ZAGREB, 22. listopada (Hina) - Predsjednik Republike Hrvatske
dr. Franjo Tuđamna razgovarao je danas u Predsjedničkim dvorimana
s urednicima i novinarima javnih glasila Republike Hrvatske o
aktualnim pitanjima unutarnje i vanjske politike. Razgovor
prenosimo u cijelosti.
Nenad Ivanković upitao je Predsjednika koji su razlozi političkih
pritisaka iz određenim međunarodnih krugova, bez obzira na činjenicu
što je Hrvatska primljena u Vijeće Europe i ima strateške odnose s prvom
silom svijeta Amerikom, ima podršku Njemačke, a s tim u vezi spomenuo
je i vrlo konstruktivno pismo koje je dr. Tuđman primio od
francuskog predsjednika Chiraca i njemačkog kancelara Kohla
PREDSJEDNIK TUĐMAN:
Samostalna i suverena Hrvatska ima takve odnose kakve ste kazali.
Izvojštila je svoje mjesto u međunarodnom poretku i baš je to razlog
što se ta i takva samostalna i suverena Hrvatska nikako ne uklapa
u neke planove nekih međunarodnih čimbenika.
Jučer se govorilo o blokovskoj podjeli svijeta, o sferama uticaja, a
danas se govori o regionalnim integracijama. To je drugačiji pojam za
iste odnose u svijetu tko će i kakvih utjecaja imati u pojedinim
područjima. Zbog toga je u odnosu na Hrvatsku prisutan stalni
versajski pogled na uređenje ovog dijela jugoistočne Europe. U
ujedinjenoj, a u isto vrijeme razjedinjenoj Europi postoji s jedne
strane jedinstvena, ali i veoma različita politika upravo u odnosu na
Hrvatsku, i ta i takva Europska unija predlaže regionalno udruženje
kao što to gospodin Bildt kaže južno od Slovenije, sjeverno od Grčke.
To znači da bi zemljama bivše Jugoslavije pridodali još Albaniju s
Makedonijom, razumije se. To su europski pogledi, to nisu pogledi
samo gospodina Bildta, za koga se zna da on iznosi u velikoj mjeri
britanske poglede, ali ti pogledi prevladaju u Europskoj uniji.
I taj koncept regionalnog udruživanja bivše Jugoslavije ili Balkana
samo je nešto malo razvodnjen u nacrtima koji sada kruže u okviru
Europske unije, usporedo ili pak i nasuprot toj osnovi za regionalno
uređenje integraciju Balkana, postoje u američkim krugovima planovi za
integraciju jugoistočne Europe, koji pored tih zemalja, koje sadrži
europska osnova uključuju još i Bugarsku i Rumunjsku, ili pak u
najvećoj mjeri još i Mađarsku i Sloveniju.
Ukratko, i jedna i druga osnova za takvu integraciju balkanskog i
jugoistočnog prostora za Hrvatsku nije prihvatljiva. I zbog toga su
znači i odnosi prema Hrvatskoj stalno na granici traženja nekakve druge
Hrvatske, i pritiska na Hrvatsku. Jedini razlog otezanja primanja
Hrvatske u Europsko vijeće, u Vijeće Europe, jedini stvarni razlog
bio je taj što još nismo imali normalizaciju odnosa sa Jugoslavijom,
i neizvjesnost kretanja u Bosni i Hercegovini s obzirom na izbore itd.
To je bio jedini razlog. Sva druga zanovijetanja o demokratskim
pravima, o manjinama itd., je nešto što je bilo samo izlika a ne
stvarni razlozi. Razumije se, da kod toga dolazi do izražaja i
nepoznavanje prilika i europskih i svjetskih čimbenika u ovom dijelu
svijeta, pa i svega onoga što se zbilo u okviru raspada Jugoslavije i
uspostave samostalnih država, samostalne Hrvatske, Slovenije itd. Osim
tog nepoznavanja povijesnih stvarnih prilika dolazi do izražaja i
rekao bih, i jedno dosta nediplomatsko držanje pojedinih predstavnika
iz Europe kada nam čitaju nekakve lekcije o demokraciji i o odnosu prema
manjinama. Recimo čak iz redova takvih demokratskih zemalja kakve
su Švedska i Danska, koje zaboravljaju kakvo je to bilo razračunavanje
između Švedske i Danske prije negoli što su se, kao što sam ja jednom
rekao, skandinavizirali. Ili pak u nekim drugim europskim zemljama
koje nam čitaju lekcije o tome kako se mi odnosimo prema manjinama, a
zaboravlja se da jedna demokratska Francuska uopće ne priznaje
postojanje manjina ili pak kad nam preporučuju da moramo vratiti sve
Srbe koji su izbjegli iz Hrvatske, da takve probleme nisu mogli riješiti
između Češke i Njemačke itd.
