FR-DE-PL-ES-skupovi-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada FRANCUSKA-LE MONDE OD 26.12.00.NICA KAO SUEZ FRANCUSKALE MONDE26. XII. 2000.Nica: diplomatski Suez"Kao što je Jean-Louis Bourlanges pisao na ovim stranicama, znalo se da
rezultati summita Europskog vijeća u Nici nisu bili dobri za izgradnju Europe. Dan za danom, prikupivši podatke koje su iznosili sudionici, moramo ustvrditi da je Nica za Francusku diplomatska istoznačnica sueske krize u strategijskom i u političkom smislu. Zaključak o uspjehu ne možemo izvući samo zato što je u Nici postignut sporazum; kao što ni vojni uspjeh sueskog ratnog pohoda nije omogućio da se izbjegne strateški poraz.Kao i kod sueskog pohoda, posljedice Nice ponajprije su rezultat naših vlastitih postupaka. Nica je, kao i Suez, bila grub susret zamisli da naša zemlja može imati svoj ugled i mjesto, i puno bezobzirnije stvarnosti. Otegotna je okolnost, za razliku od onog što se dogodilo u Suezu, što je Francuska sama bila odgovorna za manevar u Nici; premda naši europski partneri nemaju nikakva razloga radovati se rezultatu, jer našim je neuspjehom pogođena čitava europska građevina. Podsjetimo se što se zbilo u Nici. Prvo, francusko
FRANCUSKA
LE MONDE
26. XII. 2000.
Nica: diplomatski Suez
"Kao što je Jean-Louis Bourlanges pisao na ovim stranicama, znalo
se da rezultati summita Europskog vijeća u Nici nisu bili dobri za
izgradnju Europe. Dan za danom, prikupivši podatke koje su iznosili
sudionici, moramo ustvrditi da je Nica za Francusku diplomatska
istoznačnica sueske krize u strategijskom i u političkom smislu.
Zaključak o uspjehu ne možemo izvući samo zato što je u Nici
postignut sporazum; kao što ni vojni uspjeh sueskog ratnog pohoda
nije omogućio da se izbjegne strateški poraz.
Kao i kod sueskog pohoda, posljedice Nice ponajprije su rezultat
naših vlastitih postupaka. Nica je, kao i Suez, bila grub susret
zamisli da naša zemlja može imati svoj ugled i mjesto, i puno
bezobzirnije stvarnosti. Otegotna je okolnost, za razliku od onog
što se dogodilo u Suezu, što je Francuska sama bila odgovorna za
manevar u Nici; premda naši europski partneri nemaju nikakva
razloga radovati se rezultatu, jer našim je neuspjehom pogođena
čitava europska građevina.
Podsjetimo se što se zbilo u Nici. Prvo, francusko
predsjedateljstvo nije bilo kadro da u korisnom vremenu postigne
načelni sporazum s Njemačkom o pitanjima koja je Francuska htjela
staviti na prvo mjesto, a to su neslavni prežitci iz Amsterdama
(podjela glasova, polje odlučivanja koje se otvara glasovanjem
kvalificiranom većinom, sastav Povjerenstva). Napose, način na
koji je naša zemlja očitovala želju da ne prizna demografsku
razliku između Njemačke i Francuske (22 milijuna stanovnika, tj.
kao Nizozemska i Finska zajedno) završio se rezultatom koji
zbunjuje iz dvaju razloga. (...)
K tome, izgubili smo ugled kod velikog dijela sadašnjih članova
Unije, ali i kod zemalja kandidata za prijam. Male su zemlje mogle
doživjeti Njemačku kao svog branitelja od francuskog
predsjedateljstva. A buduće su članice napose uživale u francuskom
pokušaju da im namijeni drugorazrednu podjelu, barem ako je
vjerovati prijepisima raspra iz Nice objavljenim u 'Le Mondeu' i
'The Economistu'. I na kraju, kao točka na 'i', čini se da smo
pronašli način kako se posvađati sa starom prijateljicom Poljskom,
kojoj je Njemačka pomogla da se odupre našem pokušaju da dobije
manje glasova od Španjolske. (...)
Naprotiv, rezultati iz Nice obranjivi su na područjima na kojima
francusko predsjedateljstvo nije bilo na svom terenu: prilagodba
pojačane suradnje i integracija novih europskih ustanova za obranu
u sporazum iz Nice jesu uspjesi koji nisu među prvotnim i
najvažnijim zadaćama našeg predsjedanja.
Iz tog sučeljavanja između Europe kako ju vide iz Francuske i
Francuske kako ju vide iz Europe, proizlazi da Francuska nije bila
kadra 'boksati u višoj skupini', da se poslužimo izrazom koji je
bivši britanski ministar vanjskih poslova Douglas Hurd primijenio
na svoju zemlju. S obzirom na naš trostruko loš rezultat; s našim
pedesetogodišnjim njemačkim partnerom; s malim zemljama; i s
budućim članicama; postoji stvarna opasnost da Nica obilježi
trajni zaokret i da se prigodni neuspjeh prometne u stalno
povlačenje. (...)
Dok je Francuska za hladnog rata politički više trebala Njemačkoj
nego što je Njemačka trebala Francuskoj, danas je stanje obratno:
Njemačka je u svakom pogledu glavna sila Unije, a mi ovisimo o njoj
više no što ona ovisi o nama. No ovisnost je ipak uzajamna, pa kao
što su Adenauer, Schmidt i Kohl pristali da uđu u igru koja je
uglavnom pozitivna, dok je Njemačka imala manji politički ugled od
Francuske, Francuska se mora ozbiljno zapitati kakvo je njezino
stajalište.
Umjesto da ex abrupto odbije ući u sličnu igru koju je nekad
prihvatila Njemačka, ona se svakako mora zapitati kakva je njezina
mogućnost izbora: mi smo u osobito lošem položaju da bi bilateralno
igrali sa Sjedinjenim Državama (to je bio britanski izbor nakon
Sueza, dok je naš bio Europa); mi smo prilično izgubili ugled
velikog brata mreže malih europskih država; naši odnosi s Velikom
Britanijom ne mogu biti alternativan i stalan oslonac, jer London
nije zainteresiran za sva europska pitanja u kojima mi
sudjelujemo.
Napokon, zašto smo tako nepopularni, zašto smo dobili tako veseo
nadimak King Kong (kako kaže Joschka Fischer), da ne govorimo o
'drskosti' koja nam se često pripisuje.
Osim političke prilagodbe koju zahtijevaju pitanja iz Nice, treba
započeti s preispitivanjem uzoraka ponašanja na svim razinama.
Naša kultura velikog naroda, kultura Louisa XIV., postala je
prvorazredni nedostatak u razboritom promicanju naših interesa i
vrijednosti na golemom gradilištu europske građevine. No u zemlji u
kojoj središnja kraljevska država ima tako istaknuto mjesto,
primjer mora doći odozgo da bi bio djelotvoran", piše Francois
Heisbourg, profesor na Institutu za političko istraživanje u
Parizu.