FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

RAZGOVOR PREDSJEDNIKA TUĐMANA S UREDNICIMA I NOVINARIMA (4)

Autor:
ZAGREB, 22. listopada (Hina) - Ivanka Lučev zamolila je Predsjednika Tuđmana odgovor na pitanje što će se i kada učiniti na poboljšanju teškog položaja umirovljenika i nezaposlenih, o čemu je dr Tuđman i sam često govorio u Saboru i u drugim prigodama. PREDSJEDNIK TUĐMAN: Da, govorio sam, i svi govore, i poznato je da je položaj naših umirovljenika zaista nepovoljan, pa i težak. Tim našim umirovljenicima nije ništa lakše, ako im kažemo da su njihova umirovljenička primanja čak i veća, negoli primanja zaposlenih u nekim bivšim socijalističkim zemljama. Ja to znam. Ali, to stanje, koje smo imali, i koje imamo danas, ono je podjednako posljedica nesrazmjerno velikog broja umirovljenika prema zaposlenom radnom pučanstvu u Hrvatskoj. Prošle godine taj odnos je bio 865.000 umirovljenika prema milijun i 300 tisuća zaposlenih. Ali, osim tog nesrazmjera između broja umirovljenika i zaposlenih, taj težak položaj umirovljenika je posljedica i svih onih ratnih okolnosti, svih onih okolnosti koje smo morali proživjeti u stvaranju i obrani hrvatske države, u stvaranju hrvatskih oružanih snaga, u stvaranju diplomacije koja itekako košta, čak i više negoli što smo mogli davati za kulturu, itd. Koliko smo zbog toga bili prisiljeni na izdvajanje za obranu, svatko može zaključiti iz podatka da je iz državnog proračuna Hrvatske u prošloj godini, 1995. godini za obranu odlazilo 37,49 posto proračuna, 37,5 posto proračuna, a da je, recimo, u Austriji na obranu odlazilo 2,28 posto državnog proračuna. Prema tome, koliko je jedna takva država, koja je normalno živjela, mogla izdvajati za druge potrebe, za umirovljenike, za kulturu, itd, a koliko je Hrvatska bila prisiljena u interesu obrane svoje opstojnosti, uspostave samostalnosti, itd. U isto vrijeme, prošle i ove godine izdavali smo golemu svotu za izdržavanje prognanika i izbjeglica, oko dvije milijarde kuna, a samo za obnovu oslobođenih područja tijekom prošle i ove godine oko 3,5 milijarde kuna. Koliko su golemi izdaci za mirovine, da se oni ne mogu popraviti nekim sitnim potezom pera, i naći sredstva da bi se položaj umirovljenika popravio, proizlazi iz ovog podatka - izdaci za mirovine su znatno veći, čak i 60 posto veći negoli za ovakve izdatke za obranu kakve mi dajemo. Ove godine iz Fonda i proračuna, iz Fonda i Državnog proračuna za mirovine odlazi oko 14 milijardi kuna. Znači, zamislite sada koliko još milijardi treba da bi se popravio položaj umirovljenika, a odakle ih uzeti. Ove godine, nasuprot 14 milijardi, koje odlaze iz Mirovinskog fonda iz Državnog proračuna za mirovine, ove godine za obranu je predviđeno oko 9 milijardi, svega 9 milijardi, u odnosu na taj broj. Razumije se, tražimo izlaze, tražimo rješenja, i jasno, na smanjenju proračunskih izdataka, i na jačanju mirovinskih fondova. Već ove godine smanjili smo gotovo za trećinu izdatke za obranu od onih 37,5 posto na 26 posto, što nam omogućava da priđemo osjetnom poboljšanju mirovina iduće godine. Veoma je važan problem, uz umirovljenike, razumije se, i problem nezaposlenog pučanstva. Ali je on u Hrvatskoj isto tako manje težak, nego što ga se prikazuje, nego što ga prikazuju oni katastrofičari, koji pod svaku cijenu žele dovesti u pitanje sve ono što je postignuto u ovih, mogao bih reći pretežito ratnih godina, od uspostave Hrvatske. Prema podacima za lipanj ove godine imali smo 262.000 nezaposlenih, prema milijun 