16. Od lipnja 1991. oko 1,5 milijuna ljudi bilo je prisiljeno napustiti
svoje domove u bivšoj SFRJ, a taj se broj i dalje povećava. Visoki komesar
UN za izbjeglice procijenjuje broj raseljenih u BiH na 750.000, od čega su
mnogi prešli u susjedne republike koje već pružaju utočište za više od
500.000 osoba raseljenih uslijed rata u Hrvatskoj. Nijedna od republika
bivše SFRJ nije ostala pošteđena od te ljudske krize. Broj žrtava sukoba
nastavlja rasti, dok se sposobnost zajednica što se brinu za njih stalno
smanjuje.
17. Kao što sam jasno naznačio u mojem izvještaju S/24000, raspodjela
humanitarne pomoći pučanstvu u BiH koje sve više trpi od nestašica ozbiljno
se zakompliciralo zbog nastavljanja borbi. Dana 24. svibnja Visoki
komesarijat za izbjeglice (UNHCR) bio je prisiljen prekinuti raspodjelu
humanitarne pomoći u BiH, pošto je postalo jasno da lokalne straže na
cestovnim barikadama ne poštuju sigurnosna jamstva dana tijekom pregovora s
političkim i vojnim čelnicima. Međunarodni Crveni križ je sa svoje strane
prekinuo aktivnosti u BiH poslije ubojstva jednog od svojih izaslanika 18.
svibnja 1992. Nastavljeni su pregovori sa svim stranama kako bi se došlo
do prikladnijih sigurnosnih garancija i oni su završeni potpisivanjem novog
sporazuma pod okriljem Međunarodnog Crvenog križa (ICRC) u Ženevi 6.
lipnja. Poslije toga ICRC i UNHCR najavili su namjeru da uskoro obnove
svoje aktivnosti u BiH.
18. Pitanje ponovnog otvaranja sarajevske zračne luke kako bi se
omogućila raspodjela humanitarne pomoći obrađeno je u paragrafima 27 do 31.
(f) Moguća mirovna misija
19. U operativnom paragrafu 10 rezolucije 752 (1992.) Vijeće sigurnosti
zatražilo je od glavnog tajnika da "nastavi razmatrati mogućnost
raspoređivanja misije za održavanje mira u BiH".
20. U svjetlu razvoja događaja i uzimajući u obzir da je UNPROFOR ostao
jedino međunarodno tijelo još uvijek prisutno u Sarajevu, preporučio sam
Vijeću sigurnosti u mojem posljednjem izvještaju (S/24075) proširivanje
mandata UNPROFOR-a i povećavanje njegove veličine, kako bi omogućio
otvaranje sarajevske zračne luke za humanitarne i s njima povezane svrhe.
Vijeće je odobrilo tu preporuku rezolucijom 758 (1992.). Izvještaj o
provođenju prve faze te misije sadržan je u paragrafima 27 do 31.
(g) Suradnja s UNPROFOR i ECMM
21. U operativnom paragrafu 11 rezolucije 752 (1992.) Vijeće je zatražilo
da "sve strane i drugi kojih se to tiče potpuno surađuju s UNPROFOR i
Promatračkom misijom EZ (ECMM) i da potpuno poštuju njihovu slobodu
kretanja i sigurnost njihova osoblja". Sa žaljenjem moram izvijestiti da
je odgovor na taj zahtjev bio krajnje ograničen.
22. Promatračka misija EZ povukla se iz BiH pošto je jedan od njenih
pripadnika ubijen 6. svibnja. UNPROFOR je privremeno povukao većinu
osoblja svojeg Zapovjedništva iz Sarajeva 16. i 17. svibnja, ostavljajući
tamo 106 pripadnika Zapovjedništva na čelu sa zapovjednikom vojnih
promatrača, pukovnikom Johnom Wilsonom. Njihovi su zadaci opisani u
S/24000, paragraf 10. Aktivnost pukovnika Wilsona i njegovih ljudi
ozbiljno su ometali ponovljeni slučajevi ograničavanja njihove slobode
kretanja, uključujući mnoge incidente u kojima se pucalo na vozila
UNPROFOR. Ustvari sva kretanja UNPROFOR u Sarajevu obavljaju se sada
oklopnim transporterima. Zapovjednik snaga UNPROFOR ocijenjuje kako je
sreća što nije bilo gubitaka, uzimajući u obzir da nijedna strana ne
pokazuje brigu za sigurnost osoblja UNPROFOR. U pravilu bili su prekršeni
sporazumi postignuti nakon intenzivnih pregovora sa stranama, a kojima se
trebala jamčiti sigurnost prolaza vozila UNPROFOR na određenim putovima u
određeno vrijeme. Bez iznimke takva kršenja dogovora svaka strana
pripisuje onoj drugoj, ili nepoznatim osobama.
