SVJETSKOG KONGRESA P.E.N-A SUDIONICIMA KONGRESA
HVAR, 24. travnja (Hina) - Objavljujemo u cijelosti govor predsjednika
Republike Hrvatske dr. Franje Tuđmana sudionicima 59. svjetskog Kongresa
P.E.N.-a. Govor je predsjednik Tuđman priložio Kongresu danas na Hvaru.
"Štovane gospođe i gospodo,
Veliko mi je zadovoljstvo što se kao predsjednik Republike Hrvatske, kao
pokrovitelj ovog kongresa, ali i kao član P.E.N-a, mogu obratiti ovako
uglednom skupu pisaca iz cijelog svijeta, koje je kao domaćin, uz Hvar i
Korčulu, ugostio jedan od najslavnijih i najljepših hrvatskih gradova, grad
povijesti i kutlure - Dubrovnik, koji njegovi stanovnici i svi Hrvati
nazivlju jednostavno: Grad.
Dubrovnik, domaćin ovogodišnjeg svjetskog kongresa P.E.N-a, kojim se
obilježuje i sjećanje na 60-obljetnicu glasovitoga Kongresa što je 1933.
održan u tom gradu u duhu potpore demokraciji i protivljenja nacizmu, znan
je cijelome svjetu kao jedan od bisera Sredozemlja. Kako ste se ovih dana
mogli uvjeriti, u tu bisernu nisku s pravom se mogu ubrojiti i Hvar i
Korčula. Hrvatska vam je, dakle, ovih dana pokazala svoje drevno i
suvremeno lice, i ja se nadam da ste i u crtama toga lica mogli prepoznati
onaj 'genius loci' koji je određivao njezinu povijesnu sudbinu.
Poznati francuski povjesničar i mediteranist Ferdinand Braudel definirao
je Sredozemlje kao sustav komunikacija koji gustom mrežom povezuje gradove
kao središta i žarišta civiliziranoga života. A naši gradovi koje ste
upoznali upravo su uzorni primjeri na kakvima je Braudel utemeljio svoju
definiciju. I Hvar i Korčula, a pogotovo Dubrovnik, izrasli su i razvili
se upravo u sklopu civilizacijske mreže putova. Sudbina tih i drugih
hrvatskih gradova na Jadranu povezana je s kopnenim i pomorskim putovima
što su ih - osobito u primjeru Dubrovnika - povezivali s cjelinom
Sredozemlja i njihova kontinenatlnog zaleđa, i omogućili da na trgovini i
pomorstvu, toj paradigmi komunikacije, zasnuju svoj materijalni, kulturni i
duhovni prosperitet, svoju opstojnost i sigurnost, upisavši se u povijest
Hrvatske i Europe zajedno s drugim gradovima koji su sudjelovali u njezinu
oblikovanju.
No, Baudelovoj definiciji Sredozemlja (koje je bilo prostor nekoliko
velikih civilizacija) može se dodati još jedna bitna značajka. Naime, u
Sredozemlju, kao rijetko gdje u svijetu, očituje se preklapanje i
preslojavanje povijesnih civilizacija.
I u tom pogledu Dubrovnik, Hvar, Korčula, Split, Trogir, Šibenik, Zadar,
sa svojim bizantskim, latinskim i slavenskim nasljeđem, svjedoče
nedvosmisleno o civilizacijskoj baštini Hrvatske općenito. I u njihovoj
povijesti, kao i u povijesti Hrvatske u cjelni, moguće je vidjeti kako se
dijakronom preslojavanju civilizacija na povijesnome području što ga
nastavaju Hrvati pridružuje i fenomen sinkronoga civilizacijskog
preklapanja Istoka i Zapada, te Sredozemlja i Srednje Europe. U duhu
naslovne glavne teme vašeg kongresa, moglo bi se reći da Hrvatska, kao
'mjesto', u svojoj sudbini ima upisan povijesni hod različitih civilizacija
što su se na njezinu tlu smjenjivale i preklapale. Trajanje i iščezavanje
različitih civilizacija (helenske, bizantske, latinske, slavenske, a
dijelom i islamske), njihovo susljeđivanje i preklapanje, čitljivo je i
danas u bogatstvu tvarnih i duhovnih očitovanja ugrađenih u povijesnu
baštinu Hrvatske.
