Sudionici konferencije, predstavnici novinara, novinarskih udruga, Sindikata novinara i nakladnika te medijski stručnjaci, ističu da je temeljna svrha Vijeća unapređivanje vjerodostojnosti, kvalitete i ugleda javnih glasila i posebice njihove primarne zadaće da služe interesu javnosti.
HVZM, ističe se u deklaraciji, štitilo bi novinare u traganju za istinom, težilo bi brzom, jednostavnom, široko dostupnom i poštenom razrješavanju sporova o odgovornosti pojedinih novinara ili redakcija pred sudištem struke.
Ocijenjeno je da bi najprimjereniji model bilo tripartitno vijeće u kojem bi bili zastupljeni novinari, nakladnici i korisnici medija, odnosno predstavnici javnosti. Svaka strukovna, nakladnička i nevladina organizacija može pristupiti toj inicijativi poštujući načelo dragovoljnosti.
Kao temeljno je istaknuto i osiguranje neovisnosti Vijeća prema državnoj vlasti te zaštita od komercijalnih ili bilo kojih drugih pojedinačnih interesa.
Najvažnije zadaće HVZM-a bile bi usvajanje etičkog kodeksa, tumačenje profesionalno-etičkih standarda, rješavanje pritužbi posredovanjem između oštećenoga i odgovarajuće redakcije ili pak prosudbom profesionalno-etičke odgovornosti redakcije te prema potrebi izricanje sankcije, ali isključivo moralne prirode. Sankcije u slučaju blažih prekršaja se ne bi objavljivale u javnosti, a teže bi uz Vijeće bila dužna objaviti i kažnjena redakcija u svom glasilu.
Predviđeno je da se rad HVZM financira iz doprinosa partnera i iz drugih izvora, ali bez utjecaja na profesionalno-etičke prosudbe HVZM-a. Inicijatori očekuju i da Vijeću značajna sredstva za rad osigura hrvatska Vlada jer se, obrazloženo je, potiče utjecaj javnosti na medije.
Inicijatori osnivanja HVZM-a su Hrvatsko novinarsko društvo (HND), Hrvatska udruga novinskih izdavača i Hrvatska udruga radija i novina te Vijeće za medije Hrvatskog helsinškog odbora.
HND će o toj inicijativi raspravljati na godišnjoj skupštini za dvadesetak dana, a kako drugi glavni partner u osnivanju Hrvastkog vijeća za medije uskoro će se očitovati i nadležna tijela medijskih nakladnika.
Sponzor konferencije u Opatiji bila je njemačka zaklada "Konrad Adenauer".