473 zaposlenih. Međutim, i ti podaci nisu ispravni, jer ne uključuju stvarno sve zaposlene onako kako se to računa u zapadnim zemljama, ovdje se ne računa u nezaposlene i domaćice koje vode domaćinstvo obitelji, itd, što je sve u zapadnim zemljama na drugi način riješeno. Osim toga, mi još danas i na tom detalju još nismo prevladali stari sustav, stare statistike, stare poglede. Prema podacima Državnog statističkog zavoda broj nezaposlenih je u Hrvatskoj 17,85 posto, a prema podacima Mirovinskog fonda, koji računa, koji ima podatke o stvarno zaposlenim, osiguranim, koji plaćaju broj nezaposlenih je 14,6 posto. Prema tome, kao što vidite, mi se u vođenju i državne politike moramo još uvijek boriti za prevladavanje starog metoda, starog pristupa i za stvarno sagledavanje problema, pa onda nije čudo da ga onda i nedobronamjernici tumače katastrofično, onako kako se to čini. Međutim, problem nezaposlenih jeste velik, i nije samo u statistici - problem je i u tome što prema nekima, najmanje trećina, a prema dosta objektivno, čak i polovica tih koji se vode nezaposleni, i, koji primaju kao nezaposleni, rade na crno. I, ne prihvaćaju ponuđena radna mjesta izvan svoga mjesta boravka. A, Hrvatska je već danas u oskudici za radnicima, ne samo u građevinarstvu, u turizmu, pa i u drugim djelatnostima. Prema tome, kad govorimo o tom problemu, onda ga treba rješavati, ali ga treba rješavati i na taj način da i na tom području ne dopustimo da se sredstva troše za plaćanje, tobože za davanje potpore nezaposlenima, a oni zapravo rade na crno, i jer ne plaćaju osigurninu onemogućuju da rješavamo uspješnije i problem i umirovljenika pa i povećanje plaća. Dame i gospodo, kada govorimo o teškom položaju umirovljenika, o problemu nezaposlenih, onda treba uočiti još nešto. Mi smo, hrvatska vlast je pred neodložnom zadaćom, da popravi položaj kulturnih djelatnosti u cjelini, ali isto tako, pod kulturom podrazumijevam i znanost. Ali, isto tako u cjelini i dužnosnika u državnoj upravi. Neodrživo je npr. stanje da danas naš ministar i predsjednik Vlade, imaju plaću od 4-5000 kuna, a da u poslovodstvu ovih privatnih poduzeća, znači, većim dijelom pretvorenog privatiziranog gospodarstva, imaju plaće od 20-50.000 kuna. Prema tome, to onda nije samo problem čelnih ljudi, negoli i drugih stručnjaka. I, prema tome, i radi osposobljavanja, radi stvaranja normalnih uvjeta za funkcioniranje državne uprave, država mora pronaći mogućnosti da se, pored problema umirovljenika, nezaposlenih, uhvati u koštac, i da nađe uspješna rješenja i za poboljšanje položaja ljudi u državnoj upravi. Hloverka Novak-Srzić zapitala je Predsjednika Tuđmana kada i kako će se riješiti tzv. zagrebačka kriza, i zamolila za komentar kakav ta kriza ima utjecaj na unutarnjo-političke prilike u Hrvatskoj i njezin međunarodni položaj. PREDSJEDNIK TUĐMAN: Kada će se riješiti zagrebačka kriza? Riješit će se onda kad neki ljudi na zagrebačkoj i hrvatskoj političkoj sceni shvate da je stvaranje nenaravne sedmoglavne udruge, od krajnje desnice do krajnje ljevice, ne samo nenaravna, nego da je imala za cilj destabilizaciju one demokratske hrvatske vlasti, koja je dovela do samostalne i demokratske hrvatske države. Zašto? Mislim da smo govorili o tome. A, riješit će se i onda kad ti ljudi shvate abecedu demokracije, a ta abeceda demokracije jeste da stranka, koja je dobila relativnu većinu, a u zagrebačkom slučaju Hrvatska demokratska zajednica sa svojih 36,5 posto glasova je dobila dvostruko više negoli