Nadnaslov:Problemi najposjećenijeg plaćenog spomenika na svijetu
Naslov: Ugrožen slavni simbol Pariza
Podnaslov:Eiffelovom tornju prijeti "gušenje", upozoravaju nadležni
za njegovo korištenje, pa će zbog nedostatka prostora možda
biti potrebno posegnuti i za mjerama ograničavanja broja
posjetitelja ovog najposjećenijeg spomenika na svijetu.
Stoga predlažu projekt kojim bi se, nakon dvogodišnjih radova
na prihvatnoj zoni, omogućilo uspješnije zadovoljenje potreba
njegovih brojnih posjetitelja.
Piše: Elisabeth FRIEDERICH, AFP
PARIZ - Eiffelov toranj, spomenik simbol Pariza ne može funkcionirati
punim kapacitetom zbog nedostatka prostora. U pokušaju da tome
doskoče, odgovorni za njegovo korištenje žele urediti parkiralište i
prihvatnu zonu pod središnjom platformom.
Grad Pariz, vlasnik tih mjesta, do sada je odlagao tu odluku:
"Projekt je trebao proći preko Vijeća Pariza u studenom prošle godine,
ali nije bio na rasporedu i od tada mi čekamo", objašnjavaju u SNTE
(Novo poduzeće za korištenje Eiffelovog tornja), koncesionaru
spomenika, u kojem ocijenjuju da Tornju "prijeti gušenje".
"Trenutno koristimo Eiffelov toranj s ulaznim trijemovima,
predvorjima i kasom koji datiraju iz 1889. godine (datum otvaranja
spomenika za Svjetsku izložbu u Parizu) i s takvim sjajnim brojem
zainteresiranih vrlo je teško raditi na taj način", izjavljuju
predstavnici SNTE i ne isključuju mogućnost da će jednog dana biti
obvezni ograničiti broj ulazaka, ako ne bude pronađeno rješenje.
Uz to, ispod spomenika vlada stalan nered, a središnja platforma
preko koje se dolazi do dizala ljeti postaje nesnosna: uz parkiralište
krcato kamping kućicama i nepregledne redove na blagajnama,
posjetitelji su prisiljeni "voziti slalom" između prosjaka i
preprodavača.
Međunaslov: Rekordna posjećenost čuvenog Tornja
Veliki radovi na obnovi zdanja 1981-1983. godine, pojačanje animacije
i poboljšanje prihvata zapošljavanjem mlađih osoba koje govori strane
jezike, omogućili su Tornju da doživi drugu mladost: od 3,4 milijuna
posjetitelja u 1979. godini, toranj je primio 5,7 milijuna osoba u
1992. godini i tako postao "najposjećeniji plaćeni spomenik na
svijetu", prema podacima SNTE. Ali neprilika je što je za taj tako
veliki broj posjetitelja sada pretijesno po prvotnom preuređenju.
Projekt čiji bi trošak (300 milijuna FF/50 milijuna dolara) bio bi na
teret SNTE, predviđa na prvoj razini široki prostor za prihvat
posjetitelja uz sustav modernih blagajni i podjelu posjetitelja prema
dizalima, kao i veliki informativni centar o Parizu te kavanu. Druge
razine će biti namijenjene za parkiralište od 400 mjesta.
"To će biti teško gradilište, smješteno između Seine i fundacija
Tornja, ali nakon dvije godine radova, centralna platforma, oslobođena
automobila i redova pred blagajnom, biti će uređena i prepuštena
pješacima", navode u SNTE-u.
U Vijećnici grada Pariza priznaju da "projekt prolazi kroz tehničke
modifikacije poduzete zbog određenih rezervi kod lokalnih vijećnika.
"Ali, uskoro će biti podastrijet gradonačelniku Pariza koji će morati
o tome zauzeti stav", uvjeravaju oni.
(Hina) tm br
260136 MET feb 94
260136 MET feb 94
(Hina) tm br