Od dolaska Hrvata u ove krajeve prošlo je četrnaest stoljeća, a od prvog
dokumenta koji svjedoči o međunarodnom subjektivitetu Hrvatske - pisma pape
Ivana VIII. hrvatskom knezu Branimiru (godine 879.), kojim mu papa
priznaje 'svjetovnu vlast', što je za ono doba značilo međunarodno
priznanje Hrvatske kao neovisne države - prošlo je više od jedanaest
stoljeća. U tu povijest ugrađeno je mnogo toga što svijet poznaje i
prepoznaje kao dio velike, opće europske i svjetske povijesti. Međutim,
pritom svijet ne zna dostatno da te epizode i ti događaji tvore i hrvatsku
povijest, odnosno ne zna koliki je prilog Hrvatska dala toj povijesti.
Svijet obično zna da događaji i zbivanja u ovome podneblju pripadaju
povijesti Rima, Bizanta i Mletaka, te Habsburškog carstva i osmanskog
prodora u Europu, ne znajući pritom ni izdaleka dostatno da je subjekt i
objekt te povijesti bila i Hrvatska. Zbog toga što je Hrvatska, nakon
gubitka samostalnoga kraljevstva u XII. stoljeću, bila u sastavu drugih
carstava, a i podijeljena, hrvatski duhovni velikani, što su bili prisutni
i djelatni u cijeloj Europi, od papinskoga Rima do reformističke Njemačke,
od Londona do daleke Moskovije, u kulturnu povijest Europe upisani su kao
razni Patriciusi, Flaciusi, De Dominisi, Clovii, Panoniusi, Crisaniusi,
znani kao Illyriciusi, Dalmatae i Rhaguseusi, premda su kao i toliki
Držići, Gundulići i Boškovići, svi bili - Croatae. Zahvaljujući povijesnoj
i civilizacijskoj baštini, iz koje su ti Hrvati izrasli kao građani Europe
i svijeta u najboljem smislu te riječi, Hrvati se mogu pohvaliti ne samo
iznimno bogatom autohtonom srednjovjekovnom kulturom iz doba svojih
narodnih vladara, već i jednako autohtonom i bogatom renesansnom i baroknom
kulturom iz vremena kad je hrvatski subjektivitet, sa svojim prostorom, bio
uklopljen u veće povijesno-državne cjeline sudjelujući u svim glavnim
duhovnim i kulturnim pokretima Europe.
U temeljima kulture zemlje i naroda koji vas danas ugošćuju pisana je
riječ, književnost, od samih početaka imala iznimno značenje. Njezino je
očitovanje dvojako; usporedno živi u narodnome jeziku (s početka kao
mješavina sa starocrkvenoslavenskim) i u tadašnjem univerzalnom latinskom
jeziku. Na razvitak narodnoga jezika u književni pozitivno je utjecala i
povlastica kakvu nije imao ni jedan europski katolički narod - da se služba
Božja može služiti na narodnom jeziku. Usporedna uporaba latinskoga i
narodnoga jezika (koji se postupno oslobodio od starocrkvenoslavenskog)
neće smetati razmjerno ranom - ranijem no u većine europskih naroda -
sazrijevanju kulturne potvrde hrvatskog nacionalnog identiteta u razvitku
narodnoga jezika kao književnoga. Istodobna uporaba latinskoga, što je u
Hrvatskoj trajala sve do 1848. tj. najduže u Europi, svjedočanstvo je
zapadnoeuropske civilizacijske pripadnosti Hrvatske, kojemu su trajan zalog
bili hrvatski latinisti što su pripadali prvim redovima europskog
humanizma.
