HINA - Financijski servis
Hendal-Liderov indeks poslovnog optimizma (HLIPO) za listopad s vrijednošću 110,5 niži je za 2,6 poena u odnosu na rujan, ali i dalje pokazuje relativnu konstantu gospodarskog buma, koji se nastavlja peti mjesec za redom, pokazuju rezultati istraživanja koje je provela Agencija za istraživanje tržišta Hendal u suradnji s poslovnim tjednikom Lider.
Sektor graditeljstva, koji je prethodnih osam mjeseci bio najoptimističnija djelatnost, u listopadu bilježi pad vrijednosti optimizma za gotovo 10 indeksnih poena, na 115,9, budući da su građevinci trenutnu poslovnu situaciju ocijenili mnogo lošijom, dok su u očekivanjima za narednih šest mjeseci puno optimističniji.
Najoptimističniji sektor u listopadu je sektor prijevoza i usluga, s vrijednošću indeksa optimizma 121,4, a u rezultatima istraživanja se navodi da to nije iznenađenje s obzirom da taj sektor bez velikih varijacija u posljednjih sedam mjeseci bilježi konstantno visoke vrijednosti.
Optimizam je, kako se navodi u priopćenju, vidljiv u ocjeni trenutne poslovne situacije, kao i u predviđanjima za narednih pola godine. Naime, više od 80 posto ispitanih subjekata svoju trenutnu poslovnu situaciju ocjenjuje zadovoljavajućom ili dobrom, dok ih nešto više od 90 posto očekuje dobru ili nepromijenjenu poslovnu situaciju u narednih 6 mjeseci.
Unatoč optimističnim rezultatima za sve sektore u listopadu, najmanje vrijednosti poslovnog optimizma bilježe trgovina sa 102 i proizvodnja sa 103,8 indeksnih poena.
Pritom trgovina, sektor sa u pravilu vrlo niskim vrijednostima, u listopadu bilježi blagi porast optimizma u odnosu na rujan, zahvaljujući porastu ocijene trenutne poslovne situacije.
S indeksom 103,8 proizvodnja je pesimističnija za više od 13 poena u odnosu na rujan, dok je optimizam u tom sektoru prije godinu dana bio mnogo viši, dok vrijednost HLIPO-a u sektoru turizma bilježi značajan pad u odnosu na rujan, te njegova vrijednost u listopadu iznosi 111,1 indeksnih poena. Najveći pad vrijednosti u ovom sektoru zabilježen je u ocijeni trenutne poslovne situacije, što je očekivano s obzirom na to da je turistička sezona gotovo završena.
Istraživanje HLIPO indeksa vrši se na mjesečnoj bazi i do sada je provedeno u sedamnaest intervala i to na uzorku od 400 velikih, srednjih i malih tvrtki u Hrvatskoj u proizvodnji, graditeljstvu, trgovini, prijevozu, uslugama te turizmu.