Po podacima Državnog zavoda za statistiku (DZS) najveći rast prometa među uslužnim djelatnostima u drugom tromjesečju ove godine od 13,8 posto zabilježen je u trgovini na veliko hranom, pićima i duhanom, što slijede djelatnosti putničkih agencija, touroperatora i ostalih rezervacijskih usluga s porastom od 11,4 posto i djelatnost pružanja smještaja, pripreme i usluživanja hrane s porastom prometa od 5,7 posto.
Ti prvi rezultati DZS-a su i dobra najava da bi se mogla ostvariti predviđanja analitičara da će ove godine ukupni prihodi od turizma biti viši nego lanjski, a porast tih prihoda bi mogao biti i viši od očekivanog, kaže Bajs.
Već se otprije zna da je predsezona, do lipnja ove godine, bila znatno bolja u fizičkom smislu (dolasci i noćenja turista) od lanjske, a ovi podaci Državnog zavoda potvrđuju da je ona bila bolja i u financijskom smislu, odnosno da su i turisti trošili više, ističe Bajs.
Nastavak trenda porasta prometa ministar očekuje i u posezoni, rujnu i listopadu, pa i na razini cijele godine. Koliki će točno biti porast, kaže, pričekati podatke DZS-a.
Komentirajući poraste prometa u drugom tromjesečju u djelatnostima vezanim za turizam, predsjednik Udruge poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH) Kristian Šuštar ističe da su očekivani i korespondiraju s rastom fizičkih turističkih pokazatelja.
Većina podataka DZS-a, pa i oni strukovnih udruga, govore da će turistički sektor u cijelosti imati vrlo uspješnu godinu, kaže Šustar i napominje da se i kod većine hotelijera na Jadranu, prema dosadašnjim saznanjima, očekuje znatan, uglavnom dvoznamenkasti rast prihoda u odnosu na prošlu godinu.
Objašnjenje za takve rezultate su i u tome što se u ovu sezonu, odnosno predsezonu ušlo bez velikog stresa koji je bio prisutan u prethodne dvije godine, a stabilizirala se i tržišna situacija, pomogle su i pravodobne te kvalitetne mjere javnog i privatnog sektora.
Iako, po njemu, neki segmenti u mjerama možda nisu obrađeni dovoljno detaljno, one su ipak dale dobre rezultate, posebno u segmentu organiziranog turističkog prometa gdje je bio i usmjeren veći dio mjera, a to se i vidi i iz podataka o 11,4 postotnom rastu prometa kod putničkih agencija, touroperatora i ostalih rezervacijskih usluga.
Šustar napominje i kako je činjenica da je hrvatski turizam još uvijek nedovoljno konkurentan te da mu nedostaju investicije i stvarno produljenje sezone. Investitorima još nismo dovoljno privlačni, a bez jasne strategije koja će uključiti gospodarski, fiskalni i pravni okvir mogući su, kaže, samo 'kozmetički' pomaci.
I predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) Boris Žgomba misli da će ova turistička godina u financijskom smislu biti bolja od lanjske, posebno za organizirani turistički promet i agencije koje su, kako kaže, kvalitetnom pripremom i u suradnji s javnim sektorom i prošle godine već zabilježile rast prometa od gotovo 7 posto. Ove je godine taj rast i nešto veći te vjeruje da je moguće da se trend dvoznamenkastog rasta zadrži i do kraja godine, posebno u segmentu grupnih putovanja.