Srednjovjekovna hrvatska književnost tipološki je zapadnjačka. Prijevodna
književnost i liturgijske i svjetovne tekstove preuzima u zapadnim
verzijama. Humanistički pokret u latinitetu donosi tematsku promjenu i niz
istaknutih autorskih imena, od Marka Marulića (1450-1524), jednog od
najprevođenijih europskih pisaca svoga doba, do genijalnoga komediografa,
Dubrovčanina Marina Držića (1505-1567), čija je vrijednost usporediva sa
Shakespeareom i Moliereom, koji su vremenski kasniji od njega. Hrvatski
književni barok može se podičiti s nekolicinom velikih imena, među kojima
je najistaknutije ime Dubrovčanina Ivana Gundulića (1589-1638), autora
vječno aktualne Ode slobodi. Za hrvatsku kulturu nisu bez učinka bila ni
turska osvajanja, koja su je obogatila još jednom posebnom sastavnicom. U
islamiziranom dijelu hrvatskoga nacionalnog prostora razvija se 'alhamijado'
književnost, tj. književnost hrvatskoga jezika a arapskog pisma.
U XIX. stoljeću, u vrijeme Hrvatskog narodnog preporoda, nastupa
razdoblje što ga neki nazivlju razdobljem deregionalizacije kulture, kad
konačno prevladava svijest o jedinstvu hrvatske kulture. Paradoks po kojem
se taj nacionalni preporod odriče hrvatskoga imena u korist 'ilirskoga',
može se tumačiti kako dubokom uvriježenom sklonošću transcendiranju tobože
uskih međa politički provincijaliziranoga hrvatstva, tako i onodobnom
klasicističkom sklonošću da se narodnosni subjektivitet - makar inominalno
- potvrdi kao kontinuitet još antičkoga identiteta. Osim toga, bilo je to
i u skladu i sa začecima još jednog hrvatskog 'univerzalizma' koji se,
nasuprot i političkom i kulturnom imperijalizmu (germanskom i romanskom),
javlja, uz ilirsku ideju, najprije kao ideja o sveslavenstvu, potom o
austroslavenstvu i napokon o južnoslavenstvu.
Iz cijele je povijesti hrvatstva i hrvatske kulture vidljiva sklonost
jednog malog kulturnog naroda da svoj identitet i subjektivitet, politička
afirmacija kojeg mu je bila uskraćena zlosretnim povijesnim okolnostima u
kojima je bio objektom interesa velikih, afirmira uključivanjem u strujanja
tzv. 'velikih ideja'. Njegova bogata kulturna i duhovna baština i
raznolikost njezinih sastavnica omogućivali su to sudioništvo, koje je,
međutim, često bilo plaćeno cijenom anonimnosti u tom 'velikom svijetu'.
Nametnuta anonimnost (u okvirima višenacionalnih državni tvorbi, pa i
Habsburške Monarhije) a potom čak i prijetnja posvemašnjeg iščeznuća
hrvatskoga subjektiviteta - ne samo političkoga već i kulturnoga - bili su
najpogubnija posljedica osobito 'jugoslavenske epizode' u povijesti Hrvata.
Na povijesnu sudbinu Hrvatske, koja je bila uvjetovana neobično složenim
političkim i civilizacijskim čimbenicima, djelovale su često iznimno
zlehude odredbenice. Našavši se na civilizacijskoj razdjelnici Istoka i
Zapada, Sredozemlja i Srednje Europe, na prostoru na kojem su se kroza
cijelu povijest, sve do naših dana, sučeljavali interesi velikih carstava i
sila, Hrvatska je bila žrtvom sukobljavanja međunarodnih, pa i svjetskih,
silnica na svom geopolitičkom prostoru. Povijest tla na kojemu se našla
prebogata je svim oblicima očitovanja imperijalnog osvajanja kao konstante
u ljudskoj povijesti. Ako je itko, onda su to upravo Hrvati svojom
povijesnom sudbinom iskusili istinitost spoznaje o, filozofski rečeno,
neodvojivosti bivstvovanja nasilja od ljudskog bivstvovanja, odnosno
istinitost spoznaje da ljudska povijest nije samo povijest razvitka kulture
i civilizacije nego i povijest zlosilja.
No cijela ljudska povijest, pa tako i hrvatska, svjedoči ne samo o
prisutnosti zlosilja već i o neprestanoj težnji prema slobodi i pravdi.