Prema tome, u ovom našem slučaju baš zato što je Hrvatska s
uspostavom svoje suverenosti, sa svim onim što je učinila promjenu
strateških odnosa, što se nametnula tom svijetu koji nije želio
samostalnu Hrvatsku, koji se ne uklapa u njihove planove, baš zato
znači, javljaju se još uvijek i pritisci na Hrvatsku, traženje nekakve
druge Hrvatske s kojom bi mogli manipulirati pa i uključiti u svoje
planove, a ne u one planove koji, razumije se, odgovaraju
samostalnoj suverenoj Hrvatskoj.
Osvrčući se na Predsjednikovu ocjenu o nejedinstvu u međunarodnoj
zajednici, Milovan Šibl je zamolio za komentar razlika u stajalištima
u vezi s provedbom mirovnog sporazuma iz Daytona. Šibl je pri tom
naveo kako su se npr. u zapadnoj javnosti nedavno pojavila dva mišljenja -
jedno objavljeno u New York Timesu, a po kojem je rješenje za stabilnost
i mir u području bivše Jugoslavije podjela Bosne ili protektorat, i drugo
u moskovskoj Pravdi koja iznosi izjavu Carla Bildta da je jedini mogući
put integracija u BiH, bivšoj Jugoslaviji i regiji u cijelosti.
PREDSJEDNIK TUĐMAN:
Na tom pitanju, koje je zapravo i bitno iz ostatka krize bivše Jugoslavije
i raspada bivše Jugoslavije, ogleda se sva suprotnost između takve Europe,
kakvu imamo i Sjedinjenih Američkih Država, kao glavne svjetske velesile,
koja je odigrala glavnu ulogu i u rješavanju bosanske krize, kao zaista
najzamršenijeg problema u suvremenom svijetu. Europa je kivna što su
tu vodeću ulogu odigrale Sjedinjene Američke Države, a Sjedinjene
Američke Države mogle su odigrati takvu ulogu nakon što je Hrvatska
sa svojim ratnim pobjedama, ali i diplomatskim promijenila
strateške odnose što je omogućilo Daytonski sporazum.
I, iz redova najodgovornijih čimbenika europske politike koji se
javljaju u Bosni i Hercegovini bilo je dano znati da Europa nije
zadovoljna s Daytonskim sporazumom, i da bi zapravo željela da se
taj sporazum kompromitira, da se on ne provede u život, i kod toga
jasno preko leđa Hrvatske, jer je nezgodno govoriti otvoreno glavnim
svjetskim čimbenicima, itd. Prema tome, i iz toga onda proizlaze ovakva
suprotna gledišta o kakvim ste govorili. Rješnja krize u Bosni i
Hercegovini razumije se nema na drugim osnovama negoli što je to
predviđeno Washingtonskim i Daytonskim sporazumom. Da nije bilo
Washingtonskog sporazuma, pa poslije toga i strateških promjena
odnosa do kojih je dovela Hrvatska, ne bi bilo ni Daytonskih
sporazuma. Daytonski sporazum zasniva se na tomu da bi krizu u Bosni i
Hercegovini trebalo riješiti održanjem BiH, a kao što znate u tom
sporazumu toj državi čak nije dano ni ime, da li je to republika i sl.
Razumije se, ne postoji samo suprotnost između Europe i Amerike,
unutar Europe postoje različiti pogledi između glavnih europskih
sila. A, osim toga i na bosanskom području postoje različita gledišta
i jedni bi htjeli iskoristiti taj Daytonski sporazum, ne samo za
očuvanje cjelovite Bosne, negoli i za nametanje jedne unitarističke
Bosne, što je neprihvatljivo za druga dva naroda. Prema tome, tu smo
suočeni s pokušajem kompromitacije Daytonskog sporazuma, ili pak
revidiranja toga sporazuma, kako bi se u praksi po okončanju rata,
došlo do rješenja drugačijih od onih postignutih nažalost u ratnom
razračunavanju, i onih postignutih Daytonskim sporazumom.
Hrvatska politika je išla za osiguranjem svojih strateških interesa
očuvanja hrvatstva u Bosni, strateških interesa hrvatske države s
obzirom na geopolitičku povezanost, ali je kod toga usklađivala i
svoju politiku sa strateškim interesima Zapada, jer je očito bilo
da je taj i takav Zapad, sa zapadnom Europom, sa Sjedinjenim Državama,
predugo gledao jednu zaista strašnu agresiju velikosrpskog imperijalizma i
genocidnu politiku, a takva je politika imala svoje osnove u
shvaćanju da se ne dopusti stvaranje nekakve posebne muslimanske
islamske države usred Europe.
