Konkurencija HŽ-u na domaćih prugama očekuje se ulaskom Hrvatske u Europsku uniju i do tada HŽ mora biti spreman na borbu za domaće tržište, ali i na iskorak u regiju, rekao je Kalmeta.
Zahtjev za registracijom četiriju novih društava i holdinga nalazi se na Trgovačkom sudu, a nakon što taj sud odobri registraciju, dosadašnji jedinstveni HŽ podijelit će se na tvrtke HŽ-Infrastruktura, HŽ-Putnički prijevoz, HŽ-Cargo i HŽ-Vuča vlakova. Te tvrtke poslovat će unutar krovnog društva HŽ Holding.
Kalmeta je predstavio čelne ljude novih tvrtki. Na čelu HŽ-Infrastrukture bit će Nenad Pešut i ta tvrtka imat će 7.700 zaposlenih. Tvrtku HŽ-Putnički prijevoz, sa 1.260 zaposlenih, vodit će Marijan Klarić, a HŽ-Cargo (2.600 zaposlenih) Ratko Almer, dok će predsjednik Uprave HŽ-Vuče vlakova biti Oliver Krilić, a ta tvrtka imat će 2.200 zaposlenih. HŽ-Holding vodit će dosadašnji čelni čovjek HŽ-a Davorin Kobak. U Holdingu će raditi oko 200 ljudi.
Očekuje se da će nova društva početi djelovati do kraja godine, a Davorin Kobak napominje da tek predstoji najteže razdoblje u transformaciji HŽ-a, jer će tvrtke HŽ-Cargo i HŽ-Vuča vlakova ostati bez državnih subvencija, dok će ih HŽ-Putnički promet, moći dogovarati s jedinicama lokalne uprave.
Izravne proračunske subvencije moći će koristiti samo HŽ-Infrastruktura, jer je prema Zakonu o podjeli HŽ-a željeznička infrastruktura definirana kao javno dobro u općoj upotrebi u vlasništvu Republike Hrvatske.
Ministar Kalmeta rekao je da će ove godine iz sustava HŽ-a u sklopu poticajnih mjera otići 500 zaposlenih, a konačni cilj je dovesti broj zaposlenih na oko 12 tisuća. Danas HŽ ima 14.032 zaposlena.
Također je najavio donošenje Nacionalnog programa izgradnje i održavanja željezničke infrastrukture, koji bi Sabor, po njegovim riječima, trebao donijeti do kraja godine.
U tom programu bi se, kaže Kalmeta, trebala odrediti sredstva od 9,6 milijardi kuna za nova ulaganja u infrastrukturu te 5 milijardi kuna za njezino održavanje, u razdoblju od 2007. do 2012. godine.
Prema podacima predstavljenim na konferenciji, HŽ je 2005. godinu završio bez gubitaka, a ove godine proračunski izdaci iz kojih se subvencioniraju troškovi HŽ-ova poslovanja manji su za 12,7 posto ili 230 milijuna kuna u odnosu na prošlu godinu i ta je ušteda usmjerena u investicije u infrastrukturu i prijevozne kapacitete.
U prvih šest mjeseci ove godine, pokazuju predstavljeni podaci, HŽ je prevezao 7 posto više putnika i ostvario 8 posto veći prihod, a povećanje prihoda od 6 posto zabilježeno je i kod prihoda od prijevoza tereta.