(h) UNPROFOR u Zaštićenim područjima
23. U operativnom paragrafu 12 rezolucije 752 (1992.) Vijeće sigurnosti
je zatražilo od glavnog tajnika da "osigura preuzimanje odgovornosti
UNPROFOR u svim Zaštićenim područjima (UNPA) što je prije moguće", pošto je
UNPROFOR preuzeo odgovornost u sektoru Istok 15. svibnja.
24. Iako je na tom polju postignu određen napredak, poteškoće i dalje
postoje. U sektoru Istok jedinice Teritorijalne obrane odbijaju povući
teško naoružanje, uključujući tenkove i minobacače, iz UNPA; nastavljaju se
napori da se uklone te prepreke, kao i da se priđe procesu demilitarizacije
u tom sektoru. U sektoru Zapad došlo je do određenog kašnjenja u
preuzimanju odgovornosti UNPROFOR zbog teškoća povezanih s preciznim
određivanjem granica i potrebom promjene odgovornosti jedinica, zbog toga
da bi jedan bataljun mogao biti oslobođen za moguće angažiranje u
sarajevskoj zračnoj luci. U sektorima Sjever i Jug i dalje postoje
problemi vezani uz tzv. "ružičaste zone". Riječ je o područjima
naseljenim pretežno srpskim pučanstvom a smiještenim između predloženih
granica UNPA i sadašnje linije sukoba, čiji stanovnici ne žele
prihvatiti obnavljanje hrvatske vlasti, te žele biti uključeni u UNPA.
Zapovjednik snaga izvješćuje da se nastavljaju napori glede tih pitanja i
da se on nada kako će UNPROFOR preuzeti svoje pune odgovornosti u svim UNPA
do kraja lipnja.
25. Poteškoće na koje nailazi UNPROFOR u sektorima Sjever i Jug povećane
su nedavno zbog događaja u BiH. Njihova se situacija ubrzano pogoršava
zbog blokiranja i prekidanja utvrđenih linija opskrbe iz Srbije preko
sjevernih dijelova BiH, što je rezultat borbi u toj republici. Raširene su
pojave nestašice energije, hrane i lijekova. Dodatno borbe u BiH dovode do
napetosti u UNPA, a ponekad i prelaze u njih. Povrh svega izbjeglice koje
nastoje pobjeći od borbi, dodatno iscrpljuju i onako oskudne zalihe u tim
sektorima.
(i) Razoružavanje paravojnih snaga
26. U operativnom paragrafu 13 rezolucije 752 (1992.) Vijeće je zatražilo
puno poštivanje mirovnog plana UN "a osobito razoružavanje svih paravojnih
snaga... u UNPA". Napredak u tom području je spor. Čini se da su mnogi
pripadnici paravojnih snaga uključeni u lokalnu teritorijalnu obranu, a u
nekim slučajevima u lokalnu policiju, u UNPA. Cijeli je problem
razoružavanja i demobiliziranja paravojnih snaga i teritorijalnih snaga
usložen odlukom JNA da preda mnogo svojeg oružja, uključujući teško
naoružanje, tim snagama prije svog povlačenja iz UNPA. Razgovori o tim
pitanjima nastavljaju se u sektoru Istok, gdje je UNPROFOR preuzeo
odgovornost; mali je napredak zasada postignut u drugim sektorima.
III. PONOVNO OTVARANJE SARAJEVSKE ZRAČNE LUKE
27. Poslije prihvaćanja rezolucije 758, 6. lipnja 1992., zapovjednik
UNRPFOR general Nambiar odlučio je 10. lipnja poslati svojeg načelnika
štaba brigadnog generala Louisa MacKenziea u Sarajevo kao budućeg
zapovjednika novog sarajevskog sektora UNPROFOR. Generala MacKenziea
pratila je prethodnica u kojoj su bili neki vojni promatrači UN i izviđački
elementi iz kanadskog pješadskog bataljuna koji je trenutno raspoređen u
sektoru Zapad a kojega zapovjednik snaga namjerava s vremenom premjestiti
privremeno u Sarajevo, ovisno o vremenu dolaska dodatnih pješadijskih
elemenata u skladu s rezolucijom Vijeća sigurnosti 758.
