AZTN je danas priopćio kako su Adris i TDR to učinili stvaranjem mreže isključivih kupaca s namjerom isključivanja ili ograničavanja pristupa tržištu svojim konkurentima, odnosno primjenom općih uvjeta poslovanja te sporazuma o prodaji i promidžbi cigareta koje je TDR sklapao s trgovcima.
U tim je sporazumima, kažu u AZTN-u, kupcima bila nametnuta obveza da sve ili većinu svojih potreba za cigaretama u određenom razdoblju nabavljaju od TDR-a, a on je takvu kupnju financijski poticao odnosno nagrađivao zabranjenim, uvjetovanim retroaktivnim rabatima, takozvanim rabatima vjernosti. To je rezultiralo uspostavom nejednakih uvjeta za pojedine TDR-ove kupce jer je sklapanje takvih ugovora bilo uvjetovano pristankom kupaca na dodatne obveze, napominju u AZTN-u.
Naime, objašnjavaju u Agenciji, veće rabate nisu ostvarivali kupci koji su kupili više cigareta, nego je to bilo uvjetovano vjernošću TDR-u koja je utvrđivana ovisno o tome koliko su svojih ukupnih potreba za cigaretama pojedini kupci u određenom razdoblju zadovoljavali isključivom kupnjom od TDR–a.
Dodatni rabati i marketinška naknada pritom su imali značajni udjel u ukupno mogućim rabatima pa su zapravo imali poticajan učinak na kupce da kupuju isključivo ili gotovo isključivo TDR-ove cigarete, smatra AZTN.
Budući da je više od 90 posto svih ključnih TDR-ovih kupaca u razdoblju od 2006. do 2009. godine ostvarilo dodatni/naknadni rabat, to znači da je on proizveo učinak vezivanja kupaca, jer su najveći dio svojih potreba (u prosjeku preko 80 posto) oni podmirivali cigaretama TDR-a.
Iako su se tijekom promatranog razdoblja uvjeti (u smislu iznosa) za ostvarivanje rabata smanjivali jednako kao i tržišni udjel TDR-a, i nadalje su do kraja promatranog razdoblja u ukupnoj strukturi rabata, dodatni/naknadni rabat i marketinška naknada bili značajni i poticali su kupce na isključivu ili gotovo isključivu kupnju TDR-ovih cigareta. Na taj način su proizvodili učinak otežanog pristupa TDR-ovih konkurenata tržištu i sprječavali, ograničavali i narušavali tržišno natjecanje zlouporabom vladajućeg položaja, ocjenjuje AZTN.
Agencija je zabranila Adris Grupi i TDR-u takvo postupanje, a također će podnijeti optužni prijedlog za pokretanje prekršajnog postupka i izricanje novčanih kazni. Predviđena novčana kazna može iznositi do maksimalno 10 posto vrijednosti ukupnoga godišnjeg prihoda ostvarenog u godini prije počinjenja zlouporabe (2003. godina).
Agencija napominje da nova prodajna politika TDR-a nije bila predmet postupka, jer se ona treba promatrati u smislu danas važećih propisa.
Iz Adrisa, u komentaru rješenja AZTN-a, kažu kako poštuju odluku Agencije, ali smatraju da je njihovo poslovanje u potpunosti u skladu sa zakonima i propisima te ističu da će se žaliti na takvu odluku AZTN-a.
"Ne možemo se oteti dojmu da je i u slučaju TDR-a grubi pritisak globalnih kompanija na krhke strukture naših institucija bio odlučujući", kažu u Adrisu.
Napominju da je razdoblje koje je razmatrala Agencija bilo obilježeno naglim i učestalim promjenama zakonodavstva te da je TDR činio sve da svojim tržišnim djelovanjem prati te promjene koje su, kako navode, pod pritiskom globalnih kompanija nerijetko bile protiv domaćih proizvođača i na štetu hrvatskog gospodarstva.