FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

Otvorena izložba Vojina Bakića

Autor: atod
ZAGREB, 3. svibnja 2011. (Hina) - Na večeras otvorenoj izložbi "Prijedlog Vojina Bakića za beogradski Spomenik Marxu i Engelsu" u Academiji Moderni izložena je jedna od četiri studije za spomenik Marxu i Engelsu, što ih je zagrebački kipar Vojin Bakić po narudžbi savezne vlade izrađivao 1951. i 1952. godine.

Skulptura je trebala biti postavljena na istoimenom trgu u Beogradu.

No, savezni žiri odbio je studije kao neodgovarajuće sa stajališta socijalističke reprezentacijske prakse, rekao je na otvorenju autor izložbe povjesničar umjetnosti Ivica Župan.

U požaru, koji je izbio između 27. i 28. siječnja 1956. u Bakićevu ateljeu, izgorjelo je gotovo sve što je kipar do tada stvorio, pa i dvije posljednje studije za spomenik. Ostao je samo jedan crtež - skica za spomenik. Međutim u zbirci jednog zagrebačkog kolekcionara pronađen je jedan prijedlog studije, očito prvi ili drugi po redu odliven u bronci visine oko metra, kazao je Župan.

Ovom izložbom Academia Moderna i njezini suradnici očitovali su se da neobično cijene Bakića kao jednog od najvažnijih hrvatskih kipara uopće i da njome deklarativno osuđuju ono što se događa njegovoj umjetničkoj ostavštini danas, kazao je Župan.

Savezni žiri, koji je odbio studije, sačinjavali su Miroslav Krleža, Josip Vidmar i Milan V. Bogdanović. Po Županovim riječima, priopćenje žirija je napisano vrlo autoritativno, gotovo nalik ortodoksnoj staljinističkoj praksi. Njegovi članovi bili su dio tadašnje komunističke nomenklature i mogli su utjecati na odluku savezne vlade. Iz literature se zna da su na Krležu da tako nastupi utjecali stariji kipari Antun Augustinčić, Frane Kršinić i Vanja Radauš, rekao je Župan.

Nastupom naraštaja mlađih kipara poput Bakića, koji je uspio transformirati monumentalnu spomeničku plastiku iz akademske u modernističku, stariji su kipari gubili svoju poziciju i primali sve manje narudžbi za spomeničku plastiku s čime se nisu lako mirili. Po Županovim riječima, njihov utjecaj na Tita trajao je do kraja 1963. Augustinčić, Krleža i Ljubo Babić, stoji u literaturi, nagovorili su Tita da u svom govoru od 23. siječnja 1963. napadne apstrakciju generalno. No Tito se ispričao umjetnicima rekavši da su ga pojedinci krivo informirali i da se više nikada neće miješati u umjetnička pitanja, kazao je Župan.

Iako su odbijeni, Bakićevi prijedlozi za taj spomenik trasirali su put mlađim kiparima koji su se potom poput Džamonje i drugih uspješno okušali u monumentalnoj spomeničkoj plastici, potpuno ju oslobodivši akademskog realizma.

Bakića, dodao je Župan, odbijenica nije demotivirala nego ga je dapače stimulirala za istraživanja koja su ga odvela u radikalnu apstrakciju.

(Hina) xatod yjn

An unhandled error has occurred. Reload 🗙