28. General MacKenzie krenuo je u konvoju iz Beograda rano ujutro 11.
lipnja i stigao bez incidenata do nekadašnjeng uporišta JNA u Lukavici.
No, vozila pratnje UNPROFOR koja su krenula iz Sarajeva da ga dočekaju i
dovedu do zapovjedništva UNPROFOR morala su se vratiti zbog vatre otvorene
na njih iz pješačkog naoružanja kao i zbog mina i prepreka na cesti. Dva
vozila UNPROFOR pogođena su desecima metaka, a jedan je vojnik lakše
ranjen. General MacKenzie morao je zbog toga preko noći ostati u Lukavici
i stigao je u Zapovedništvo UNPROFOR u Sarajevu tek u 16.00 sati 12.
lipnja, 34 sata nakon što je njegov konvoj krenuo na put. Njegovi pokušaji da
se slijedećeg dana vrati u Lukavicu zbog razgovora s generalom Ratkom
Mladićem, zapovjednikom snaga bosanskih Srba, osujećeni su na sličan način.
29. Generalu MacKenziju pridružila se 12. lipnja grupa za osiguranje
zračne luke, sastavljane od 50 osoba, uključujući 10 časnika koju je
stavila na raspolaganje francuska vlada. Dana 16. lipnja u Sarajevo je
premješteno još 60 vojnih promatrača izdvojenih iz već postojećih operacija
za održavanje mira. Zadatak prethodnice generala MacKenzija jest
uspostavljanje prekida vatre, otpočivanje procijenjivanja stanja zračne
luke i provjeravanje povlačenja protuavionskog i teškog naoružanja u skladu
sa sporazumom od 5. lipnja (s/24075, dodatak). U prva tri dana njihove
misije oni nisu mogli prići sarajevskom aerodromu, djelomično zbog borbi u
području kojim su trebali proći na putu do zračne luke, ali i zbog toga što
su bili izloženi vatri elemenata bosanskih Srba koji kao da nisu prihvaćali
sporazum od 5. lipnja i nisu bili spremni dozvoliti da zračna luka dođe
pod nadzor UN.
30. Ipak, 14.lipnja general MacKenzie je uspio ostvariti tri svoja hitna
cilja. Prvo, dobio je odvojena obećanja o prekidu vatre od predstavnika
predsjedništva BiH i od srpske strane; kao rezultat toga nastupio je prekid
vatre 15. lipnja u 06.00 sati po mjesnom vremenu i on se, čini se, barem u
početnoj fazi, održava. Drugo, u suradnji sa srpskom stranom i uz njihovu
pratnju poslao je izvidničku grupu od 30 ljudi na aerodrom; pojedinosti o
njihovim nalazima sadrži paragraf 31. Treće, postigao je vidan napredak
pri razgovorima o povlačenju teškog naoružanja na razdaljinu s koje se ne
može tući sarajevska zračna luka. Očekuje se da će uskoro sa vojnim
čelnicima srpske strane biti potpisan konačni sporazum o tom pitanju. Dok
takav razvoj ohrabruje, i dalje postoje teškoće glede sigurne komunikacije
između zapovjedništva UNPROFOR i zračne luke, jer najpovoljniji put prolazi
kroz područje za koje se vode teške borbe i nad kojim je nadzor tijekom
nedavnih borbi često prelazio iz ruke u ruku. Da bi taj problem bio
riješen, potrebno je uspostavljanje djelotvornog i trajnog prekida vatre.
