U istočnoj Europi gotovo i nema razvijenih trgovinskih zona u gradskim centrima pa trgovinski centri i maloprodajni parkovi privlače sve veću kupovnu moć iz tih sredina, konstatiraju autori studije.
Taj je proces najviše uznapredovao u Sloveniji koja po gustoći trgovinskih centara premašuje čak i Austriju. U glavnom gradu Mađarske Budimpešti već je s 22 trgovinska centra dosegnut prag zasićenosti.
Doduše, u Mađarskoj, Češkoj i Slovačkoj ti su centri još snažno koncentrirani na glavne gradove i tek u sljedećoj fazi sve veći broj projekata nastaje i u manjim gradovima.
U Slovačkoj prosječna prodajna površina u trgovinskim centrima na 1.000 stanovnika iznosi 64 četvorna metra a u Bratislavi 509.
Gustoća trgovinskih centara opada proporcionalno rastu udaljenosti od glavnih gradova odnosno udaljavanju prema istoku, konstatiraju autori studije. Tako su Bugarska, Rumunjska, Srbija a dijelom i Hrvatska u tom pogledu slabo razvijene, dodaju oni, navodeći primjer srpskog tržišta na koje su se veliki trgovački lanci odvažili prodrijeti tek prije dvije godine.
"Vruće točke" graditelja trgovačkih centara trenutno su Beograd i Zagreb, gdje će sljedećih godina biti realizirana ukupno 23 projekta planirane ukupne prodajne površine oko 600 tisuća kvadratnih metara, ističe se u studiji RegioPlana.