Posljednje sveopće očitovanje ratnoga zlosilja bio je drugi svjetski rat,
koji je okončan pobjedom antifašističke koalicije. Ta je pobjeda ugradila
antifašizam u temelje moderne demokracije, kakvu danas izgrađuje i Hrvatska
kao samostalna država. I kao što u opću tradiciju antifašizma kao
povijesni događaj pripada i kongres P. E. N - a u Dubrovniku 1933., kada
su iz te svjetske udruge pisaca, zbog njezina demokratskog opredjeljenja i
utemeljenja, isključeni nacistički pisci, tako u hrvatsku povijesnu i
političku tradiciju pripada i autohtoni hrvatski antifašistički pokret iz
vremena drugog svjetskog rata. A taj hrvatski antifašistički pokret bio
je, kao i toliko toga hrvatskoga, sustavno i perfidno prešućivan kao
hrvatski a veličan kao 'jugoslavenski'. Štoviše, pridjevak 'hrvatski'
-koji se kad je riječ o antifašizmu sustavno prešućivao, usprkos golemom
broju hrvatskih partizanskih boraca (razmjerno najvećem iz redova svih
južnoslavenskih naroda) - propagandno je bivao rezerviran isključivo za
ustaški režim Nezavisne Države Hrvatske, proglašene u okviru Hitlerova
Novog europskog poretka. Na toj činjenici da je NDH bila vezana za
fašističko-nacističku osovinu Rim-Berlin, protivnici samostalnosti Hrvatske
gradili su monstruoznu konstrukciju da se hrvatski narod, kao cjelina,
prikaže kao tradicionalno fašistički, pa čak i genetski genocidan.
Cjelokupna hrvatska povijesna tradicija duhovnog, kulturnog i političkog
humanizma bila je sustavno prešućivana ili lišavana svoga hrvatskog imena,
dok su zločini jednoga od naroda neprihvaćenog režima bili - čak i uz pomoć
sustavnih mitotvornih pretjerivanja - uzdignuti na razinu čistog uzora
hrvatske povijesti. U tom sklopu namjerno su i sustavno prešućivana ili
minorizirana nepobitna svjedočanstva hrvatske slobodarske i demokratske
antifašističke opredjeljenosti. Za svijet su ostali gotovo nepoznati takvi
primjeri kao što su: prosvjedni čin svekolike zagrebačke srednjoškolske
mladeži koja je simboličkim solidariziranjem sa Židovima (svibnja 1941.)
očitovala antifašističko raspoloženje glavnoga grada Hrvatske; ili u zid
ugrebane poruke slobodi pisaca (Cesarca, Keršovanija, Adžije) što su
pogubljeni zajedno s četrdesetčetvoricom hrvatskih antifašista (srpnja
1941.); ili mučenička smrt pjesnika Ivana Gorana Kovačića, koji je kao
hrvatski partizan pao od četničke ruke; pa i to da je na čelu
antifašističkog parlamenta Hrvatske bio pjesnik Vladimir Nazor, a na čelu
jugoslavenskog pokreta protiv hitlerovskog nacizma ljudi (J. B. Tito i
drugi) proizašli iz hrvatskoga civilizacijskog i političkog ozračja. Sva
ta svjedočanstva o duboko ukorijenjenom antifašizmu u hrvatskom narodu,
kakvih je malo gdje bilo u to vrijeme europskog trijumfa fašizma i nacizma,
ostala su nedostatno poznata i nevalorizirana.
Izmanipulirana lažna slika o tobožnjoj svezi hrvatstva s fašizmom pritišće
kao pogubna hipoteka i današnju Hrvatsku i Hrvate, i još uvijek je jedna od
glavnih smetnji u borbi Hrvatske za vlastito mjesto u suvremenom
demokratskom svijetu. A ta je borba, zapravo, borba za pobjedu povijesne
istine nad povijesnom laži.