dvije najveće oporbene stranke. Ta stranka ima ne samo demokratska prava, nego i obveze na prvo mjesto u Gradskom poglavarstvu. Ona nuđa suradnju, prije svega srodnim strankama, ali onda čak i srazmjerno rezultatima izbora - svima. Znači, ako to ne prihvaćaju - onda, zašto? Međutim, čini se da su sve ove okolnosti, o kojima je bilo riječi, međunarodne i unutarnje, ipak dovele do sazrijevanja i da će i ta hrvatska demokracija sazrijevati u tom smislu da u njoj prevladaju oni pogledi, koji su u interesu nacionalne suverenosti unutarnjeg razvitka Hrvatske, i osiguranja međunarodnog položaja Hrvatske. A, kakav je utjecaj imala ta zagrebačka kriza na unutarnje prilike i na međunarodni položaj Hrvatske, mislim da taj utjecaj nije zanemariv, ali nije ni izdaleka onakav kakav su htjeli pridati tom utjecaju i neki unutarnji i međunarodni čimbenici. Uostalom, kad je riječ o primanju u Vijeće Europe, pa i o drugim, gotovo se nije vodilo računa o tome, to su bila samo zanovijetanja. I, u odnosu na pitanje, koje mi je bio postavio gospodin Stroehm, bitni međunarodni čimbenici iz gospodarsko financijskog života vodili su računa o tome kakva je gospodarska situacija, kakva je gospodarska stabilnost Hrvatske, a ne o nekim sporednim stvarima, jer su morali imati na umu šta se to zbiva u drugim zemljama, koje su već davno, ne samo članice Vijeća Europe, nego i Europske unije, itd. Tako da, kao što rekoh, bit će i toga rješenja, ali bit će u smislu jačanja hrvatske demokracije, a ne slabljenja i destabilizacije hrvatske države. Dubravko Horvatić upitao je Predsjednika kada će povesti Hrvatsku u Vukovar, što traži i očekuje ne samo ono pučanstvo, koje je iz tog teritorija prognano, nego također ili izbjeglo, bilo prisiljeno izbjeći, nego također sveukupna hrvatska javnost. Kada će se konačno u hrvatskom Podunavlju uspostaviti ustavno pravni sustav hrvatske države? PREDSJEDNIK TUĐMAN: Vidite, jasno da je uspostava ustavno pravnog poretka na hrvatskom Podunavlju preostalo pitanje uspostave Hrvatske, suverene hrvatske države. I međunarodni čimbenici, prije svega, Sjedinjenih Američkih Država, zatim, vlade Kontaktne skupine, znači, ostale europske sile, a isto tako i Vijeće sigurnosti, moraju konačno shvatiti opravdanost zahtjeva hrvatskih prognanika za povratak, i opravdanost zahtjeva hrvatske Vlade, hrvatskog državnog vodstva, da se ne može više pomirivati s produžetkom mandata. Prema dogovoru s generalom Kleinom, u odnosu na one zahtjeve da se mandat produži još na godinu dana, ili 6 mjeseci, itd, hrvatska Vlada i ja osobno smo mu ukazivali da ne može biti ni pod koju cijenu više riječi o takvom produžetku, da mi imamo sada, ne samo zahtjev prognanika i hrvatske javnosti, imamo i Rezoluciju hrvatskog Sabora, da se moraju provesti i izbori i da se mora, da ta Privremena uprava mora predati u ruke hrvatskom ustavno pravnom poretku vlast na tim područjima. General Klein, kao privremeni upravitelj se obvezao da to može učiniti s obzirom na opasnosti na koje smo mi ukazivali, ukoliko se ne bi poštivali takvi zahtjevi, da to može učiniti u rano proljeće. Prema tome, iz toga proizlazi da bi to moglo biti u travnju mjesecu. Prema tome, tada će i Hrvatska moći doći u svoj Vukovar, taj simbol borbe, za obranu Hrvatske, za uspostavu i slobodu hrvatske države. Znači, tada ćemo moći doći i na svoje granice na Dunavu, na što nas trajno pozivaju i stihovi naše himne. (Hina-kraj) pp dm/do 221712 MET oct 96

(Hina-kraj) pp dm/do

An unhandled error has occurred. Reload 🗙