31. Glede početnog izviđanja zračne luke 14. lipnja zapovjednik snaga
UNPROFOR izvješćuje kako se čini da su uređaji u boljem stanju, no što se
strahovalo da će biti. Čini se da zgrade nisu pretrpjele veća oštećenja, a
na prvi pogled uzletno-poletne staze i prostor za zaustavljanje zrakoplova
čini se da su u upotrebljivom stanju. Zbog nestašice struje na aerodromu
nije bilo moguće provjeriti radi li oprema u kontrolnom tornju, kao i
uređaji za navođenje. Jedan dio opreme je oštećen, a nema ni vatrogasnih
kola ni automobila-cisterni; u svakom slučaju zapovjednik snaga preoručuje
da, iz praktičnih razloga, zrakoplovi koji budu letjeli u Sarajevo ne
računaju na to da se tamo mogu opskrbiti gorivom. Uspkros tom
ohrabrujućem izvještaju, jasno je kako je potrebo još dosta učiniti da bi
zračna luka mogla ponovno proraditi.
IV. PRIMJEDBE
32. Očito je iz prethodnih paragrafa da se glede ostvarivanja napora
međunarodne zajednice da se stave pod kontrolu i razriješi strašni sukob u
BiH, može izvijestiti samo o ograničenom napretku. Vjerujem, ipak, da
međunarodna zajednica treba čvrsto ustrajati u svojoj odlučnosti da
primjeni mehanizme i postupke koje je već ustanovila za olakšavanje
ljudskih patnji, da stavi borbe pod kontrolu i da pregovorima postigne
pravedno i trajno političko riješenje sukoba. U sadašnjem trenutku
nedostaje spremnost sukobljenih strana u BiH da poštuju sporazume koje
potpisuju i da upotrijebe mehanizme koje je međunarodna zajednica dovela na
teren uz velike troškove i opasnost po živote međunarodnog osoblja. Dok
razvoj događaja 14. i 15. lipnja ohrabruje u tom pogledu, ja sam potpuno
svjestan toga koliko su često u prošlosti slična nadanja bila iznevjerena.
33. Slika u Hrvatskoj manje je tmurna kako je UNPROFOR sve bliži
preuzimanju pune odgovornosti u sva 4 sektora u UNPA, iako i tamo dnevno
dolazi do kršenja prekida vatre i ljudskih prava, kao i do slučajeva
uskraćivanja suradnje s UNPROFOR. No, procijenjujući izglede u BiH, važno
je sjetiti se da je postojalo vrijeme kada se i stanje u Hrvatskoj činilo
beznadnim. Ipak, ustrajnost međunarodne zajednice u stvaranju i održavanju
mira dovela je konačno do stanja koje je, iako daleko od idealnog,
omogućilo raspoređivanje velikih snaga UN za održavanje mira.
34. Sa svoje će strane UN nastaviti činiti sve što mogu kako bi proveli
prvotni mandat UNPROFOR u Hrvatskoj, kao i novi što mu je povjeren u BiH.
Tim naporima UN žele se stvoriti uvjeti u kojima će biti moguća
djelotovorna međunarodna akcija usmjerena na olakšavanje patnji civilnog
pučanstva i u sklopu koje mogu biti nastavljeni pregovori o političkom
rješenju pod okriljem EZ. Samo politički pregovori nude jedinu stvarnu
nadu za ponovno uspostavljanje mira u onome što su nekada bile
konstitutivne republike SFR Jugoslavije. Zbog toga ja se pridružujem lordu
Carringtonu, pozivajući sve kojih se to tiče da se vrate pregovaračkom stolu
pod njegovim predsjedanjem i predsjedanjem ambasadora Cutileroa. Možda će
Vijeće sigurnosti poželjeti potvrditi svoju jednodušnu podršku njihovim
naporima.
35. Također pozivam međunarodnu zajednicu da se velikodušno odazove
apelima Visokog komesara UN za izbjeglice koji je zatražio humanitarnu
pomoć i da se ne ogluši na problem svih izbjeglica i raseljenih osoba iz
nekadašnje Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije, bez obzira
gdje oni bili i kojoj zajednici pripadali.
(Hina) fp
161733 MET jun 92
NBA: Zubac upisao 10 koševa i 8 skokova
SVJETSKA TRŽIŠTA: Pad tehnološkog sektora pritisnuo Wall Street
Potpredsjednik Kine Han Zheng dolazi na Trumpovu inauguraciju
Pad aviona u Južnoj Koreji: Perje i krv pronađeni u oba motora zrakoplova - izvor
Netanyahuov ured potvrdio "sporazum o oslobađanju talaca"
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Rastući broj američkih dužnosnika traži odgodu zabrane TikToka
Katalonski zagovornici neovisnosti obnovili suradnju
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao