NASTAVAK - 2
14. Treće, preuzimanje odgovornosti UNPROFOR-a u Sektorima i primjena
Plana teško da će uspjeti ako pitanje "ružičastih zona" ne bude riješeno.
Prvi je cilj UNPROFOR da ostvari demilitarizaciju i raspuštanje paravojnih
i neredovnih snaga; pokušati to izvesti u situaciji u kojoj se provodi opća
mobilizacija, ozbiljno bi narušilo vjerodostojnost UNPROFOR-a. Kao
operacija održavanja mira UNPROFOR ovisi o suradnji vlasti u sektorima
Sjever i Jug. Nije vjerojatno da bi se ta suradnja mogla ostvariti, budu
li "ružičaste zone" u previranju.
15. U tim okolnostima potrebno je formulirati niz mjera što bi ih, pod
nadzorom UNPROFOR-a, trebalo poduzeti kako bi se osigurala razumna šansa za
izbjegavanje daljnjih sukoba i stabiliziranje situacije. Očekujući
odobrenje Vijeća za te mjere, UNPROFOR je odgodio preuzimanje odgovornosti
u sektorima Sjever i Jug.
16. Na osnovi preporuka zapovjednika Snaga, predlažem sljedeći tijek
akcije:
a) Pod predsjedanjem UNPROFOR-a bit će ustanovljena Zajednička komisija u
kojoj će, uz sudjelovanje Promatračke misije EZ, biti predstavnici vlade
Republike Hrvatske i lokalnih vlasti u regiji. Ona će nadgledati i pratiti
proces obnavljanja vlasti Hrvatske vlade u "ružičastim zonama";
b) UNPROFOR će preuzeti punu odgovornost u sektorima Sjever i Jug što je
prije moguće i istodobno će preuzeti promatračku funkciju u "ružičastim
zonama". Provest će se trenutno povlačenje Hrvatske vojske, snaga
Teritorijalne obrane i svih neregularnih jedinica iz "ružičastih zona",
uključujući područje upada izvedenog 21. lipnja. Ti elementi neće ponovno
ulaziti u "ružičaste zone", a njihovo će povlačenje potvrditi vojni
promatrači UN (s izuzetkom onih što su raspušteni i demobilizirani unutar
tih područja). U skladu s Planom svi preostali elementi JNA također će se
povući u SR Jugoslaviju. (U vezi s tim strane moraju jamčiti siguran
zračni put za povlačenje s aerodroma u Udbini u sektoru Jug, budući da su
kopneni putovi za to povlačenje sada neupotrebljivi. Iz istog razloga, sva
teška oprema koju bi trebala povući JNA, stavit će se pod nadzor
UNPROFOR-a, dok se njezino povlačenje ne bude moglo provesti);
c) U tim uvjetima, Hrvatska će se vojska odmaknuti sa sadašnje linije
konfrontacije na način i na daljinu što će ih utvrditi Zajednička komisija.
Prikladan broj vojnih promatrača UN bit će raspoređen uz liniju
konfrontacije i unutar "ružičastih zona", a iz sektora Sjever i Jug
obavljat će se patroliranja;
d) Civilna policija UN (UNCIVPOL) bit će raspoređena posvuda u "ružičastim
zonama" kako bi pratila način na koji postojeće policijske snage održavaju
zakonitost i red, osobito pazeći na dobrostanje bilo koje manjine u
područjima. U vrijeme što ga UNPROFOR ocijeni prikladnim, ali što je prije
moguće, UNCIVPOL će nadgledati obnavljanje ovlasti Hrvatske policije i
ponovno uspostavljanje proporcionalnih odnosa u lokalnoj policiji koji će
odgovarati demografskoj strukturi područja prije sukoba.
e) Osoblje ECMM bit će raspoređeno s obje strane linije konfrontacije, ali
izvan UNPA, na osnovi dogovora o podjeli poslova s UNPROFOR što će biti
postignut u Zajedničkoj komisiji;
f) Prije ponovnog uspostavljanja hrvatske vlasti u "ružičastim zonama",
Hrvatska će vlada proglasiti opću amnestiju glede događaja povezanih sa
sukobom, pomažući tako stvaranju klime sigurnosti u kojoj bi se raseljene
osobe mogle vratiti u svoje domove.
17. Primjena navedenih mjera odvijat će se pod vlašću i nadzorom
UNPROFOR-a. Njihova je svrha da osiguraju, pod međunarodnom kontrolom,
postupno ponovno uspostavljenje vlasti Hrvatske vlade u području što ga
sada kontroliraju srpske snage i u kojem Srbi čine znatan dio pučanstva, i
to na takav način da se na najmanju moguću mjeru svede opasnost daljnjih
neprijateljstava i svake daljnje destabiliziacije susjednih regija.
Primjena tih mjera tražit će jačanje UNPROFOR-a s još 60 vojnih promatrača
i 120 pripadnika civilne policije.
18. Zapovjednik Snaga raspravio je te mjere sa stranama. Svaka je, u
ovom ili onom trenutku, prihvatila neke od elemenata navedenih u paragrafu
16, ali nijedna ih nije prihvatila sve u isto vrijeme. Svjestan sam toga
da se aspekti tih mjera neće svidjeti bilo jednoj, bilo drugoj strani.
Posebno sam svjestan toga da vlada RH čvrsto zastupa gledište kako je
obnavljanje njene vlasti u "ružičastim zonama" nešto što se zbiva na
njezinom vlastitom suverenom području, pa stoga nije predmet pregovora s
drugim stranama. Ipak, smatrao sam se obveznim upozoriti da bi
unilateralna akcija hrvatskih vlasti u tim područjima, kao što je bila ona
do koje je došlo ovog tjedna, vjerojatno imala ozbiljan destabilizirajući
učinak na UNPA i da bi ugrozila provedivost UNPROFOR-a, operacije u koju je
međunarodna zajednica uložila znatne napore i sredstva. Propast Plana što
ga je odobrilo Vijeće sigurnosti u sektorima Sjever i Jug imalo bi ozbiljne
posljedice, ne samo u drugim UNPA, već i širom regije.
19. Zbog toga predlažem da Vijeće sigurnosti podrži tijek akcije
predložen u paragrafu 16, te da pozove sve strane na punu suradnju s
UNPROFOR u njezinoj provedbi. Da bi mir dobio stvarnu šansu u tom
području, uzajamno povjerenje mora biti ponovno uspostavljeno, a to se u
sadašnjim prilikama ne može desiti bez iskrene spremnosti za kompromis na
obim stranama, koja bi i dalje imala podršku međunarodne zajednice.
(Hina) tj
272213 MET jun 92
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao
Najava događaja - svijet - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - kultura - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - fotografije - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - sport - za petak, 17. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 17. siječnja
Split: Uhićeni student predan pritvorskom nadzorniku
Anušić: Dostigli smo dva posto BDP-a izdvajanja za obranu
Engleska: Manchester United - Southampton 3-1