FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

AZTN odbacio inicijativu malih trgovaca za pokretanjem postupka protiv TDR-a

Autor: tper
ZAGREB, 28. studenog 2011. (Hina) - Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) odbacila je inicijativu nekoliko malih trgovaca kojom su tražili pokretanje postupka protiv TDR-a zbog zlouporabe vladajućeg položaja, priopćeno je iz AZTN-a.

Podnositelji inicijative - Udruga trgovaca Međimurja, vlasnica trgovačkog obrta Buba te tvrtke Smoking i Kaerotrade iz Zagreba, smatrali su da je TDR novom prodajnom politikom koja je u primjeni od 1. siječnja 2011. nametao nepravedne prodajne cijene i trgovinske uvjete, a sklapanje ugovora uvjetovao dodatnim obvezama koje nisu u izravnoj vezi s predmetom ugovora, te su odbili sklopiti ugovore s TDR-om o prodaji njihovih cigareta.

Agencija je provela detaljno ispitivanje stanja na tržištu trgovine cigaretama u Hrvatskoj, analizirala ugovore o prodaji duhanskih proizvoda, ugovore o zakupu prodajno-skladišnog prostora te anekse tim ugovorima koje je TDR sklapao s kupcima počevši od listopada 2010. do kolovoza 2011.

Agencija je, kako se navodi, utvrdila da nema dostatnih indicija da je TDR novom prodajnom politikom zlorabio vladajući položaj na tržištu niti da je njezino, kratko razdoblje primjene, moglo imati negativne učinke na tržišno natjecanje.

Istodobno, podaci ukazuju da je upravo u tome razdoblju došlo do ubrzanog smanjivanja tržišnog udjela TDR-a.

Naime, TDR se na tržištu distribucije cigareta u Hrvatskoj još uvijek nesporno nalazi u vladajućem položaju, udjel mu se danas kreće ispod 70 posto i dvostruko je veći od udjela najjačeg konkurenta - Philip Morrisa (ispod 30 posto).

No, 2010. i 2011. na tržištu su se preko svojih hrvatskih tvrtki pojavile i druge globalne kompanije, pa su, uz BAT Hrvatska, na njemu prisutni i Imperial Tobacco Zagreb te JTI Zagreb.

Time je dodatno pojačan konkurentski pritisak na TDR što za posljedicu ima pad njegovog tržišnog udjela dok su tržišni udjeli njegovih konkurenata u porastu, obrazlažu iz Agencije.

Ističu i kako je udjel marže od prodaje cigareta u ukupno ostvarenoj marži trgovaca nizak kod sva tri kanala prodaje (trgovine, benzinske postaje, specijalisti). Tako se ne može očekivati da bi bilo koja kategorija tih trgovca svoju profitabilnost mogla temeljiti isključivo na poslu prodaje cigareta, već uspješnost poslovanja ovisi o ukupnom prodajnom asortimanu trgovca.

Iz AZTN-a navode i da je analiza novih ugovora koje je TDR nudio trgovcima pokazala da su pravni poslovi prodaje i marketinga cigareta temeljem ugovora o prodaji duhanskih proizvoda i ugovora o zakupu prodajno-skladišnog prostora u potpunosti odvojeni.

Odredbe ugovora o prodaji trgovcima više ne nude ciljane udjele koji se izračunavaju u odnosu na sve ili najveći dio njihove potrebe za cigaretama, odnosno, naknada za distribuciju cigareta ovisi isključivo o prodanim količinama TDR-ovih cigareta.

Također, analizirani ugovori ne sadrže odredbe o dodatnom rabatu koji bi se obračunavao retroaktivno, ovisno o lojalnosti određenog kupca TDR-u.

Odredbe Ugovora o zakupu predviđaju naknadu za zakup koja ovisi o površini zakupljenog prostora i atraktivnosti lokacije, a ni u kojem slučaju nije vezana uz količinu prodaje cigareta iz asortimana tog poduzetnika.

Agencija je utvrdila da TDR s trgovcima sklapa ugovore o prodaji bez istodobnog sklapanja ugovora o zakupu što potvrđuju podaci o 4.000 potpisanih ugovora o prodaji i oko 2.000 ugovora o zakupu.

Također, utvrđeno je da za nabavu cigareta iz asortimana TDR-a nije ni potrebno potpisati ugovor o prodaji nego se mogu nabaviti od TDR-a putem narudžbenice ili od distributera.

TDR se novom prodajnom politikom obvezao da maksimalni prostor koji će ubuduće zakupljivati na bilo kojem prodajnom mjestu kupca ne može biti veći od njegovog tržišnog udjela u prodaji cigareta koji je ostvaren u godini koja prethodi sklapanju ugovora o zakupu.

S obzirom na trend pada njegovog tržišnog udjela, koji je bio osobito izražen u prvom dijelu 2011., za očekivati je da će maksimalni prostor za zakup od strane TDR-a u 2012. biti dodatno smanjen u odnosu na 80 posto prostora koji mu je bio dopušten ove godine, ističu itz AZTN-a.

Na taj je način TDR-ovim konkurentima osiguran prostor za zakup, izlaganje njihovih cigareta na svim prodajnim mjestima čime bi se trebala potaknuti i ponuda cigareta iz asortimana svih konkurenata na hrvatskom tržištu.

Analize su pokazale da u ovome trenutku nema dostatnih elemenata za pokretanje postupka protiv TDR-a, a podnositelji inicijative nisu predočili konkretne indicije ili dokaze o mogućoj zlouporabi, navode iz Agencije.

Kažu i kako nisu mogli prihvatiti inicijativu za donošenjem privremene mjere kojom su podnositelji inicijative zahtijevali da se na snagu vrati prodajna politika TDR-a koja je vrijedila do 31. prosinca 2010., a za koju je Agencija sredinom lipnja utvrdila da je riječ o zlouporabi vladajućeg položaja TDR-a, odnosno da se radi o teškoj povredi Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja.

(Hina) xtp ybn

An unhandled error has occurred. Reload 🗙