US-E-integracije-Politika US-NYT 18.XII EU KAO SUKOB NACIONALNIH LJUBOMORA SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES18. XII 2000.Prenapeta Europska Unija"Sukob nacionalnih ljubomora, koje je kontinet navodno prevladao, možda usporava proces
europske integracije. To je jasna činjenica koja se ukazala iz nedavnog skupa na vrhu Europske UNije u Nici. Bez snažnog vodstva i ambiciozne vizije Helmuta Kohla, Francoisa Mitteranda i nekih drugih njihovih prethodnika, europski su državni čelnici otišli od pregovaračkog stola nakon pet dana razgovora s razočaravajuće skromnim sporazumom u rukama. Neuspjeh Unije da poduzme ambiciozne reforme spriječit će je da ispuni svoju težnju da postane djelotvorna diplomatska i gospodarska protuteža Sjedinjenim Državama na globalnoj sceni.Prvi cilj je bio preustrojiti nezgrapne institucije i procese donošenja odluka petnaestoro zemalja Europske Unije. Reforme su posebice potrebne pred širenje koje bi u Uniji moglo dovesti dvanaestak članica iz središnje i istočne Europe. No u Nici su se potvrdili uski nacionalni interesi. Odbijanje glavnih članica da se odreknu svoga prava veta glede oporezivanja, socijalne zaštite i drugih osjetljivih pitanja navelo je Romana Prodija da se žali na to
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
18. XII 2000.
Prenapeta Europska Unija
"Sukob nacionalnih ljubomora, koje je kontinet navodno prevladao,
možda usporava proces europske integracije. To je jasna činjenica
koja se ukazala iz nedavnog skupa na vrhu Europske UNije u Nici. Bez
snažnog vodstva i ambiciozne vizije Helmuta Kohla, Francoisa
Mitteranda i nekih drugih njihovih prethodnika, europski su
državni čelnici otišli od pregovaračkog stola nakon pet dana
razgovora s razočaravajuće skromnim sporazumom u rukama. Neuspjeh
Unije da poduzme ambiciozne reforme spriječit će je da ispuni svoju
težnju da postane djelotvorna diplomatska i gospodarska protuteža
Sjedinjenim Državama na globalnoj sceni.
Prvi cilj je bio preustrojiti nezgrapne institucije i procese
donošenja odluka petnaestoro zemalja Europske Unije. Reforme su
posebice potrebne pred širenje koje bi u Uniji moglo dovesti
dvanaestak članica iz središnje i istočne Europe. No u Nici su se
potvrdili uski nacionalni interesi. Odbijanje glavnih članica da
se odreknu svoga prava veta glede oporezivanja, socijalne zaštite i
drugih osjetljivih pitanja navelo je Romana Prodija da se žali na to
da oni koji Europu vide 'samo kao prostor razmjene kojemu se
pristupa kada je potrebno, a drže se dalje od njega kada im tako
odgovara' varaju buduće naraštaje.
Sukob između manjih i većih država članica u vezi sastava
Europskoga povjerenstva, bruxelleskog tijela koje određuje
politiku, prijetio je da spriječi čak i skromni dogovor postignut u
Nici. Veće države na kraju su odustale od svojeg prijedloga da se
okonča pravo svake zemlje da ima člana povjerenstva, no dobile su
dodatnu moć veta u vijeću ministara, najmoćnijeg tijela Unije za
donošenje odluka koje predstavlja države članice.
Iako je summit unutar unije ismijan kao propali pokušaj, države
istočne i središnje Europe željne priključivanja bile su ohrabrene
izraženom namjerom da se do 2004. primi kandidate koji će se za to
kvalificirati. Možebitni broj glasova kandidata određene je jednim
snažno simboličnim korakom, i prema novim članicama će se odnositi
ravnopravno kada se pridruže, prema broju njihovog stanovništva.
Tako će Rumunjska, ako i kada postane članica Europske Unije, imati
više glasova u Vijeću od Nizozemske, jednog od utemeljitelja Unije,
čije je gospodarstvo četiri puta veće. Poljska će imati glasova
koliko i Španjolska. No ipak bi te nove članice mogle biti
razočarane u svom novom klubu ako ovaj nastavi izbjegavati potrebne
institucionalne reforme u dolazećim godinama."