Održavanje negativne slike o Hrvatskoj i hrvatstvu jamačno treba tražiti u
posve pragmatički motiviranoj srpsko-jugoslavenskoj propagandi, iza koje su
se krile pobude velikosrpskih pretenzija. No, treba također reći da je ta
i takva propaganda u svijetu nailazila na plodno tlo zbog neprestanog
održavanja i djelovanja u biti utopističkih nadnacionalnih ideja, što su
novu snagu dobile iz promijenjenih uvjeta ljudskoga života u nuklearnoj
epohi svjetske povijesti, u kojoj tobože sve podjele prijete samome
opstanku ljudskoga roda. To su ideje što u zamisao jednoga svjetskog
poretka, koji bi trebao biti jedinstvena cjelina usmjerena na opću dobrobit
za svekoliko čovječanstvo, unose ideologiju nijekanja svih, osobito
etničkih i državno-nacionalnih posebnosti. Te ideje slijede jednostrano
nepobitnu pojavu sve snažnijeg povezivanja svijeta u jedinstvenu
tehnološko-civilizacijsku cjelinu, utemeljenu na velebnoj
znanstveno-tehničkoj revoluciji, na sve svrsishodnijoj međunarodnoj podjeli
rada i na sve bržem i sve obuhvatnijem širenju i općedemokratskih načela.
Ispravno videći u tomu mogućnost, pa i potrebu, da svi ti čimbenici
postanu osnovom združene univerzalne svjetske zajednice, nositelji tih
ideja vrlo često ne uočavaju istodobnu, također nepobitnu pojavu nacionalne
individualizacije suvremenog svijeta. I mnogi duhovni stvaraoci ostaju
slijepi za istinu da univerzalni čimbenici ne služe uvijek samo idealima
pravde i jednakosti, te da su pojave nacionalnih subjekata na povijesnoj
sceni ponaječšće pridonosile obaranju tiranija i oživotvorenju ljudskih i
narodnih sloboda. Sva povijesna iskustva upućuju na to da idealni svijet
može biti pravedan i demokratski samo ako uvažava prava i vrednote
nacionalnih individualiteta onako kako bi trebao uvažavati prava i vrednote
čovjeka-pojedinca kao osobe. Jamačno, treba se složiti s mišljenjem da će
mir u svijetu biti stabilniji i razvitak čovječanstva to brži što se
uspješnije bude rješavao problem udruživanja manjih dijelova svijeta u
veće, pa i u svjetsku zajednicu naroda. No, nužno je također polaziti od
spoznaje da trajno udruživanje naroda može biti djelotvorno zasnovano
jedino na poštivanju njihove nacionalne suverenosti i pune ravnopravnosti.
Upravo ta spoznaja temeljni je poučak što nedvosmisleno proizlazi iz
cjelokupnoga povijesnog iskustva hrvatskog naroda, koji je višekratno bio
žrtvom imperijalno-hegemonističkih prohtjeva velesila ili nacionalističkog
ekspanzionizma. A sveukupno povijesno iskustvo svjedoči o tome da su se
svakovrsni osvajački ciljevi, gotovo uvijek zaogrtali u obličje
'nadnacionalnih integracija', ili prikrivali velikim idejama pronošenja
sloboda, kozmopolitizma ili klasnog internacionalizma.
Stoga se kao povijesna nužnost nameće razlikovanje pojavnosti onoga
nacionalizma kojim narodi teže samoodređenju, odnosno ostvarenju svoje
nacionalne i državne suverenosti kao neotuđivoga 'prirodnog prava' naroda,
od svih ekspanzionističkih ili šovinističko-hegemonističkih tendencija.
Uostalom, proteklih nekoliko godina od pada Berlinskog zida i sloma
komunizma, potvrdilo je da se nova Europa kao 'zajednički dom europskih
naroda' ne može zasnovati na osnovama poretka koji je bio određen
arbitrarnošću raznih sporazuma i dogovora svjetskih sila, već da takva nova
integrirana Europa pretpostavlja integriranje svih njezinih naroda kao
slobodnih međunarodnih subjekata. Upravo tendencije nacionalne
individualizacije - konsenzualno prihvaćene kao legitimne u slučajevima
oslobađanja kolonijalnih naroda - treba prihvatiti kao način stvaranja
slobodne zajednice naroda. I to što je tim putem došlo i do sloma
komunizma i do raspada nadnacionalnih zajednica, kakve su u Europi bile
Sovjetski Savez, Češko-Slovačka Republika i Jugoslavija, očituje se kao
povijesna nužnost ostvarenja prava naroda na samoodređenje. Jamačno, ne
može biti svrhovitog integracijskog kretanja u Europi, i uopće u svijetu,
bez istodobnog oslobođenja od svih starih i novih oblika hegemonije i
tutorstva. Samo pod tim uvjetom objektivna potreba civilizacijske
integracije neće se prometnuti u još jednu lažnu univerzalnu ili
sverješavajuću ideologiju kao mit za kojim će se kriti ovi ili oni novi
ekspanzionizmi i hegemonizmi. Gospodari takvih velikih ideja kao što su
sloboda, demokracija, slobodni svijet, ne mogu biti samo neki, a najmanje
samo 'veliki'. Te ideje, kao univerzalne, svoj puni smisao mogu zadobiti
samo ako se ozbilje posvuda i za sve. U protivnome, kako već znademo iz
povijesnoga iskustva, one će se neizbježno prometnuti u oprečnu zbilju.
