FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SERVIS POSEBNIH NASLOVA NJEMAČKA-OBRAZOVANJE

Autor: ;BNŠ;
Nadnaslov:Njemačka: Uspješni model profesionalnog obrazovanja ugrožen recesijom Naslov: Završilo 'zlatno doba'? Podnaslov:Recesija i zakašnjelo prestrukturiranje njemačke industrije glavni su krivci opadanja broja naučnika, što su se u okviru stručnih škola obrazovali i kroz praksu unutar poduzeća, ugrožavajući tako profesionalnu obuku mladih u Njemačkoj, koju se do sada smatralo jednim od velikih njemačkih aduta što je služio za primjer u cijelom svijetu. Strahujući da se ne izgubi jedna od značajnih prednosti njemačkog gospodarstva - visoka kvalifikacija mladih - njemačka vlada poduzima odgovarajuće mjere. Piše: Marie-Laure MICHEL, AFP BONN - Profesionalna obuka mladih, koju se smatra jednim od velikih aduta Njemačke i navodi kao primjer u čitavom svijetu, nije izbjegla krizi, kao žrtva recesije i sve veće nezainteresiranosti novih generacija. Prosvjedi tri tisuće mladih u posljednje vrijeme, bez posla nakon naukovanja u državnom poduzeću za telekomunikacije Telekom, iznenada su pokazali Nijemcima da je izvjesno zlatno doba prošlo. Uvedena zakonom 1969. godine, "dualistička" obuka koja obuhvaća praksu u poduzeću i teorijsku nastavu u stručnoj školi, omogućavala je do sada neprimjetno uvođenje mladih u poduzeća. Obuka, rezultat koje se na kraju provjeravao s dva finalna ispita, jedan teorijski i jedan praktički, traje prosječno tri godine. Prednost za državu predstavlja činjenica da takva obuka ništa ne košta budući da 500.000 poduzeća koja sudjeluju u takvom sustavu obuku u potpunosti preuzimaju na sebe, osim u bivšoj Istočnoj Njemačkoj. Minimalni broj učenika u privredi koje treba osposobiti proporcionalan je broju zaposlenih. Prošle godine Njemačka je imala oko 1,65 milijuna naučnika od 16 do otprilike 22 godine. Svaki je dobijao novčanu naknadu (oporezivu) od 970 DEM na zapadu i 784 DEM na istoku zemlje, vrlo promjenjivu ovisno od struci (upola nižu za naučnicu u frizerskom salonu ali skoro dvostruku u nekim građevinskim zanimanjima). Prema riječima dužnosnika u Saveznom institutu za profesionalno obrazovanje (BIBB), recesija i zakašnjelo prestrukturiranje njemačke industrije glavni su krivci za smanjenje broja naučnika. Međunaslov: Recesija tjera mlade na studiranje Od 1991. godine moćna metalurška i elektrotehnička industrija izgubila je pola milijuna radnih mjesta. Obavezan broj mladih koje se obučava stoga je opao. Nekada su velika poduzeća, opskrbljena pravim centrima za obuku, primala više mladih nego što im je bilo potrebno. "Zadržavala su najbolje a ostale su zapošljavale male tvrtke", objašnjava jedan dužnosnik BIBB-a. To vrijeme je prošlo jer su troškovi poduzeća porasli: plaće podučavatelja i mjesečne naknade u velikom su porastu posljednjih godina (+27% između 1990. i 1993. godine). Čak ni najbolji nisu više sigurni da će dobiti zaposlenje. Recesija također tjera mlade, zabrinute za budućnost, da se odluče za studij. "Vjeruju da će bolje zarađivati za život i imati bolje prilike za napredovanje ako budu studirali", objašnjava dužnosnik ministarstva za profesionalno formiranje Arno Leskien. Usprkos svemu, dvije trećine mladih počinje svake godine naukovanje nasuprot malo više od četvrtine njih koji se odlučuju za visoke škole. Dapače, 30% studenata prvo je završilo profesionalnu obuku. "Naš sustav još uvijek ne stoji tako loše", ocjenjuje Leskien i naglašava da je broj mladih bez zaposlenja vrlo nizak usprkos masovnoj nezaposlenosti koja pogađa Njemačku. Mlađi od 20 godina predstavljaju trenutno samo oko 2,5% na oko 4 milijuna onih koji traže posao. Vlada koja međutim strahuje da jedna od značajnih prednosti njemačkog gospodarstva - visoka kvalifikacija mladih - neće moći biti zadržana, prije dva tjedna je predložila mjere kako bi naukovanje učinila privlačnijim, poboljšavajući posebno teorijsku nastavu. (Hina) bnš br 100658 MET mar 94 10HHMM MET mar 94

(Hina) bnš br

An unhandled error has occurred. Reload 🗙