ZAGREB, 11. prosinca (Hina) - Vodeće hrvatske tvrtke i državne institucije još nisu shvatile važnost struke odnosa s javnošću za napredak i uspjeh poslovanja te se u Hrvatskoj još traže modaliteti pozicioniranja struke, pokazali su
rezultati istraživanja zagrebačke Agencije za odnose s javnošću SPEM.
ZAGREB, 11. prosinca (Hina) - Vodeće hrvatske tvrtke i državne
institucije još nisu shvatile važnost struke odnosa s javnošću za
napredak i uspjeh poslovanja te se u Hrvatskoj još traže modaliteti
pozicioniranja struke, pokazali su rezultati istraživanja
zagrebačke Agencije za odnose s javnošću SPEM.#L#
Istraživanje, čiji su rezultati predstavljeni u sklopu Prve
hrvatske konferencije o odnosima s javnošću održane u Opatiji
krajem studenog ove godine, provedeno je na uzorku od 300 najjačih -
po veličini i prihodu - hrvatskih tvrtki, banaka i osiguravajućih
društava, a po popisu Hrvatske gospodarske komore.
Uz to, upitnik je poslan i na adrese 40-ak državnih institucija (od
Vlade, ministarstava..). Ispunjene upitnike vratila su ukupno 133
ispitanika (115 tvrtki i 18 državnih institucija).
Po riječima voditelja istraživanja Ante Šimunovića iz agencije
SPEM, uzorak nije reprezentativan za cijelo hrvatsko gospodarstvo,
jer njime nisu obuhavaćena mala i srednja poduzeća, ali rezultati
ipak daju sliku trenutnog stanja struke odnosa s javnošću u
Hrvatskoj.
Od 133 tvrtke i državne ustanove koje su vratile ispunjene upitnike
46 posto ima zaseban odjel za odnose s javnošću, a 13 posto osobu,
najčešće glasnogovornika - što je, napominje se, samo mali dio
poslova odnosa s javnošću - zaduženu za to područje. Međutim, čak 41
posto ima osobu koja taj dio obavlja uz još neke druge poslove, što
pokazuje da u organizacijskoj strukturi velikih tvrtki ili
institucija poslovi još nisu zaživjeli u svom punom značenju te da
se rade "usput". Po stupnju naobrazbe odnosno zvanja osoba koje se
bave tim poslovima prevladavaju profesori s društveno-
humanističkih fakulteta, novinari, ekonomisti i politolozi.
Rezultati su pokazali da se tom strukom u Hrvatskoj većinom bave
žene, njih 67 posto naspram 33 posto muškaraca, a prosječna dob je
38 godina.
Rezultati koji govore o korištenju usluga agencija za odnose s
javnošću (PR) vjerojatno su "porazni" za trenutačno 10-ak za to u
Hrvatskoj registriranih agencija, jer od 133 tvrtke i institucije
gotovo 62 posto ispitanih nikada nisu koristili takve usluge.
Povremeno je usluge PR agencija koristilo oko 25 posto, a
kontinuirano svega 13,5 posto tvrtki i institucija.
Jednim dijelom su za to, kako drži Šimunović, odgovorne i same
agencije jer se nisu dovoljno nametnule na tržištu i jasno pokazale
zašto ih treba koristiti. No, gotovo 65 posto ispitanih smatra da će
se u idućih deset godina u Hrvatskoj bar dio poslova odnosa s
javnošću prepustiti upravo takvim agencijama, iz čega se izvodi
zaključak o porastu shvaćanja važnosti PR struke.
Primjena odnosa s javnošću kroz medije bilo je također dio upitnika
pa su tako rezultati istraživanja pokazali da je više od pet
konferencija za novinare u protekloj godini sazvalo svega 32 posto,
a niti jednu 13,5 posto ispitanih. Pri tome, najčešći razlog
sazivanja novinara u 47 posto tvrtki i institucija bilo je
predstavljanje novih proizvoda, usluga ili projekata, dok je u njih
36 posto razlog bio predstavljanje rezultata poslovanja. Slična je
situacija i s dostavljanjem priopćenja medijima ("press release").
Više od jednog mjesečno dostavlja 43 posto tvrtki, a najčešća tema
obavijesti je o novim proizvodima, uslugama i projektima (kod 51
posto tvrtki).
Dio pitanja se odnosio i na korištenje Interneta kao sve
dominantnijeg "alata" mnogih struka pa tako i odnosa s javnošću.
Rezultati su pokazali da čak 71 posto tvrtki i institucija ima svoju
Internet ("web") stranicu, dok ih gotovo 16 posto nema. Velika
većina ispitanih, čak 92 posto, kao najčešće korišteni Interent
servis izdvaja elektronsku poštu (e-mail). Isto tako, oko 80 posto
se slaže da će Internet u idućih deset godina imati vrlo veliku
važnost dok oko 19 posto drži da će to biti nešto više važno nego
danas. Pri tome, 75 posto ispitanih drži kako će se u tom, idućem
desetogodišnjem razdoblju, većina tvrtki oglašavati upravo putem
Interneta, 59 posto smatra da će gotovo sva pisana komunikacija ići
putem e-maila, a 42 posto očekuje i porast prodaje preko Interneta
(što danas koristi svega 11 posto ispitanih tvrtki).
Uz Interent, a s obzirom na budućnost i razvoj struke u Hrvatskoj u
idućih deset godina, gotovo 76 posto ispitanih tvrtki i institucija
slaže se da će mediji i dalje bitno utjecati na mišljenje javnosti.
(Hina) tam db