U cilju ostvarenja europskog prostora obrazovanja do 2025., Komisija predlaže nove inicijative, veća ulaganja i više suradnje država članica kako bi se svim Europljanima, svih dobnih skupina, pomoglo da iskoriste bogatu ponudu obrazovanja i osposobljavanja u EU-u.
Komisija je donijela i novi akcijski plan za digitalno obrazovanje, u koji su uključene pouke iz krize uzrokovane koronavirusom i detalji ostvarivanja uspješnog ekosustava digitalnog obrazovanja s poboljšanim digitalnim kompetencijama za digitalnu transformaciju.
„Obrazovanje i osposobljavanje pretrpjeli su goleme poremećaje zbog bolesti COVID-19 i naglog prelaska na učenje na daljinu i na internetu. Masovna uporaba tehnologije razotkrila je mnoge nedostatke i slabe točke, ali i stvorila priliku za potpunu prilagodbu obrazovanja i osposobljavanja digitalnom dobu. Devedeset i pet posto ispitanika koji su sudjelovali u javnom savjetovanju o akcijskom planu za digitalno obrazovanje vidi krizu kao prekretnicu u načinu na koji se tehnologija upotrebljava u obrazovanju i osposobljavanju. To nas potiče da obrazovanje moderniziramo i prilagodimo digitalnom dobu”, izjavila je izvršna potpredsjednica Komisije za Europu spremnu za digitalno doba Margrethe Vestager.
„Obrazovanje je okosnica europskog načina života. Naša vizija europskog prostora obrazovanja duboko je ukorijenjena u vrijednostima slobode, raznolikosti, ljudskih prava i socijalne pravde. Zajedno s akcijskim planom za digitalno obrazovanje predlažemo nove inicijative za učenje i suradnju u cijeloj Europi, za naše mlade, za naše građane i za naše blagostanje”, izjavio je potpredsjednik EK za promicanje europskog načina života Margaritis Schinas.
„Europski prostor obrazovanja i akcijski plan za digitalno obrazovanje važni su za europski oporavak i budući rast. Donose zajedničku viziju budućnosti obrazovanja povezanu s onim što želimo ostvariti u digitalnoj i zelenoj tranziciji. Sada se moramo usredotočiti na provedbu i stvaranje sinergija među njima”, istaknula je povjerenica za inovacije, istraživanje, kulturu, obrazovanje i mlade Mariya Gabriel.
U Komunikaciji o europskom prostoru obrazovanja ističe se kako suradnja može unaprijediti kvalitetu, uključivost te digitalnu i zelenu dimenziju obrazovnih sustava država članica.
Europski prostor obrazovanja temelji se na šest dimenzija: kvaliteta, uključivost i rodna ravnopravnost, zelena i digitalna tranzicija, učitelji i nastavnici, visoko obrazovanje, snažnija Europa u svijetu. Cilj je inicijativa pronaći načine da se poboljša kvaliteta, posebno u pogledu osnovnih i digitalnih vještina, poveća uključivost i rodna osjetljivost u školskom obrazovanju te poboljša uspjeh u školi, navodi Komisija.
U Komunikaciji se utvrđuju i sredstva i ključne etape za postizanje europskog prostora obrazovanja do 2025., a sve će se provoditi uz potporu europskog plana oporavka (NextGenerationEU) i programa Erasmus+.
Kako bi se potaknule i pratile reforme, predlaže se okvir za suradnju s državama članicama i dionicima u području obrazovanja, koji će uključivati strukturu za izvješćivanje i analizu s dogovorenim obrazovnim ciljevima. Rad na uspostavi europskog prostora obrazovanja provodit će se u sinergiji s Programom vještina za Europu, obnovljenom politikom strukovnog obrazovanja i osposobljavanja te europskim istraživačkim prostorom.
U akcijskom planu za digitalno obrazovanje (2021. – 2027.) predlaže se niz inicijativa za visokokvalitetno, uključivo i pristupačno digitalno obrazovanje u Europi.
Zbog krize uzrokovane koronavirusom nastava na daljinu postala je najvažnija obrazovna praksa. To je ukazalo na hitnu potrebu za poboljšanjem digitalnog obrazovanja kao ključnog strateškog cilja za visokokvalitetno podučavanje i učenje u digitalnom dobu, ističe Komisija.
Akcijski plan za digitalno obrazovanje kamen je temeljac digitalne tranzicije u Europi. On se nadovezuje na prvi akcijski plan za digitalno obrazovanje donesen u siječnju 2018., koji istječe ove godine. Novi je plan ambiciozniji, posebno stoga što obuhvaća i područja izvan formalnog obrazovanja i traje dulje, do 2027.
Akcijski plan ima dva dugoročna strateška prioriteta: poticanje razvoja uspješnog ekosustava digitalnog obrazovanja i jačanje digitalnih kompetencija za digitalnu transformaciju.
Kako bi ojačala suradnju i razmjenu u digitalnom obrazovanju na razini EU-a, Komisija će osnovati europsku platformu za digitalno obrazovanje, koja će poticati suradnju i sinergijsko djelovanje različitih područja politike povezanih s digitalnim obrazovanjem, uspostaviti mrežu nacionalnih savjetodavnih službi i jačati dijalog među dionicima iz javnog i privatnog sektora.
Obje će inicijative biti temelj i za treći europski sastanak na vrhu o obrazovanju koji će se održati putem interneta 10. prosinca. Komisija kao domaćin želi okupiti ministre i ključne dionike kako bi se raspravljalo o tome kako obrazovanje i osposobljavanje prilagoditi digitalnom dobu.