Poslije izvanrednih humanističkih ideja velike francuske revolucije o
slobodi, jednakosti i bratstvu došao je Napoleonov imperijalizam i sav
kasniji kolonijalni i imperijalistički razvitak; velike socijalističke
ideje o internacionalnoj solidarnosti postale su zastava staljinizma i
sovjetskog hegemonizma... I brojna druga povijesna iskustva svjedoče o
tomu da je svaka ekspanzionistička sila uvijek nastojala svoj imperijalizam
prikriti velikim i plemenitim načelima.
Sva dosadašnja povijest uči nas da se u njoj neprestano i opetovano
ponavljala igra za uspostavljanje prevlasti i ravnoteže između država i
velikih sila, i da je to bila pozadina u svakom uspostavljanju novog
međunarodnog poretka, nakon sloma staroga. Danas je više no ikad očito da
je došlo vrijeme stvaranja novog svjetskog poretka, u kojem ne može biti
nacija i država koje bi bile dostatne same sebi. Danas nijedan narod, čak
ni najveći, ne može živjeti u izolaciji, niti razvijati sve svoje tvarne i
duhovne snage samo unutar svojih okvira. Danas je malim i najvećim
narodima potreban integrirani svijet. Ali isto tako - radi mira i sklada -
potrebna nam je i spoznaja da taj integrirani svijet mora biti zajednica u
kojoj će, svojim neokrnjenim subjektivitetom, sudjelovati svi, pa i
najmanji narodi. Stoga se predodžba o poželjnoj strukturi budućega
svijeta, ili ako hoćete 'novoga svjetskog poretka', mora temeljiti i
graditi kako na miroljubivu razvitku i demokratskim političkim ciljevima te
svijesti o cjelovitosti svijeta, tako i na afirmaciji svakog nacionalnog
identiteta, subjektivitet kojega je gradbena čestica sveopće integracije.
Imajući na umu takve povijesne spoznaje, mi u izgradnji demokratske
hrvatske države želimo dati svrhovit doprinos oživotvorenju spomenutih
protuslovnih ali i nužno međusobno sukladnih povijesnih kretanja. Do sada
postignutim rezultatima u preobrazbi jednostranačnog socijalističkog
sustava u slobodno pluralističko društvo, Hrvatska je već zauzela istaknuto
mjesto u procesu demokratizacije bivših socijalističkih zemalja. A put
usklađivanja državnog i društvenog uređenja postkomunističkih zemalja, s
temeljnim vrednotama demokracije slobodnoga svijeta nije nimalo lak ni
jednostavan. Uključivanje tih država u Europu, kao demokratskih država,
dio je povijesnoga procesa izgradnje novog demokratskog svjetskog poretka
na razvalinama i prevladavanju svih totalitarističkih zasada i natruha ne
samo u političkom nego i u duhovnom životu ljudi. Za stabilnost novog
demokratskog poretka od bitne je važnosti poštivanje ljudskih i građanskih
prava na osnovama usklađivanja zahtjeva opće-svjetskog procesa
civilizacijske integracije i nacionalne individualizacije.
Temeljne hrvatske interese, u sklopu tih dvaju povijesnih protuječnih
kretanja, nastojali smo ostvariti na miroljubiv i demokratski način. Stoga
smo najprije mogućnost njihova ozbiljenja tražili u rješenju jugoslavenske
krize prijedlogom o konfederalnom savezu bivših jugoslavenskih republika.
