Sa seminara je poručeno da se toj najranjivijoj skupini društva treba omogućiti obrazovanje kako bi se, nakon izdržavanja kazne, mogli uključiti u društvo i na tržište rada.
"Obrazovanje je važan segment u izdržavanju kazne", rekao je otvarajući seminar ravnatelj ASOO-a Ivan Šutalo, navodeći kako je zadaća agencije promicati i organizirati cjeloživotno obrazovanje za čitavu populaciju. Cjeloživotno učenje odnosi se na svaku aktivnost učenja od rane mladosti do starosti i u svim oblicima u kojima se ostvaruje - formalno, neformalno i informalno.
O važnosti obrazovanja maloljetnika koji su počinili kaznena djela pa im je izrečena odgojna mjera ili maloljetnički zatvor govorili su Neven Ricijaš i Anja Mirosavljević s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu. Istraživanja pokazuju da ti mladi ljudi uglavnom imaju negativan odnos prema obrazovanju, ne prihvaćaju autoritete, nemaju radne navike, ali imaju stavove i uvjerenja kako im škola neće pomoći.
Potrebno je raditi na otvaranju novih obrazovnih modela za mlade kojima je izrečena odgojna mjera ili su u zatvorima, treba ih motivirati za učenje, jer rezultati istraživanja provedenim među onima koji su služili zatvorsku kaznu, pokazuju da se žele školovati i zaposliti. Ukratko imaju pozitivnu sliku o važnosti školovanja i rada koji im mogu omogućiti neovisnost, istaknula je Mirosavljević.
Hrvatska je u zakonodavstvo i sustav ugradila međunarodne standarde da se zatvorenike potiče na obrazovanje, istaknula je pročelnica odsjeka za kriminologiju, Edukacijsko-rehabilitacijskoga centra Irma Kovčo Vukadin.
Obrazovni program u zatvorima sadrži opismenjavanje, osnovnu školu, osposobljavanje, strukovno obrazovanje, više i visoke škole. Za sve to potreban je i novac, a statistike pokazuju da je u SAD-u prosječni godišnji trošak po učeniku 9,6 tisuća dolara. Obrazovanje ima veliku ulogu u resocijalizaciji zatvorenika, istaknula je Kovčo Vukadin ističući primjer zatvorenika iz Splita koji je nedavno završio Pravni fakultet i napisao knjigu - poruku "Iznutra".
Mnogi zatvorenici prvi put u zatvoru dobiju mogućnost kontinuiranoga školovanja, rekao je viši stručni savjetnik u Službi tretmana Uprave za zatvorski sustav Zvonimir Penić. Sustav treba što više otvoriti i gdje je kod moguće pokušati obrazovanje organizirati izvan zatvora. Najčešći oblik obrazovanja u hrvatskim zatvorima je osposobljavanje, taj zatvorenici najviše vole, naglasio je Penić, dodajući da se stjecanje takvog obrazovanja upisuje u radnu knjižicu i ne smije biti vidljivo gdje je stečeno. Kao vrlo prihvatljiv oblik obrazovanja Penić je naveo i razne tečajeve zbog kojih je u sustavu obrazovanja u 2011. bila gotovo polovica više zatvorenika nego godinu ranije.