BAE je u službenom priopćenju naveo da je postalo jasno da nije moguće na odgovarajući način međusobno pomiriti interese francuske, britanske i njemačke vlade kao ni sa ciljevima koje su EADS i BAE odredili za planiranu transakciju, čija je vrijednost procijenjena na 45 milijardi dolara.
„Stoga su BAE Systems i EADS zaključili da je u najboljem interesu kompanija i dioničara prekinuti pregovore i nastaviti se fokusirati na realizaciju odvojenih strategija", navodi se u priopćenju.
Dvije su kompanije do danas poslijepodne trebale objaviti svoje namjere i odustati od spajanja i zatražiti od britanskog regulatora više vremena ili finalizirati planove o stvaranju grupe koja bi zapošljavala oko 220.000 ljudi.
Znalo se unaprijed da je realizacija tako velikog i kompliciranog prekograničnog spajanja u sektoru u kojem komercijalne motive obično potiskuju u drugi plan politički, ekonomski i oni povezani s nacionalnom sigurnošću iznimno težak poduhvat.
Prije odluke o odustajanju od transakcije, nekoliko je izvora bliskih pregovorima kazalo da se njemačka kancelarka Angela Merkel usprotivila predloženom spajanju Airbusovih putničkih zrakoplova s britanskim proizvođačem vojne opreme BAE.
"Merkel je protiv sporazuma ali nije navela razloge", kazao je izvor uključen u pregovore.
"Njemačka je blokirala transakciju iako su ispunjeni svi zahtjevi njemačke strane. Glavni njemački pregovarač Lars-Hendrik Roeller formulirao je sve zahtjeve i na kraju je rekao ne", kazao je izvor blizak transakciji. Roeller je viši ekonomski savjetnik kancelarke Merkel.
Izvori su kazali da je Njemačka željela biti izjednačena s Francuskom u pitanju vlasničkog udjela a tražila je i da dio sjedišta buduće kompanije bude smješten u Muenchenu.
Berlin trenutno nema izravni vlasnički udio u EADS-u već je predstavlja industrijski saveznik Daimler, čiji je udio nešto veći od 22 posto. Isti udio ima i Francuska a dijele ga država i francuska izdavačka kuća Lagardere.
"Francuska i Velika Britanija pristali su na to da Njemačka ima isti udio u novonastaloj grupi kao i Francuska. Odvojeno su dana i opsežna jamstva vezano za nacionalne sigurnosne interese, lokacije pogona, radna mjesta. O temi sjedišta raspravljalo se uz veliki emocionalni naboj ali to pitanje nije dovoljno značajno da transakcija zbog njega propadne", ističe upućeni izvor.
Reuters podsjeća da je taktika 'sračunatog rizika' uobičajena u europskim pregovorima. Često se razgovori blokiraju kako bi se izborili maksimalni ustupci, pa je tako i sam EADS nastao tek nakon što su pregovori o njegovoj strukturi završili neuspjehom da bi nekoliko tjedana kasnije bili ponovo pokrenuti.