FR-DE-integracije-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada-Obrana FRANCUSKA-LE MONDE OD 28.12.00. O NICI I FR.PREDSJEDANJU FRANCUSKALE MONDE28. XII. 2000.Francusko predsjedanje Europskom unijom pokvarili su politički neuspjesi u Nici"Bez
obzira ima li razloga za kritiku ili ne, nameće se zaključak: Francuska za nekoliko dana završava svoje predsjedanje Europskom unijom s okaljanim ugledom kod svojih partnera. Premda se ne mora crvenjeti zbog kvalitativnih rezultata polugodišnjeg mandata - koji bi se mogao usporediti s prethodnim predsjedateljstvima - potonji je sigurno upropastio jadan politički rezultat summita u Nici. Možda postoji opravdanje, kao što u knjižici s više od osam stranica čini Quai d'Orsay, za izradu iscrpnog popisa u kojemu se navodi što je Francuska poduzela i kakve je rezultate postigla, ali to je knjigovodstveni pristup koji skriva ono bitno.Pariz je sve uložio na pozitivan rezultat međuvladine konferencije (CIG) koja je trebala reformirati europske ustanove, a to je gotovo bjesomučno traženje nastavljeno po cijenu velikih diplomatskih žrtava, prešućujući glavne zadaće u svezi s budućnosti i budućim djelovanjem 'velike Europe' i uz opasnost da se pozitivni rezultati prije i nakon Nice prikažu kao manje važni: ako se zamalo od drveta
FRANCUSKA
LE MONDE
28. XII. 2000.
Francusko predsjedanje Europskom unijom pokvarili su politički
neuspjesi u Nici
"Bez obzira ima li razloga za kritiku ili ne, nameće se zaključak:
Francuska za nekoliko dana završava svoje predsjedanje Europskom
unijom s okaljanim ugledom kod svojih partnera. Premda se ne mora
crvenjeti zbog kvalitativnih rezultata polugodišnjeg mandata -
koji bi se mogao usporediti s prethodnim predsjedateljstvima -
potonji je sigurno upropastio jadan politički rezultat summita u
Nici. Možda postoji opravdanje, kao što u knjižici s više od osam
stranica čini Quai d'Orsay, za izradu iscrpnog popisa u kojemu se
navodi što je Francuska poduzela i kakve je rezultate postigla, ali
to je knjigovodstveni pristup koji skriva ono bitno.
Pariz je sve uložio na pozitivan rezultat međuvladine konferencije
(CIG) koja je trebala reformirati europske ustanove, a to je gotovo
bjesomučno traženje nastavljeno po cijenu velikih diplomatskih
žrtava, prešućujući glavne zadaće u svezi s budućnosti i budućim
djelovanjem 'velike Europe' i uz opasnost da se pozitivni rezultati
prije i nakon Nice prikažu kao manje važni: ako se zamalo od drveta
nije vidjela šuma, za to su prilično odgovorni francuski
političari.
Nitko, naime, ne pobija da je u proteklom polugodištu europska
obrana ostvarila vrlo velik napredak, budući da Unija sada ima
stalna političko-vojna tijela koja će zapovijedati europskim
snagama za brzo djelovanje. K tome, 'građanska Europa' svakako je
jača s novim propisima (koji su prošli kroz sito europske nagodbe)
na području pomorske i prehrambene sigurnosti i s proglašenjem
Povelje o temeljnim pravima. Znatan je napredak, iz više razloga
neočekivan, postignut u svezi s oporezivanjem štednje i statusom
'europskih anonimnih društava', a prihvaćene su i smjernice
Socijalne agende. (...)
Taj popis a la Prevert, ističe paradoks: sve prednosti i
inicijative ne mogu izbrisati dojam da je susret na vrhu u Nici
okaljao francusko predsjedanje. Dakle, ako postoji 'neuspjeh' iz
Nice, on je političke naravi: jer, ako se Francuska morala
prilagoditi nedostatku ambicije i sklonosti partnera da sebično
brane vlastite državne interese, to puno govori o njezinoj vodećoj
ulozi u Europi.
Dakako, možemo, kao što to čini Quai d'Orsay, biti zadovoljni što je
europski susret na vrhu 'omogućio da se pronađe rješenje za sva
pitanja koja su bila na dnevnom redu CIG-a' i zatvoriti oči pred
činjenicom - uz časnu iznimku sustava 'pojačane suradnje'
(omogućuje 'prethodnici' da nastavi europsku integraciju a da je u
tomu ne mogu spriječiti zemlje koje nisu toliko 'poletne') - da je
rezultat iz Nice vijest bez važnosti i ambicije. (...)
Francuska je pokazala da se nije u potpunosti oslobodila povijesnih
predrasuda o Njemačkoj i da nije prihvatila da ova, zbog svog
demografskog i gospodarskog utjecaja, ubuduće ima prvenstvo u
Europi koje će zapravo biti još naglašenije nakon proširenja na
istok, sa zemljama koje su joj po naravi stvari bliskije. S razlogom
ili ne, glavni predstavnici francuske diplomacije nisu se smatrali
najboljim pokretačima novog francusko-njemačkog približavanja.
Taj je nedostatak barem isto toliko utjecao na uspjeh francuskog
predsjedanja, koliko i traženje konsenzusa po svaku cijenu koje je
nametala kohabitacija.
Pozivajući se na potrebu da se u času predsjedanja Unijom ne čuju
dva 'glasa iz Francuske', Lionel Jospin se povukao pred Jacquesom
Chiracom, kao da je prvenstvo Elizejske palače na području vanjske
politike sprječavalo premijera da očituje svoje europsko
uvjerenje! Tako su se dva čelnika izvršne vlasti, očiju uprtih u
predsjednički i parlamentarni kalendar u proljeće 2002., međusobno
kočila. Kada je francusko predsjedanje započelo, napuštena je
raspra o europskoj budućnosti, koja se doživljavala kao smetnja
uspjehu sporazuma iz Nice.
Tako su se petnaestorica bavila djelovanjem Unije pazeći da ne
utvrde njezinu narav i granice. U rasprama među šefovima država i
vlada, kojih je dio u prijepisu objavljen u 'Le Mondeu' (20. XII.),
Jacques Chirac je potvrdio: 'Za izgradnju Europe potrebni su volja
i zanos, a zanesenjaci su danas umorni'. Dok početkom sljedećeg
mjeseca dužnost predsjedateljice Unije preuzima Švedska, zemlja
koja ne skriva želju da se posveti 'djelatnoj konsolidaciji'
europskih stečevina, izbjegavajući i najmanju pojmovnu
inicijativu u svezi s budućnošću Europe, nedostatak ambicije možda
je najveća značajka proteklih šest mjeseci", piše Laurent
Zecchini.