Prema tome, sad smo u situaciji hoće li se taj Daytonski sporazum
ostvariti onako kako je predviđeno Washingtonskim i Daytonskim sporazumom,
ili će se iskoristiti za nametanje novih, što će reći, starih
rješenja. Dakle, za onim što je srpska politika bila proklamirala
- priključenje republike srpske Srbiji, odnosno Jugoslaviji,
ili će se u praksi održavanjem Bosne i Hercegovine, kao cjelovite države
i članice Ujedinjenih naroda dopustiti ono što je u biti tih
sporazuma. To je jedna veoma labava zajednica, a koja u isto vrijeme,
znači sustavnije povezivanje Federacije s Hrvatskom, a srpske
republike s Jugoslavijom, o čemu imamo primjere i na europskom tlu, ne
samo na Cipru. Prema tome, tu su u igri različiti pogledi i europskih
sastavnica i svjetske politike.
General bojnik Ivan Tolj zamolio je dr. Tuđmana za ocjenu pojedninih
napada na Ministarstvo obrane i Hrvatsku vojsku koji su, kako je
naglasio ostvarali najveće pobjede u povijesti hrvatskog naroda
"Bljesak", "Ljeto" i "Oluju". Spomenuo je pri tome skup "Srbi u
Hrvatskoj jučer, danas, sutra", u organizaciji Hrvatskog helsinškog
odbora, gdje je izrečeno stajalište da su Hrvatska vojska i hrvatska
država, dakle, hrvatska državna vlast, izvršili holokaust u Kninu i
okolici.
PREDSJEDNIK TUĐMAN:
Tu se suočavamo neprestano, takoreći, svakodnevno, ne samo s
tendencijama, negoli sa stalno prisutnom politikom nemirenja sa
samostalnom i suverenom Hrvatskom. I, razumije se, onda treba iznositi
i takve najnevjerojatnije tvrdnje kakvu ste sada spomenuli. Kod toga
se zaboravlja da je Hrvatska bila izložena agresiji, kako zbog sprečavanja
uspostave samostalne Hrvatske, a zatim i zbog stvaranja velike Srbije
na račun hrvatskog teritorija, na račun hrvatskog pučanstva.
Zaboravlja se da je više od 400.000 građana Hrvatske, ne samo
pretežito Hrvata, nego i Mađara, Nijemaca, Slovaka, itd. bilo istjerano
iz njihovih ognjišta, a da smo mi u oslobađanju tih krajeva čak
pozivali srpsko pučanstvo da ostane, da ćemo im jamčiti sva prava,
itd.
Prema tome, u takvim pojavnostima, kakve smo spomenuli, mi imamo
slučaj povezivanja domaćih jugokomunističkih ili jugounitarističkih
nostalgičara s vanjskim protivnicima suverene i samostalne Hrvatske.
To je nešto što je na svoj način također jedan neprestani oblik
pritiska na Hrvatsku da bi se Hrvatska kao takva, sadašnja demokratska
Hrvatska, destabilizirala, da bi se utjecalo na njezin položaj i na njezinu
budućnost. U tom smislu je to stalni pokušaj kompromitacije i
Hrvatske vojske, onog što je dovelo do obrane, najprije hrvatskog
naroda, hrvatske samosvojnosti, a, zatim i do oslobađanja hrvatskih
terotorija. Napadi na Hrvatsku vojsku, na najviše predstavanike
državne vlasti, nemaju nikakav drugi cilj, nego li destabilizirati i
oslabiti tu hrvatsku vlast, koja je dovela do samostalnosti Hrvatske,
i koja vodi takvu jednu samostalnu politiku, koja je u interesu
Hrvatske, ali koja se usklađuje i s međunarodnim okolnostima. Čak
imamo i tu pojavnost da neki međunarodni čimbenici, od Sjedinjenih
Američkih Država do Europe dolaze do zaključka da je jedino takva
Hrvatska čimbenik stabilnosti, mira u ovom dijelu svijeta, i da se bez
takve Hrvatske i takve vlasti kakva je u njoj, ne može. U isto
vrijeme, i u tim zemljama i u drugim, oni protivnici samostalne
Hrvatske, oni nostalgičari za versajskom Jugoslavijom, su žešći u
organiziranju takvih napadaja i takvih skupova.
(Hina - nastavlja se)
Napomena uredništvima! Slijede tri nastavka otprilike iste dužine koje
ćemo emitirati čim ih pripremimo.
221532 MET oct 96
(Hina - nastavlja se)