U pogledima na krizu na tlu bivše Jugoslavije valja imati na umu činjenicu
da se narodi koji su činili tu zajednicu međusobno razlikuju ne samo kao
nacionalne individualnosti već i pripadnošću različitim civilizacijama, što
je zahtjev za oživotvorenjem prava na samoodređenje poticalo do krajnjih
granica. Pošto je taj hrvatski i slovenski prijedlog bio odbačen, usprkos
njegovoj sukladnosti s povijesnim kretanjima i interesima svih bivših
jugoslavenskih republika, osim s interesima velikosrpske ekspanzije,
Hrvatska se na svom povijesno nezaobilaznom putu u državnu samostalnost, u
demokraciju i u Europu suočila s jugo-komunističkom i srpskom agresijom.
Rat koji nam je nametnut nedvojbeno je otežao taj put, ali nas nije
skrenuo s njega. Hrvatska je duboko svjesna da je neodložna pretpostavka
ostvarenja njezina cilja da bude ravnopravnom demokratskom europskom
državom dovršenje procesa privatizacije tzv. 'društvenog vlasništva',
uspostavljanje tržišne privrede, razvitak parlamentarne demokracije i
jamčenje svih ljudskih i građanskih prava svim građanima, te nacionalnim
manjinama ili etničkim zajednicama. Naša je želja da uzmognemo sve to
ostvariti u miru, te stoga i načelno i praktično uporno vodimo politiku
mirnog razrješenja krize na tlu bivše Jugoslavije. Takvu svoju politiku
dosljedno usklađujemo s međunarodnim okolnostima i s najvišim demokratskim
načelima suvremena svijeta. Uvjereni smo da se kriza na tlu bivše
Jugoslavije može valjano okončati samo na taj način, to jest uvažavanjem
demokratskih prava svih naroda međusobnim priznanjem prava na državni
suverenitet i prava svih nacionalnih manjina što žive na tom prostoru.
Takva naša politika nije tek pragmatičko opredjeljenje u datim
okolnostima. Ona je dosljedan posljedak spoznaje iz cjelokupnog povjesnog
iskustva, ali i naravan ishod sveukupne hrvatske političke, kulturne i
duhovne tradicije, što se punih četrnaest stoljeća oblikovala na tlu na
kojem su se ukrštale i preklapale brojne i različite civilizacijske,
kulturne i povijesne odrednice. Na temelju vlastitih povijesnih iskustava
Hrvati su mogli spoznati pravu vrijednsot raznih univerzalističkih ideja, u
strujanja kojih su se uključivali djelovanjem mnogih svojih povijesnih
velikana, ali su isto tako mogli spoznati i njihovu utopijsku dimenziju
bivajući žrtvom raznih velikih nadnacionalnih ideja i tuđih imperijalizama.
Takva povjesna tradicija i spoznaja što se iz nje razvila, neizbježno su
urodili onim na čemu se temelje i današnja hrvatska politika i, usudio bih
se reći, hrvatska duhovna kretanja - urodili su smislom i težnjom za
postizanjem sklada između univerzalnog i posebnog. Taj se smisao zrcali i
u ishodu povijesne sudbine Hrvata i biva prepoznatljiv kao 'genius loci'
hrvatske sudbine."
(Hina) mn
241859 MET apr 93
Sirijske snage vode smrtonosne sukobe s Asadovim lojalistima
Meksiko dobio odgodu uvođenja carina SAD-a nakon "odličnog" razgovora s Trumpom
Cibona dovela Petra Aranitovića
Samit EU-a: Upitno hoće li Mađarska podržati zaključke o Ukrajini
Nastavljen niz ozljeda u Atalanti, Austrijanac Posch izvan terena
SDP: Pregovori o miru moraju uključivati Ukrajinu, sankcije protiv Rusije nastaviti
SP skijaški skokovi: Slovenci obranili momčadski naslov
Ing-Grad putem IPO-a prodao 1,32 milijuna dionica
Ministarstvo financija realiziralo dvije obveznice ukupno vrijedne tri milijarde eura
Kći francuskog silovatelja Dominiquea Pelicota vjeruje da ju je otac zlostavljao