva;
Bangladeš, Brazil, Kina, Egipat, Indija, Indonezija, Meksiko, Nigerija
i Pakistan.
(Hina) br
091201 MET dec 93
ATP Montpellier: Finale Kovačević - Auger-Aliassime
Šah: Azijski studenti najbolje startali
Ski-skokovi Willingen: Nova pobjeda Tschofeniga
Umro hrvatski književnik Feđa Šehović
HNL: Varaždin nanio Rijeci prvi poraz u sezoni
ABA liga: Pobjeda Cibone, poraz Splita
U rušenju aviona u Philadelphiji najmanje sedam mrtvih
Split: Sedam privedenih zbog vrijeđanja sudionika skupa podrške studentima u Srbiji
Ligue 1: Brest - PSG 2-5, tri pogotka Dembelea
Bez većih promjena u broju i iznosu izdanih računa u odnosu na prošlu subotu