"Naši sadašnji studijski programi nisu dovoljno koordinirani na sveučilišnoj razini, nema horizontalne ni vertikalne mobilnosti, a nastavni je kadar preopterećen, ali i nespreman na promjene", ustvrdio je rektor na predavanju organiziranom u povodu 90. obljetnice zagrebačkog Ekonomskog fakulteta. Naglasio je i kako Senat Sveučilišta radi na dokumentu koji bi trebao ispraviti navedene nepravilnosti i poboljšati prilagodbu zagrebačkog Sveučilišta novim tržišnim i društvenim okolnostima.
"Pred nama je velik posao, jako želimo da u tome dobijemo podršku šire javnosti i osnivača, Vlade i resornog ministarstva", poručio je rektor.
Pritom će se, dodao je, nastojati izbjeći bilo kakva centralizacija i gomilanje ingerencija, a u prvi će se plan staviti širok raspon kreativnosti i poduzetnosti.
Prioritet je uspostava međunarodne kompetitivnosti rješavanjem sadašnje prevelike fragmentarnosti zagrebačkog sveučilišta, rekao je. U rješavanju tog pitanja predlaže uravnoteženu raspodjelu ovlasti i odgovornosti, uz očuvanje svih različitosti koje su tradicionalno zastupljene na zagrebačkom sveučilištu. "Neophodno je da rektor i dekani dobiju veće ovlasti, ali i veću odgovornost", smatra Bjeliš.
Kao jednu od važnijih smjernica izdvojio je i očuvanje autonomnosti sveučilišta. To je jamstvo akademskih sloboda bez kojih nema kreativnosti ni slobode djelovanja, poručio je. Istaknuo je i kako pod autonomijom ne podrazumijeva izoliranost, već stratešku, javnu odgovornost i partnerski odnos s osnivačem.
Upozorio je i na važnost bolje organizacije postojećih istraživačkih kapaciteta koji su sada usitnjeni i nekonkurentni u međunarodnim istraživačkim mrežama i fondovima. "Stoga je reorganizacija nužna ne samo unutar sveučilišta, nego i na nacionalnoj razini. Intenzivno se razmatra uspostava nove, bitno intenzivnije i uspješnije suradnje s nekoliko vodećih istraživačkih institucija", rekao je Bjeliš, naglasivši kako samo tako možemo postati konkurentni za sredstva europskih fondova.
Sveučilišta danas moraju tražiti nove izvore financiranja, biti utilitarna i pokretači novoga znanja, ali s druge strane ne smiju odustajati od svoje kulturološke i civilizacijske uloge, zaključio je rektor.