Nadnaslov:Slobodan promet osoba na europskim "granicama" još ne vrijedi
Naslov: Kako se putuje u EZ?
Podnaslov:Bilateralni sporazumi još uvijek imaju prednost pred onim EZ-a,
dok Europska komisija prijeti sudom članicama koje krše načelo
slobodnog prometa
Piše: Jean-Louis DOUBLET, AFP
LUXEMBOURG - Slobodan promet osoba predviđen uspostavom jedinstvenog
tržišta, koji je stupio na snagu siječnja 1993. godine, još nije postao
činjenicom, sudeći po nepopustljivosti policijskih kontrola na aerodromima
i vlakovima koji prometuju između europskih država, među kojima je i "Trans
Europ Express" (TEE) koji povezuje Pariz i "prijestolnicu Europe"
Bruxelles.
Putnici TEE to svakodnevno isprobavaju na svojoj koži. Ako jedan od njih,
državljanin zemlje članice Zajednice, odbije pokazati svoju putovnicu
službeniku policije kada to od njega zatraži, policajac se poziva na
Francusko-belgijsku konvenciju iz 1964. godine koja precizira da se,
ukoliko nije bilo zaustavljanja na granici, "kontrole mogu obaviti bilo
gdje u vlakovima između Pariza i Bruxellesa".
On također ponosno navodi da je prvih dana siječnja presreo spektakularan
broj putnika koji su prenosili drogu naivno vjerujući u "otvaranje
granica".
Bilateralni sporazumi izgleda još uvijek imaju prednost pred ugovorom koji
je ustanovila EZ koji u svom članu 8.a predviđa da unutrašnje tržište
postavljeno 1. siječnja "obuhvaća prostor bez unutrašnjih granica u kojem
je osiguran slobodan promet roba, osoba, usluga i kapitala".
Ako se carinske kontrole (prtljage i roba) više ne odvijaju na granicama
od 1. siječnja, jedini napredak u tome primjećuje se na cestovnim
granicama, gdje su policijske kontrole rijetke. Na aerodromima, putnici
moraju proći kontrolu dok ne budu postavljeni odvojeni ulazi za putnike
koji stižu s letova među zemljama zajednice i ostalih.
Međunaslov: Europski komesar prijeti sudskom procedurom
Europska komisija je u prvo vrijeme dala na znanje da želi se sloboda
prometa primjenjuje na unutrašnje tržište od 1. siječnja 1993. godine te
da neće oklijevati navesti države članice pred Europskim sudom pravde ako
to ne bude slučaj.
No ona nije tako postupila i dopustila je početkom godine "predah"
državama članicama. Ali ton Europskog komesara, zaduženog za unutrašnje
tržište, Raniera Vannija d'Archirafija, sada je oštriji. Nedavno je
zaprijetio da će primijeniti legalnu i sudsku proceduru ako se prije kraja
godine ne ustanovi nikakav napredak na aerodromima, a na kopnenim granicama
do kraja ljeta.
Krajem ljeta bi također trebalo primijeniti Konvenciju iz Schengena,
potpisanu 1985. godine između devet od dvanaest zemalja članica EZ, koja
predviđa postupno ukidanje kontrola na njihovim zajedničkim granicama
zahvaljujući poboljšanju sudske i policijske suradnje.
Ostale tri države koje nisu potpisnici (Ujedinjeno Kraljevstvo, Irsku i
Dansku) i izgleda da se, glede kontrola na granicama, usmjeravaju prema
uopćavanju sustava "blue wave" (plavi val) koji se sastoji u mahanju
putovnicom tijekom prijelaza, kako bi se razlikovali državaljani zajednice
od ostalih.
Ali i za devet potpisnica Konvencije ukidanje kontrola ne znači i slobodan
prijelaz preko granica po primjeru onoga što se sprovodi među zemljama
Beneluxa.
"Sukladno tekstu Konvencije iz Schengena, državljani zajednice mogu u
principu prijeći te granice jednostavnim predočenjem valjane putovnice ili
osobne karte. Postojeća situacija će dakle, ni manje ni više nego, biti
zadržana", podsjetio je Archirafi.
(Hina) br
122254 MET apr 93
Premier liga: Crystal Palace s 2-0 slavio na Old Traffordu
EU izrazio žaljenje zbog američkog povećanja carina, uzvratit će bude li meta
HNL: Osijek na Opus Areni pobijedio Dinamo 2-1
Najava događaja - kultura - za ponedjeljak, 3. veljače
Najava događaja - Hrvatska - za ponedjeljak, 3. veljače
Otvorena 1053. Festa sv. Vlaha
SP rukomet - Francuzima bronca
Eredivisie: Ajax u 94. do pobjede 2-1 protiv Feyenoorda
SP u dvoranskom hokeju od 3. do 9. veljače u Poreču
Dodik ponovo strašio ljude ustašama, prijetio NGO-ima i podržao Vučića